Onko adoptio mahdollinen jos pystyisi synnyttämään itse?

Minni3

Hei, onko teillä kokemusta, sallitaanko adoptio (Suomen sisällä) terveelle naiselle? Olen 30 vuotias, naimisissa oleva. Omia lapsia en halua eettisten näkemysten takia, sen sijaan olen aina halunnut olla adoptiolapsen vanhempi. Onko tapauksessani prosessi hankalampi?

60

2647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ivf:llä äidiks

      Kyllä. Ei adoption ehtona ole lapsettomuus tms. Prosessi on kaikille sama.

      • Cashya

        Jatkokysymys, vaikka en ole aloittaja:
        Minkälaiset "todisteet" pitää olla siitä ettei voi saada lapsia?
        Pitääkö olla hoidot, tutkimukset tehtyinä?
        Me olemme päätyneet siihen että jos luomuna ei tule lasta niin haluaisimme adoptoida. Hoitoihin emme mene,


      • kamon
        Cashya kirjoitti:

        Jatkokysymys, vaikka en ole aloittaja:
        Minkälaiset "todisteet" pitää olla siitä ettei voi saada lapsia?
        Pitääkö olla hoidot, tutkimukset tehtyinä?
        Me olemme päätyneet siihen että jos luomuna ei tule lasta niin haluaisimme adoptoida. Hoitoihin emme mene,

        Adoptiossa hankitaan lapselle kotia ja vanhempia, se ei ole mitään lapsettomuushoitoa. Sopivuus vanhemmaksi on ratkaisevaa eikä se, voiko itse saada lapsia vai ei. Parempi vain jos on kaikin puolin terve ja täysijärkinen. Omat biologiset lapset eivät ole este adoptiolle.Suomesta adoptoitaessa on pitä jonotus. Vanhemmalla ja lapsella tulee olla luonnollinen ikäero, adoptiolapsen tulisi iältään vastata mahdollista biologista lasta.


      • liianvaikeaksitehty
        kamon kirjoitti:

        Adoptiossa hankitaan lapselle kotia ja vanhempia, se ei ole mitään lapsettomuushoitoa. Sopivuus vanhemmaksi on ratkaisevaa eikä se, voiko itse saada lapsia vai ei. Parempi vain jos on kaikin puolin terve ja täysijärkinen. Omat biologiset lapset eivät ole este adoptiolle.Suomesta adoptoitaessa on pitä jonotus. Vanhemmalla ja lapsella tulee olla luonnollinen ikäero, adoptiolapsen tulisi iältään vastata mahdollista biologista lasta.

        Kysymys on pajon laajemmasta asiasta. Adoptiolapsen saa paljon helpommin jos on valmis ottamaan valmiiksi sairaanlapsen. Muuten lapsen saaminen on tehty erittäin vaikeaksi ja hankalaksi. Keskimääräinen odotusaikan on useita vuosia. Tällä karsitaan hetken mielijohteetsa tulleet halut.
        Homma on myös kallista ja voi olla että koskaan ei lasta tule, mutta maksat koko prosessista. Adoptiolapsen saamisen edellytyksenä on myös oma terveys sekä taloudellinen tilanne.


      • katkerax100
        liianvaikeaksitehty kirjoitti:

        Kysymys on pajon laajemmasta asiasta. Adoptiolapsen saa paljon helpommin jos on valmis ottamaan valmiiksi sairaanlapsen. Muuten lapsen saaminen on tehty erittäin vaikeaksi ja hankalaksi. Keskimääräinen odotusaikan on useita vuosia. Tällä karsitaan hetken mielijohteetsa tulleet halut.
        Homma on myös kallista ja voi olla että koskaan ei lasta tule, mutta maksat koko prosessista. Adoptiolapsen saamisen edellytyksenä on myös oma terveys sekä taloudellinen tilanne.

        minut on pilattu jo nuoresta lähtien itse tietysti mokannut matkan varrella myös mutta kateuden vuoksi en koskaan saa omia lapsia olin nuorena niin kaunis ettei minulle jaettu neuvoja joten tapahtui virheitä en saanut apua mistään. nuorena aikuisena mieskin ja hänen vanhempansa olivat niin huonoja että ei heillekään lasta minulta tullut suku onneksi kuolee. kun vihdoiin sain hyvän miehen en tullut enää raskaaksi ja talouteni vietiin kuralle joten en voinut adoptoida. nyt on miestäkin vaihdettu vaan edelleen on talousasiat siinä jamassa että ei ole varaa hoitoihin saati adoptioon mutta sen olen luvannut itselleni että silmä silmästä ja hammas hampaasta te kaikki ihmiset jotka aikananne varastitte elämäni olette minulle kuolleita


    • lapset sydämessäni

      Adoptio voi olla mahdollista, vaikka pystyisit saamaan omia lapsia ja olosuhteet adoptiolapselle on hyvät. Olettaisin kuitenkin näin, että odottelu on pidempi, koska äidit, ketkä eivät pysty omia lapsia saamaan saattaa hyvinkin mennä ohi muiden adoptiolapsiaan varttujien. Itsekin olen joskus haaveillut, että saisimme adoptiolapsen, jolla ei vanhempia enää ole. Mielestäni, kun lapsella kuin lapsella on oikeus juurtua omaan kotiin ja perheeseen, vaik' ei biologinen lapsi olisikaan. Lopetin haaveilun kuullessani kuinka kauan se on joillain vienyt ennen kuin adoptio on onnistunut. Itsellänikin omia lapsia ja en voisi käyttää kaikkea energiaani siihen, että voisin jonakin päivänä saada sen lapsen, joka perhettä tarvitsee. En väitä, että aina menee pitkä aika ja ettei toinen ihminen olisi kärsivällinen tässä asiassa ja jaksaisi aina odottaa.

    • Minusta sinun

      kannattaa synnyttää ihan itse lapsesi, kun olet siihen valmis.

      • erittäin hvyä valint

        Minusta ei kannata synnyttää itse, koska pienokaisia on jo nyt niin paljon ilman kotia ja vanhempia. Aloittaja on itse asiaa pohtinut ja kysyy vain onko asia käytännössä mahdollista toteuttaa. Onneksi on.


      • Tässä tapauksessa
        erittäin hvyä valint kirjoitti:

        Minusta ei kannata synnyttää itse, koska pienokaisia on jo nyt niin paljon ilman kotia ja vanhempia. Aloittaja on itse asiaa pohtinut ja kysyy vain onko asia käytännössä mahdollista toteuttaa. Onneksi on.

        itse tehtynä tämä uusi pienokainen olisi kyllä saanut sekä kodin että molemmat vanhemmat ja vielä eri sukupuolta olevat sellaiset. Tämä ei kai ole itsestään selvää adoptioon joutuvalle lapselle. Eikös niitä anneta nykyään lesboille ja homppeleillekin? Ainakin jossain päin maailmaa....


      • Rose's street
        Tässä tapauksessa kirjoitti:

        itse tehtynä tämä uusi pienokainen olisi kyllä saanut sekä kodin että molemmat vanhemmat ja vielä eri sukupuolta olevat sellaiset. Tämä ei kai ole itsestään selvää adoptioon joutuvalle lapselle. Eikös niitä anneta nykyään lesboille ja homppeleillekin? Ainakin jossain päin maailmaa....

        Koska lapsiahan kiinnostaa vanhempien elimet hyvin paljon. Pitääkö vähemmistöt aina nostaa esille kun jostain puhutaan? Ja vaikka kuinka näyttäisi tutkimuksia, joissa kerrotaan, että sateenkaariperheistä tulee keskimääräisesti terveempiä lapsia kuin heteroperheistä, niin silti tulee se "mutku homoi hyi"-kommentti.

        Lapsi tahtoo vain rakastavan perheen, joka näyttää välityksensä. Lapsia ei kiinnostaisi vaikka vanhemmilla ei olisi sukupuolia lainkaan.


      • Ei sulla taida
        Rose's street kirjoitti:

        Koska lapsiahan kiinnostaa vanhempien elimet hyvin paljon. Pitääkö vähemmistöt aina nostaa esille kun jostain puhutaan? Ja vaikka kuinka näyttäisi tutkimuksia, joissa kerrotaan, että sateenkaariperheistä tulee keskimääräisesti terveempiä lapsia kuin heteroperheistä, niin silti tulee se "mutku homoi hyi"-kommentti.

        Lapsi tahtoo vain rakastavan perheen, joka näyttää välityksensä. Lapsia ei kiinnostaisi vaikka vanhemmilla ei olisi sukupuolia lainkaan.

        olla lasta ensinkään? Jos olisi niin tietäisit varsin hyvin että näitä mistä minä olen tullut- ja mistä vauvat tulevat kysymyksiä satelee aikasta tiukkaan tahtiin...

        Ja viimeistään sitten yläkouluiässä kun aletaan kavereiden kanssa hengaamaan, niin ei voi välttyä noloilta tilanteilta jotka pahimmillaan johtaa kiusaamiseen ja eristämiseen. Tämä taas on esiaste psykiatrien työllistymisasteen pysymiselle korkeana.

        Pitäisi vähän ajatella asiaa lastenkin kannalta!


    • 1234554321

      "Eettisten näkemysten" - en ymmärrä, miten sinä olet syntynyt, eettisten näkemysten mukaisesti? Jos kyllä, yritä saman tien, jos ei, miksi ajattelet, että olet eettisesti olemassa? Tai tos ei oo ongelmaa? En ymmärrä...

      • jhfjhfjhg

        Lasten hankintaa on kestämätöntä mm. ympäristösyiden vuoksi. Ihmisiä on liikaa ja niistä suurin osa on mulkvisteja.


      • 5678998765
        jhfjhfjhg kirjoitti:

        Lasten hankintaa on kestämätöntä mm. ympäristösyiden vuoksi. Ihmisiä on liikaa ja niistä suurin osa on mulkvisteja.

        Kyllä, Afrikassa ja Intiassa. Siitä EU hakee lapsia, ja pakottaa vastaanottamaan näitä myös Itä-Euroopassa. Ei minua kiinnosta paljonko näistä Suomeen viedään, mutta jos EU haluaa lisää, viettäisiin Länsimaihin (niinkuin Suomeen) ei tähän. Eli EU kannattaa abortusta Itä-Euroopassa ja pakottaa lapsia vastaanottamaan Afrikasta ja Intiasta.


      • njklö

        entä jos sen miehellä on vaikka joku perinnöllisen sairaus minkä takia ei sitten halua omaa lasta.


      • millevi
        jhfjhfjhg kirjoitti:

        Lasten hankintaa on kestämätöntä mm. ympäristösyiden vuoksi. Ihmisiä on liikaa ja niistä suurin osa on mulkvisteja.

        Tämän päivän paras ekoteko on olla hankkimatta lapsia!!!!


    • Toki voihan siihen

      oman lapsen rinnalle sitten adoptoida toisen lapsen ellei satu kaksosia itse synnyttämään.

    • Kolmoiset kun

      sattuu synnyttämään, niin ei ole seurasta puutetta enää äidillä varmasti.

      Jumala siunasi ihmisen lisääntymään ja täyttämään maan. Suomeen mahtuu ainakin kymmenkertaisesti ihmisiä nykyiseen nähden, todellisuudessa sata kertaisesti, sillä pohjoinen on lähes tyhjää aluetta ja hyvää rantamaatakin vaikka kuinka paljon. Tietysti tulee asennemuutosta saada ja ymmärtää mikä on tärkeää ihmisille elämää ylläpidettäessä myös Suomessa.

      • UskiksetHoitoon.

        Paskapuhetta.

        Jos koko maailman 5 miljardia ihmistä vetäisi terveellistä ja monipuolista ruokaa, niin maapallo hukkuisi maatalouden aiheuttamiin päästöihin ja vesistöt kalastettaisi puolessa vuodessa tyhjiksi kaloista.

        Siihen aikaan kun raamattua kirjoitettiin niin tätä ongelmaa ei ollut, kun tehomaataloutta ja ryöstökalastusmenetelmiä ei oltu keksittykkään ja porukkaa kuoli nälkään samaa tahtia kun mitä liikaväestöä syntyi. Kyllä varmaan mahtuu suomeen vaikka puoli miljardia ihmistä, mutta siinä kohtaa täällä nähdään ihan oikeasti nälkää. ja ympäristö tuhotaan asuinkelvottomaksi siinä sivussa.


      • On laskettu
        UskiksetHoitoon. kirjoitti:

        Paskapuhetta.

        Jos koko maailman 5 miljardia ihmistä vetäisi terveellistä ja monipuolista ruokaa, niin maapallo hukkuisi maatalouden aiheuttamiin päästöihin ja vesistöt kalastettaisi puolessa vuodessa tyhjiksi kaloista.

        Siihen aikaan kun raamattua kirjoitettiin niin tätä ongelmaa ei ollut, kun tehomaataloutta ja ryöstökalastusmenetelmiä ei oltu keksittykkään ja porukkaa kuoli nälkään samaa tahtia kun mitä liikaväestöä syntyi. Kyllä varmaan mahtuu suomeen vaikka puoli miljardia ihmistä, mutta siinä kohtaa täällä nähdään ihan oikeasti nälkää. ja ympäristö tuhotaan asuinkelvottomaksi siinä sivussa.

        että vaikka kaikki maapallolla tähän mennessä syntyneet ja kuolleet sekä abortoidutkin laskettaisiin mukaan, niin jokaiselle tulisi elinaluetta yli puoli hehtaaria. Ja tämä siis nykyisestä viljelykelpoisesta maa-alasta.

        Kun kuitenkin tänä päivänä moni ok-loordi joutuu rakentamaan kopperonsa jopa alle tuhatneliöiselle tontille. Suhteuta siihen.


    • 7+19

      Eettinen näkemys on peiteilmaisu, mikä voi kätekeä sisäänsä monenlaisia syitä. Tietysti se voi olla aidosti eeteinen, huoli maailman liikakansoituksesta, ja adoptio ei lisäisi väkimäärää. Mutta voidaan epäillä että se on pikemminkin esteettinen, eli omasta habituksesta huolehtiminen.

      • optimismi

        Ainahan sitä kannattaa epäillä pahinta lähimmäisestä.


    • ole lapsetta

      Toivottavasti ei sallita. Näitä lapsensa ulkomailta rahdanneita, mutta nämät toisten kasvatettaviksi jättäviä näkee jo ihan tarpeeksi. Esim. Käpylä-Kumpula-tienoilla adoptoidut kullannuput elämöivät miten lystäävät.

    • Säilynyt 45v.

      Kyllä sekin voi olla hyvä syy olla tekemättä lasta jos pelkää syövänsä itsensä norsun kokoiseksi raskauden aikana ja että rinnat menevät pilalle imettämisestä.Tai jos pelkää synnytystä.
      Itse olen hyvä esimerkki siitä,että lapsia tekemällä ei mene mitenkään kroppa pilalle kun vaan välttää lihottamasta itseään liikaa raskauden aikana.Itselläni oli 1,5 ja 2 kiloa ylimääräistä lähtöpainoon kun lähdin laitokselta.Vatsa palautui itsekseen vajaassa vuodessa normaaliksi.Imetystä harrastin molempien kanssa vain kuukauden,siitä ei menneet rinnat yhtään pilalle,nekin palautuivat vuodessa näteiksi.Niin,ja miksi imetin vain niin vähän aikaa?Koska halusin pitää rintani.Minusta se ei ole paljon pois lapselta kun korvikkeita on.Annoinhan lapsilleni kuitenkin kaiken aikani,rakkauteni ja rahani,siinä ihan tarpeeksi.Jäi itselle edes hyvä kroppa :) .
      Olkoonkin syy mikä tahansa,ettei halua omaa lasta synnyttää,se jokaiselle suotakoon.Itsekin olisin adoptoinut jos jono ei veisi niin paljon aikaa.Näppärämpää oli synnyttää itse,noilla em.ehdoilla .

      • Miten tuota

        mahtavatkohan muksusi olla olleet syntyessään vähänverran aliravittuja? Entäs tänä päivänä, lienevätkö vähän hermoraunioita tai muita ongelmia joiden alkuperä voidaan johtaa tähän raskausajan ravinnonpuutteeseen?

        Joillekin ihmisille ei kyllä välttämättä soisi lasta, omaa eikä adoptoitua, jos maailman kuva lähtee siitä miltä MINÄ näytän...


      • padepade
        Miten tuota kirjoitti:

        mahtavatkohan muksusi olla olleet syntyessään vähänverran aliravittuja? Entäs tänä päivänä, lienevätkö vähän hermoraunioita tai muita ongelmia joiden alkuperä voidaan johtaa tähän raskausajan ravinnonpuutteeseen?

        Joillekin ihmisille ei kyllä välttämättä soisi lasta, omaa eikä adoptoitua, jos maailman kuva lähtee siitä miltä MINÄ näytän...

        Miksi sitten "ennen vanhaan" naiset eivät lihoneet raskauksista? Äitini synnytti kolme lasta ja pysyi aina hoikkana, samoin kaikki muutkin 70-luvulla synnyttäneet. Eiköhän lihominen liity nykyisiin elintottumuksiin. Sitä ei vain haluta myöntää jostain syystä.


      • ulkonäkö tärkein

        "Annoinhan lapsilleni kuitenkin kaiken aikani,rakkauteni ja rahani,siinä ihan tarpeeksi.Jäi itselle edes hyvä kroppa :) "

        Parasta mahdollista ravinto et sitten kuitenkaan lapsillesi halunnut antaa, ettei tissit menisi piloille. Olet varmasti todella rakastava äiti. Ei kannata esim. netistä lueskella äidinmaidon terveysvaikutuksista, saattaisit alkaa hävetä itseäsi.


      • Säilynyt45v.
        Miten tuota kirjoitti:

        mahtavatkohan muksusi olla olleet syntyessään vähänverran aliravittuja? Entäs tänä päivänä, lienevätkö vähän hermoraunioita tai muita ongelmia joiden alkuperä voidaan johtaa tähän raskausajan ravinnonpuutteeseen?

        Joillekin ihmisille ei kyllä välttämättä soisi lasta, omaa eikä adoptoitua, jos maailman kuva lähtee siitä miltä MINÄ näytän...

        Noooooh,kolmi ja puolikiloisia olivat molemmat.Ihan normaaleita lapsia olivat ja nyt normaaleja aikuisia.Käsittääkseni en sanonut,että raskausaikana pitää olla syömättä??Raskausaikana syödään terveellisesti ja samoin kuin normaalistikin,joskin vähän enemmän.Monet syövät kaksinkertaisesti kun luulevat että raskaus sallii kaiken mässäämisen ja norsuksi tulon.Sitten vingutaan loppuikä kun maha ja pärse roikkuu.
        Niin,ja äidillä on oikeus välittää siitä miltä näyttää.Moni äiti ei näytä välittävän.Äitiydessä joutuu/saa uhrautumaan kaikin tavoin.Itseään ei tarvitse silti kadottaa.


      • Säilynyt45v.
        ulkonäkö tärkein kirjoitti:

        "Annoinhan lapsilleni kuitenkin kaiken aikani,rakkauteni ja rahani,siinä ihan tarpeeksi.Jäi itselle edes hyvä kroppa :) "

        Parasta mahdollista ravinto et sitten kuitenkaan lapsillesi halunnut antaa, ettei tissit menisi piloille. Olet varmasti todella rakastava äiti. Ei kannata esim. netistä lueskella äidinmaidon terveysvaikutuksista, saattaisit alkaa hävetä itseäsi.

        Eivätpä nuo ole sairastelleet flunssia kummempaa yli kahteenkymmeneen vuoteen ;)
        Eikä hävetä yhtään.
        Olen edelleen rakastava ja huolehtiva äiti vaikka ovat jo aikuisia.Täysin rinnoin ;)


      • mummo jo...
        padepade kirjoitti:

        Miksi sitten "ennen vanhaan" naiset eivät lihoneet raskauksista? Äitini synnytti kolme lasta ja pysyi aina hoikkana, samoin kaikki muutkin 70-luvulla synnyttäneet. Eiköhän lihominen liity nykyisiin elintottumuksiin. Sitä ei vain haluta myöntää jostain syystä.

        Olen synnyttänyt sekä 70- että 90-luvulla. Elintottumukset oli minulla samat kummankin raskauden aikana. Ensimmäistä odottaessa paino nousu 12kg ja toista 9kg. Lähtöpaino 50kg ja lähtöpainossa olin alle puolessa vuodessa synnytyksen jälkeen. En laihduttanut sen kummemmin. Imetin molempia lähemmäs vuoden ikään asti. Molemmat painoi syntyessään lähes neljä kiloa.

        Ei 70-luvusta ole niin kauan aikaa että elintottumukset olisi ratkaisevasti muuttuneet. Jos mennään jonnekin 40-luvulle niin siitä ovat varmaan muuttuneet.


      • leppis:)
        ulkonäkö tärkein kirjoitti:

        "Annoinhan lapsilleni kuitenkin kaiken aikani,rakkauteni ja rahani,siinä ihan tarpeeksi.Jäi itselle edes hyvä kroppa :) "

        Parasta mahdollista ravinto et sitten kuitenkaan lapsillesi halunnut antaa, ettei tissit menisi piloille. Olet varmasti todella rakastava äiti. Ei kannata esim. netistä lueskella äidinmaidon terveysvaikutuksista, saattaisit alkaa hävetä itseäsi.

        Voi että, miten luulet niiden lasten pärjäävän joiden äideiltä ei yksinkertaisesti vaan tule riittävästi/ollenkaan maitoa, silloinhan nuo "joutuvat" sitten pärjäämään korvikkeiden kanssa? Äly hoi, kyllä se korvike on ihan yhtä hyvää ravintoa lapselle, ei niiden antamisesta ketään tuomita kannata.


      • totuus!
        ulkonäkö tärkein kirjoitti:

        "Annoinhan lapsilleni kuitenkin kaiken aikani,rakkauteni ja rahani,siinä ihan tarpeeksi.Jäi itselle edes hyvä kroppa :) "

        Parasta mahdollista ravinto et sitten kuitenkaan lapsillesi halunnut antaa, ettei tissit menisi piloille. Olet varmasti todella rakastava äiti. Ei kannata esim. netistä lueskella äidinmaidon terveysvaikutuksista, saattaisit alkaa hävetä itseäsi.

        Tuota aivan samaa mietiskelin


    • totuussattuu

      Lisääntyminen on suurin ympäristörikos jonka ihminen voi tehdä.

      • !!!

        Aamen.


    • kahden äitee

      Ei lapsettomuus on vaatimus, mutta eivät tykkää, jos olet yhtä aikaa lapsettomuushoidoissa ja adoptiojonossa. Eli haave biologisesta lapsesta ei saa itää samaan aikaan, kun ollaan adoptoimassa.

    • sijaislapsi1

      Hei, oletteko harkinneet sijaisperhetoimintaa? Toki lapsi ei silloin ole "ihan oma" mutta taatusti iloinen saadessaan paikan rakastavassa perheessä. Sijaisperheistä on huutava pula, ja on paljon lapsia jotka tarvitsisivat pitkäaikaisen sijoituspaikan. Sijaisperhe olisi parempi kuin laitos mutta nykytilanteessa suurin osa menee laitoksiin kun sijaisperheitä ei ole tarpeeksi. Aivan varmasti sijaislapsikin rakastaa sinua ja välittää, jotkut pitävät sijaisvanhempia omina vanhempinaan vaikka bio-vanhemmatkin olisivat olemassa (aina ei toki ole näin). Itse olen edelleen aikuisiällä paljon yhteydessä sijaisäitiini (asuin hänen luonaan 2-16v:nä), ja hän on lapselleni paras mahdollinen mummo.

      • nerox

        tämä toiminta on aivan turhaa ihmisten hyväksi käyttöä koko laitos toiminta tulisi lakkauttaa ja laittaa lapset suoraan sitoviin sijaisperheisiin adoptoitaviksi mutta tämäkin vain siksi ettei sosiaali ihmiset osaa tai ehdi neuvomaan rittävästi perheitä ennen ei lapsia laitettu lastenkoteihin kovin helposti nykyään lapsia ja sijaisperheitä pompotellaan bisneksessä niin kukaan ei enää jaksa


    • 1+1 =?

      Ymmärrän hyvin eettiset ja muut syyt. Maapallolla on aivan liikaa ihmisiä.

      Suurin este adoptiolle voi olla oma mies, jolla on tarve jatkaa geenejään.

      • mitokondrium

        Mitokondrium?


    • dsfdger

      Tietääkseni eri maiden adoptiokontakteilla on eri vaatimuksia. Jotkut kontaktit vaativat, että pariskunta ei voisi saada biologisia lapsia - eli on ensin yritetty luonnollista tietä.

    • sijaismamma

      Pride-valmennukseen vain, sitä kautta lähdimme hakemaan adoptiolasta mutta päädyimmekin sijaislapseen, ja päivääkään emme ole katuneet!

    • Ei saa viedä

      Kenenkään toisen lasta, hanki oma,se on täysin eettistä jos ei hanki enempää kuin 2 lasta.

      • dilledonggeli

        Mikä siitä kolmannesta lapsesta tekee epäeettisen?


      • 1 tai 2 paras
        dilledonggeli kirjoitti:

        Mikä siitä kolmannesta lapsesta tekee epäeettisen?

        "Mikä siitä kolmannesta lapsesta tekee epäeettisen?"

        Kolmannesta lapsesta väkiluku lähtee kasvuun. Jos kaikki teksivät vain kaksi, väkiluku pysyisi samana. Olettaen tietysti, että vanhemmat kuolevat kohtuullisessa ajassa eikä elinikä nouse hillittömästi.


    • entä isä?

      Aloittaja puhuu vaan itsestään. Ei halua synnyttää ja on aina halunnut olla adoptiolapsen äiti.
      Puolisosta ei puhuta mitään. Vaan sen että on naimisissa.
      Onko kumppani samoilla linjoilla.. haluaako olla adoptiolapsen vanhempi. Vai haluaako biologisia lapsia. Nuo asiat vaikuttaa prosessiin aika paljon. Molempien pitää haluta samaa asiaa.

    • 11+1

      Sitäkin olisi hyvä pohtia onko miten valmis on sitoutumaan lapsen hoitamiseen ja kasvattamiseen silloinkin jos lapsi sattuu olemaan vammainen tai henkisesti jälkeenjäänyt. Toki siinä yhteiskunta tulee avuksi ja huoltovastuusta pääsee eroon lapsen tullessa täysi-ikäiseksi, mutta eihän se yksistään ole siinä.

      Alkoholi raskausaikana tekee pahaa jälkeä, huumeet samoin, näistä ei vaan puhuta. Jonkinlaista tuntumaa saa, jos pääsee hoitamaan FAS-lasta. Sellainen lapsi on aivan toisesta maailmasta, eikä tule koskaan sosiaalistumaan normaalilla tavalla mihinkään ryhmään. Sitä ei oikein ymmärrä ennenkuin on käytännössä nähnyt.

    • voi vaikka

      perheessa on kaksi oma lasta.

    • Äiti.

      Mummollani oli 13 lasta ja niistä jäi henkiin 5. Nykyään, kun epillerit ovat kaikilla, niin sitten myöhemmin ei tullakaan raskaaksi. Uskon, että niillä on siihen jokin syy.

      En ymmärrä, että adoptio on niin vaikeata ja monen on matkustettava ulkomaille saadaksensa lapsen.

      Kasvattikodit ovat hyviä, ei tosin aina, mutta moni kuten tuolla edellä on ollut tyytyväinen.

      Olin kasvattina Ruotsissa viime sodan aikana ja muistan niitä ihmisiä aina rakkaudella ja lämmöllä.

    • Hansu Hauskanen

      Siitä sitten "äiti" pissimään äitisi haudalle ja herjaamaan häntä joukkotiedostusvälineitten idioottimaisimpia hyväksi käyttäen vaikka "ihmiskauppiaaksi" tai "lapsikauppiaaksi" itse voit olla vaikka "Ruotsiin myyty päpärä"

      Tarkista ensin kuitenkin konkreettisuus ennen järjetöntä päähänpistoasi

      ettet tule ja joudu katuman

    • adadadavokki

      Adoptiovanhempien pitäisi nimenomaan olla terveitä. Moni adoptio on jäänyt toteutumatta siksi, että jompi kumpi vanhemmista on sairas. Suomalaisen adoption esteeksi riittää vanhemman huomattava liikalihavuus, sydänvika, diabetes ym. Ulkolainen adoptio lienee näissä asioissa huomattavasti sallivampi.

    • tyhmä kysymys

      Voiko sellanen nainen adoptoida lapsen suomesta tai ulkomailta esim. Afrikasta, vaikka hän ei olisi naimisissa tai parisuhteessa??

      • Eiköhän tuo

        onnistu, ja ellei, niin kannattaa muuttaa vähäksi aikaa ulkomaille ja adoptoida sieltä.


      • voi elämä!
        Eiköhän tuo kirjoitti:

        onnistu, ja ellei, niin kannattaa muuttaa vähäksi aikaa ulkomaille ja adoptoida sieltä.

        Se riippuu kohdevaltiosta. Moni lähtömaa tarjoaa adoptioon lapsia esim. seuraavat kriteerit täyttäville:
        - heteropariskunta
        - avioliitossa
        - ei rikosrekisteriä eikä rikoksesta epäiltynä
        - ikäkriteerit eli esim. 50-v ei voi saada vauvaikäistä adoptiolasta. Yleensä ikäkriteeri vaatii molempien vanhempien tiettyä ikää (siis myös isä pitää olla riittävän nuori)

        Ulkomailta suoraa adoptiota ei missään tapauksessa suosita, koska kehitysmaissa on iso riski siihen, että lapsi päätyy adoptioon ihmiskaupan kautta. Virallisilla organisaatioilla on myös mahdollisuus siihen, että lapsen aikuistuttua hän saa tietää vanhempiensa nimen (jos se on tiedossa).

        Kannattaa siis kirjoittaa vain faktatietoa eikä mutu-tuntumalla.


    • Lapsi2

      Hanki oma lapsi niin mielenterveys pysyy tasapainossa. Adoptiot vaikeita ja pitkä prosessi. Ei ehkä saakaan hyvää lasta. itse kasvatin lastani ja oli tukiperhe kun ei ollut omia vanhempia elossa. Synnyin iltatähtenä ja vanhempani olivat vanhoja jo silloin ja sairaita. Kasvatus kovaa työtä ja vaativaa jos vieras lapsi. Onnea tulevaisuuteen. Miehesikin onnellisempi.

    • Tuet pois

      Nythän suomess aon paljon näitä sosiaalisin perustein hankittuja lapsia. Heidän vanhemmat huoltavat heitä huonsti ja taustalla, psyyke, alko yms epäsosiaalista taustaa.

      Heiltä joutaa ottaa lapset pois ja antaa niitä haluaville. Koska nämä yh-äidit useinkin tekevät lapsia usean eri miehen kanssa ja ottavat kaikki sosiaalietuudet lapsen kustannuksella.

      Sosiaalitoimeen tiukemmat linjat, että näille ei anneta automaattisesti erilaisia tukia lapsen hankkimisen takia.

      Lapset kärsivät ja eivät saa hyvää hoitoa. Myös sellaisia vanhempia on jotka eivät saa lapsia ja kasvattaisivat hyvin näitä lapsia verrattuna näihin taloudellisen edun tvoitteleviin vanhempiin.

    • 5+15

      Aloittaja esitti täysin asiallisen kysymyksen ja perustelun adoption harkitsemiselle. Millä ihmeen oikeudella jotkut voivat määrittää, että lapsen tulee olla oma? Jos se heille itselleen on oikea tapa hankkia lapsia, niin olkoon niin, mutta kaikki ihmiset eivät ole yhtä kapeakatseisia ja ahdasmielisiä. Täydellisiä vanhempia ei ole sen enempää adoptiovanhemmissa kuin biologisissa vanhemmissakaan; kaikki olemme ihmisiä ja teemme joskus virheitä, mutta se kuuluu elämään, ihmisenä olemiseen ja vanhemmuuteen. Tärkeintä on, että rakastaa lasta ja pyrkii toimimaan hänen parhaakseen, olipa kyse sitten adoptiolapsesta tai omasta.
      Varmasti adoptioprosessi on pitkä ja rasittava, mutta kyllä sen kestää. Tunnen paljon perheitä, jotka ovat adoptoineet lapsia ulkomailta ja Suomesta. Osalla on ollut omia biologisia lapsia entuudestaan, osa ei ole saanut omia lapsia, osa ei ole halunnut.
      Lapsen hankkimien/saaminen on aina iso asia, olipa oma tai adoptio. Onnea yrityksessä Minni3. Täältä saa paljon hyviä neuvoja:
      http://www.adoptioperheet.fi/

    • ..-..

      Aloittaja kysyy Suomen sisäisestä adoptiosta. Suomen sisällä on hyvin hankalaa saada adoptiolasta, sillä täällä harvoin lapset päätyvät adoptioon. Päihteitä käyttävilläkin vanhemmilla on "oikeus" lapsiinsa, ja lapset otetaan vain huostaan. Tästä syystä sijaisvanhempia tarvitaan koko ajan.

      Lapsettomuustaustaa ei tarvitse adoptioon olla. Joillain kansainvälisillä kontakteilla toki voi olla omia vaatimuksia, kuten heillä on vaatimuksia myös avioliiton pituudesta ja seurakunta aktiivisuudesta.

      Jos lasta ei luonnollisesti saa, kannattaa mennä lapsettomuustutkimuksiin. Sielä voi selvitä joku yksinkertainenkin syy, miksei lapsia saa, tai syy, joka altistaa muille sairauksille. Ei hoitoja ole pakko aloittaa.

    • Adoptiolasten äiti

      Sano että pelkäät synnytystä, samoin hoitoihin et lähde, ja että olet aina halunnut auttaa jotain heikompiosaista lasta. Kuulut kirkkoon, ei ole kotieläimiä ja olet ollut naimisissa väh. 4 v. Omistusasunto (lastenhuone) edistää asiaa! Tilaa aika sosiaalityöntekijälle ja menette sinne molemmat. Olkaa nöyriä ja empaattisia ja muistakaa että lapsi etsii kotia! Puhukaa vähän ei ylenpalttisesti. Varautukaa siihen että tilaisuus kestää 4-5 h. Saatte paljon papereita mukaanne jotka täytätte. Parempi kynämies voi auttaa toista. Nyk. on myös psykiatrin testi ja perheessä ei saa olla vakavia sairauksia, ne on tärkeimmät lapsen kannalta. E-Suomessa vaikeampi adoptoida, keskisessä Suomessa helpompi. Riippuu niin paljon sos.työntekijästä-synkkaako. Minä itse ottaisin vauvan -mielellään tytön-ja terveen.Aluksi sijaiskotilapseksi. Myöh. adoptoisin jos kaikki menee lapsella hyvin. Saa apua paremmin pelalta ja muilta.

    • Miina I

      Biologisen lapsen hankkiminen on paljon helpompaa kuin adoptiolapsen, joten, jos vain mahdollista, suosittelen ensimmäistä vaihtoehtoa. Kotimaista adoptiolasta voivat hakea vain mahot henkilöt tai aviopari, joista ainakin toinen on kykenemätön saamaan lapsia. Ulkomainen adoptio taas on vaikea ja raskas prosessi kaksinkertaisen byrokratian takia.

      • adoptio jonossa

        Taas joku asiasta tietämätön... Biologinen lapsettomuus EI ole edellytys adoptiolle, eikä mikään taho Suomessa voi vaatia lääkärintodistuksia lapsettomuudesta tai hoidoissa käymisestä. Jotkut kontaktit ulkomailla saattavat vaatia lapsettomuustodistuksen, mutta suuri osa kontakteista hyväksyy myös perheet, jotka lähtevät suoraan adoptioon tai joissa on ennestään biologisia lapsia. Tämä on faktaa, kannattaa selivittää, ennen kuin kijoittelee totena asioista, joista ei tiedä. Rohkeasti kysymään asiantuntijoilta, tällaisilta palstoilta ei kovin hyviä ja luotettavia neuvoja heru!


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe