epävakaa persoonallisuushäiriö? vai muuten vaan SEKÖPÄÄ.??

luonnehäiriöinen

Olen 27 vuotias nainen. Aina on ollut tunne etten kuulu joukkoon. tuntuu kuin olisin "oman elämän sivustakatsoja". En viihdy kauaan kavereiden kanssa. en edes perhetuttujen. tuntuu että aina puuttuu jotakin. olen aina "muissa maailmoissa" kun olen porukassa..enkä tajua yhtään mitä muut keskustelevat. jonka jälkeen en muista mistä ollaan puhuttu/sovittu. aina saa kuulla "enksmä just sulle sanonu".. En muista lapsuuteni ajoista juurikaan mitään. taikka edes nuoruus/teini ajoista. Hävettää kun joskus muistellaan ja kaveri kysyy "muistatko silloin kun.." kun en muista! välillä kun joku kysyy paljon täytät seuraavaksi.. en muista oliko se 27 vai 28..saattaa parillakin vuodella heittää. tunnusluvuissa tulee katkoksia.. välillä omat henkilötiedotkin menee sekaisin. en muista kuukausia. tai tiedän kyllä mutta joudun sormilla laskea jos puhutaan esim 10kuukaus. lasken sen sormilla. Parisuhteet eivät onnistu. kaikki kaatuvat aina saman ajan päästä. Mielialani vaihtelee päivässä,tunnissa, jopa puolessa tunnissa! On hyviä ja huonoja aikoja. olen ääripää ihminen. Joko asuntoni on täysin hujan hajan. tai sitten täysin siisti ja puhdas! menee jaksoittain. syömis ongelmia on. joko olen todella hoikkana.syön terveellisesti. liikun paljon. olen sosiaalinen. yritän kontrolloida kaikkea! sitten tulee se jakso kun en jaksa tehdä mitään! masentaa, syön,syön ja syön. en jaksa tavata ketää. en siivota ja todella ahdistunut. tuntuu etten kuulu tänne.
Parisuhteessa olen joko enkeli tai hirviö. sekin menee jaksoittain. rakastan,luotan,haluan, yliaktiivinen seksielämä, haluan kaiken, olen riippuvainen.haluan naimisiin.hän on elämäni mies.annan kaikkeni hänelle! sitten.. tulee se toinen vaihe.. sairaalloisen mustasukkainen. ihan kaikesta! suutun, vihaan, itseinho, haluan erota, epäileminen, saan paremman.ymym. Joten mikä on se todellisuus enään? saatan joskus mielessä puhua itselleni paljon! välillä jopa havahdun kun puhun ääneen. tulee muistikatkoksia. Olen myöskin holtiton raha-asioissa, suhdeasioissa, en osaa hoitaa asioita. on myöskin paniikkihäiriötä ja nyttemmin ruvennut käyttämään alkoholia ehkä liikaakin.. mikä on enään totta ja mikä ei. samaistun myöskin eri ihmisiin. huomaan että muutun "häneksi", olen haihattelia, elän pilvilinnoissa, en saa aikaseksi mitään. ja tuntuu että koko elämäni on vain yhtä suurta näytelmää. ja odotan koko aika milloin se minun oikea elämä alkaa. välillä tulee tunne että joku ns." seuraa mua", kaikki tietää jotenki kaikki mun tekemiset,sanomiset ym. välillä jopa kuvittelen että poikaystäväni on laittanut salaa kameroita asuntoon. ja elän sen mukaan että ne kamerat ovat täällä! esitän aika paljon jokaiselle ihmiselle.. ymymym.. jatkuva ahdistus... ); miten tätä kaikkea voi edes mennä lääkärille kertomaan.. ); kun on niin paljon muitakin juttuja ettei tänne edes riitä kertomaan.. itsemurhakin käy ajoittain mielessä.

10

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keissa

Jos ei muista lapsuudestaan mitään, niin usein se on merkki oire siitä, että se ei ole todellakaan muistamisen arvoinen ja on torjuttu täysin alitajuntaan. Samoin tuo kokoaikainen poissaolon tunne kielii, että olet joutunut kuin sivuun oamsta itsestäsi ja sinulla ei ole yhteyttä tunteisiisi.
      Auttaisko jos kävisit paikoissa, joissa olet viettänyt lapsuuttasi. Katsele kuvia. Jos kysele sukulaisilta, lapsuudestasi.
      Ilman terapeuttista keskuteluapua voi olla vaikea saada psyykettä tasapainoon kun on noin heittelevä mieli.

• gjlljg

Sulla on trauma ja dissosiaatiohäiriö... Luepa vähän noista ja hae apua

• luonnehäiriöinen

kiitoksia paljon. oon luullut että olen vain sekopää. moni on asiasta huomauttanutkin. "mikä sua oikeen vaivaa" mut nyttemmin ruvennut lukemaan ja perehtymään asiaan..niin huomaan ja jopa pelottaa kuinka paljon löydän yhtäläisyyksiä itsestäni jopa pelottavan paljon asiat täsmää. toisaalta olis huojentavaa jos löytyis syy minkä takia olen "tällainen" . en pysty ns."normaaliin elämään", parisuhteeseen, ihmis-suhteisiin taikka työsuhteisiin. Elän päivä kerrallaan. Olen vain miettinyt mistä lähteä apua hakemaan. Lääkkeitä en tahtoisi syödä. Ja muinkä hintaista terapiat ym ovat.

• uberherkkis

Kirjoittelet kuin omasta elämästäni!! Oon todella samanlainen kuin sä! Itsellä on trauma ja sen seurauksena dissosiaatiohäiriö. En ole psykologisissa testeissä käynyt mutta voi olla myös epävakaa per. häiriö tai mahdollisesti sekamuotoinen bibolaari. Ei tosin kannata tuijotella noita diagnooseja kun tuntuvat jakelevan niitä suht leväperäisesti! Kuin myös lääkkeitä.

Psykoterapiaa varten tarvitset psykiatrin b-lausunnon Kelan tukea varten. Kolme käyntiä muistaakseni riitti. Psykoterapia on paras "lääke" tällaiseen oman kokemuksen mukaan.

Tsemppiä kovasti!! Koitetaan sinnitellä vuoristoradasta huolimatta. Tuo on esim kamalaa kun fiilis vaihtuu just vaikka puolen tunnin sisällä. Ei pysy pää perässä :D.

• kuulostaa tutulta.

Ihan kun lukisi omasta elämästä! Mulla on sekä dissosiaatiohäiriö että epävakaa. Terapia auttaa parhaiten..

Voisit kai koittaa päästä asuinkuntasi mielenterveystoimistoon, varata sinne aika.. ? Jos tuntuu että on vaikeaa puhua, niin aina voi kirjoittaa ja näyttää kirjoituksen jos se on helpompi. Suosittelen apua hakemaan!

• vuoristoratalainen

Kuulostaa tosiaan hyvin tutulta.. Itselläni on myös dissosiaatiohäiriöitä tietyissä tilanteissa ja diagnosoitu epäväkaa persoonallisuus. Suosittelen myös matkaa mielenterveystoimistoon.
      Terapia auttaa, vaikka se on pitkä tie. Lääkkeitä ei tosiaan kaikille edes määrätä, koska epävakauteen ei ole olemassa lääkettä! Itselläni lääkkeet määrättiin pitkään jatkuneeseen vakavaan masennukseen, mennessäni viimein hakemaan apua. Sain myös apua pitkää jatkuneisiin univaikeuksiini lääkkeistä, kun mikään muu ei enää auttanut. Ajatukset vaan laukkasivat päässä eikä nukkuminen onnistunut lainkaan.
      Nyt on lähes viisi vuotta terapiaa takana, masennus voitettu ja elämäkin alkaa pikkuhiljaa olla hallinnassa. Parisuhdekin toimii, kun toinen osapuoli tietää tilastani ja ymmärtää sitä, silloin kun menneisyyden möröt kaatuvat niskaan. Avoimuus ja keskustelu pitää suhteen pinnalla. Samoin jatkuva itsetutkiskelu ja tiivis terapia. Toivoa on, tsemppiä sinulle!

• pimahtanut

Mulla kans mielialat vaihtelee rajusti. Stressaannun todella helposti mm. raha-asioista. Tekisin mitä vaan saadakseni rauhallisen ja tasapainoisen luonteen. Pahimpina hetkinä epäilen ihan kaikkea ja kaikkia! Luottamukseni on petetty monta kertaa ja nykyisin olen orpo koska vanhemmat ja isovanhemmat on kaikki kuolleet.

Ärsyttää ettei ihmiset jätä silloin rauhaan kun tahtoo olla rauhassa vaan meinaavat, että on pakko olla jossain verkostoitunut. Inhoan holhousta! Sikäli järki pysyy aina päässä, että huolehdin rahoista parhaan mukaan, että laskut saa maksettua ajallaan. Kadehdin maaimassa niitä, jotka saa elää omakotitaloissa omalla tontilla, jossa naapuri ei ole perseen takana kiinni. Työkseni voisin olla maanviljelijä tai tehdä jotain maanläheistä työtä RAUHASSA!

• minä vain, minä vain

Minulla dg bipo II ja epävakaa pers.höiriö eristäytyvin piirtein.

Bipolääkkeet olivat tappaa minut, vetivät hitalle ja veivät järjen/muistin/tunteet/elämänhalun..

Allekirjoitan epävakauden mutta bipoon en usko.. todellakin ajanmukaisen muotidiagnoosin sain jonka vuoksi nyt elämän elämääni kuin painajaisunta, koska jos ja kun työnantajani tuosta biposta saa vihiä lennen firmasta ulos kuin tuokkonen.

Minullakin mielialat vaihtelivat ennen tuon tuosta, mutta kokemani psykoottinen masennus teki kohdallani tavallaan selvää jälkeä. Pääni nollaantui ikäänkuin minut olisi ohjelmoitu uudelleen; nyt en hermoile oikeastaan mistään. Jos en työpäivän jälkeen jaksa lähteä lenkille niin mitä sitten? Ollaan kotona ja lenkkeillään myöhemmin, tai jos esimies tai asiakas haukkui töissä minut huonoksi niin oikeasti en anna tuollaisille enää sellaista painoarvoa kuin ennen psykoosiani.

Nykyin yritän ottaa asiat rauhallisesti ja elän säännöllistä tavallisen tympeää elämää. Töitä, kotiin, vapaa-aikaa ja nukkumaan. En jaksa mitään liikuntakerhoja tai muitakaan ihmismassa harrastuksia, työpaikalla täytän sosiaaliset tapahtumani ja vapaa-ajalla kerään voimia.

Toisaalta huomasin psykiatrian järjettömyyden kun ensimmäinen psykatrini kielsi minulta työnteon, harrastukset ja ihmissiuhteet; hänen mielestään minun paikkani on työkyvyttömyyseläkkeellä, päivät kotona hengaillen. Hän kielsi minulta harrastukset, meikkaamisen ja musiikinkuuntelun.. koska edellä mainitut seikat vetävät minut lääkityksestä huolimatta maaniseen tilaan.

Toinen psykiatri kauhuistui kollegaansa neuvoja, hän kumosi kaiken ja kehoitti elämään normaalia elämää. Antoi luvan musiikinkuunteluun, urheiluun ja meikkaamiseen sekä ennenkaikkea hän sanoi minulle, että lähde töihin hyvä ihminen sullahan on asuntolainaakin. Ensimmäinen psykiatri käski siis jäädä kotiin eläkkeelle ja antaa mennä kodin pakkohuutokaupattavaksi, sen jälkeen voisin hakea velkajärjestelyä.

Todellakin hyvin eri näkökantoja saman ammattiryhmän edustajilta. Ensimmäisen lääkärin epäilen olevan itse mielisairas omituisene neuvoineen.

Kunhan olen saanut itseni oikeasti kuntoon ja elämä rullaa, olen päättänyt tehdä tuosta ensimmäisestä lääkäristä kanteen. itse selvisin hänen omituista neuvoistaan ja sairaista lääkemääräyksistään, mutta jos hän jatkaa tuota linjaa miten monta ihmiselämää tuollainen psykiatri jatkossa tuhoaa?

• luonnehäiriöinen

todella paljon kiitoksia vastauksistanne! ja jotenkin helpottaa etten ole yksin tässä maailmassa jolla tuntuu "viiraavan päässä" (anteeksi en tarkottanu sitä sillälailla. :) mutta että on kohtalotovereita. Ja asiaan perehtyminen ja itsetutkiskelu auttaa ymmärtämään. ja uskallus lähteä puhumaan ja purkamaan asioita ammattilisille ja myöskin läheisille. koska kauaan tämän kanssa ei jaksa..kolmekymmentä lähestyy mittaria ja tuntuu etten ole saanut mitään aikaiseksi yhtään missään ja ahdistus sisällä on niin kova että yksin ei enään vaan jaksa. tuhoan kaikki tärkeät asiat lähelläni ja ajan ihmis-suhteet raunioon.. etenkin parisuhteen..nyt olen jo poikaystäväni kanssa asiasta keskustellut. On ymmärtäväinen.

• viirapäääpää

Dissosiaatiohäiriö aiheuttaa bipolaari ja epävakaan oireita ja usein ihmisiä diagnosoidaan noihin häiriöihin, kun dissosiaatihäiriöstä on niin vähän tietoa ettei lääkärit osaa tunnistaa moista... Itselläni on dissosiaatiota ja saan 'maanisia" kohtauksia sekä täytän epävakaan tietyt oireet mitkä viittaa puhtaasti dissosiaatioon. Joku ylempänä kertoi luottamuspulasta, mulla on täysin sama homma. Ja ois ihan kiva löytää jotai juttuseuraa jolla kans viiraa päässä sen verran et kestää mun juttuja jos ei järki kulje..kuten nytki... Et JES....

Kannattaa lukea traumajadissosiaati.fi:stä lisää tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      23
      3690
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2702
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2260
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      212
      2241
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1709
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1519
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1491
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1389
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1221
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1184
    Aihe