Olen elämäni aikan ostanut kymmeniä aurinkolaseja. Ei vain tuntuneet hyviltä ja jäivät laatikoihin lojumaan. Kun joku kysyi, miksi en käytä aurinkolaseja vastasin ne eivät ole mun juttuni.
Nyt kun ostin uudet silmälasit kompuroinnissa särkyneiden silmälasieni tilalle sain valita aurinkolasit tai toiset lasit samaan hintaan. Päädyin aurinkolaseihin.
Olen tyytyväinen valintaani, kaksiteholasit, tykkään. Ei niissä aikaisemmissa laseissani ollut muuta vikaa kuin, että en nähnyt niillä juuri mitään ; )
Miten suojaat silmäsi paahtavalta auringolta?
Aurinkolasit omilla vahvuuksilla
70
1564
Vastaukset
- SAS*
Minulla on automaattisesti tummuvat silmälasit, ollut jo kymmeniä vuosia.
Toimivat hyvin ulkona, keväthangilla varsinkin. Autoa ajaessa olisi aurinkolasit paremmat, mutta ei ole tullut hankittua.Luovuin aikanaan automaateista.
Ainakin 60-luvun lopun automaattisesti tummuvat tunnuivat myös sydäntalven pilvisellä säällä.
Oli hölmön tuntuista tehdä lumitöitä tammikuun harmaudessa, aurinkolasit silmillä.
Vahvuuteni olivat silloin -4 joten tarvitsin lasit kokoaikaisesti.- muuten hyvät
laiska-lasse kirjoitti:
Luovuin aikanaan automaateista.
Ainakin 60-luvun lopun automaattisesti tummuvat tunnuivat myös sydäntalven pilvisellä säällä.
Oli hölmön tuntuista tehdä lumitöitä tammikuun harmaudessa, aurinkolasit silmillä.
Vahvuuteni olivat silloin -4 joten tarvitsin lasit kokoaikaisesti.Tuo pitää paikkansa, talvella itsestään tummuvat lasit ovat hiukan hankalat. Pilvisellä säällä on joskus hankalaa.
- toisen kunnioitusta
On ne varmaan kätevät kantajalle itselleen ne aurinkolasit omilla vahvuuksillaan. Minusta on kuitenkin kiusallista keskustella naamakkain ihmisen kanssa, jolla on aurinkolasit silmillä. Haluan nähdä silmät.
Tässä eräänä päivänä tapasin juuri erään, jolla oli aurinkolasit naamallaan, vaikka ei paistanut aurinkokaan. Hän selitti ettei näe mitään ilman niitä, sillä tavalliset lasit olivat kotona. Pitäisi ainakin olla varalla mukana, että voi vaihtaa tilanteen mukaan.
Itse käytän hyvin vähän aurinkolaseja, enkä sisällä missään. Ainakin otan pois silloin kun keskustelen jonkun kanssa.- -näin on-
Hyviin tapoihin kuuluukin että aurinkolasit otetaan pois silmiltä keskustellessa.
- Tummat silmät
-näin on- kirjoitti:
Hyviin tapoihin kuuluukin että aurinkolasit otetaan pois silmiltä keskustellessa.
Ja televisiohaastatteluissa. Tyhmät eivät vaan tajua.
Tummat silmät kirjoitti:
Ja televisiohaastatteluissa. Tyhmät eivät vaan tajua.
Kiitos valistuksestanne, olen ollut tyhmä kun olen keskustellut ystävien kanssa auringonpaisteessa eikä tullut mieleenikään riisua laseja pois.
Ei silti lieneekö kaikki kamuni tyhmiä kun tavatessamme emme riisu laseja pois ; (
No, asiaan, silmälasini läpi näkyy silmäni sillä nämä uudet mallit eivät ole niin mustia, jotta läpi ei näy.
Toisaalta on kiva jos lähden esim. juhliin sellaisiin päiväkinkereihin, ei tarvitse meikata kun se meikki tahtoo levitä helteen hiostaessa silmäluomia.
- k/k
Aikoinaan laitoin apinan raivolla hanttiin kun vaimo esitti hankintaa lasien uusimisen yhteyressä.
Melkosen marmatuksen myötä ja korvasta taluttamalla mua vietiin kauppaan ja olen iloinen siitä ripityksestä.
Toisinaan kun ajelee kaupan pihaan niin ei niit tummia laseja eres huomaa ennen ku kaupassa.
Siel sit harhaillaan kun agentti konsanaan ja kanssakulkijat paheksuu diivailijaa kun oikein kaupassa elvistellään tummilla laseilla.Niin ei niitä hyvin nenäntyynyillä varustettuja hyvin istuvia laseja tahdo huomaakaan jos päiväaikaan hyvin valaistuun kauppaan astuu sisään.
Tänään saunaa lämmittäessäni ajattelin, että enkö napsauttanut valoja päälle kun oli niin pimeää. Ei se pimeys valoista ollut kiinni vaan ukkospilven varjostamasta taivaanrannasta ja pimeästä saunasta, jossa touhuilin aurinkolasit silmillä. Olinkohan diiva ; )
Pidin aikani polaroituja "luukkulaseja" joista voin luopua kaihileikkausten jälkeen jolloin -5:n silmäni korjattiin -0,5:een.
Tuohon, liki ikkunavahvuuteen hiottuja laseja, minulla on kahdet kappaleet.
Toiset autossa ja toiset muuten matkassa.
Aikaisempien 4:n pinnan asemsta 2 pintaa häiritsee näkemistä paljon vähemmän.
Alueilla, joissa aurinko paistaa todella ylhäältä, käytän lisäksi jotain lipallista päähinettä.mulla on ne sellaiset arskat jotka laitetaan silmälasien päälle ollu jo monta vuotta ja tykkään että ne on tosi kätsyt niitä on nykyään jo useemman mallisiakin,
- monenmoisia
Tyttärelläni oli autolla ajaessa sellaiset, missä ne tummat linssit taitettiin ylös silloin kun ei tarvittu. Onko ne "arskat" sellaiset?
Tyttäreni sanoi, että hänestä niitä käyttäessä tuntuu, että hänen nimensä on Tage. monenmoisia kirjoitti:
Tyttärelläni oli autolla ajaessa sellaiset, missä ne tummat linssit taitettiin ylös silloin kun ei tarvittu. Onko ne "arskat" sellaiset?
Tyttäreni sanoi, että hänestä niitä käyttäessä tuntuu, että hänen nimensä on Tage.no ei oo nehän on vanhanaikaiset nykyään on ihan sellaisia aurinkolaseja jotka menee silmälasien päälle niissä on oikeen sangat ja kaikki eikä niitä saa taituun ylös vaikka kuinka yrittäs ;)))))))
- muoti muuttuu
tiinaex kirjoitti:
no ei oo nehän on vanhanaikaiset nykyään on ihan sellaisia aurinkolaseja jotka menee silmälasien päälle niissä on oikeen sangat ja kaikki eikä niitä saa taituun ylös vaikka kuinka yrittäs ;)))))))
Jaha. En ole hänellä kyllä niitä Tage-laseja enää nähnytkään tänä kesänä.
muoti muuttuu kirjoitti:
Jaha. En ole hänellä kyllä niitä Tage-laseja enää nähnytkään tänä kesänä.
onneks muoti muuttuu ne oli aikas koomisen näköiset ehkä siinä tapauksessa olisin ottanut arskat omilla vahvuuksilla jos ei muuta mahdollisuutta olis ollu...
- muoti muuttuu
tiinaex kirjoitti:
onneks muoti muuttuu ne oli aikas koomisen näköiset ehkä siinä tapauksessa olisin ottanut arskat omilla vahvuuksilla jos ei muuta mahdollisuutta olis ollu...
Hän kun nyt käyttää laseja muutenkin vain autolla ajaessaan. Laiskat silmät, jotka eivät reagoi kauas ja lähelle tarpeeksi nopeasti niinkuin liikenteessä tarttee.
muoti muuttuu kirjoitti:
Hän kun nyt käyttää laseja muutenkin vain autolla ajaessaan. Laiskat silmät, jotka eivät reagoi kauas ja lähelle tarpeeksi nopeasti niinkuin liikenteessä tarttee.
enpä oo ennen kuullu tommoisista laiskoista silmistä mutta kaikkia sitä pystytään laseilla korjaamaan ja se on hyvä juttu se mulla on ollu nää kakstehot semmosen viitisen vuotta ja aika oudolta tuntuu kun ne pois ottaa se vaan on ikävää kun likinäkö huononee niin rypyt näkyy paremmin kun on suurentavat lasit päässä no ei vaiskaan en oo pikkumainen tällä iällä pitää jo ryppyjä ollakkin =))))))
- sitroen.
Eipä ole vielä tullut tarvetta suojata silmiä auringolta... Joskus matalalta paistavaa aurinkoa vasten ajaessa saattaisi ollakin hyödylliset. En tiedä, ei ole kokemusta. Kertokaa te, joilla sitä kokemusta tällaisesta on!
- Ei vielä tarvetta
Aurinkolaseja käytän autolla ajaessani silloin tällöin jos metsän suunnalta välkähtää aurinko ilkeästi silmiini.
Monitehoisia silmälaseja käytän aina, mutta tietokoneen käytössä taas Tiimarin laseja.Miksi Tiimarin laseja?
Olen oppinut, että kun istun optikon tuolilla, istun siinä niin kauan, että näen se pienimmänkin testirivin.- Italian kehykset
korppis kirjoitti:
Miksi Tiimarin laseja?
Olen oppinut, että kun istun optikon tuolilla, istun siinä niin kauan, että näen se pienimmänkin testirivin.Ölet oikeassa. Mutta ihminen jolla on harmaakaihi ei saa laseillakaan korjattua näköään kuin 80 prosenttiseksi.
Kunnalliseen leikkaukseen eivät arvot kuitenkaan riitä, vaikka "tauti" on ollut päällä lähes 6 vuotta.
Aurinkolasit, maailman paras silmiensäästäjä, sanoi silmälääkäri.
Kunnolliset ykstehot hintaan 230€ ja niissä on jopa hieman kaarevuutta. - -silmätovatsielun...
Tiimarin laseja ei suositella jos molemmissa silmissä ei ole samanlainen näkö. Kannatta tutkia silmät ennenkuin pilaa silmänsä epäsopivilla laseilla.
Italian kehykset kirjoitti:
Ölet oikeassa. Mutta ihminen jolla on harmaakaihi ei saa laseillakaan korjattua näköään kuin 80 prosenttiseksi.
Kunnalliseen leikkaukseen eivät arvot kuitenkaan riitä, vaikka "tauti" on ollut päällä lähes 6 vuotta.
Aurinkolasit, maailman paras silmiensäästäjä, sanoi silmälääkäri.
Kunnolliset ykstehot hintaan 230€ ja niissä on jopa hieman kaarevuutta.Harmaakaihin haitta-aste riippunee samentuman sijainnista ja koosta!
Laseilla voi korjata hieman jotain, jos voi.
Tuo 80% vaatisi hieman ymmärrettäviä perusteluja.
Pistemäisten valolähteiden häikäisyvaikutukseen ei laseilla ole mitään vaikutusta.
Ainakaan minun kokemukseni perusteella.
Molempien silmieni kaihit oli leikattu 4:ssä viikossa silmälääkärillä käynnin jälkeen.
Silmät leikattiin yksi kerrallaan.
Ensimmäisen jälkeen tauko ja toisen leikkauksen yhteydessä ensimmäisen jälkitarkastus.
Olin pitänyt sankalaseja 52-vuotta. Loppuvuodet -5 diopteria = tarkka näkö loppui 50cm:iin.
Jos olisin tajunnut kaihileikkausten elämän laatua radikaalisti parantavan vaikutuksen, niin olisin leikkauttanut jo vuosia aikaisemmin.- Italian kehykset.
laiska-lasse kirjoitti:
Harmaakaihin haitta-aste riippunee samentuman sijainnista ja koosta!
Laseilla voi korjata hieman jotain, jos voi.
Tuo 80% vaatisi hieman ymmärrettäviä perusteluja.
Pistemäisten valolähteiden häikäisyvaikutukseen ei laseilla ole mitään vaikutusta.
Ainakaan minun kokemukseni perusteella.
Molempien silmieni kaihit oli leikattu 4:ssä viikossa silmälääkärillä käynnin jälkeen.
Silmät leikattiin yksi kerrallaan.
Ensimmäisen jälkeen tauko ja toisen leikkauksen yhteydessä ensimmäisen jälkitarkastus.
Olin pitänyt sankalaseja 52-vuotta. Loppuvuodet -5 diopteria = tarkka näkö loppui 50cm:iin.
Jos olisin tajunnut kaihileikkausten elämän laatua radikaalisti parantavan vaikutuksen, niin olisin leikkauttanut jo vuosia aikaisemmin.80%
Optikko sanoi: " vaikka mitä tehtäis, niin millään laseilla en saa korjattua näköäsi 100%, niin kuin laseilla yleensä saadaan. Joudut pärjäämään 80% näöllä, niin kauan kun "pääset" kunnalliseen kaihileikkaukseen ja siihen voi mennä vuosia."
"Yksityslääkäri voi leikata silmäsi, vaikka ensiviikolla"
" Ajele varovasti ja vältä pimeällä ajoa". - Se sama
Italian kehykset. kirjoitti:
80%
Optikko sanoi: " vaikka mitä tehtäis, niin millään laseilla en saa korjattua näköäsi 100%, niin kuin laseilla yleensä saadaan. Joudut pärjäämään 80% näöllä, niin kauan kun "pääset" kunnalliseen kaihileikkaukseen ja siihen voi mennä vuosia."
"Yksityslääkäri voi leikata silmäsi, vaikka ensiviikolla"
" Ajele varovasti ja vältä pimeällä ajoa".P.s.
keskussairaalan silmälääkäri totesi.
" Sulla on kunnossa olevat silmät, joissa on harhaakaihi, joka meille kaikille tulee.
Kaihi ei tarvitse erityisempää seurantaa , kun näöntarkkuus heikkenee riittävästi on aika hankkia OPTIKOLTA uudet lasit".
Kun menin optikolle, hän sanoi, että lasinmääräykseen pitää olla hoitavan silmälääkärin lupa. Soitettiin lääkärille ja lupa tuli, sekä 80% lasit. -silmätovatsielun... kirjoitti:
Tiimarin laseja ei suositella jos molemmissa silmissä ei ole samanlainen näkö. Kannatta tutkia silmät ennenkuin pilaa silmänsä epäsopivilla laseilla.
"-silmätovatsielun..."
Lääke-tieteellisesti väärä vastaus.
Taika-uskoa, kuten se että ei saisi lukea liian pimeässä.
Ota selvää.
H.Se sama kirjoitti:
P.s.
keskussairaalan silmälääkäri totesi.
" Sulla on kunnossa olevat silmät, joissa on harhaakaihi, joka meille kaikille tulee.
Kaihi ei tarvitse erityisempää seurantaa , kun näöntarkkuus heikkenee riittävästi on aika hankkia OPTIKOLTA uudet lasit".
Kun menin optikolle, hän sanoi, että lasinmääräykseen pitää olla hoitavan silmälääkärin lupa. Soitettiin lääkärille ja lupa tuli, sekä 80% lasit.Jospa välttäisimme yleistystä!
"ihminen jolla on harmaakaihi ei saa laseillakaan korjattua näköään kuin 80 prosemnttiseksi"
Voi pitää sinun kohdallasi mutta ei TAATUSTI ole yleispätevä sääntö!
Kaihin ei tarvitse olla edes kovin suurikaan mutta jos se on soipivassa paikassa niin laseilla ei ole hitonkaan vaikutusta!
Sama koskee häikäisyä. Lasit tai ei. Kaihinen silmä häikäistyy!
Olen ollut useinkin tilanteissa joissa kaihihenkilölle on lääkäri kertonut kansanomisin, ymmärrettävin ilmaisun ko. hyenkilön tilanteen.
Aikaisemmin yleisesti käytetty termi "kypsyminen" ymmärrettänee sentään jo oikein. Koskemaan julkisen puolen leikkausrajoja.- Sama jankuttaja
laiska-lasse kirjoitti:
Jospa välttäisimme yleistystä!
"ihminen jolla on harmaakaihi ei saa laseillakaan korjattua näköään kuin 80 prosemnttiseksi"
Kaihin ei tarvitse olla edes kovin suurikaan mutta jos se on soipivassa paikassa niin laseilla ei ole hitonkaan vaikutusta!
Olen ollut useinkin tilanteissa joissa kaihihenkilölle on lääkäri kertonut kansanomisin, ymmärrettävin ilmaisun ko. hyenkilön tilanteen.
Aikaisemmin yleisesti käytetty termi "kypsyminen" ymmärrettänee sentään jo oikein. Koskemaan julkisen puolen leikkausrajoja.MINUN NÄKÖÄ EI SAATU KORJATTUA kuin 80% prosenttiseksi.
Ylhäällä olevien ajoopastekylttien näkeminen on "kiventakana"
Ja on ollut on vuosia. - Sama 6
Sama jankuttaja kirjoitti:
MINUN NÄKÖÄ EI SAATU KORJATTUA kuin 80% prosenttiseksi.
Ylhäällä olevien ajoopastekylttien näkeminen on "kiventakana"
Ja on ollut on vuosia.P.s ja rekkakortti vaihtui henkilöautokorttiin. Lääkärintarkastuksessa.
- Kyllä on ihme.......
laiska-lasse kirjoitti:
Jospa välttäisimme yleistystä!
Aikaisemmin yleisesti käytetty termi "kypsyminen" ymmärrettänee sentään jo oikein. Koskemaan julkisen puolen leikkausrajoja.Sanoinko että on YLEISPÄTEVÄ SÄÄNTÖ ? V1ttu en sanonut.
Puhuin asiallisesti omasta näöstäni ja siitä mitä optikko MINULLE SANOI: Kyllä on ihme....... kirjoitti:
Sanoinko että on YLEISPÄTEVÄ SÄÄNTÖ ? V1ttu en sanonut.
Puhuin asiallisesti omasta näöstäni ja siitä mitä optikko MINULLE SANOI:"ihminen jolla on harmaakaihi" jne. vaikuttaa kyllä yleiseltä väittämältä.
Yritä kestää!- Mitään vtun 80% ole
laiska-lasse kirjoitti:
"ihminen jolla on harmaakaihi" jne. vaikuttaa kyllä yleiseltä väittämältä.
Yritä kestää!Olet jälleen kerran oikeassa.
- -silmätovatsielun...
hunksz kirjoitti:
"-silmätovatsielun..."
Lääke-tieteellisesti väärä vastaus.
Taika-uskoa, kuten se että ei saisi lukea liian pimeässä.
Ota selvää.
H.Ei muuten ole.
Kyse on tavallisista silmälaseista. Minulle on silmälääkäri tuon sanonut. Aurinkolasejahan käytetään vain aurinkoisina päivinä ja/tai talvella lumisokeutta estämään. Silmälaseja on melkein pakko käyttää jos näössä on vikaa.
- ...
Etulasit.
Siis laseihin kiinnitettävät polaroid aurinkolasit, Kahelin näköisethän ne on, kun polaroidit on ylhäällä ja kattelee jossain muualla uin auringossa.
Mutta toimii kyllä. Näihin nykyisiin ei ole tullut hoomatuksi etulaseja, mä nyt en muutenkaan voi olla auringossa, että se ja sama.
Net etulasit on muuten aika halvat ostaa. Sellanen standarimalli. Laitetaan klipeillä kiinni, piirretään sitten linssien reunaan lasien rajat, leikataan saksilla liiat pois ja kas, sulla on vahvuuksilla olevat aurinkolasit.
Serengetithän ne aurinkolasien pitäis olla, mieluusti luodinkestävät. Maksavat rahaa. En hanki, koska ei ole käyttöä.
=DW= Eipä ole tarvetta laseille, muulloin kun kaupan tosi-pienelle präntille.
Aurinko-lasieni kotelossa lukee Chanel.
Kaikki suojat on, ja nollaan hiotut linssit.
On tyylikästä olla Cocoan näköinen :)
Kuulostiko raha-mieheltä?
H.Raha ei ole tuotteen laadun tae.
En kärsinyt kukkarostani kuin 25 ekua kaksista laseista. Vakuutus korvasi silmälasini kokonaan ja aurinkolaseista maksoin tuon 25 ekua kun niiden pinta käsiteltiin siten, että en näytä silmättömältä olmilta ; )
Nyt kirkolle ; )- Ruotsista, kyllä.
korppis kirjoitti:
Raha ei ole tuotteen laadun tae.
En kärsinyt kukkarostani kuin 25 ekua kaksista laseista. Vakuutus korvasi silmälasini kokonaan ja aurinkolaseista maksoin tuon 25 ekua kun niiden pinta käsiteltiin siten, että en näytä silmättömältä olmilta ; )
Nyt kirkolle ; )Laatu ja hinta kulkevat käsikädessä.
Ostin vuonna 2000 V-kirjaimella alkavan henkilöauton, joka maksoi paljon.
Nyt olen ajanut sillä 200000km ja se on kuin uusi.
- bessie*
Aurinkolasien käyttö on minulla lisääntynyt vuosien mittaan. Aikaisemmin en oikein mielelläni käyttänyt aurinkolaseja esim. ajaessani tai vesillä, kun niitä käyttäessä tuntui epämukavasti, että kaikki ei ole ihan 'oikein'.
Olisivatko linssit parantuneet ja vähitellen itsekin tottunut, sillä nykyään on paremminkin niin, etten osaa olla ilman aurinkolaseja.
Saatan mennä marketteihinkin vaihtamatta aurinkolaseja kirkkaiksi laseiksi, joskus ihan huomaamattanikin. Vain kirkkaasta auringonpaisteesta parkkiluolaan ajaessa tulee sellainen lyhyt hetki jolloin tuntuu tarvetta vaihtaa kirkkaisiin aurinkolaseihin. Sopeudun niin nopeasti, etten aina viitsi, joskus taas vaihdan jo hyvissä ajoin valmiiksi.
Olen jo ainakin neljät lasit ostanut sellaisesta yksiteholasit-ja-aurinlasit-omilla-vahvuuksilla tarjouksesta ja viimeisimmät jopa niin, että aurinkolasit olivat minulle se pääasia. Halusin yhdet mahdollisimman isot ja mustat aurinkolasit. Paketti maksoi vain 75 euroa, sillä en ottanut niihin kirkkaisiin laseihin mitään lisäjuttuja.
Ei niitä sitten missään muualla voi käyttääkään kuin kotona televisiota katsellessa, mutta nytpä on aina yhdet lasit valmiiksi nojatuolini taskussa.
Aurinkolaseihin olen todella tyytyväinen. Vielä taidan yhdet vähän vaaleammalla linssillä olevat hankkia, sitten riittää aurinkolasit toistaiseksi.
Aika usein suojaan silmiäni lipallisella huivilla tai pelkällä lipalla ja olen vanhoilla päivilläni jopa hankkinut lippalakkeja, lierihattuja taas en enää vanhoilla päivilläni oikein kehtaa käyttää.- 60v.
Nuo lipalliset huivit ja lipat ovat todella ikääntyneiden naisten asusteita. Itse en voisi missään tapauksessa moisia käyttää.
60v. kirjoitti:
Nuo lipalliset huivit ja lipat ovat todella ikääntyneiden naisten asusteita. Itse en voisi missään tapauksessa moisia käyttää.
Samoin, tuntisin itseni naurettavaksi tuollaisten vermeitten kanssa.
Paljain päin, tukka tuulessa hulmuten tai lippis, niin on hyvä.- ihan trendikästä
60v. kirjoitti:
Aika ikävä piikki :/
Työskentelen liikkeessä jossa myymme myös erilaisia lipallisia aurinkopäähineitä.
Voin kertoa ettei kyseessä ole lainkaan iäkkäämpien juttu, vaan täysin päin vastoin. Suosituimpia ovat urheilullisten nuorten ja naisten kesäpäähineinä. - ilman piikkejä
ihan trendikästä kirjoitti:
Työskentelen liikkeessä jossa myymme myös erilaisia lipallisia aurinkopäähineitä.
Voin kertoa ettei kyseessä ole lainkaan iäkkäämpien juttu, vaan täysin päin vastoin. Suosituimpia ovat urheilullisten nuorten ja naisten kesäpäähineinä.Jokaisella on mielipiteensä ja jos nuo näyttää ikääntyneen asusteelta niin sitten näyttää.
Anceli kirjoitti:
Samoin, tuntisin itseni naurettavaksi tuollaisten vermeitten kanssa.
Paljain päin, tukka tuulessa hulmuten tai lippis, niin on hyvä.Kun yhden kerran saisit ylhäältä paistavan auringon hajavaloa aurinkolasiesi yläpuolen pienestäkin raosta silmiisi sen verran, että vaikutus olisi kuin sähköhitsauksen valokaaresta ( "sähköä silmiin" ) ja valvoisit yön kirvelevin silmin yrittäen lievittää inhottavuutta tipoilla yms. saattaisit asettaa asioita toiseen järjestykseen.
Oma mukavuus vai itse kuvittelemat ympäristön ajatusket?
Kumpi lienee tärkeämpää?
No. Jokainen valitsee itse.ihan trendikästä kirjoitti:
Voin kertoa ettei kyseessä ole lainkaan iäkkäämpien juttu, vaan täysin päin vastoin. Suosituimpia ovat urheilullisten nuorten ja naisten kesäpäähineinä.Aurinkolaseista huolimatta olen kerran kokenut tuon yllä mainitsemani "valokaari-ilmiön" ja riittävän eteläisillä asteilla suojaan silmäni lipalla keskipäivän tietämissä.
Tietenkin, halutessaan voi pysyä sisällä tai muuten varjossa.laiska-lasse kirjoitti:
Kun yhden kerran saisit ylhäältä paistavan auringon hajavaloa aurinkolasiesi yläpuolen pienestäkin raosta silmiisi sen verran, että vaikutus olisi kuin sähköhitsauksen valokaaresta ( "sähköä silmiin" ) ja valvoisit yön kirvelevin silmin yrittäen lievittää inhottavuutta tipoilla yms. saattaisit asettaa asioita toiseen järjestykseen.
Oma mukavuus vai itse kuvittelemat ympäristön ajatusket?
Kumpi lienee tärkeämpää?
No. Jokainen valitsee itse.Voi Lasse, olen työskennellyt auringon valossa esim. heinäpellolla, hien tunkiessa silmiin, yli 30 asteen kuumuudessa.
Siinä ei mukavuudesta ollut tietoakaan.
Tiedän kyllä miltä auringon paahde tuntuu ja siksi pidänkin lippistä silloin, kun auringossa oleskelen tai työskentelen.
Mieluummin olen varjossa, mutta aina se ei ole mahdollista ja siellä sitten paljain päin.
Mutta tuollaista huivilippaa en päähäni laita ja se on minun valintani.- ...
Mulla stetson.
Ei ehkä tavallisin päähine, täällähän kaikki koittaa hankkia "Hankkija"- lippiksen. Mutta stetson eräs parhaimmista päähineistä. Sitä voi käyttää melkein ympäri vuoden, suojaa auringolta, sekä sataalta, siis suojaa myös niskaa. Siihen kun pulttaa otsalampun, näkee mennä pimeässäkin. Ja estää häikäisyäkin, stetsonin "lippa" lähes yhtä pitkä kuin kaikissa lippulakeissakin. Myös taakse päin.Harvemmalla tosin silmät niskassa.
Stetsoneita monia malleja, myös talvikäyttöön sopivia. Korvaläpät tosin ostettava erikseen. Tollasella tavallisella stetsonilla menee kyllä talvikin korvaläppien kanssa.
Ihme, jotkut nauraa mulle, "Hankkija" lippis pääsä ja pää märkänä sekä rillit huurussa, sekä niskasta alaspäin selkä märkänä...
Tarkoituksenmukaisuus.
=DW= - L - L
Anceli kirjoitti:
Voi Lasse, olen työskennellyt auringon valossa esim. heinäpellolla, hien tunkiessa silmiin, yli 30 asteen kuumuudessa.
Siinä ei mukavuudesta ollut tietoakaan.
Tiedän kyllä miltä auringon paahde tuntuu ja siksi pidänkin lippistä silloin, kun auringossa oleskelen tai työskentelen.
Mieluummin olen varjossa, mutta aina se ei ole mahdollista ja siellä sitten paljain päin.
Mutta tuollaista huivilippaa en päähäni laita ja se on minun valintani.Voi, voi enkeli! Eipä mollikka meidän leveysasteillamme niin ylhäältä paistakaan.
Meillä lippa saattaisi oola aurinkolasien vaihtoehto.
Oma lippani on vapaa-ajan asunnollamme. En ytarvitse sitä täällä.
Eikä silmien ylivalolla ole lämpötilan kanssa mitään tekemistä. L - L kirjoitti:
Voi, voi enkeli! Eipä mollikka meidän leveysasteillamme niin ylhäältä paistakaan.
Meillä lippa saattaisi oola aurinkolasien vaihtoehto.
Oma lippani on vapaa-ajan asunnollamme. En ytarvitse sitä täällä.
Eikä silmien ylivalolla ole lämpötilan kanssa mitään tekemistä.Voi voi Lasse, ei edes herran enkeli pärjäisi sinulle, tällaisesta maallikosta puhumattakaan. Vain ylivalo ylittää ylimaallisen viisautesi.. ;)
Kauan sitten, kun vielä veneelläni isoilla rannikko-vesillä liikuin, tuli käytettyä aurinko-laseja, kaunis päivä tuntui ottavan päähän.
Luultavasti silmien kautta.
Saman taitavat tietää ammattimiehetkin, laivoissaan ja lento-koneissaan.
Varsinkin lentäjät, he kun useimmiten nousevat pilvien päälle ja siellähän vain yksi möllöttää päin naamaa.
Kun DB-tohtorini kertoi tarinan silmistä, otin aurinko-lasit taas käyttöön.
Hyvät neuvot ovat kullan-kaalliit, ainakin jos ei halua kameransa kanssa kulkea aina yön-pimeydessä.
Veden välke on kaunista katsoa, varsinkin jos sen voi oikein katsoakin.
Valuvista silmistä voi aina räpytellä veden pois.
Lieri-hattu sopii kauniille naiselle, kuten nyt Audrey Hepburn.
Vanhempanakin.
H.Tummuvilla laseilla, kätevät käyttää, ei tarvitse vaihtaa autoillessa eikä kauppaan mennessä.
Uusimisen aika, nämä ovat olleet käytössä jo neljä vuotta ja silmälääkärini lähettelee kehoituksiaan tulla poikkeamaan luonaan.Autoillessa! Mahtavatko nykyisetkään lasit ehtiä reagoimaan esimerkiksi Provencen rantamotarin tiheisiin tunneleihin edes ajettaessa laillista nopeutta.
Kyse on sekunneista.
Normaalioloissakin minä kiusaannuin vaalenemisen hitaudesta.laiska-lasse kirjoitti:
Autoillessa! Mahtavatko nykyisetkään lasit ehtiä reagoimaan esimerkiksi Provencen rantamotarin tiheisiin tunneleihin edes ajettaessa laillista nopeutta.
Kyse on sekunneista.
Normaalioloissakin minä kiusaannuin vaalenemisen hitaudesta.Minäpä en ajelekaan Provencen tunneleissa, täällä ei juuri tunneleita ole.
Ja aika vähän tulee autoiltua muutenkin.
En minä vaan kiusaannu, hyvin ehtivät lasini vaaleta, kun siihen tarve tulee. Laatukin vaikuttaa.- bessie*
Anceli kirjoitti:
Minäpä en ajelekaan Provencen tunneleissa, täällä ei juuri tunneleita ole.
Ja aika vähän tulee autoiltua muutenkin.
En minä vaan kiusaannu, hyvin ehtivät lasini vaaleta, kun siihen tarve tulee. Laatukin vaikuttaa.Olen täysin samoilla linjoilla Lassen kanssa, minullekin tummuvat lasit ovat aivan liian hitaat. Noissa tunneleissa se todellakin on hankalaa. Samoin kun menee ulkoa sisälle johonkin hämyisään paikkaan. Vaihdan aurinkolasit tavallisiin luullakseni alle kahdessa sekunnissa, se on vain järjestelykysymys. Nopeaan vaihtoon sopivat sangat ja helppo paikka josta ne saa hapuilematta ja katsetta tiestä irrottamatta.
Erityisesti aamiaiset terassilla tai patiolla, ja muutkin ruokailut ovat minulle sellaisia tilanteita, että lippa sopii parhaiten. En koskaan pidä minkäänlaisia silmälaseja syödessäni tai pöydän ääressä seurustellessani, enkä edes pystyisi lukemaan lehteä tai mitään lasien kanssa.
Lippistä en todellakaan kehtaa pöydässä pitää, enkä toisaalta taas halua 'määrätä' missä istutaan, mutta en myöskään turhaan tinkiä omasta mukavuudestani. Sievä, asuun sopiva lippahuivi tai pelkkä lippa sopii mielestäni ihan hyvin paremmankin hotellin patiolla käytettäväksi. Ja silmälasien kanssa käytettäväksi. Ellen sitä tarvitse, se mahtuu vaikka taskuun. bessie* kirjoitti:
Olen täysin samoilla linjoilla Lassen kanssa, minullekin tummuvat lasit ovat aivan liian hitaat. Noissa tunneleissa se todellakin on hankalaa. Samoin kun menee ulkoa sisälle johonkin hämyisään paikkaan. Vaihdan aurinkolasit tavallisiin luullakseni alle kahdessa sekunnissa, se on vain järjestelykysymys. Nopeaan vaihtoon sopivat sangat ja helppo paikka josta ne saa hapuilematta ja katsetta tiestä irrottamatta.
Erityisesti aamiaiset terassilla tai patiolla, ja muutkin ruokailut ovat minulle sellaisia tilanteita, että lippa sopii parhaiten. En koskaan pidä minkäänlaisia silmälaseja syödessäni tai pöydän ääressä seurustellessani, enkä edes pystyisi lukemaan lehteä tai mitään lasien kanssa.
Lippistä en todellakaan kehtaa pöydässä pitää, enkä toisaalta taas halua 'määrätä' missä istutaan, mutta en myöskään turhaan tinkiä omasta mukavuudestani. Sievä, asuun sopiva lippahuivi tai pelkkä lippa sopii mielestäni ihan hyvin paremmankin hotellin patiolla käytettäväksi. Ja silmälasien kanssa käytettäväksi. Ellen sitä tarvitse, se mahtuu vaikka taskuun.Kun elää tällaista yksinkertaista maalaiselämää, ajaa taajamaan silloin tällöin, ei istu terasseilla eikä patioilla, saati asustele hotelleissa, pärjää oikein hyvin näillä tummentuvilla laseilla. Juu, en minäkään lippistä sisällä pidä, edes kotona. Kasvimaata kitkiessä se on kyllä kätevä.
- Lusiina
Anceli kirjoitti:
Kun elää tällaista yksinkertaista maalaiselämää, ajaa taajamaan silloin tällöin, ei istu terasseilla eikä patioilla, saati asustele hotelleissa, pärjää oikein hyvin näillä tummentuvilla laseilla. Juu, en minäkään lippistä sisällä pidä, edes kotona. Kasvimaata kitkiessä se on kyllä kätevä.
Lippalakki on vesisateessa hyvä lenkillä. Ei kastu aurinkolasienkaan linssit :)
Lusiina kirjoitti:
Lippalakki on vesisateessa hyvä lenkillä. Ei kastu aurinkolasienkaan linssit :)
Mutta jos poiketaan terassille, niin muistuta että otetaan lippis pois. ;)
- Lusiina
Anceli kirjoitti:
Juu, Hieno Nainen ei istu terassilla lippis päässä :).
- Lusiina
Lusiina kirjoitti:
Paitsi että minä en ole koskaan ollutkaan minkään Hiltonin patiolla :)
- :)))
Anceli kirjoitti:
Ja pyhkitään tuoli nästyykillä, käyttämättömällä, kuin Frasierin veli konsanaan.
- Lusiina
Lusiina kirjoitti:
Ainakaan Hankkijan lippis tai sellainen jossa lukee Zetor :)
- Lusiina
:))) kirjoitti:
Ja pyhkitään tuoli nästyykillä, käyttämättömällä, kuin Frasierin veli konsanaan.
Joo, ei tietenkään käytetyllä :). Vaan semmosella pitsireunaisella, jossa käsinkirjaillut koruommel nimikirjaimet.
KäsiDesipullo käsilaukussa tietenkin. - bessie*
Lusiina kirjoitti:
Paitsi että minä en ole koskaan ollutkaan minkään Hiltonin patiolla :)
Riippuu terassista, Lusiina
Vaikka olisi miten vaatimaton ja ränsistynyt, halvan hinnan perusteella valittu majatalo, niin aika tollikka olet jos sinne aamiaiselle lippis päässä menet.
Juomakarsinaan jos menet, niin ihan sama. - :)))
Lusiina kirjoitti:
Joo, ei tietenkään käytetyllä :). Vaan semmosella pitsireunaisella, jossa käsinkirjaillut koruommel nimikirjaimet.
KäsiDesipullo käsilaukussa tietenkin.Ja biggudilli pitää pönöttää. :)))
Oih, sellaisiakin oli ennen, ihan äidin omatekemiä.
Toki, tallessa ne vieläkin ovat, mutteivät käytössä. bessie* kirjoitti:
Riippuu terassista, Lusiina
Vaikka olisi miten vaatimaton ja ränsistynyt, halvan hinnan perusteella valittu majatalo, niin aika tollikka olet jos sinne aamiaiselle lippis päässä menet.
Juomakarsinaan jos menet, niin ihan sama.Valitan, kuuluvuus huono ja pätkii.............;)
:))) kirjoitti:
Ja biggudilli pitää pönöttää. :)))
Oih, sellaisiakin oli ennen, ihan äidin omatekemiä.
Toki, tallessa ne vieläkin ovat, mutteivät käytössä.Totttakai. minun täytyy varmaan sitten käyttää aina oikeaa kättä kun vasemman käden pikkurilli on murtunut ja luuti virheasentoon. Tai noh.Saa senkn pönöttämään :)).
Miten on , juodaankos juomat suoraan pullosuusta vai tölkistä vai pitäiskö olla lasit? Vai käykö kenties kertakäyttömukit?- bessie*
lusiinana kirjoitti:
Valitan, kuuluvuus huono ja pätkii.............;)
Tuntuupa pätkivän...
Ei mitään tärkeää, tollikasta minä jotain... miten se tollikka nyt taas juolahti yhenäkin mieleen...
- Kalle-polo
Olisi varmaan hyvä leipomislätsä.
En ole lippisnainen, mutta kaikillahan on oma makunsa ja jokaiselle löytyy sopivia päänsuojia.
Löysinkun kompuroin ja korvani vaurioitui uuden tyylin, jota kehuttiin sopivaksi kasvoilleni. Pitkän huivin kiertäminen pään ympäri ikäänkuin kavennettu turbaani.
Lierihattuja minulla on kotioloissa. En kuitenkaan niitä päähäni pistä kun kirkolle ajelen, mutta puutarhatöissä ne ovat mitä käytännöllisimmät suojaavat hiuksia ja silmiä.
Lippiksiä en ole ikinä käyttänyt nekun ei sovi tyyliini ; )- kärpäsensilmät
Kätevät on aurinkolasit jotka laitetaan silmälasien päälle. On kuitenkin niissäkin ongelma, ovat aika isokokosia ja tekevät hassun näköiseksi jos pieni naam.
Ostin viime viikolla, ja en kehtais mennä vaihtamaan ja saisinkokaan enää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862