Kysymys: Saako kunta rakentaa tien tontin viereen ilmoittamatta?

epätietoinenkyselijä

Tienkaivuukoneet ilmestyivät ilmoittamatta tontin rajalle.

6

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tokitoki6

      Kunta rakentaa katuja. Katusuunnittelmat ovat julkisesti nähtävillä, nähtävillä olosta kuulutetaan sanomalehdessä (-issä) ja kenties kunnan www-sivuilla. Katusuunnitelma on juridinen asiakirja joka vahvistetaan kunnallisissa päätöksentekoelimissä.

      Eli ei saa mutta on varmasti kunta on ilmoittanut säädetyllä tavalla. Toki jos liikennöinti tontillesi estyy jossain rakenentamisen vaiheessa, on siitä informoitava kutakin tontin omistajaa.

    • hommat seis

      Kunnan olisi pitänyt ilmoittaa viereisille maanomistajille kirjeitse asiasta, kuten rakennuslupamenettely vaatii yksityiseltäkin, nyt teiltä jäi valituksentekomahdollisuus pois kunnan virheen takia. Tähän vedoten teillä on oikeus keskeyttää kaikki toiminnot kyseisellä tietyömaalla.

    • Nälänkasvattama juri

      Riippuu tapauksesta.Katu ja tie ovat juridisestikkin täysin eri asioita. Saattaa olla että vanhassa rasiteotteessa on tieoikeus määritelty ko. kohtaan ja sen tekemisen estäminen saattaa olla vaikeaa.
      Kaikille kiinteistöille on tieoikeus määritelty jotakin klautta kulkevaksi.

    • jaa en tiedä asiasta

      Ei, jos valtaosa asukkaista on muita, kuin tonttinsa halvoilla aravalainoilla alunperin hankkineita. Tiedän, kun omat sukulaiseni ovat omasta
      omistuskämpästään maksaneet enemmän veroja ikinä, kuin kukaan muu, joka on halvemmalla samantyyppisen asunnon saanut. Itse olen surrut sitä, että mun vanhojen sukulaisten tontin vierestä on kaikki puut kaadettu: ilmeisesti kunta niin köyhä, että jostain pitää yrittää riipiä rahaa, mutta aika lyhytnäköistä touhua. Näiden lakien suhteen en valitettavasti nuorena ihmisenä ole asiantuntija, mutta veikkaan, että laitonta aina, jos jonkun tontin viereen suoraan yritetään rakentaa tie. Jos mun lapsuuden kotitalon viereen tai sen läpi joku yrittäisi rakentaa tien, niin kiitos 300000 euroa ensin tähän kouraan, koska se on talon arvo ja sitten vaikka tapan itseni jäämällä tietyökoneiden alle, kun tietyökoneet tulevat ja murskaavat kotini, mutta ihmisillä on oikeus omiksi maksettuihin koteihinsa. Eri asia velkaperseet.

    • älä itke

      Epäilenpä, että ilmoitettu on lehdissä ja tiedossa on ollut kaavasuunnitelma jo pitkään. Ei tiet noin vaan ilmesty.

      Prosessi on kestänyt ehkä jo 5 vuotta sitä ennen.

      Kun se tie sitten kaikkien kaavojen hyväksymisten yms jälkeen tulee, ei siitä ilmoiteta enää.

      On siis saattanut tulla ilmoitusta kirjeitse jopa n 5-8 vuotta sitten kaavan teosta, joka koskee lähialueita.

    • NäinMeillä

      Aloittajalta on nyt vain jäänyt huomaamatta joku kunnan ilmoitus asiasta. Kirje on voinut kolahtaa postiluukusta jo vaikka 5 vuotta sitten ja jäädä epähuomiossa lukematta. Nyt sitten byrokratian rattaat ovat jauhaneet asian lopulta rakentamisvaiheeseen ja asiasta on turha enää itkeä. Mutta mene nyt kuitenkin sinne kuntasi tekniseen virastoon ja pyydä nähtäväksi sunnitelmat niin tiedät mitä ne sinne tekevät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe