Pelkosektio

Pelkäävä

Jos itse joskus uskaltaudun raskaaksi, tiedän tarvitsevani sektion
synnytyspelkoni vuoksi. Itse raskauskin jo pelottaa ja hirvittää minua.
Siksi mieleeni tulikin että entä jos lapsi meinaa syntyä ennen kuin
minulle on varattu aika suunniteltuun sektioon? Minua pelottaa
tämä todella paljon. En tahdo että kohdunsuuni aukenee ollenkaan.
Tahtoisin kuulla on kenelläkään tällaisia kokemuksia että synnytys
alkaa ennen kuin on varattu pelkosektioon aika? Osaako teistä
kukaan sanoa millä viikolla voi aikaisintaan saada suunnitellun
sektion, pystyykö viikkoon vaikuttamaan itse? Jos synnytys
alkaa ennen sektiota, vaikkei alakautta siis synnyttäisi, vaan
tehtäisiin sektio, vaikka synnytys olisi käynnistynyt,
löyseneekö alapää yhtä paljon hetkellisesti,
kuin jos synnyttäisi alakautta?

21

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iha mahotonta!

      mä en sitte ymmärrä tämmösiä, ei niitä lapsia ole pakko tehä jos niin pelottaa.!! miten sulla voi olla ees tollasta oikeeta pelkoa jos et ole vielä ees synnyttäny kertaakaan.. kaikilla synnytys menee erillalailla ja sullaki se voi mennä helpomman kautta... mun kaaleen ei vaan mahu tollane että pitää saaha sektio ihan mukavuuden ja "pelon" takia vaikka ei ole ees synnyttäny kertaaaan..!!!

      • gygfyjjikcg

        No just joo tollaselle vastaukselle!!!!
        Sitä kuule ihmiset pelkää mitä ihmeellisimpiä asioita, ja mun mielestä synnytyksen pelko on ihan ymmärrettävää.
        Ja kun lukee tätä palstaa kaikkine repeämisineen, niin en yhtään ihmettele että jotakuta alkaa pelottaa enemmän.
        Jokainen pelkää jotain tässä elämässä, ja on typerää dissailla toisten ihmisten pelkoja.

        Saakelin urpo olet!!!


    • Onko näin

      Kuulostaa siltä että pelkäät enemmänkin sitä että alapää venyy kuin itse synnytystä ?

      • turha pelätä

        Tämä kuva mullekin tuli. Jos siis pelkäät, että alapää lerpsahtaa lopullisesti synnytyksen käynnistyessä tai itse synnytyksessä, niin tämä ei pidä paikkansa. Alapää venyy ja palautuu sitten. Jos teet harjoitusta lantionpohjanlihaksille niin se auttaa palautumisessa.

        Kovin aikaisin pelkosektiota ei suostuta tekemään, ihan viimeisillä viikoilla vasta.


    • Pelkäävä (ap)

      Noh voi ei.. Olen toki huolissani alapäästäni, mutta ihan oikeasti minua pelottaisi
      mahdollinen synnytys, jonka vuoksi en mielellään tahdo raskaaksikaan,
      koska pelkään että jos synnytys alkaisi ennen suunniteltua sektiota,
      minun täytyisi jostakin syystä synnyttää alakautta, jota en tosiaan
      tahdo. Tämä koko jutun ajatus vie minulta päivittäin jo paljon
      aikaa kun ajattelen asiaa vaikken ole raskaanakaan.. ;(
      Toivoin vain vastausta siitä onko jollakin kokemusta
      tällaisesta että synnytys käynnistyy ennen sovittua
      sektio aikaa? Mitä sitten tapahtuu? jos se alkaa
      vaikka viikonloppuna, saako silti sektion?

      Ja kyllä, olen nuori nainen, joten minulle myös
      seksuaalisuus ja rakastelu avopuolisoni
      kanssa on erittäin tärkeää ja toki minua
      pelottaa myös mahdolliset repeämät ja
      hermojen vahingoittuminen, jolloin
      en tuntisi enä seksissä mitään. Seksi
      on kuitenkin tärkeä osa elämääni ja
      tunnottomuus saisi minut todella
      masentumaan ja voisi johtaa
      jopa eroon. Minä ainakin pelkään
      alateitse synnyttämistä, uskon
      sen olevan muidenkin mielessä,
      vaikkei siitä paljon puhuta.

      • Yksi edellisistä

        Mäkin olen todella nuori äiti mutten hetkeäkään raskausaikana pelännyt. En edes uhrannut ajatusta repeämiselle. Minulle jouduttiin melkein tekemään kiireellinen hätäsektio mutta luojan kiitos ei niin käynyt. Paranin nopeasti. Tehtiin epistomia ja repesin vähän mutta seksiä harrastettiin 3vk synnytyksen jälkeen. Aluksi tietenkin oli erilaista mutta mitään eroa ei huomannut muutaman kerran jälkeen. Kannattaa pohtia tarkkaan sillä ei leikkauskaan riskitöntä ole.


      • Pelkäävä
        Yksi edellisistä kirjoitti:

        Mäkin olen todella nuori äiti mutten hetkeäkään raskausaikana pelännyt. En edes uhrannut ajatusta repeämiselle. Minulle jouduttiin melkein tekemään kiireellinen hätäsektio mutta luojan kiitos ei niin käynyt. Paranin nopeasti. Tehtiin epistomia ja repesin vähän mutta seksiä harrastettiin 3vk synnytyksen jälkeen. Aluksi tietenkin oli erilaista mutta mitään eroa ei huomannut muutaman kerran jälkeen. Kannattaa pohtia tarkkaan sillä ei leikkauskaan riskitöntä ole.

        Mutta minulla on pelko ja se on todellinen eikä kuviteltua.
        Ja aiemmin kun joku kirjoitti näin ''miten sulla voi olla ees tollasta oikeeta pelkoa
        jos et ole vielä ees synnyttäny kertaakaan..'' Niin tähän vastaisin että
        on monenlaisia pelkoja joita voi olla ihmisillä, vaikkeivat he ole kyseiselle
        pelolle altistuneet. Voihan joku pelätä vaikka lentämistä, vaikkei ole
        koskaan lentänyt, koita nyt ymmärtää. Kaikki eivät pääse pelostaan
        yli tai eivät edes tahdo, mitä se on muilta pois jos minä pekään
        synnytystä ja tahdon sen vuoksi sektion ja on varaa minulla
        tehdä vaikka yksityisellä tai ulkomailla sektio, jos täältä
        suomesta en saa sitä. Olen maksanut kyllä ihan oman
        osuuteni veroista, kun moni sitä sektion hintaa niin
        voivottelee. Enkä tahdo että loppuelämäni on pilalla
        kun alapää on pilalla, ei voi varmuudella sanoa,
        etteikö niin voisi minulle käydä. Anteeksi vain
        mutta en pysty pelkoni takia synnyttämään
        alakautta, sen tiedän ihan yhtä varmasti, kuin
        jollakin on tunne omasta seksuaalisesta
        suuntautumisestaan. Anteeksi kun kysyin
        täältä mitään, poistun häpeämään..


      • Totta kai
        Pelkäävä kirjoitti:

        Mutta minulla on pelko ja se on todellinen eikä kuviteltua.
        Ja aiemmin kun joku kirjoitti näin ''miten sulla voi olla ees tollasta oikeeta pelkoa
        jos et ole vielä ees synnyttäny kertaakaan..'' Niin tähän vastaisin että
        on monenlaisia pelkoja joita voi olla ihmisillä, vaikkeivat he ole kyseiselle
        pelolle altistuneet. Voihan joku pelätä vaikka lentämistä, vaikkei ole
        koskaan lentänyt, koita nyt ymmärtää. Kaikki eivät pääse pelostaan
        yli tai eivät edes tahdo, mitä se on muilta pois jos minä pekään
        synnytystä ja tahdon sen vuoksi sektion ja on varaa minulla
        tehdä vaikka yksityisellä tai ulkomailla sektio, jos täältä
        suomesta en saa sitä. Olen maksanut kyllä ihan oman
        osuuteni veroista, kun moni sitä sektion hintaa niin
        voivottelee. Enkä tahdo että loppuelämäni on pilalla
        kun alapää on pilalla, ei voi varmuudella sanoa,
        etteikö niin voisi minulle käydä. Anteeksi vain
        mutta en pysty pelkoni takia synnyttämään
        alakautta, sen tiedän ihan yhtä varmasti, kuin
        jollakin on tunne omasta seksuaalisesta
        suuntautumisestaan. Anteeksi kun kysyin
        täältä mitään, poistun häpeämään..

        Saat pelätä. Ja ei se minulta ainakaan pois ole vaikka se sektio maksaisikin paljon sillä jos ei vain pysty niin ei pysty. Tunteet tosin voivat muuttua iän ja vaikka raskauden myötä. Kyllä niitä suunniteltuja pelkosektioita tehdään ja varmaan aika hyvin suunnitellaan ettei tarvitse alakautta synnyttää. Anteeksi jos tuli paha mieli sillä se ei ollut tarkoitukseni :(


    • pelkäävä (ap)

      Mist sitä tietää vaikka olen syöksysynnyttäjä?
      Siksikin pelkään.. ;(

    • been there

      Itsekin pelkäsin alateitse synnytystä toden teolla ennen raskautta ja raskauden aikana. Pelkäsin repeämistä, kipua, mahdollisia lopullisia vaurioita, vauvalle mahdollisesti tulevia vaurioita yms. Kävin pelkopolilla kätilön, lääkärin ja psykologin kanssa juttelemassa muutamia kertoja. Olin täysin kallistunut pelkosektioon, mutta halusin synnytyksen käynnistyvän ensin, josko kumminkin pystyisin synnyttymään alakautta epiduraalin ja muiden puudutteiden avulla. Lääkäri sanoi, että näin voitaisiin tehdä. Olisin voinut siis päättää synnytyksen käynnistyttyä että haluan sektion. Parasta kuitenkin olisi, että päivämäärä sektiolle sovitaan etukäteen, jotta paikalla on varmasti riittävästi henkilökuntaa jne.
      Synnytys sitten käynnistyi lapsivesien menolla, sitten tuli vuorokauden kestäneet supistukset, minulle laitettiin lopulta puudutteet ja tuli hetkellinen helpotus, sitten alkoi ponnistaminen, lopulta otettiin imukuppi avuksi ja vauva syntyi maailmaan. Kipu oli melkein koko synnytyksen ajan aivan mieletön, mutta minkäänlaisia vaurioita minulle tai vauvalle ei tullut. Palauduin nopeasti, ja alapää on täysin entisensä. Näin jälkeenpäin ajateltuna en todellakaan kadu, että synnytin alateitse. Vaikka itse synnytyksessä synnytyskipujen kourissa saatoin ajatella toisin. En tiedä olisinko katunut, jos oltaisiin tehty sektio. Palautuminen olisi varmasti ollut paljon hitaampaa. Seuraavan kerran aion myös synnyttää alateitse.
      Jos mitenkään mielessäsi on mahdollista synnyttää alateitse, niin kokeile sitä. Paljon todennäköisempää on, että kaikki menee hyvin kuin että jokin menisi pieleen. Alateitse synnyttäminen on molemmille sekä vauvalle että sinulle turvallisempaa ja luonnollisempaa. Pelon väistäminen leikkauksella ei ole niin hyvä vaihtoehto kuin pelon kohtaaminen ja siitä selviytyminen synnyttämällä alakautta.

      • pelkäävä (ap)

        Itselleni ei tunnu vaihtoehdolta alateitse synnyttäminen, suoraan
        sanottuna ennemmin kuolisin itse kuin synnyttäisin alakautta..
        Epäilen kyllä että sektio on vähintään yhtä turvallista vauvalle,
        ellei turvallisempaakin, joidenkin riskien osalta.


      • been there
        pelkäävä (ap) kirjoitti:

        Itselleni ei tunnu vaihtoehdolta alateitse synnyttäminen, suoraan
        sanottuna ennemmin kuolisin itse kuin synnyttäisin alakautta..
        Epäilen kyllä että sektio on vähintään yhtä turvallista vauvalle,
        ellei turvallisempaakin, joidenkin riskien osalta.

        Minullekaan ei ennen raskautta tuntunut alateitse synnyttäminen vaihtoehdolta, eikä vielä raskauden alussakaan. Viimeisellä kolmanneksella mieli kuitenkin muuttui, että voisin yrittää alateitse synnyttää. Mielipiteen vaihtoon varmasti vaikuttivat puheet kätilön/lääkärin/psykologin kanssa. Eli kannattaa pitää mieli avoinna. Mutta ei se sektiokaan huono vaihtoehto ole, vauvalle eikä äidille.


    • mamam

      No alapään venymisen pelon osalta kannattaa muistaa se, että osa venymisestä voi tapahtua jo loppuraskauden aikana- osittain hormonaalista ja osittain vauvan aiheuttamasta paineesta tapahtuvaa. Näinpä sektioitukin äiti voi joutua jumppaamaan lantion alueen lihaksia.

      Kova synnytyspelko on syy sektiolle, on alue- ja sairaalakohtaista miten paljon asiasta joudut vääntämään. Välillä pelkosektion hakeminen on suoraviivainen ja helppo prosessi, välillä se on itkuinen ja tuskainen vääntö, jota ei missään määrin voi asiallisena tai raskaanaolevan naisen henkistä hyvinvointia huomioonottavana pitää.

      Päätöstä pelkosektiosta ei kuitenkaan yleensä tehdä ennen synnytystapa-arviota joka on n. rv36. Jos raskaudut, kannattaa asiassa lähteä liikkeelle hyvissä ajoin ja valmistautua ennakkoon pelkopolikäynteihin hyvin.

      Jos asia oikeasti vaivaa ja on ajankohtainen, kannattaa lukea esimerkiksi "vaadin suunnitellun sektion" blogia tai muita kokemuksia pelkosektion hakemisesta.

    • Ei enää koskaan

      Pelkosektion saa suomessa kyllä, vaikka yritettäisikin ensin painostaa alatiesynnytykseen. Ketään ei siihen saa pakottaa, ja vaatimalla sektio kyllä irtoaa.

      En kuitenkaan kannata asiaa. Itse sain pelkosektion, josta seurasi komplikaatioita ja PITKÄ paranemisaika, joka vaurioitti suhdetta lapseen. En pystynyt imettämään ym ja koin epäonnistuneeni äitinä. Eniten toivon että olisin vain alateitse synnyttänyt.
      Sektiokivut on jotain aivan hirveää, ja leikkauskokemus oli traumaattinen.
      Ensi kerralla aivan takuulla haluan yrittää alateitse, ja juttelen pelkopolilla ennemminkin sektion pelosta.:(

      Toki joillekin paraneminen on nopeampaa, mutta joskus voi sattua omalle kohdallekin ne paljon puhutut haitat, kuten minulla kävi.

    • Wimbledion

      Ällöttävää ja naurettavaa mielestäni tuollainen vinkuminen.

      ÄLÄ SITTEN HANKKIUDU RASKAAKSI.

      Ja jos se oma alapää on noin tärkeä, niin eipä susta kummoista äitiä tulisikaan. Naurettavaa.

      Lapset syntyvät niinkuin ne on aikojen alusta asti syntyneet, alakautta! Tietysti jos on joku oikea hätä tai ongelma, on luonnollista sektio haluta.

      Verorahojen haaskausta tuollainen "m' nyt vaan haluan sektion". Ja itsekästä kaiken lisäksi! Sillä monissa sairaaloissa on vain se yksi sali valmiina miehitettynä sektioille. Mitäs sitten, kun tuollainen itsekäs haluaa sen itselleen ja jollakin toisella olisi pian oikea hätä?? Se oikeasti sektiota henkensä uhalla tarvitseva ei saa apua mahd. nopeasti kun sun massu on jo avattu alapääpelkojen takia!

      Elä hanki lapsia, säästä rahat ja aika mielenterveyspalveluille.

      • Hohhoijaa

        Kukahan hieman elämäänsä katkeroitunut tämänkin on kirjoittanut :D :D
        Toki ihminen päättää omasta kehostaan, ja sektion saa jos niin haluaa. Siksihän niitä veroja maksetaan, että terveydenhuolto pelaa!
        Tosin en suosittele sektiota kenellekkään. Minulle on tehty ja hermokipu jäi.


      • ujgtulvf

        Siinä on taas yks urpo liikenteessä.

        Mitäs jos itse hankkiutusit jollekkin vihahallinta kurssille ja amputoisit sormes, jotta pysyis se näppis kurissa.


    • sektiopelko!

      Olen synnyttänyt 2 lasta alakautta, ja kolmas lapsi suunnitteilla. Minä taas pelkään kuollakseni, että joudun sektioon joko suunnitellusti tai hätänä. Ajatuskin siitä, että vatsanpeitteeni revitään auki, kauhistuttaa.

      Urheilen paljon, ja pidän vatsalihaksistani (jotka muuten raskauksien jälkeen olen aika nopeasti saanut kuntoon). Sektiossa vatsalihaksetkin joudutaan leikkaamaan halki. Aivan kamala ajatus. Muutamalle tuttavalleni on tehty sektio, ja kaikilla on vatsa jäänyt pömpöksi sektion jälkeen, mikään treeni ei ole auttanut, vain kirurgin veitsestä on enää apua. Yhdellä on leikkaushaava ommeltu hassusti, iho on jotenkin jäänyt rullalle tikin päälle.

      2 alatiesynnytystä, ja minä olen elämäni kunnossa. Tikkejä tuli alakertaan, mutta parannuin nopeasti, ja tunnen olevani lähes entiselläni. Nautin seksistä jopa enemmän kuin ennen, kykenen saamaan nykyään helpommin orgasmeja kuin ennen. Vartalossani ei näy mitään jälkiä, ja ennenkaikkea, vatsaani ei ole viillelty.

      • qwerdsawq

        Ei ihme, että pelkäät sektiota, kun tietosi siitä ovat noin hatarat! Sektiossa ei normaalisti todellakaan vatsalihaksia leikata halki, vain joissain erittäin hätäisissä tapauksissa. Leikkausviilto tehdään horisontaalisesti häpykummun yläpuolelle ja vatsalihakset siirretään siististi sivuun, kun toimenpide tehdään.


    • gfdsagfdag

      "Erittäin hätäisissä tapauksissa". Hmm. Lähes kaikissa hätäsektioissa siis koska on vain yksinkertaisesti nopeampaa.

    • hdtjb

      Minä synnytin suunnitellulla sektiolla reilu kolme vuotta sitten, leikkaushaava on niin siisti ja huomaamaton, ettei nykyinen kumppanini edes huomannut sitä ennen kuin mainitsin asiasta. Ja oli kuitenkin nähnyt minut jo useampaan otteeseen alasti :D
      Leikkaus oli nopea, kipulääkettä pyysin sen jälkeen tasan kerran, ei mulla ole mitään pömppömahaa mistä joku tuossa puhui. Kolme päivää sektion jälkeen olin kotona pesemässä lattioita :)
      Lapseni on terve, minä paranin nopeasti ja alapääni on ennallaan. Kaiken kaikkiaan hyvä kokemus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe