Millaisia reunusratkaisuja perennapenkkeihin?

hullupuutarhuri40

Millaisia persoonallisia ja edullisia ja oikeasti toimivia reunusratkaisuja olette keksineet perennapenkkeihin? Sellaisiin istutuksiin, jotka eivät ole kovin paljon korkeammalla kuin nurmikon reuna? Kierrätysmateriaalit kiinnostavat erityisesti!

Minulla on useampi itse tehty istutusalue, jotka olen jättänyt huolimattomasti reunustamatta tai reunustanut köykäisesti. Nyt raivostuttaa, että innostun hirveästi jostain, mutta en jaksa viimeistellä penkkejä kunnolla. Paras tapa olisi tällaiselle hölmölle varmaankin selkeästi korkea kohopenkki (viimeisimmän teinkin turvaharkoista), mutta minkäs teet... Mietin, että saankohan millään enää pelastettua tekeleitäni.

Kertokaa vinkkejä!

12

3117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupu ja käpy

ei haittaa vaikka et kaikkea saisikaan yhtenä kesänä 'valmiiksi'. Koko puutarhan ideahan on se ettei se tule koskaan valmiiksi, vaan on jatkuvan muutoksen tilassa.Reunustat aina silloin kun jotain kivaa keksit ja sopivaa reunakasvia kohdalle sattuu. Sieltä sun täältä kun vähän laittelet niin yht'äkkiä huomaatkin jotta -valmis-.Mulla on suuret, tai oikeastaan valtavat istutusalueet, on tavallaan 'valmis' mutta kuitenkin muuttuu joka vuosi jotenkin ja on jostakin päästä kokoajan kesken.Aina tulee jotain uutta ja kokeiltavaa ja paikat vaihtuu kun on kasvien jakamisen aika.Näin myös on aina uudenlainen näkymä.Riittää kun muutaman kasvin paikkaa vaihtaa, taas on uusi maisema.Tiedän kyllä ihmisiä jotka kerran jotakin istutettuaan ei puutu milläänlailla vaan on sama tilanne vuodesta toiseen.... kasvit kyllä taantuu ja kukinta vähenee.Se on taas heidän tapansa, mulla toiset kujeet.

• pupu ja käpy

jatkoa, kun itse asia unohtui.... mulla on pitkää kiveä, vähän samantyyppistä kuin hautausmailla ne reunukset, mutta se lohkopinta julkisivuna ja sitten osassa on vanhoista sähköpylväitä tehdyt reunukset.... niitä tosin nykyisin ei taida olla saatavissa, ''myrkyllisyyden''takia.

• Reunat

Minulla luonnonkiveä ja vanhoja tiiliä kohopenkeissä.Mutta jos penkit lähes nurmikon tasalla,reuna kannattaa upottaa,että ruohonleikkurilla voi ajaa niin,että rengas kulkee reunan päällä.Siihen käy tiili,lauta tai pihakiveys kivet vaikkapa.Jossain oli litteää luonnonkiveä upotettuna,mutta se on tosi kallista ,jos joutuu ostamaan.Kaupassa taitaa olla muovista reunustakin,joka tosiaan upotetaan nurmikon ja kukkapenkin väliin.Siitä ei jää paljon näkyviin.

• häärääjä

Mä keräsin maitopurkkeja ja sekoitin sementtiä. Maitopurkeista tulee hyviä sementti-tiiliä ja niitä sopii myös somistaa eri väreillä.

Ja olen myös kosteaan sementtiin kirjoittanut kasvien nimiä joita reunustamassa nämä omatekoiset sementti-tiilet on.

• pupu ja käpy

aika hyvä idea... jollei kovin paljon niitä 'tiiliä' tarvitse... laitoitko jotain rautaa vahvikkeeksi vai ihan pelkkää betonia...

• hullupuutarhuri40

Kiitos tähänastisista vinkeistänne, lisääkin saa kertoa hyviä ideoita :)

Mitenkäs sitten se nurmikon reunan kanttaaminen? Oletteko sitä harrastaneet? Sitä joutuu vissiin uusimaan kerran pari kesässä...

• pupu ja käpy

minä olen sen jättänyt niitten maan tasalla olevien kivien ansiosta kokonaan hommistani pois.... eli oli sitä kiveä aikoinaan rekkalasti ja riitti reunuksiin jotka nostaa kohopenkiksi ja sitten siihen viereen maantasalle jossa kulkee ruohonleikkurin pyötä. Tuppaa vähän ajan myötä painumaan mutta on helppo nakki oikoa kuntoon.

• Kehykset kukille

Kohopenkeissä olen nyhtänyt nurmikkoheinät käsin pari kertaa kesässä n.5-7cm leveydeltä.Alkuaikoina työ meni siinä sivussa,kun kukkapenkkejä kitkin samalla.Nykyään ruoho ei juuri kasvakkaan aivan kiinni reunukseen,ehkä kerran kesässä nyppään jonkun tupsun pois.Mutta ehdottomasti paras,jos tosiaan leikkurin saa kulkemaan reunuksen päältä ja sitten on se korkeampi reuna vielä.Jossain on laitettu hiekkaa reunan ja nurmikon väliin,sekin helpottaa hommaa ja varsinkin luonnonkivien ja epäsäännöllisen mallisen penkin kanssa hyvä ratkaisu.

• Pioni

Osan penkeistä olen eristänyt nurmikosta sepelipoluilla ( alla juurimatto), osan olen jättänyt "villiksi" eli kitkiessä siistin reunat. Jälkimmäinen heikko ratkaisu, pyrkii heinittymään. Toiseksi paras on liuskekivipolku penkin ympäri, mutta ruohonleikkurin kanssa kummassakin ongelmia.
      Rinneratkaisussa ehdottomasti paras on ollut turveharkkokohopenkki. Se hoitaa nyt itse itsensä, kun istutin sen täyteen riittävän tiheään perennoja ja harkot ovat kauniisti sammaloituneet. Joskus nyppäisen kastellessa rikkaruohot pois.

Nyt kun olen laajentamassa istutusalueita, on pakko miettiä myös reunaratkaisut, suhteet toisiin penkkeihin ja kulkuväylät. Kesken on ...valmista ei kai tulekaan...koskas puutarha olisi "valmis". Onneksi.
      Riippuu talon väristä ja materiaalista millaisia reunusratkaisuja haluaa. Olen itse vähän villin ja vapaan kannalla. Mutta jos tykkää selkeistä geometrisista muodoista, kivi-, tiili-, kestopuurakenteetkin on ihan hyviä.

• Puureuna

Tässäpä pari konstia, joita olen kokeillut:

Lapiolla ensin selkeä raja nurmikon ja kukkapenkin väliin. Noin 10-15 cm syvälle, pystysuora reuna. Siihen muovisuikale estämään ruohon juurien kasvu maan kautta penkkiin. Sitten tukevat pajukepit pystyyn ihan muovin viereen, muovi jää piiloon sisäpuolelle, kukkapenkin multa takaisin paikoilleen. Ja sitten varsinainen reuna: Pitkiä pajuja punotaan "koriksi" ympärille. Helpoin punos lienee vuorotellen tikun edestä ja takaa, seuraava kerros juuri toiselta puolelta. Korkeuden voi säätää silmäänsä ja kukkapenkkiinsä sopivaksi siinä punoessa. Pajua tarvitsee tosin yllättävän paljon ja polvet ovat kovilla. Itse tein noin 40cm korkeita ruusuille ja korkeille kukille, jotka muutenkin tarvitsevat tukea.

No sitten toinen reuna, huomattavasti nopeampi. Käsittelemätöntä, noin käden paksuista mäntyä, jotka kasataan "seinäksi" laittamalla päihin molemmille puolille puukepit maahan pystyyn. Parista kolmesta riu'usta alkaa jo korkeutta tulla.

Nämä estävät kukkamullan ja käyttämäni katekompostin leviämisen nurmikon puolelle ja reunaa vasten voi huoleti huitoa trimmerillä heinät pois.

• hullupuutarhuri40

Mahtavaa, kiitos paljon ideoinneista! Tässä hiljalleen omatkin viritykset muhii... saatan ehkä ostaa jopa sen kanttauslapion, joissain kohtaa sille voisi olla tarvetta. Hauskaa loppukesää! Ja todella, puutarha ei ole koskaan valmis :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      133
      5622
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      245
      4107
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      9
      1735
    4. Nainen, älä tee aloitetta, jos

Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak
      Ikävä
      154
      988
    5. Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla

Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj
      Maailman menoa
      64
      923
    6. Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta

>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii
      Maailman menoa
      135
      917
    7. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      90
      913
    8. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      80
      788
    9. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      40
      786
    10. Trump laittomien siirtolaisten kauhu.

Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei
      Maailman menoa
      109
      782
    Aihe