Pääsin yliopistoon... entä sitten?

sinne meni

Pääsin teknilliseen yliopistoon (ei TKK) opiskelemaan tuotantotaloutta. Olisin päässyt TKK:n kaikille linjoille paitsi tuta,tefy ja bio, mutta huhtikuussa tuli päätettyä, että tulen opiskelemaan vain ja ainoastaan tuotantotaloutta. Minua ei kiinnosta fysiikka, matematiikka, kemia eikä myöskään kauppatieteet eli toisin sanoen minua ei kiinnosta mikään enkä tiedä mitä tavoitteita asettaisin tulevaisuudelleni tai mikä minusta tulee isona. Ajattelin, että tuotantotalous kattaa osaamiseni tekniikasta ja taloudesta riittävästi, ja tämän avulla voisin myöhemmin päättää mitä kaikkea haluan tehdä. Ei kuten sähkötekniikan opiskelijat joutuvat sähköön liittyviin töihin ja konetekniikan opiskelijat mekaniikkaan liittyviin.

Asun tällä hetkellä Espoossa vanhempieni luona ja nyt on pakko myöntää, että tein yhteishaussa virheen: laitoin vain yhden hakutoiveen TKK:lle. Näiden kahden viimeisen kuukauden aikana olen katunut hirveästi etten ole pyrkinyt TKK:lle opiskelemaan muita aineita kuin sitä mitä oikeasti haluaisin. Olisin voinut viettää ensimmäiseni vuoteni TKK:ssa opiskellen perus matematiikkaa ja fysiikkaa korottaakseen taitoja seuraavan vuoden pääsykokeisiin varten. Samalla olisin voinut pysyä perheeni luona, sillä tällä hetkellä perheessäni on ongelmia. Nyt joudun muuttamaan ulkopaikkakunnalle opiskelemaan sitä mitä haluan, mutta en siellä missä haluan.

Uusi ympäristö avartaisi maailmaani, mutta voiko maailmani enää avartua kun olen jo tottuttanut koko elämäni kaikkeen mitä täällä on? Ja siihen päälle vielä perheeseen jatkuvasti ilmestyvät ongelmat.

Aikomuksenani on nyt opiskella vuoden ulkopaikkakunnalla ja hakea tai toisin sanoen astua TKK:lle sisään vaikka täysin turhaa ja epäkiinnostavaa ainetta. En tiedä tulenko pääsemään seuraavana vuonnakaan opiskelemaan ensimmäistä hakutoivettani, mutta toivottavasti pääsisin edes ennen kuin valmistun diplomi-insinööriksi jostain muusta koulutusohjelmasta.

Mietin vain, että mitä olin ajatellut kun tein yhteishakuani. Tämän tekstin kirjoittamisen jälkeen en oikeastaan muista miksi halusin tehdä tästä uuden aiheen, mutta ainakin pääsin avautumaan siitä kuinka täydellisesti tuli tyrittyä yksi elämän tärkeimmistä jutuista. Yksi vuosi sinne tänne ei ole paljon, mutta eihän sitä koskaan tiiä paljonko on aikaa.

4

723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytä mahdollisuus

Muuta pois kotoa ja keskity opiskeluun. Sinun voi olla vaikea itse nähdä sitä, mutta tarvitset työrauhan ja etäisyyttä vanhempiin ja kodin ongelmiin. Jos "väärä" opiskelupaikka kaivaa mieltä, panosta arvosanoihin, harjoittele kesät ulkomailla ja vaihda kandin jälkeen opiskelupaikkaa.

• säälittävää

no voi pientä äidin pikku kultamussukkaa ku joutuu äidin helmoista pois lähtemään ja noin paljon jännittää ja pelottaa.. voi jeesus, nyt ois hyvä hetki aikuistua.

• Ai että sähkön ihmiset työskentelevät pelkästään sähköön liittyvissä asioissa ja koneDI:t mekaniikan parissa. Itse tiedän enemmän teknillisen mekaniikan lukijoita, jotka ovat toimitusjohtajia tms:) Sitten kun siirryt äitisi helmoista työelämään huomaat että DI saattaa olla ihan eri hommissa kuin hänen koulutusohjelman mukaisessa.

• ncis rikostutkijat

Näinpä mun mekaniikan opettaja opiskeli pelkää mekaniikkaa ja statiikkaa yliopistossa en tosin tiedä mitä mut M.sc(tech) lukee aina sähköpostin perässä. Niin kyseinen herra oli ollut 10v IT-alalla ennen kun ryhtyi opettajaksi...
        Eikä siihen tarvii olla edes DI. Neste Oilin tj. on vanhan tekun metsä- tai paperialan insinööri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      193
      3579
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2237
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2220
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2082
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1501
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      460
      1202
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1063
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      1014
    Aihe