voiko tällaista lukea enää Turussa? joskus oli Turun Yliopistossa, mutta nyt en löytänyt...Kiitos!
Tiedotusoppi
8
1138
Vastaukset
- gezikat
Ei voi, ainakaan minä en löytänyt silloin kun etsin ko. alan opiskelumahdollisuuksia. Pelkkää tiedotusoppi-nimikettä ei kannata tuijottaa, koska pääaineiden nimet vaihtelevat yliopistoittain vaikka sisältö olisikin hyvin samankaltainen. Viestintää voi siis opiskella ainakin seuraavissa yliopistoissa ja seuraavilla nimikkeilla:
- Helsingin yliopisto (viestintä)
- Tampereen yliopisto (tiedotusoppi)
- Jyväskylän yliopisto (puheviestintä, organisaatioviestintä)
- Vaasan yliopisto (viestintätieteet)- MHT
Lisäksi Jyväskylän yliopistossa viestintäaineisiin lukeutuu journalistiikka ("toimittajakoulutus"). Organisaatioviestinnästä käytetään JY:ssä suomalaisempaa virallista nimitystä = yhteisöviestintä. JY:ssa voi opiskella myös kulttuurienvälistä viestintää...
- Savu
Juu eli Turusta löytyy mediatutkimus oppiaineena, siinä on yhdistetty elokuva-ja televisiotiede ja viestintä. Katsopa lisää linkistä.
http://www.utu.fi/hum/mediatutkimus/- Mikko
Onkohan tuonne Turun Yliopistoon vaikea päästä sisään? Entä, onko jossain muissa yliopistoissa vastaavia media-alan opintoja?
- hmm
Mikko kirjoitti:
Onkohan tuonne Turun Yliopistoon vaikea päästä sisään? Entä, onko jossain muissa yliopistoissa vastaavia media-alan opintoja?
mutta mediatutkimusta jos haluaa lukea esim sivuaineena, niin täytyy silti mennä karsivaan kokeeseen. Mä ehkä muuten haluaisin sen sivuaineeksi, mutta ei mua kiinnosta yhtään ne siihen sisältyvät puhekurssit!! Vihaan puhumista ja esiintymistä. Jos esim haluaa valmiuksia lehtityöhön, ni tarviiko niitä puhelahjoja niin hirveesti..kunhan aivot pelaa ja osaa kirjottaa
- sivuaineopiskelija
hmm kirjoitti:
mutta mediatutkimusta jos haluaa lukea esim sivuaineena, niin täytyy silti mennä karsivaan kokeeseen. Mä ehkä muuten haluaisin sen sivuaineeksi, mutta ei mua kiinnosta yhtään ne siihen sisältyvät puhekurssit!! Vihaan puhumista ja esiintymistä. Jos esim haluaa valmiuksia lehtityöhön, ni tarviiko niitä puhelahjoja niin hirveesti..kunhan aivot pelaa ja osaa kirjottaa
Mediatutkimuksen opintoihin ei kuulu pakollisia puhekursseja. Opinnoissa on valinnaisia jaksoja joihin voi oman valintansa mukaan tehdä elokuvaan, televisioon, digitaaliseen kulttuuriin, journalismiin, puheviestintään jne. liittyviä kursseja. Tarkemmat tiedot löytyvät oppiaineen nettisivuilta tai humanistisen tiedekunnan opinto-oppaasta. Eli ei siis syytä huoleen.
Pääaineopiskelijaksi laitokselle on vaikea päästä (kuten kyllä tiedotusoppiin, viestintään ja muihin media-alan opintoihin muissakin yliopistoissa), sisään otetaan 15 vuosittain. Jos haluaa lukea sitä sivuaineena pitää todellakin tehdä myös valintakoe (sekä perus- että aineopintoihin erikseen). Kiintiöt ovat suhteellisen isot eli se ei ole mitenkään mahdotonta mutta sivuainekokeessakin pitää joka tehtävästä saada vähintään puolet pisteistä läpipäästäkseen. - ...
Mikko kirjoitti:
Heps. Eräs suositeltava paikka tutustua Suomalaisten yliopistojen viestinnän opintojen tarjontaan on Viestintätieteen yliopistoverkoston sivu: http://www.uta.fi/viesverk/
Itse olen lukenet viestintätieteitä Vaasassa laajana sivuaineena ja muutaman verkkokurssin tuon yliopistoverkon kautta. Lisäksi olen olen ollut Turkulaisen Veijo Hietalan kursseilla, kun hän vieraili Vaasassa. Tuolloin sai kuulla myös siitä mitä oppiaine pitää (Veijon mielestä) sisällään Turussa. Lisäksi minulla on suht. hyvä näkemys viestintään liittyvistä oppiaineista erään verkkokurssin myötä (viestintätieteellinen tutkimus: http://www.uta.fi/viesverk/viesttiet ). Ko. verkkokurssilla oli mukana opiskelijoita Turusta, Tampereelta, Vaasasta, Helsingistä ja Jyväskylästä. Yhtenä osana tällä kurssilla käsiteltiin Suomalaista viestinnän tutkimusta ja jokainen opiskelija kertoili myös omista kokemuksistaan.
Vaasan opinnot ovat osaltaan aika paljon samaa kuin Turun opinnot. Esim. Vy:ssä on proffana Tarmo Malmberg (joka on myös TY:ssä dosenttina), joka on eräs näitä suomalaisen akateemisen elokuvatutkimuksen 70/80-luvun pioneereja - hänen kontollaan on Vy:ssä mediatutkimus. Muuten Vy:n opinnot pitävät sisällään suht. paljon soveltavaan kielitieteeseen liippaavia kursseja sekä myös jonkin verran digitaaliseen viestintään painottuneita kursseja.
Vielä Veijon jutuista sen verran, että Hesan elokuvatutkimus ei tuntunut olevan hänelle mikään kovin mieluinen juttu. Veijohan on tutkinut paljon mm. populaarikulttuuria (esim. Uuno leffoja), joita taas ilmeisesti ei Hesassa (Peter Von Bagh jne.) ilmeisesti kauheasti noteerata. No, tuo nyky- tai pop.kulttuurin tutkimus on sellainen juttu, joka on kyllä nykyaikana esim. brittiympyröissä varsin suosittua mm. ns. cultural studies -tyyppisessä tutkimuksessa joka on varsin monitieteistä, mutta kyllä liittyy oleellisesti media/viestintätutkimukseen.
Kannattaa varautua siihen, että viestinnän/mediatutkimuksen opinnot pitävätkin yllättävän paljon sisällään pohdintaa (media- pop- ja visuaalisesta-) kulttuurista ja sen moninaisista muodoista - ajoittain mennään kovasti mm. sosiologian puolelle, mutta myös kielitieteellä ja semiotiikalla (merkkien tutkimus) on erittäin iso osa läpi opintojen. Noin metaforisesti ilmaistuna viestintätieteitä voisi luonnehtia vaikkapa kulttuurien lukemiseksi. :)
Sellaista hämmennystä. - tane
sivuaineopiskelija kirjoitti:
Mediatutkimuksen opintoihin ei kuulu pakollisia puhekursseja. Opinnoissa on valinnaisia jaksoja joihin voi oman valintansa mukaan tehdä elokuvaan, televisioon, digitaaliseen kulttuuriin, journalismiin, puheviestintään jne. liittyviä kursseja. Tarkemmat tiedot löytyvät oppiaineen nettisivuilta tai humanistisen tiedekunnan opinto-oppaasta. Eli ei siis syytä huoleen.
Pääaineopiskelijaksi laitokselle on vaikea päästä (kuten kyllä tiedotusoppiin, viestintään ja muihin media-alan opintoihin muissakin yliopistoissa), sisään otetaan 15 vuosittain. Jos haluaa lukea sitä sivuaineena pitää todellakin tehdä myös valintakoe (sekä perus- että aineopintoihin erikseen). Kiintiöt ovat suhteellisen isot eli se ei ole mitenkään mahdotonta mutta sivuainekokeessakin pitää joka tehtävästä saada vähintään puolet pisteistä läpipäästäkseen.tiedätkö kumpaan on vaikeempi päästä, vaasaan viestintää vai turkuun mediatutkimusta?
entäs satutko tietämään mihin ammatteihin mediakasvatuksesta voi suuntautua? esim. elokuva- tai tv-kriitikoksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791