Ohjelmistosuunnittelija = ohjelmoija

Haistakaapas vee

Miksi työnantajat etsivät ohjelmoijia töihin ohjelmistosuunnittelija-nimikkeellä? Ohjelmistosuunnittelija nimenomaan suunnittelee ohjelmat. Lisäksi on toinen porukka joka ohjelmoi. Kuitenkin näitä sanoja käytetään väärin.

14

2070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+19=?

Suunnitteljat pääsevät liian helpolla koska he poistuvat projektista ennen sen valmistumista bonukset kerättyään.

Meillä tehdään hyvistä ohjelmoijista arkkitehtejä, koska he joutuvat joka tapauksssa suunnittelemaan toteuttamisen lisäksi koko hoidon uudestaan - ja kantamaan vastuun tuotteesta sen elinkaaren aikana.

• asddsdadadasdasdasda

Olisiko aloittaja mahdollisesti vielä koulun penkillä?

Jos ajatellaan, että ohjelmistoa katsellaan kolmella karkeustasolla:
      - Arkkitehtuuri
      - Suunnittelu
      - Lähdekoodi / Ohjelmointi

Niin ihan varmaa on, ettei missää suomalaisessa firmassa eroteta suunnittelua ja ohjelmointia eri ihmisten tehtäväksi. Eikä kyllä pidäkään erottaa. Hyviä syitä on ainakin kaksi:
      - Kuten yllä jo sanottiin, ei ihmisiä voi päästää projektista ennen sen valmistumista. Jos pääsee pakoon ennenaikaisesti ei koskaan opi virheistään.
      - Arkkitehtuurin ja etenkin suunnitelman hyvyys on erittäin paljon kiinni siitä, miten ne lopulta ohjelmoidaan. Tämä tarkoittaa, että arkkitehdin ja suunnittelijan on osattava ohjelmoida, jotta he tietävät, miten heidän suunnitelmansa voi toteuttaa. Ainoa keino osata ohjelmoida on se, että sitä tekee työkseen.

Olen kyllä nähnyt arkkitehtejä, jotka eivät osaa ohjelmoida - jälki on yleensä ollut kauheaa. Suunnittelijaa, joka ei osaisi ohjelmoida en ole nähnyt. On varmaankin mahdollista olla ohjelmoija, joka on niin erikoistunut hommaansa, ettei suunnittele ohjelmistoja, mutta koskaan en ole sellaista itse nähnyt.

Jos ongelmasi on, että koet osaavasi ohjelmoida, mutta et osaa/halua suunnitella, niin ratkaisu on selvä: tästä eteenpäin ajattelet niin kuin otsikkoonkin kirjoitit, että nuo ovat sama asia.

• RKMK

Olen samaa mieltä ohjelmointitaidottomista arkkitehdeistä. Parhaassa tapauksessa teknisesti taitava arkkitehti näkee jo korkean tason kuvasta eteen tulevat käytännön ongelmat. Sillä säästetään lukuisia työtunteja ja vältytään hätäpurkkaratkaisuilta...

Olen joskus joutunut tilanteeseen jossa olen joutunut selittämään arkkitehdille miksi suunniteltu ratkaisu on mahdotonta toteuttaa tietyllä frameworkilla. Kyseisen tekniikan perusteet opiskelemalla tuo olisi ollut itsestäänselvä asia.

• Nähty pn

Ehdottamasti parasta jälkeä tulee, jos sama henkilö / tiimi tekee kaikki nämä.
        - Arkkitehtuuri
        - Suunnittelu
        - Lähdekoodi / Ohjelmointi

• CCCCobol

Luulen että 70-luvulla oli erikseen vielä ohjelmoijia. Ainakaan 80-luvun alussa ohjelmoija ja atk-suunnittelija tekivät samaa hommaa. Taisi vain palkka olla sidoksissa ammattinimikkeeseen. Itse olen ollut em. nimikkeillä IT-alalla töissä yhteensä yli 30 v.

• Ferenc007

S.O.S Tarvitsemme tiimiimme PHP- ohjelmoijan.
        Ota yhteyttä.
        [email protected]
        Mobil: 044 988 0098

• Rivikoodari

"Niin ihan varmaa on, ettei missää suomalaisessa firmassa eroteta suunnittelua ja ohjelmointia eri ihmisten tehtäväksi"
      Ahaa, tiedän yhden pörssilistatun IT firman jossa nämä hommat erotetaan.

• asddsdadadasdasdasda

Ensin suunnittelija tuottaa UML kaavioita ja pseudokoodia ja sitten ohjelmoija toteuttaa ne mahdollisimman muuttumattomina?

Voi hyvä luoja... mutta toisaalta, se tarkoittaa, että minun työpaikkani ei ole ihan niin uhattuna, kun vielä on jotain dinosauruksia, joille voi antaa kenkää ensin.

• jjksdlfj

Olen ollut töissä firmassa, jossa suunnittelu tehtiin suomessa ja ohjelmointi intiassa. Myöhemmin ohjelmointi siirrettiin intiasta takaisin suomeen.

• EiKäyKaiKateeksi

"Ensin suunnittelija tuottaa UML kaavioita ja pseudokoodia ja sitten ohjelmoija toteuttaa ne mahdollisimman muuttumattomina?"
      Kyllä, juuri näin - ja tätä jatkunut ainakin 2007-2013 aika väli ja organisaatiossa 4 numeroinen henkilöstö :)

• Moro23

Itse asiassa ohjelmistosuunnittelijalla on monia töitä, eikä sitä nimikettä oikeastaan käytetä väärin. Ohjelmistosuunnittelijan työn kuvaan kuuluu myös ohjelmointi ja koodaus. Ohjelmistosuunnittelija eroaa vähän ammattiohjelmoijan työstä. Suunnittelijan työ ei siis ole vain projektissa suunnittelua, vaan myös sen kehittäminen ja tekeminen (koodaaminen ja ohjelmointi).

• 10+4

Mitä eroa on koodaamisella ja ohjemoinnilla? :D

Ohjelmoinnista yleensä suurin osa on suunnittelua: ensin suunnitellaan mitä tehdään ja miten se tehdään, ja sitten se tehdään (=koodataan=ohjelmoidaan).

Yleensä se suurin haaste/työ on siinä suunnittelussa, jolloin itse ohjelmoinnin pitäisi viedä melko vähän aikaa.

Korkeintaan suurissa ohjelmistotuotantoyrityksissä suunnittelu ja ohjelmointi on erotettu toisistaan jolla tavoitellaan "liukuhihna-tyyppisiä" tehokkuusetuja, jotka varmaan harvoin toteutuvat, koska suunnitttelu ja ohjelmointi tapahtuu eri pääkopassa ja se ei vaan ole tehokas/laadukas tapa tehdä asioita. Paras tapa tehdä ohjelmisto on, että yksi taitava ihminen tekee kerralla koko homman alusta loppuun. Tämä on vain harvoin mahdollista.

ps. Kuka haluaisi ohjelmoijan, joka ei koskaan suunnittele mitään?
        pps.. En koskaan palkkaisi arkkitehtia, joka ei osaisi itse koodata suunnitelemaansa ratkaisua.

• CCCCCCobol
        10+4 kirjoitti:

Ohjelmoinnista yleensä suurin osa on suunnittelua: ensin suunnitellaan mitä tehdään ja miten se tehdään, ja sitten se tehdään (=koodataan=ohjelmoidaan).

Yleensä se suurin haaste/työ on siinä suunnittelussa, jolloin itse ohjelmoinnin pitäisi viedä melko vähän aikaa.

Korkeintaan suurissa ohjelmistotuotantoyrityksissä suunnittelu ja ohjelmointi on erotettu toisistaan jolla tavoitellaan "liukuhihna-tyyppisiä" tehokkuusetuja, jotka varmaan harvoin toteutuvat, koska suunnitttelu ja ohjelmointi tapahtuu eri pääkopassa ja se ei vaan ole tehokas/laadukas tapa tehdä asioita. Paras tapa tehdä ohjelmisto on, että yksi taitava ihminen tekee kerralla koko homman alusta loppuun. Tämä on vain harvoin mahdollista.

pps.. En koskaan palkkaisi arkkitehtia, joka ei osaisi itse koodata suunnitelemaansa ratkaisua.

Ei kai nyt mitään. Tämä koodaaminen on vain mielestäni termi, jolla yritetään saada ohjelmoinnin arvostus laskemaan. Lisäksi koodaus-termiä käytetään tietokoneslangissa.

• aaaaah
        10+4 kirjoitti:

ppppssssss

kusin housuuni

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe