Olen ajatellut lähteä Irlantiin tai Englantiin lukion jälkeen opiskelemaan. Sisustussuunnittelu tai joku muu luova ala kiinnostaa kovasti. Englannissa opiskelu on vaan niin kallista... Eikös Irlannissa maksa opiskelu paljon vähemmän? Onko mailla paljon muita suuria eroja koulutuksen suhteen? Riippuu tietenkin paljon koulusta. Kaikki tieto otetaan ilolla vastaan!!
Irlanti/Englanti
11
1444
Vastaukset
- mjj
...sillä siellä ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja; pelkästään opintojen loputtua ns. graduation fee (2000 puntaa), mutta se on aina parempi vaihtoehto kuin Englannin ja Irlannin hinnat.
Sisustussuunnittelusta en tiedä, et voiko sitä opiskella Skotlannissa, mutta luulisin niin. - klop
Irlannissa normaalit julkiset koulut eivät maksa kovin paljon nekään, vuosimaksuja on esim itselläni DIT:ssa reilut 700e muutamat kirjat, ja eiköhän täällä moni muukin koulu samalla periaatteella mene. Erikseen ovat sitten ne kaikki yksityiset, joissa lukukaisumaksut ovat monen monta tuhatta euroa. Mutta pääasiassa kyllä pystyy kustantamaan maksut...
- Milla
DIT:ä minäkin olen ajatellut, kun siellä voi opiskella sisustussuunnittelua ja luin koulun sivuilta että opiskelu on melkein ilmaista. Mutta sinne taitaa olla aika vaikea päästä sisään..? Voisitko kertoa lyhyesti paikasta, onko viihtyisä ym. Ja jos opiskelet taideaineita, kertoisitko miten hakeminen tapahtuu? Kiitti!
- klop
Milla kirjoitti:
DIT:ä minäkin olen ajatellut, kun siellä voi opiskella sisustussuunnittelua ja luin koulun sivuilta että opiskelu on melkein ilmaista. Mutta sinne taitaa olla aika vaikea päästä sisään..? Voisitko kertoa lyhyesti paikasta, onko viihtyisä ym. Ja jos opiskelet taideaineita, kertoisitko miten hakeminen tapahtuu? Kiitti!
Aloitan 20.9. lukemaan tourism marketing:ia, eli kaukana taideaineesta. Maksan itse tämän "free fee" maksun eli se on kuulemma jonkun reilut 700e vuodessa (kai se koostaa rekisteröintimaksuista ym...). Hain fulltime kurssille ihan CAO:n yleisen haun kautta, haku oli joskus alkuvuodesta. TOEFL:n jouduin tekemään, muuten haku ihan helppo. En itse asiassa tiedä kuinka hankalaa sisäänpääsy on, mutta ainakin helpompaa kuin DCU:hun kommunikaatioon (hain sinnekin, en päässyt sisään). Mutta tietääkseni suomalainen suht hyvin pääsee sisälle - riippuu tietysti kurssista, millaisia pisteitä vaaditaan. Paljon ulkomaalaisia opiskelujoita on kuulemma, mikä on kiva.
Oli nyt kiire vastata, mutta kysyn vielä että asutko jo irlannissa? - Milla
klop kirjoitti:
Aloitan 20.9. lukemaan tourism marketing:ia, eli kaukana taideaineesta. Maksan itse tämän "free fee" maksun eli se on kuulemma jonkun reilut 700e vuodessa (kai se koostaa rekisteröintimaksuista ym...). Hain fulltime kurssille ihan CAO:n yleisen haun kautta, haku oli joskus alkuvuodesta. TOEFL:n jouduin tekemään, muuten haku ihan helppo. En itse asiassa tiedä kuinka hankalaa sisäänpääsy on, mutta ainakin helpompaa kuin DCU:hun kommunikaatioon (hain sinnekin, en päässyt sisään). Mutta tietääkseni suomalainen suht hyvin pääsee sisälle - riippuu tietysti kurssista, millaisia pisteitä vaaditaan. Paljon ulkomaalaisia opiskelujoita on kuulemma, mikä on kiva.
Oli nyt kiire vastata, mutta kysyn vielä että asutko jo irlannissa?Irlannissa, valitettavasti:) Minä siis olen myöskin ajatellut hakea tuonne dit:in, lukemaan sisustussuunnittelua, vähän vain epäilyttää sisäänpääsy.. Dublin Institute of Technolgy kuulostaa sellaiselta, että sinne voisi hakea puoli Irlantia. Mikä tuo CAO on? Joku hakutoimisto ilmeisesti..(googlettamalla en löytänyt) Millainen todistus sulla on? Itse kirjoitin beetä ja ceetä, että ei mitenkään kovin kummoinen.. No, toivottavasti taidepuolella ei tsekkailla torkkaa niin paljoa:)
- Milla
Milla kirjoitti:
Irlannissa, valitettavasti:) Minä siis olen myöskin ajatellut hakea tuonne dit:in, lukemaan sisustussuunnittelua, vähän vain epäilyttää sisäänpääsy.. Dublin Institute of Technolgy kuulostaa sellaiselta, että sinne voisi hakea puoli Irlantia. Mikä tuo CAO on? Joku hakutoimisto ilmeisesti..(googlettamalla en löytänyt) Millainen todistus sulla on? Itse kirjoitin beetä ja ceetä, että ei mitenkään kovin kummoinen.. No, toivottavasti taidepuolella ei tsekkailla torkkaa niin paljoa:)
siis löysinhän CAOn sivut googlella:)
- klop
Milla kirjoitti:
siis löysinhän CAOn sivut googlella:)
Toiselle vataajalle ihan sen verran että tosiaan, englannissakin riippuu vanhempien tuloista mm, joten voi olla että siellä opiskelu on halvempaa jopa kuin Irlannissa.
CAO on koko maan kattava hakutoimisto, eli kaikki kurssit jotka kuuluvat yleishakuun, menevät sen kautta (voisi vähän verrata suomen amk:n yhteishakuun...) Eli heille hakemus menemään kun on hakuaika, samaan hakemukseen voi laittaa kaikki kurssit minne hakee. Helppoa...
DIT:hin voi kyllä olla paljon hakijoita, en tiedä, mutta koulu on toisaalta taas niin iso että opiskelijoita mahtuu.
Itselläni oli M:n paperit kirjotuksista. Ei niillä joka paikkaan täällä pääse, mm. DCU:n kurssille en päässyt lainkaan... - Milla
klop kirjoitti:
Toiselle vataajalle ihan sen verran että tosiaan, englannissakin riippuu vanhempien tuloista mm, joten voi olla että siellä opiskelu on halvempaa jopa kuin Irlannissa.
CAO on koko maan kattava hakutoimisto, eli kaikki kurssit jotka kuuluvat yleishakuun, menevät sen kautta (voisi vähän verrata suomen amk:n yhteishakuun...) Eli heille hakemus menemään kun on hakuaika, samaan hakemukseen voi laittaa kaikki kurssit minne hakee. Helppoa...
DIT:hin voi kyllä olla paljon hakijoita, en tiedä, mutta koulu on toisaalta taas niin iso että opiskelijoita mahtuu.
Itselläni oli M:n paperit kirjotuksista. Ei niillä joka paikkaan täällä pääse, mm. DCU:n kurssille en päässyt lainkaan...dit:in sivuilta:
Leaving Certificate in six subjects, at least two of which must be at grade C3 or higher on higher level papers or an equivalent qualification and an appropriate portfolio of work. Conditional offers will be issued during May based on portfolio review.
Nuo ovat siis pääsyvaatimukset dit:in sisustussuunnittelu-ohjelmaan. Tiedätkö klop, tai joku, että voiko noita Irlannin ylppäreitä rinnastaa suomalaisiin? Esim. "Leaving Certificate in six subjects", meinaako se että kuusi ainetta olisi suomessakin pitänyt kirjoittaa? Ja tuo arvosana C3, mitä se vastaa Suomessa? Ajattelin vaan, että kannattaako tuonne alkaa edes hakemaan jos on todella kovat pääsyvaatimukset... - klop
Milla kirjoitti:
dit:in sivuilta:
Leaving Certificate in six subjects, at least two of which must be at grade C3 or higher on higher level papers or an equivalent qualification and an appropriate portfolio of work. Conditional offers will be issued during May based on portfolio review.
Nuo ovat siis pääsyvaatimukset dit:in sisustussuunnittelu-ohjelmaan. Tiedätkö klop, tai joku, että voiko noita Irlannin ylppäreitä rinnastaa suomalaisiin? Esim. "Leaving Certificate in six subjects", meinaako se että kuusi ainetta olisi suomessakin pitänyt kirjoittaa? Ja tuo arvosana C3, mitä se vastaa Suomessa? Ajattelin vaan, että kannattaako tuonne alkaa edes hakemaan jos on todella kovat pääsyvaatimukset...Leaving certificatella tarkoitetaan mielestäni lukion lopputodistusta, ja siinähän on Suomessa enemmänkin kuin 6 ainetta... Jos oikein ymmärsin :)
- Kata
Ei Englannissakaan välttämättä täydy maksaa lukukausimaksuja, riippuu sun iästä ja tuloista/vanhempien tuloista. Ite oon opiskellut Englannissa kolme vuotta ja en oo maksanu lukukausimaksuja. Toisin sanoen opiskelu ilmaista. Asuminen yleensä kyllä kalliimpaa.
- Chihiro
Itse olen kovasti suunnitellut koko tutkinnon suorittamista Skotlannissa tai Irlannissa. Aikaisemmin huomasinkin jo jonkun kirjoittaneen, että Skotlannissa ei tosiaan ole ollenkaan varsinaisia lukukausi - tai vuosi maksuja. Ja sellainen mukava tieto, että jos opiskelija menee opiskelemaan Irlantiin jostain EU maasta, niin ainakaan toistaiseksi yliopisto ei peri häneltä lukukausimaksuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265