Kun saan purjeen ylös, tiedän...

Vuodesta -88,5

...että perille on vielä pitkä matka (aika).

Kun tältä tuntuu, niin pitäisiköhän minun vaihtaa harrastusta?

28

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sps

      Kun saat purjeet ylös olet jo perillä...

    • Targa 42

      purjehdus ei ole enää muodissa, vanhojenpierujen hommaa!

    • toisinpäin

      Olet ymmärtänyt jotain pahasti väärin. Sehän on vain hyvä, jos perille on pitkä matka tai aika. Sitä varten satamasta on lähdettykin.

      • Äkkiäpois

        No miksi täällä sitten suuri osa purjehtijoista haluaa mennä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B?


      • paremmasta tietävä
        Äkkiäpois kirjoitti:

        No miksi täällä sitten suuri osa purjehtijoista haluaa mennä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B?

        Oleellinen kohta on A:n ja B:n välissä, silti A ja B pitää tietää.


      • -Peremähönen-
        Äkkiäpois kirjoitti:

        No miksi täällä sitten suuri osa purjehtijoista haluaa mennä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B?

        Hyvä kysymys. Sehän on ihan sama, millaisella uppotukilla seilaa, jos nopeudella ei ole väliä.


      • Suunta alaspäin
        -Peremähönen- kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Sehän on ihan sama, millaisella uppotukilla seilaa, jos nopeudella ei ole väliä.

        Toivoisin kovasti, että purjehduksen suosio rapautuisi nopeasti ja voisin ostaa edullisesti suuremman ja uudemman purjeveneen. Näin todennäköisesti käykin, koska nykynuoriso haluaa helpompia harrastuksia. Purjehduksesta on niin paljon vaivaa ja se vaatii pitkäjänteisyyttä. Nykynuori haluaa nautinnot heti, minulle, kaikki! Purjehtiminen ei vain toimi harrastuksena niin.


    • venebåt

      Kyllä sitä välillä miettii veneilyn mielekkyyttä. Tänä kesänä olen käyttänyt lukemattomia tunteja huoltoon ym. remppaan ja ehostukseen. Itse veneily on jäänyt vähäiseksi. Loma tosin on edessä.

      • All in

        Tuo kaikki on tätä harrastusta ja itse veneily on kirsikka kakun päällä. Joillekkin jopa itse veneily on sivuseikka.


      • Mace66
        All in kirjoitti:

        Tuo kaikki on tätä harrastusta ja itse veneily on kirsikka kakun päällä. Joillekkin jopa itse veneily on sivuseikka.

        Ekana vuonna tein innoissani veneen kevät- ja syyshuollot. Todistin itselleni että homma hoituu. Sen jälkeen se on vaan pakkopullaa. Ihmettelen kuka jaksaa innostua vuosi vuoden jälkeen jostakin vahaamisesta, öljynvaihdosta tms.


      • näppis sauhuaa
        Mace66 kirjoitti:

        Ekana vuonna tein innoissani veneen kevät- ja syyshuollot. Todistin itselleni että homma hoituu. Sen jälkeen se on vaan pakkopullaa. Ihmettelen kuka jaksaa innostua vuosi vuoden jälkeen jostakin vahaamisesta, öljynvaihdosta tms.

        sama kun pesin hampaat ja vaihdoin vaatteet. Alkuinnostus kyllä lopahti heti kun oli todistettu


      • Herätyksen kokenut
        Mace66 kirjoitti:

        Ekana vuonna tein innoissani veneen kevät- ja syyshuollot. Todistin itselleni että homma hoituu. Sen jälkeen se on vaan pakkopullaa. Ihmettelen kuka jaksaa innostua vuosi vuoden jälkeen jostakin vahaamisesta, öljynvaihdosta tms.

        ... Päästääkseen Juhannuksenjälkeisellä viikolla merelle?

        Silloinkin on niin kova kiire, ettei purjeita ehdi nostamaan kun pitää viikossa bongata mahdollisimman monta vierasvenelaituria, että pääsee loman jälkeen kertomaan ihanasta purjehduslomasta kun käytiin siellä ja siellä asti.

        Sitten vene seisoo syksyyn poijussa odottamassa taas pohjan pesua näpit jäässä.

        Olin samassa kierteessä lähes kymmenen vuotta, mutta onneksi päätin ottaa vähän velkaa ja vaihdoin purjeveneen saarimökkiin. Avoveneellä, joka on helppo laskea vesille, eikä juurikaan vaadi huolenpitoa kausi on pidentynyt jäidenlähdöstä vuoden loppuun asti. Suosittelen


      • terveiset regatasta
        Herätyksen kokenut kirjoitti:

        ... Päästääkseen Juhannuksenjälkeisellä viikolla merelle?

        Silloinkin on niin kova kiire, ettei purjeita ehdi nostamaan kun pitää viikossa bongata mahdollisimman monta vierasvenelaituria, että pääsee loman jälkeen kertomaan ihanasta purjehduslomasta kun käytiin siellä ja siellä asti.

        Sitten vene seisoo syksyyn poijussa odottamassa taas pohjan pesua näpit jäässä.

        Olin samassa kierteessä lähes kymmenen vuotta, mutta onneksi päätin ottaa vähän velkaa ja vaihdoin purjeveneen saarimökkiin. Avoveneellä, joka on helppo laskea vesille, eikä juurikaan vaadi huolenpitoa kausi on pidentynyt jäidenlähdöstä vuoden loppuun asti. Suosittelen

        Tuohon voi oikeastaan vain sanoa: väärin purjehdittu. Silti oikeampi vastaus on, ettet alunperinkään ollut purjehtija, vaan matkustaja. Varsinaisesti en tunne yhtäkään purjehtijaa, jolle olisi tärkeää kertoa muille, missä on käynyt. Ja tunnen sentään sadoissa laskettavan määrän purjehtijoita.


    • Aika ei riitä

      Minäkin olen miettinyt monesti harrastanko loppujen lopuksi veneilyä, vai veneen kunnostusta. Yleensä vielä olen ollut enemmän vesillä kuin kunnostuspuuhissa, mutta syksyllä purkkari vaihtunee pulpettiveneeseen.

      • Monttu auki

        En yhtään ihmettele, jos harrastus on hiipumassa. Itse ole yli 60 vuotias,eikä yhtään kiinosta lähteä tekemän mitään pidempiä reissuja. Olen purjehtinut lähes 40 vuotta,ja joskus lomareissut kesti viisi viikkoa. Nyt teen mielummin päiväpurjehduksia ja tulen nukkumaan himaan. Mutta kyllä niitäkin on jotka jaksava. Bongasin nimitäin viime viikolla Porkkalassa ainakin 80 vuotiaan pariskunnan, jotka tulivat 35 jalkaisella satamaan iso purje pakkaaamatta, eli olivat purjehtineet. Sinne tuli myös paljon nuoria, joilla iso oli tiiviisti pussissa, eli olivat tulleet koneella. Näiden vanhusten liikkumine oli hidasta ja kankeaa, ja ison pakkaaminekin kesti ainakin varttitunnin. Katselin montu auki ja mietin, että nämä ovat varmasti niitä viimeisiä tosipurjehtijoita. En usko että nykyajan kolmekymppiset purjetii enää parinkymmenen vuoden päästä.


      • Monttu auki kirjoitti:

        En yhtään ihmettele, jos harrastus on hiipumassa. Itse ole yli 60 vuotias,eikä yhtään kiinosta lähteä tekemän mitään pidempiä reissuja. Olen purjehtinut lähes 40 vuotta,ja joskus lomareissut kesti viisi viikkoa. Nyt teen mielummin päiväpurjehduksia ja tulen nukkumaan himaan. Mutta kyllä niitäkin on jotka jaksava. Bongasin nimitäin viime viikolla Porkkalassa ainakin 80 vuotiaan pariskunnan, jotka tulivat 35 jalkaisella satamaan iso purje pakkaaamatta, eli olivat purjehtineet. Sinne tuli myös paljon nuoria, joilla iso oli tiiviisti pussissa, eli olivat tulleet koneella. Näiden vanhusten liikkumine oli hidasta ja kankeaa, ja ison pakkaaminekin kesti ainakin varttitunnin. Katselin montu auki ja mietin, että nämä ovat varmasti niitä viimeisiä tosipurjehtijoita. En usko että nykyajan kolmekymppiset purjetii enää parinkymmenen vuoden päästä.

        Niin, meitä on moneksi.
        Jotta purjehdus on sinulle "se juttu" läpi elämän, tai suuren osan siitä, pitää osata ja haluta nauttia ei ainoastaan itse purjehtimisesta, mutta myös siitä, että ollaan lähellä luontoa, tingitään jostain mukavuuksista ja osataan nauttia kaikesta siitä mitä se meri tarjoaa, ja mitä meillä täällä Suomessa on yllin kyllin - mitä saaristo tarjoaa - ja kun sitä vielä osaa kunnioittaa....
        Tällöin hommaan voi jäädä koukkuun.... ei ole kiire mihinkään. Hienointa on nauttia liikkumisesta purjein paikasta toiseen, rennosti.

        Toinen pointti, "että jaksaa olla innostunut", on se, että monipuolisesti kannattaa kokeilla... kaikilla ei tietty mahdollisuuksia. Joku vuosi tutuilla vesillä samoilu vähemmälle, ja ulkomailla vuokraveneellä käymään, esim. Ja ehdottomasti kannattaa pyrkiä mukaan kisaamaan - joku saaristokisa, "keskiviikkokisasarja" tms. Siinä sitä oppiikiin niitä pieni niksejä, yksityiskohtia trimmaamisesta. Ja matkapurjehtijalle niistä on oikeasti iloa - ei sen vuoksi, että saisi paatin liikkumaan 0,1 solmua liukkaammin, vaan sen takia, että oppii trimmaamaan purjeet oikein keli huomioiden - on se meno vaan niin paljon mukavampaa kun on pinna/ruorituntuma on kohillaan, kaltsaus kohillaan ja aaltojen ottaminen on helpompaa jne.

        Itselläni tauko on tehnyt hyvää. Oman veneen omistus kotimaassa loppui noin 10 vuotta sitten. Vapautti kevään puuhaamaan muuta - omistusvene ulkomailla paikkaa oman lomapurjehdustarpeen. Toki minulla on onni olla myös kisamiehistössä, joten varsin usein pääsee Itämerellekin - tosin alkaa tuo keulassa hyppiminen iän vuoksi jo hieman hidastumaan - joskohan olisi nuorempien aika ja pääsisi sitloodaan....

        Pyri siis harrastamaan monipuolisesti.
        Ja lomapurjehduksessa - unohda ne kerätyty merimailit! Purjehdi sinne ja siellä missä viihdyt! Eikä joka päivä tarvitse liikkua. Relaa ja nauti siitä mitä on ympärilläsi - ja seurasta jonka kanssa liikut.
        -E


      • just näin
        sun_sailor kirjoitti:

        Niin, meitä on moneksi.
        Jotta purjehdus on sinulle "se juttu" läpi elämän, tai suuren osan siitä, pitää osata ja haluta nauttia ei ainoastaan itse purjehtimisesta, mutta myös siitä, että ollaan lähellä luontoa, tingitään jostain mukavuuksista ja osataan nauttia kaikesta siitä mitä se meri tarjoaa, ja mitä meillä täällä Suomessa on yllin kyllin - mitä saaristo tarjoaa - ja kun sitä vielä osaa kunnioittaa....
        Tällöin hommaan voi jäädä koukkuun.... ei ole kiire mihinkään. Hienointa on nauttia liikkumisesta purjein paikasta toiseen, rennosti.

        Toinen pointti, "että jaksaa olla innostunut", on se, että monipuolisesti kannattaa kokeilla... kaikilla ei tietty mahdollisuuksia. Joku vuosi tutuilla vesillä samoilu vähemmälle, ja ulkomailla vuokraveneellä käymään, esim. Ja ehdottomasti kannattaa pyrkiä mukaan kisaamaan - joku saaristokisa, "keskiviikkokisasarja" tms. Siinä sitä oppiikiin niitä pieni niksejä, yksityiskohtia trimmaamisesta. Ja matkapurjehtijalle niistä on oikeasti iloa - ei sen vuoksi, että saisi paatin liikkumaan 0,1 solmua liukkaammin, vaan sen takia, että oppii trimmaamaan purjeet oikein keli huomioiden - on se meno vaan niin paljon mukavampaa kun on pinna/ruorituntuma on kohillaan, kaltsaus kohillaan ja aaltojen ottaminen on helpompaa jne.

        Itselläni tauko on tehnyt hyvää. Oman veneen omistus kotimaassa loppui noin 10 vuotta sitten. Vapautti kevään puuhaamaan muuta - omistusvene ulkomailla paikkaa oman lomapurjehdustarpeen. Toki minulla on onni olla myös kisamiehistössä, joten varsin usein pääsee Itämerellekin - tosin alkaa tuo keulassa hyppiminen iän vuoksi jo hieman hidastumaan - joskohan olisi nuorempien aika ja pääsisi sitloodaan....

        Pyri siis harrastamaan monipuolisesti.
        Ja lomapurjehduksessa - unohda ne kerätyty merimailit! Purjehdi sinne ja siellä missä viihdyt! Eikä joka päivä tarvitse liikkua. Relaa ja nauti siitä mitä on ympärilläsi - ja seurasta jonka kanssa liikut.
        -E

        Antaisin useammankin plussan, jos järjestelmä sallisi, homma on just näin.

        Pari vuotta sitten yksi vanhempi kasigasti antoi hyvän määreen keulagastin kelpoisuudelle. Kun alat katsomaan askeleitasi, on aika jättää keula nuoremmille. Minä olen jo päässyt parinkin veneen takimmaiseen osastoon, ei minusta enää paljoa muuhun kisassa ole. Toivon kuitenkin, että parinkymmenen vuoden päästä joku kirjoittaa minusta kuten tuossa ylempänä kahdeksankymppisestä parista. Itsekin noita tapauksia tunnen ja arvostan.


    • Ukki2

      Hiljaista on merellä vaikka vasta on kulunut pari viikkoa juhannuksesta. Oma mökki on väylän varrella, eikä tuolla näytä liikkuvan enää kuin jokunen kalastaja ja mökkiläiset pulpetti- / takahyttiveneillään. Ei ole tietoakaan Juhannusruuhkasta.

      Nykyään ihmisillä taitaa olla niin vähän vapaa-aikaa, että monikaan ei ennätä viettää koko lomaansa merellä, vaikka matkavene olisikin hankittuna. Kesälomakin on nykyään suorittamista. Pitää tehdä sitä ja tätä. - Ja jos ei kaikkea suunniteltua ennätä, niin sitten haukutaan puoliso.

      Sitä olen myös ihmetellyt kun nykyään mereltä puuttuvat lähes kokonaan sellaiset 18 - 24 jalkaiset purjeveneet, joilla aikanaan itse seilasin useita vuosia. Minusta sellaisen ylläpito on varmasti helpompaa ja halvempaa kuin tuollaisten isojen jahtien. Pienellä syväyksellä pääsee myös rantautumaan paremmin luonnonsatamiin ja purjehtiminen muutenkin on rennompaa kun voi poiketa kauemmas väyliltä matalan syväyksen takia. Myös halvemman hinnan myötä ei harmittanut niin palon, vaikka veneen käyttöaste jäi ajoittain minullakin aika pieneksi.

      Että tällaisia ajatelmia täältä mökiltä Varsinais-Suomesta...

      • 3+9

        Tuo pienten purkkareiden puuttuminen selittynee yksinkertaisesti sillä, että ne ovat pieniä. Ihmiset haluavat enemmän asuintilaa, mukavuutta. Ja toisaalta harrastuskenttä on kirjavoitunut kovasti. Sen yhtenä vaikutuksena niillä ihmisillä, joiden luonteeseen/haluihin jonkin 6-7 -metrisen purkkarin asuttavuusominaisuudet sopisivat, on valtaisasti muitakin vaihtoehtoja extremekaipuunsa toteuttamiseen.


    • Classi

      Niin missä muuten kaikki ovat? Mielestäni merellä on tosi hiljaista, vierassatamissakin väljää...

      • Päivittäin ulkona

        Kotisatamissa näyttävät olevan, vaikka nyt on juuri se aika jollon perineisesti kaikki ovat lomareissulla. Nuo vanhat peinet purkkarit eivät kyllä ole enää vuosiin paljon liikahtaneet laiturista. Joo ja merellä olis tosi hiljaista, jos nuo tanan moottorivene hurjastelijatkin pysyisivät siellä laiturissa.


    • Kotisatama täynnä

      Merelle lähtökynnys on isompi isolla purkkarilla. Ehkä siksi sillä ei purjehdita kuin pari kertaa kesässä.

      Sen olen huomannut, että moni kyllä käy "mökkeilemässä" kotisataman laiturissa olevassa veneessään nykyään.

      Vielä viime kesänä purjeveneellä lähdettiin merelle, mutta ei aina viitsitty nostaa edes purjeita. Ajettiin moottorilla lähimpään vierasvenesatamaan. Tänä kesänä näyttää siltä, että ei viitsitä edes lähteä merelle kun juodaan ne kaljat jo omassa laiturissa.

      • 3+92

        Niin, ainakin itselläni on matkaveneen kanssa sellainen fiilis, että muutaman tunnin lenkin takia ei viitsi irtautua paitsi joskus kauniina kesäpäivänä kavereita ulkoiluttamaan. Muuten lähtee aina vähintään yönylireissuun.
        En nyt kuitenkaan sanoisi, että veneen koko sinänsä on se syy. Pikemminkin ehkä niin, että ison veneen on hankkinut juuri siksi, että on matkaveneilijän sielu eikä pelkkä purjehdus ole kärkisijalla motivaatiossa. Pienet nykyisin lähinnä päiväpursiksi koetut (vaikka joskus ennen ihan retkiveneiksi lasketut) veneet kiinnostavat taas enemmän niitä, jotka eivät ehkä haluakaan yöpyä veneessä eikä tehdä sillä pidempää reissua.

        Tuohon aloittajan viestiin semmoinen kommentti, että kyllä minä tunnistan yhden tilanteen, jossa edessäoleva matka tuntuu aina pitkältä. Se on viikonloppureissun kotiinlähtö pursiseuran saaresta tai lomareissun viimeinen legi kotiintullessa. Etenkin, jos tuulet on sellaiset, että edessä on koneajoa tai kryssimistä.


      • Aja moottorilla
        3+92 kirjoitti:

        Niin, ainakin itselläni on matkaveneen kanssa sellainen fiilis, että muutaman tunnin lenkin takia ei viitsi irtautua paitsi joskus kauniina kesäpäivänä kavereita ulkoiluttamaan. Muuten lähtee aina vähintään yönylireissuun.
        En nyt kuitenkaan sanoisi, että veneen koko sinänsä on se syy. Pikemminkin ehkä niin, että ison veneen on hankkinut juuri siksi, että on matkaveneilijän sielu eikä pelkkä purjehdus ole kärkisijalla motivaatiossa. Pienet nykyisin lähinnä päiväpursiksi koetut (vaikka joskus ennen ihan retkiveneiksi lasketut) veneet kiinnostavat taas enemmän niitä, jotka eivät ehkä haluakaan yöpyä veneessä eikä tehdä sillä pidempää reissua.

        Tuohon aloittajan viestiin semmoinen kommentti, että kyllä minä tunnistan yhden tilanteen, jossa edessäoleva matka tuntuu aina pitkältä. Se on viikonloppureissun kotiinlähtö pursiseuran saaresta tai lomareissun viimeinen legi kotiintullessa. Etenkin, jos tuulet on sellaiset, että edessä on koneajoa tai kryssimistä.

        Niinpä, matka tuntuu pitkältä, kun jo kovasti haluaa kotiin, mutta purkkari on hidas.


      • Saa koneistaa
        Aja moottorilla kirjoitti:

        Niinpä, matka tuntuu pitkältä, kun jo kovasti haluaa kotiin, mutta purkkari on hidas.

        Kyllä se niin on, että aika usein nuo lomareissun etapit porukka tekee konevoimalla. Eipä silti, niin tein usein myos itse vaikka en yhtän tykännyt, mutta kun muut veneessä olijat halus muka pästä johonkin ennalta sovittuun märänpäähän. Olen mielestäni käynyt jo kaikissa paikoissa minne olen halunnutkin mennä, ja monessa sellaisessakin, minne en välttämättä olis edes haluntkaan mennä. Nyt en enää tee ns. lomareissuja ollenkaa. Lähden siitä, että aina kun irtoan laiturista lähden purjehtimaan, en ajelemaan koneella. Mulla olis varmaan koko touhu loppunut jo aikoja sitten, jollen olis saanut aikanaan kilpapurjehdus pistosta. Nyt on aina hyvä syy lähteä purjehtimaan, jos ei kisaan, niin sitten treenaamaan.


      • mun kelpaa
        Saa koneistaa kirjoitti:

        Kyllä se niin on, että aika usein nuo lomareissun etapit porukka tekee konevoimalla. Eipä silti, niin tein usein myos itse vaikka en yhtän tykännyt, mutta kun muut veneessä olijat halus muka pästä johonkin ennalta sovittuun märänpäähän. Olen mielestäni käynyt jo kaikissa paikoissa minne olen halunnutkin mennä, ja monessa sellaisessakin, minne en välttämättä olis edes haluntkaan mennä. Nyt en enää tee ns. lomareissuja ollenkaa. Lähden siitä, että aina kun irtoan laiturista lähden purjehtimaan, en ajelemaan koneella. Mulla olis varmaan koko touhu loppunut jo aikoja sitten, jollen olis saanut aikanaan kilpapurjehdus pistosta. Nyt on aina hyvä syy lähteä purjehtimaan, jos ei kisaan, niin sitten treenaamaan.

        Hangon regatta ja lähellä oleva discovene soittaa juuri viimeistä ylimääräistään, sen jälkeen pystyy nukkumaan. Kisaamista pelkästään purjehtimisen takia ja muutoin matkanteon kannalta vaimon kanssa kaksin toisella veneellä. Aika hyvä resepti kelle vaan varsinaisesta purjehdukesta kiinnostuneelle, voisin vaikka suositella. Ja sitten vielä tosi purjehdukset kaksin pojan kanssa, vähän kuin kirsikka kermakakun päällä.


      • 10+16

        Niin no. Mitä vikaa "mökkeilyssäkään" oikeastaan on? Meidänkin satamassa on 2-3 venekuntaa, jotka tekevät sitä aika paljon, yhden vene ei taida oikeastaan nykyään laiturista juuri liikahtaakaan. Mutta mitä sitten? He ilmeisesti kuitenkin viihtyvät ja se lienee tärkeintä.


    • lkjhg4

      Älä hyvä mies onanoi ....hanki vaimo ...ei tartte kirjoitella tänne...ja purkaa pahaaoloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      329
      4029
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      24
      2256
    3. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      20
      1483
    4. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      39
      1384
    5. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      33
      1336
    6. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      24
      1268
    7. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      125
      1228
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      81
      1202
    9. Älkää käyttäkö tunnisteita

      Täällä pesii muutama mt-tapaus, joka alkaa esittää teitä ja pilaa välinne kaivattuun. Alat kuvitella että se kaivattusi
      Ikävä
      36
      1111
    10. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      49
      1110
    Aihe