Uskallanko hakea opiskelemaan?

Epävarma1985

Olen 28-vuotias nainen, joka haluaisi palavasti opiskella lääketiedettä. Molemmat vanhempani ovat lääkäreitä, ja veljeni valmistui juuri hammaslääkäriksi - ammattivalinta ei olisi siis ns. ''hatusta vedetty''. Ongelmana on kuitenkin tämänhetkinen elämäntilanteeni.

Menin vuonna 2007 naimisiin ja lapsia on siunaantunut kaksi - vuonna 2009 ja 2010. Pienet poikani ovat tärkeintä elämässäni ja haluan tarjota heille vain parasta. Tällä hetkellä työskentelen kaupan kassalla - koulutukseltani olen merkonomi. Koen työni täydellisen vääräksi minulle, enkä saa siitä mitään irti. Ajatuskin pitkästä työurasta tässä työssä saa minut surulliseksi.

Nyt moni varmaan miettii, miksi hain ammatikouluun, jos en edes halunnut sinne. Yläasteella olin varsinainen murkku ja kapinoin kaikkea vastaan. Vanhemmat halusivat minut lukioon, mutta päätin itse hakea amikseen. Ensimmäiset kaksi vuotta opiskelin kosmetologiksi(?!). Yläasteen jälkeinen aika on jotain sellaista, minkä haluan mieluusti unohtaa.

Kannattaako minun yrittää vielä lääkikseen? Edessä olisi ensinnäkin aikuislukio, johon menee 3 vuotta - luultavasti enemmän ottaen huomioon tilanteeni. Sen jälkeen alkaisi raastava pänttääminen pääsykokeisiin, jossa vastassani olisi juuri lukiosta tulleita neropatteja. Missä välissä ehtisin käydä töissä ja elättää perheeni? Mieheni palkalla ei (valitettavasti) elätetä nelihenkistä perhettä. En kuitenkaan kestä ajatusta siitä, että pysyisin nykyisessä ammatissani vielä vuosikymmeniä! :(

10

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amis, amk, yliopisto

      Tuttu tilanne! :) Itse olen vuonna 1970 syntynyt neljän lapsen mamma, jonka urahistoriasta löytyy monenlaisia käänteitä ja kurveja. Aloitin lukion, mutta en koskaan valmistunut sieltä. Sitten menin amikseen ja valmistuin sähköasentajaksi. Ammatti oli ainoa valintani, sillä en päässyt muualle. Amiksessa ollessani sain 18-vuotiaana ensimmäisen lapseni. Elämä ei ollut helppoa.

      Suoritin sähköasentajan tutkinnon loppuun 20-vuotiaana, ja samana vuonna toinen lapseni syntyi. Tein asentajan hommia muutaman vuoden, kunnes tajusin, ettei se ollut minua varten. Aloitin restonomin opinnot 25-vuotiaana ja valmistuin neljä vuotta myöhemmin. Opintojen aikana synnytin kolmannen lapseni.

      Työskentelin matkailualalla jonkin aikaa, kunnes aloin tuntea työni tylsäksi. Mies, perhe ja ystävät kaikki käskivät vain olla hiljaa ja tehdä työni kunnolla. Itse en kuitenkaan tähän suostunut ja päätin hakea opiskelemaan musiikinopettajaksi - ammatti, joka oli kiinnostanut jo pienenä tyttönä.

      Mies otti eron, ja talous lähti vierimään alamäkeä. Painoin työtä samalla kun suoritin aikuislukion kursseja. Valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2004. Päätin hakea musiikinopettajaksi samana vuonna, ja kaikkien yllätykseksi pääsin sisään! Opintoni kestivät viisi vuotta, minkä aikana tutustuin nykyiseen aviomieheeni, muutin eri kaupunkiin ja tunsin vihdoin itseni onnelliseksi. Nyt olen toiminut musiikinopettajana kohta neljä vuotta. Nuorin lapseni syntyi toukokuussa, joten olen tällä hetkellä äitiyslomalla :) Elämä hymyilee!

    • mietteliäs....

      Ei voi olla totta, täällä toinen melkein samassa jamassa ilmoittautuu =)

      Lukio tosin on käyty, samoin on yksi korkeakoulututkinto. Ammatti vaan ei alusta asti ole ollut mieleen. Jatkoin linjalla loppuun kun en uskonut koskaan lääkäriksi pääseväni. Ikää kohta 30 :-/, 1 pieni lapsi ja toinen tulossa. Suvussa lähinnä lääkäreitä ja siksi kai aina olen lääkäriksi halunnut. Joku mielenhäiriö tuli lukioiässä kun kaikki meni muutenkin perseeltään teiniangstin takia ja hain muualle.

      Nyt polttelisi hakea lääkikseen, mutta sisu ja uskallus puuttuu. Iltalukio varmaan olisi mullekin se eka askel. Fysiikkaa ja kemiaa luettu vain se yksi pakollinen, auts. Bilsaa enemmän.

      Lukiosta on niin paljon aikaa ja paperit huonot lääkismittakaavalla,että pelkällä valintakoekiintiöllä pitäisi päästä sisään. huono juttu. Ja todella hermostuttaa ne nuoret ja fiksut juuri lukiosta valmistuneet, ovat kirjaviisaimmillaan ja täynnä tarmoa, heillä sitä aikaa on lukea 12h päivässä jne. Mulla se tarkoittaisi käytännössä pänttäämist töiden ja lastenhoidon lomassa äitiyslomalla. Mahdotonta varmaan.

      Ja sitten on tämä opintouudistus tulossa, tietääkö joku mitä se meinaa lääkiksen kannalta? Kun puuhataan helpommin saavutettavia aloituspaikkoja juuri valmistuville/niille joilla ei vielä ole korkeakoulututkintoa. Tarkoittaako se, että me myöhäisemmät alanvaihtajat ollaan väliinputoajia ja pakotettuja tekemään vielä 40 vuotta työtä joka ei motivoi tipan vertaa ja ajaa hulluuden partaalle :(?

    • toiveikastulevaisuus

      Heippa,

      Onpa kiva nähdä, että meitä on muitakin!

      Itse olen 32.v ja meillä on kolme lasta joista nuorin 1.v.
      En käynyt aikoinaan lukiota koska olin peruskoulun jälkeen aika hukassa siitä, mitä haluan tehdä ja juu angstikin oli kova ;)

      Nyt aloitin iltalukion tammikuussa ja aion yrittää lääkikseen koska se oli toiveeni ennen nuoruuden "haihattelua"..

      Tarkoitus olisi siis 2015 tai viimeistään 2016 hakea.

      Tahto on kova ja tavoitteet korkealla, näillä mennään.

      Tsemppiä kaikille!

      Tuo opintouudistus minuakin kiinnostaa jos joku siitä tietäisi enemmän?

    • Ellinoorikki

      Ihmisen pitää hakeutua sille alalle johon on intohimoa ja joka kiinnostaa todellakin. Teet sentään 40 vuotta työtä. Järkyttävää kun joku tekee työtä josta ei tykkää.

    • toiveikastulevaisuus

      Mihin muuten epävarma ja mietteliäs ovat suuntaamassa jos lähdette hakemaan lääkikseen?

      Itse todennäköisimmin Tampereelle.

      • mietteliäs....

        Mä ajattelin Turkua tai Helsinkiä, Turkua todennäköisesti. Tää on muuten kiva tsemppiketju, ei ole niin tyhmä olo kun huomaa ettei ole ainoa haikailija =)


    • lääkkismama

      Moi! Itse opiskelin kotiäitinä itsenäisesti fysiikan, kemia ja bilsan kurssit (lukiossa luin aikoinaan vain pakolliset ja sain 5) ja aloitan nyt syksyllä lääkiksen! Olen nyt hieman alle 30. Ja en tosiaankaan lukenut 12h päivässä, tai edes joka päivä. Määrä eikorvaa laatua. Uskallusta!

      • mietteliäs....

        Kiitos tästä tsemppauksesta, tuli taas toiveikas olo!!!


      • Halikia

        Hienoa lääkkismamma ja onnittelut opiskelupaikasta! Ihana kuulla, että tulosta on tullut myös itsenäisen opiskelun kautta. Kertaan parhaillaan lukion kursseja ja takana on myös tämän vuoden pääsykoe, jonka otin lähinnä harjoituksena, koska tiesin ettei tarvittava tietomäärää ole vielä hallussa. Ikää minulla on jo melkein 40v, joten nyt jos koskaan on aika lopettaa vuosien jahkailu ja ryhtyä toimeen:)


    • ooppopopop

      Jos olet käynnyt ammattikoulun, et tarvitse lukiota käydä. Ammattikoulu=lukio. Jos haluat hakea lääkikseen, käy toimeen. Ala opiskelemaan pääsykokeeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe