Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ujous juuret lapsuudessa

surullinen40vmies

Nyt kun muistelen omaa lapsuutta ja olen lukenut kirjoja aiheesta, tiedän miten tuo ujous tuli persoonaani.
Lapsuudessani ei ollut mitään läheisyyttä, halaamista, itkeä ei saanut ja yleensäkkin tunteita ei saanut näyttää.
Siihen vielä lisäksi vanhempien riidat jota pelkäsin aina.
Isääni sain pelätä aina, mielialat vaihteli ykskaks.
Välillä oli hermostunut ja vihainen, ei voinut tietää.
Tulin erittäin varovaiseksi ja pyrin olemaan näkymätön.

Nyt sitten 40v ollaan yksin ja masennus meinaa tulla, täytyy vain jotenkin pitää järki päässä.

10

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..-...-..

      olen kyllä samaa mieltä että voi juontaa lapsuudesta, meidän perheessäkään ei oikein kunnolla tunteita näytetty, ei myöskään koskaan kehuttu vaikka aihetta olisi ollut.. Ja aina hyssyteltiin. en oppinut hyväksymään itseäni, eikä itsetuntoni rakentunut normaaliksi.

    • ujo nainen

      Sieltä lapsuudesta tunnen itsekin saaneeni tämän ujouden mitä taakkaa olen kantanut. Muistan samanlaisia kokemuksia , ei halauksia, ei tunteiden näyttämistä, eikä näytetty rakkautta. Vanhemmat riitlivät ja pyrin olemaan kiltti. Nyt sitten hyvin yksinäinen vailla ystävää ja ikää jo 45. Voisinpa saada ujouteni pois ja ystävän edes yhden.

    • ..,

      kylläpä on samanlaiset kokemukset ja havainnot teillä ja ikääkin saman verran ,väkivaltaa en ole kokenut mutta muuten ,pahin ujous on kylläkin vuosienmyötä karissut mutta siellä se taustalla vaan on.Aloittajalle sanoisin rohkeasti vaan ihmisten seuraan ,ei kaikkien tarvi olla suunapäänä osallistuu vain periksi ei anneta.

    • siili6

      Ihan samanlaiset lapsuudenkokemukset täälläkin. En ole niinkään ujo, mutta jotenkin estynyt. En osaa olla oma itseni. Sosiaalisuuteni kehittyi parempaan suuntaan ehkä kolmeenkymmeneen ikävuoteen asti, kunnes lähdin alamäkeä ja nykyään en eron jälkeen osaa oikein ollenkaan puhua ihmisille.

      Kaipaan todella kipeästi ihmisten seuraa, mutta kuka tällaisen puhumattoman kummajaisen kanssa jaksaisi olla. Ei kukaan.

    • sport lady

      Minua ei haittaisi puhumattomuus. Jos toisen kanssa olisi muuten hyvä olla, niin se olisi tärkeintä. Voisihan sitä puuhailla kaikenlaista, jos ei puhuttavaa olisi. Ei kannata siitä masentua, jos ei kovin puhelias ole.

    • cat51

      Samanlaisia kokemuksia myös itsellä lapsuudesta. Henkinen väkivalta suurimmaksi osaksi jättänyt jälkensä & en uskalla päästää ketään lähelle itseäni, peläten että menneisyys toistuu. Yksin tulen tod. näk. olemaan lopun elämäni, ellei suurta ihmettä tapahdu. Haaveet perheestä olen jo haudannut, onneks kummilapset tuo iloa elämään.

    • ulostajar

      Kiitos kirjoittajalle ja vastanneille. Samaa maata ollaan. Siinä on ansaitu vaihtoehto, kertoa muille että painukoon sinne minne kuuluvat. Sukulaiset mukaan lukien. Jos ei ole kenelle osoittaa kunnon vitut... kiipes langallee.. Mielestäni vasta silloin on oikea kohta puhua hommat muille ulos.

    • traumakas-69

      Itse en voi, enkä halua ymmärtää, että yli 4-kymppiset selittävät edelleen oireitaan lapsuuden traumoilla. Vaikeita vaiheita on ollut monien lapsuudessa ja elämässä ylipäätään, mutta ne pitää jättää taakseen ja jatkettava pää pystyssä eteenpäin. Näin itse ajattelen ja olen myös tehnyt, tuleen ei kannata jäädä makaamaan.

    • Sairas Tellus

      Kuinka paljon pitää sairas olla jotta luokitellaan sairaaksi.Imiset jotka mekastavat suu päälaellaan missä vain,kuinka terveitä he ovat millä mittarilla mitaten.Miten terve on oltava saadakseen panetella toista ujoudestaan sairaaksi.Yritetäänkö väittää että maapallolla olisi täysin terveitäkin? onko mahdollinen väittäjä isekkään terve?

    • Sairas Tellus

      Kuinka paljon pitää sairas olla jotta luokitellaan sairaaksi.Imiset jotka mekastavat suu päälaellaan missä vain,kuinka terveitä he ovat millä mittarilla mitaten.Miten terve on oltava saadakseen panetella toista ujoudestaan sairaaksi.Yritetäänkö väittää että maapallolla olisi täysin terveitäkin? onko mahdollinen väittäjä isekkään terve?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe