Olen 28-vuotias nainen, joka haluaisi palavasti opiskella lääketiedettä. Molemmat vanhempani ovat lääkäreitä, ja veljeni valmistui juuri hammaslääkäriksi - ammattivalinta ei olisi siis ns. ''hatusta vedetty''. Ongelmana on kuitenkin tämänhetkinen elämäntilanteeni.
Menin vuonna 2007 naimisiin ja lapsia on siunaantunut kaksi - vuonna 2009 ja 2010. Pienet poikani ovat tärkeintä elämässäni ja haluan tarjota heille vain parasta. Tällä hetkellä työskentelen kaupan kassalla - koulutukseltani olen merkonomi. Koen työni täydellisen vääräksi minulle, enkä saa siitä mitään irti. Ajatuskin pitkästä työurasta tässä työssä saa minut surulliseksi.
Nyt moni varmaan miettii, miksi hain ammatikouluun, jos en edes halunnut sinne. Yläasteella olin varsinainen murkku ja kapinoin kaikkea vastaan. Vanhemmat halusivat minut lukioon, mutta päätin itse hakea amikseen. Ensimmäiset kaksi vuotta opiskelin kosmetologiksi(?!). Yläasteen jälkeinen aika on jotain sellaista, minkä haluan mieluusti unohtaa.
Kannattaako minun yrittää vielä lääkikseen? Edessä olisi ensinnäkin aikuislukio, johon menee 3 vuotta - luultavasti enemmän ottaen huomioon tilanteeni. Sen jälkeen alkaisi raastava pänttääminen pääsykokeisiin, jossa vastassani olisi juuri lukiosta tulleita neropatteja. Missä välissä ehtisin käydä töissä ja elättää perheeni? Mieheni palkalla ei (valitettavasti) elätetä nelihenkistä perhettä. En kuitenkaan kestä ajatusta siitä, että pysyisin nykyisessä ammatissani vielä vuosikymmeniä! :(
Uskallanko hakea opiskelemaan?
10
561
Vastaukset
- amis, amk, yliopisto
Tuttu tilanne! :) Itse olen vuonna 1970 syntynyt neljän lapsen mamma, jonka urahistoriasta löytyy monenlaisia käänteitä ja kurveja. Aloitin lukion, mutta en koskaan valmistunut sieltä. Sitten menin amikseen ja valmistuin sähköasentajaksi. Ammatti oli ainoa valintani, sillä en päässyt muualle. Amiksessa ollessani sain 18-vuotiaana ensimmäisen lapseni. Elämä ei ollut helppoa.
Suoritin sähköasentajan tutkinnon loppuun 20-vuotiaana, ja samana vuonna toinen lapseni syntyi. Tein asentajan hommia muutaman vuoden, kunnes tajusin, ettei se ollut minua varten. Aloitin restonomin opinnot 25-vuotiaana ja valmistuin neljä vuotta myöhemmin. Opintojen aikana synnytin kolmannen lapseni.
Työskentelin matkailualalla jonkin aikaa, kunnes aloin tuntea työni tylsäksi. Mies, perhe ja ystävät kaikki käskivät vain olla hiljaa ja tehdä työni kunnolla. Itse en kuitenkaan tähän suostunut ja päätin hakea opiskelemaan musiikinopettajaksi - ammatti, joka oli kiinnostanut jo pienenä tyttönä.
Mies otti eron, ja talous lähti vierimään alamäkeä. Painoin työtä samalla kun suoritin aikuislukion kursseja. Valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2004. Päätin hakea musiikinopettajaksi samana vuonna, ja kaikkien yllätykseksi pääsin sisään! Opintoni kestivät viisi vuotta, minkä aikana tutustuin nykyiseen aviomieheeni, muutin eri kaupunkiin ja tunsin vihdoin itseni onnelliseksi. Nyt olen toiminut musiikinopettajana kohta neljä vuotta. Nuorin lapseni syntyi toukokuussa, joten olen tällä hetkellä äitiyslomalla :) Elämä hymyilee! - mietteliäs....
Ei voi olla totta, täällä toinen melkein samassa jamassa ilmoittautuu =)
Lukio tosin on käyty, samoin on yksi korkeakoulututkinto. Ammatti vaan ei alusta asti ole ollut mieleen. Jatkoin linjalla loppuun kun en uskonut koskaan lääkäriksi pääseväni. Ikää kohta 30 :-/, 1 pieni lapsi ja toinen tulossa. Suvussa lähinnä lääkäreitä ja siksi kai aina olen lääkäriksi halunnut. Joku mielenhäiriö tuli lukioiässä kun kaikki meni muutenkin perseeltään teiniangstin takia ja hain muualle.
Nyt polttelisi hakea lääkikseen, mutta sisu ja uskallus puuttuu. Iltalukio varmaan olisi mullekin se eka askel. Fysiikkaa ja kemiaa luettu vain se yksi pakollinen, auts. Bilsaa enemmän.
Lukiosta on niin paljon aikaa ja paperit huonot lääkismittakaavalla,että pelkällä valintakoekiintiöllä pitäisi päästä sisään. huono juttu. Ja todella hermostuttaa ne nuoret ja fiksut juuri lukiosta valmistuneet, ovat kirjaviisaimmillaan ja täynnä tarmoa, heillä sitä aikaa on lukea 12h päivässä jne. Mulla se tarkoittaisi käytännössä pänttäämist töiden ja lastenhoidon lomassa äitiyslomalla. Mahdotonta varmaan.
Ja sitten on tämä opintouudistus tulossa, tietääkö joku mitä se meinaa lääkiksen kannalta? Kun puuhataan helpommin saavutettavia aloituspaikkoja juuri valmistuville/niille joilla ei vielä ole korkeakoulututkintoa. Tarkoittaako se, että me myöhäisemmät alanvaihtajat ollaan väliinputoajia ja pakotettuja tekemään vielä 40 vuotta työtä joka ei motivoi tipan vertaa ja ajaa hulluuden partaalle :(? - toiveikastulevaisuus
Heippa,
Onpa kiva nähdä, että meitä on muitakin!
Itse olen 32.v ja meillä on kolme lasta joista nuorin 1.v.
En käynyt aikoinaan lukiota koska olin peruskoulun jälkeen aika hukassa siitä, mitä haluan tehdä ja juu angstikin oli kova ;)
Nyt aloitin iltalukion tammikuussa ja aion yrittää lääkikseen koska se oli toiveeni ennen nuoruuden "haihattelua"..
Tarkoitus olisi siis 2015 tai viimeistään 2016 hakea.
Tahto on kova ja tavoitteet korkealla, näillä mennään.
Tsemppiä kaikille!
Tuo opintouudistus minuakin kiinnostaa jos joku siitä tietäisi enemmän? - Ellinoorikki
Ihmisen pitää hakeutua sille alalle johon on intohimoa ja joka kiinnostaa todellakin. Teet sentään 40 vuotta työtä. Järkyttävää kun joku tekee työtä josta ei tykkää.
- toiveikastulevaisuus
Mihin muuten epävarma ja mietteliäs ovat suuntaamassa jos lähdette hakemaan lääkikseen?
Itse todennäköisimmin Tampereelle.- mietteliäs....
Mä ajattelin Turkua tai Helsinkiä, Turkua todennäköisesti. Tää on muuten kiva tsemppiketju, ei ole niin tyhmä olo kun huomaa ettei ole ainoa haikailija =)
- lääkkismama
Moi! Itse opiskelin kotiäitinä itsenäisesti fysiikan, kemia ja bilsan kurssit (lukiossa luin aikoinaan vain pakolliset ja sain 5) ja aloitan nyt syksyllä lääkiksen! Olen nyt hieman alle 30. Ja en tosiaankaan lukenut 12h päivässä, tai edes joka päivä. Määrä eikorvaa laatua. Uskallusta!
- mietteliäs....
Kiitos tästä tsemppauksesta, tuli taas toiveikas olo!!!
- Halikia
Hienoa lääkkismamma ja onnittelut opiskelupaikasta! Ihana kuulla, että tulosta on tullut myös itsenäisen opiskelun kautta. Kertaan parhaillaan lukion kursseja ja takana on myös tämän vuoden pääsykoe, jonka otin lähinnä harjoituksena, koska tiesin ettei tarvittava tietomäärää ole vielä hallussa. Ikää minulla on jo melkein 40v, joten nyt jos koskaan on aika lopettaa vuosien jahkailu ja ryhtyä toimeen:)
- ooppopopop
Jos olet käynnyt ammattikoulun, et tarvitse lukiota käydä. Ammattikoulu=lukio. Jos haluat hakea lääkikseen, käy toimeen. Ala opiskelemaan pääsykokeeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019