Miten lasketaan ja paljonko jos alapohjan alla on 3x50mm styrox , soran päällä ja beton 80 mm sitten päällä?
Kiitos
U-arvon laskeminen?
6
5888
Vastaukset
http://www.finlex.fi/data/normit/1931-C4s.pdf Tuolta löytyy seikkaperäiset ohjeet. Huomaa, että perusmaan lämmönvastus on reuna-alueella ja keskialueella eri.
- harjoittelua
Kiitos vastauksesta ..... tuo 3-kertainen on kokoalueella. Katsoin tuota normeja ..... aikamoinen ohjeistus on .. ei sitä meinaa ymmärtää :) .
Osaako joku laskea`? harjoittelua kirjoitti:
Kiitos vastauksesta ..... tuo 3-kertainen on kokoalueella. Katsoin tuota normeja ..... aikamoinen ohjeistus on .. ei sitä meinaa ymmärtää :) .
Osaako joku laskea`?Aika tärkeä osa harjoitusta olisi noiden normitekstien ymmärtäminen, joten vinkkasin ensimmäisessä vaiheessa vain alkuperäiseen normiin. Laskenta etenee kuitenkin seuraavasti:
1) Määritellään eri rakennekerrosten lämmönjohtavuudet (lambdat) ja -vastukset
2) Määritellään tai lasketaan eri rakennekerrosten lämmönvastukset
3) Lasketaan rakennekerrosten lämmönvastukset yhteen
4) U-arvo on käänteisluku lämmönvastusten summalle
Eli esimerkiksi reuna-alueella:
1) Sisäpuolinen pintavastus alaspäin (taulukkoarvo) = 0,170
2) Betonilaatan lämmönvastus 0,080/1,200 (paksuus/lambda) = 0,067
3) Styroxin lämmönvastus 0,150/0,035 = 4,286
4) Salaojituskerroksen lämmönvastus (taulukkoarvo) = 0,200
5) Perusmaan lämmönvastus (taulukkoarvo) = 0,800
6) Lämmönvastukset yhteensä 5,522
7) U-arvo siis 1/5,522 = 0,181 W/m²K
Ja sisä-alueella muutoin samat arvot paitsi perusmaan lämmönvastus nyt 3,200 => u-arvoksi pitäisi tuleman 0,126 W/m²K- harjoittelua
rauno_kangas kirjoitti:
Aika tärkeä osa harjoitusta olisi noiden normitekstien ymmärtäminen, joten vinkkasin ensimmäisessä vaiheessa vain alkuperäiseen normiin. Laskenta etenee kuitenkin seuraavasti:
1) Määritellään eri rakennekerrosten lämmönjohtavuudet (lambdat) ja -vastukset
2) Määritellään tai lasketaan eri rakennekerrosten lämmönvastukset
3) Lasketaan rakennekerrosten lämmönvastukset yhteen
4) U-arvo on käänteisluku lämmönvastusten summalle
Eli esimerkiksi reuna-alueella:
1) Sisäpuolinen pintavastus alaspäin (taulukkoarvo) = 0,170
2) Betonilaatan lämmönvastus 0,080/1,200 (paksuus/lambda) = 0,067
3) Styroxin lämmönvastus 0,150/0,035 = 4,286
4) Salaojituskerroksen lämmönvastus (taulukkoarvo) = 0,200
5) Perusmaan lämmönvastus (taulukkoarvo) = 0,800
6) Lämmönvastukset yhteensä 5,522
7) U-arvo siis 1/5,522 = 0,181 W/m²K
Ja sisä-alueella muutoin samat arvot paitsi perusmaan lämmönvastus nyt 3,200 => u-arvoksi pitäisi tuleman 0,126 W/m²KKiitos vastauksesta. Näin sitä on viisaampi taas :). Miten tuo sisä-alue otetaan huomioon u-arvoa katsottaessa, eli mikä ero on normi u-arvolla ja tällä sisäalueen u-arvolla, mihin sitä tarvitaan?
- U.Arvo
harjoittelua kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Näin sitä on viisaampi taas :). Miten tuo sisä-alue otetaan huomioon u-arvoa katsottaessa, eli mikä ero on normi u-arvolla ja tällä sisäalueen u-arvolla, mihin sitä tarvitaan?
Tjaah, niitä arvoja voi tarvita kuka nyt sitten mihinkin. Ainakin uuden lain mukaisen energiatodistuksen laatimisessa noita arvoja käytetään alapohjan johtumishäviön (kWh/aikayksikkö) laskemisessa. Tosin siihen laskelmaan tarvitaan vähän muutakin.
harjoittelua kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Näin sitä on viisaampi taas :). Miten tuo sisä-alue otetaan huomioon u-arvoa katsottaessa, eli mikä ero on normi u-arvolla ja tällä sisäalueen u-arvolla, mihin sitä tarvitaan?
Periaatteessa u-arvon pitää täyttää normit sekä ulommalla että sisemmällä alueella ja "ennenvanhaan" olikin tapana laittaa ulommalle alueelle enemmän eristettä, jotta u-arvo olisi sama eri osa-alueilla.
Nykyisin on yleistynyt tapa laittaa sama eristys koko lattian alueelle (=helpompi asentaa) ja silloinhan alapohjan u-arvoksi pitäisi ilmoittaa noiden kahden u-arvon pinta-aloilla painotettu keskiarvo (tai ilmoittaa u-arvolle molemmat arvot).
Energiatodistusta laskettaessa alapohjan u-arvossa ei huomioida perusmaan lämmönvastusta, joten siinä kohtaa kuvaan astuu kolmaskin u-arvo...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291