Onko täällä muita nuorehkoja syöpäpotilaita? Itse olen 24v ja vasta todettiin syöpä mahalaukun tähystyksen yhteydessä. Ennuste on melko huono, olen keskittymässä nyt vain siihen että saisin viettää vielä hyviä päiviä avomiehen ja muiden läheisten kanssa.
Miten saattohoito tapahtuu ja mitenhän siihen pääsee? En ole vielä saanut siitä tietoa. Toisaalta haluaisin olla viimeiset ajat kotona, mutta pelkään että se ottaisi avomiehellä liikaa voimille ja olisi liian raskasta. Haluan kauniit muistot itsestäni, en sellaista että olin loppuajan pelkkä taakka.
Miten ylipäänsä suhtautua siihen ettei aikaa enää paljoa ole, tai miten te olette suhtautuneet?
Uskotteko että elämä jatkuu sitten jossain muodossa? Vai se viimeinen hetki pelottaa :/ Ystäväni kuoli syöpään 26-vuotiaana ja tavallaan päässäni käyn keskusteluja hänen kanssaan, kuin hän sanoisi että rohkeasti vaan, ei täällä toisella puolella mitään kamalaa ole. Mutta silti pelottaa. Mitä jos ahdistaa vaikka henkeä kovasti viimeisillä hetkillä? :/
Nuoret syöpäpotilaat?
15
3094
Vastaukset
- N_24v
Ketään..?
- N_24v
Ja olis kiva tietää että onko teillä kaikilla tosiaan paino pudonnut ja hb laskenut. Nimittäin itsellä hb on vieläkin ihan normaalin rajoissa ja paino ei laske. Päin vastoin, tuntuu että nousee jos en tarkkaile syömisiä kun en jaksa liikkua paljoa...
Ainoat oireet on:
- Yleinen sairauden tunne (kuin kuumetta olis)
- Paineen tunne vasemman kylkiluun alla
- Satunnaiset mahakivut
- Tummat silmänaluset ja sairaan värinen iho
- Pahat refluksivaivat poskiontelovaivat
Eli ei mikään terve olo tosiaankaan. Mutta ihmetyttää kun niin monessa paikassa sanotaan, että painon ja hb:n pitäisi tippua jos on syöpä. Itsellä ei ole näkynyt verenkuvassa kuin ihan pientä punasolumuutosta vaan. - N1992
Itse olen 21 vuotias, ja menossa rintasyöpä epäilyjen takia kokeisiin (rintojen VÄ, mammografia, näytepalat ja luultavasti verikokeet).
Kaikki mahdolliset oireet löytyy, vasen rinta on suurentunut, siinä on pieni patti, kipua on tajuttomasti, siitä tulee kirkasta nestettä, oksettaa, väsyttää, ja nyt kainalon imusolmukkeisiin on ilmestynyt kipuja. Huhhuh,..kauhulla odotellessa 8( - Keissa
Kyllä elämä jatkuu ja oikestaan se vasta alkaakin täydellisenä ajallisen jälkeen. Kun uskot Jumalaan ja annat elämäsi Jeesuksen Kristuksen haltuun, niin ei ole mitään haätää lähteä täällä ja saat nahdä jo edellä menneitä sukusi jäseniä. Sinä voit rukoilla Taivaan Isäsältä voimia tuleviin päiviin.
Olen jo sen ikäinen että olen nähnyt monen sukulaisen ja ysävän poismenon. Sinun kannattaa nyt tehdä kaikkea kivaa ja sitä mistä pitää. Tietenkin on hyvä tehdä selväksi läheisille, miten sinut haudataan ja viettää aikaa läheisten kanssa.
Ja voihan olla, että aikasi ei ole vielä lähteä. Tietenkin lääkäreillä on kokemusta ja ovat sanoneet sinulle realistisen ennusteen.
Näitä asioita itsekkin usein ajattelen kun sukuni on lyhytikäistä. - N_24v
Voimia sinulle N1992, tottakai nuo oireet kuulostaa pahalle. Mutta onhan tuossa vielä pieni mahdollisuus että tuo olisi jotain muutakin. Onko sulla suvussa ollut rintasyöpää? Ja vaikka olisikin rintasyöpää, niin kyllä nykyaikana on lääketiede kehittynyttä. Syöpä ei tarkoita nykyään välttämättä mitään lopullista tuomiota. Olet tehnyt ihan oikein, kun olet hakeutunut lääkäriin vaivojen vuoksi. Kerrohan sitten miten kävi tutkimuksissa.
Keissa, sen olen jotenkin aavistellut jo että nyt pitää tehdä kaikkea mukavaa ja nähdä paljon ystäviä, oman jaksamisen mukaan. En osaa sanoa uskonko Jumalaan, itseasiassa olen ajatellut etten usko. Mutta uskon että elämä jatkuu jossain muodossa kuoleman jälkeen ja tämä missä nyt elämme on vain jokin väliaikainen muoto, missä opetellaan asioita. Se tunne on vain vahvistunut sairastumisen myötä. Kaikki ne ihmiset jotka olen menettänyt kuoleman vuoksi ovat varmasti jossain. Mutta siihen en ota kantaa, onko kyse Jumalasta tai onko se jumala sellainen mitä on kuvattu. Ehkä ei ole jumalaa, mutta on jokin toinen olomuoto tämän olemisen jälkeen. Tämä on vain minun mielipiteeni.- Keissa
Sinulla on oma tunne ja usko tulevaisuuteen. Vaikka on tuo vakava sairaus niin sinulla on positiivinen luottamus asioihin ja elämään. Ei se elämän pituus vaan laatu on tärkeää. Monet nuoret vaikka ovat fyysisesti terveitä ovat hekisesti väsyneitä ja kaipaavat kuolemaa.
Kun itsellä on luottamus ja usko Jumalaan, niin lupaan rukoilla puolestasi ja jospa saisit vielä mahdollisuuden jatkaa täällä ja parantua. Toivottavasti tällllainen ei loukkaa sinua.
Voimia ja rikkaita hetkiä edelleenkin ja enkeleitä vierellesi. Toivottavasti monet nuoret samassa elämänvaiheessa elävät huomaavat viestisi ja saat vertaistukea ja ajatusten vaihtoa.
- syövän sair-103
N_24v.sinulle ja kaikille muillekin tiedoksi.NIIN KAUAN ON TOIVOA KUN ON ELÄMÄÄ.itse olen kolme vuotta sitten syöpään sairastunut ja edelleen olen tässä.kyllä nyk.lääketiede on niin paljon kehittynyt,että syovistäkin voi parantua.tietysti myös oma asenne vaikuttaa;siis älä luovuta,taistele.tsemppiä kaikille kohtalotovereille;)
- vinkki
Ottakaas havupuu-uutetta pullo päivässä,koette kummia.
- hodgkin
Täällä 21-v nainen ja imusolmukesyöpä. Tauti todettiin tammikuussa ja hoidot on jo ihan loppumetreillä. En ole laihtunut sairauden enkä hoitojen takia. Ihan samalla tavalla joudun tarkkailemaan mitä syön kuin ennenkin. Hb on mulla ollut vähän alle 100.
Vaikka lääketieteellinen ennuste olisikin huono, niin älä nyt ihmeessä luovuta ja jää vaan odottelemaan kuolemaa. Jokainen sairaustapaus on omanlaisensa, ja lääkärit kertoo vain tilastotietoja. Sä voit olla se poikkeus siellä muiden joukossa. :) Nyt vähän taistelutahtoa peliin niin elät vielä monta kymmentä vuotta. Kaikki on asenteesta kiinni! Tiedän että syöpädiagnoosi järkyttää aluksi, mutta itse koen että olen saanut tästä kaikesta ihan älyttömästä uutta voimaa enkä oikeastaan vaihtaisi päivääkään pois. Sairaus on tehnyt minusta vahvemman, rennomman ja paremman ihmisen. Tietysti mun syöpä oli parempiennusteinen, ja kestin hoidot tosi hyvin ilman suurempaa pahoivointia yms. mutta oon varma että säkin selviät kaikesta kun vaan päätät niin. Ajattele että hoidot parantaa sut ja sitten olet taas terve!
Jos kaipaat juttukaveria niin anna vaikka sähköpostiosoitteesi.- n24
Hei! Minulla on tällä hetkellä imusolmukesyöpäepäily päällä ja vähän epätoivoinen olo. Olen 24v kahden lapsen äiti. Minkälaisia oireita sinulla oli ja miten olet toipunut? Löysin tämän keskustelun kun yritin etsiä kohtalotovereita..
- kokenut4
No ehkä pelkkä asenne ei auta taudin etenemiseen... Kannattaa elää mahdollisimman normaalisti ja nauttia päivistä jotka saa olla terveenä. Pidä ruokavalio hyvänä, esim. välimeren tyyppinen on kaikista parhain. Ei syöpäpotilas ole taakkaa omaisille, mutta ikuiset hoidot aiheutaa stressiä. Siis se pelko, että mihin suuntaan tauti etenee.
- fuckingcancer
Ymmärrän, että tarkoitus on kannustaa, mutta hiukan ärsyttää tällaiset "kaikki on asenteesta kiinni" -kommentit. Kaikki eivät parane syövästä, vaikka miten haluaisivat, mutta tuskin se mistään asenteesta tai taistelutahdosta on kiinni. Ovatko kaikki syöpään kuolleen sitten laiskoja lusmuja, jotka eivät taistelleet tarpeeksi ja halusivatkin kuolla? Helppo huudella tällaisia kommentteja, jos itse sairastaa hyväennusteista syöpää, hoidot tepsivät jne.
Itsellä on syöpä levinneenä sinne tänne, koko ajan löytyy uusia metastaaseja. Olen 33 v. Sytostaatit ei tepsi, sädehoidot ei tepsi, ainoa millä voidaan hoitaa on leikkaamalla pois. Sairastan syöpää jota löytyy kutakuinkin tasaisesti kaikenikäisestä väestöstä lapsista vanhuksiin. Tilastojen mukaan 20% on elossa 5 v kuluttua, itse olen ollut diagnosoituna 2 vuotta. Kun joku nuori syöpäpotilas on kuollut, sairaus on ollut erittäin usein tämä sama syöpä. Millään "omilla taisteluilla" on tässä tilanteessa aika vähän merkitystä. Kyllä on ihan tuurista kiinni minne kaikkialle syöpä on levinnyt, mistä voidaan vielä leikata ja kuinka hyvissä ajoin huomataan uudet metastaasit jotka löytyvät mistä päin kehoa vaan. Omalla asenteella voi vaikuttaa kyllä muuhun elämänlaatuun, mutta ei syövästä paranemiseen.
Terv. ihan kaikki ei ole kiinni pelkästä asenteesta
- M32
Täällä 32v mies, mahalaukun syöpää vastaan on taisteltu tämä vuosi. Ei syöpädiagnoosi, vakavankaan syövän, ole automaattisesti kuolemantuomio. Minun syöpätyyppiä (diffuusi karsinooma, T3N1) sairastavista vain noin 20% selviää, mutta en minä ainakaan ole luovuttanut. Ensinnäkin suurin osa syöpäpotilaista on vanhuksia, joilla ei ole vastustuskykyä enää samassa mittakaavassa, toisekseen ennustelaskelmat on tehty usein vanhentuneiden hoitomuotojen aikaan, ja hoidot ovat kehittyneet viime vuosina tosi paljon. Hoidot on nyt ohi ja olen palaamassa "normaaliin" elämään. Sen pituudesta ei voi tietää mitään, jos syöpä leviää, voin kuolla hyvin nopeasti, mutta toisaalta voin elää vielä 50 vuotta. Vaikka hoidot oli rankkoja, ja hoitojen jälkeiset oireet ovat myös, niin ne kestää kun tietää, että ne vievät eteenpäin. Eli älä nyt vielä ala mitään saattohoitoja miettimään, ensin käyt hoidot läpi ja sen jälkeen, jos ei auta, on tuon miettimisen aika.
- Annelia..
Hei
Voimia teille kaikille. Itse sairastin syövän 10 v sitten ja olin silloin 34 vuotta. Paranemisprosentti syövästäni oli suuri mutta silti pelotti. Tsemppiä ja taistelutahtoa päälle kaikille jotka taistelee syöpää vastaan.
Suomessa on erittäin hyvä hoito ja mielen pitäminen virkeänä auttaa aina..:) - syöpäseppo
Hei!
Paljon tsemppiä kaikille syöpätaistelijoille! Itse sairastin syövän 20v sitten ollessani 13v. Mahdollisuuteni selvitä oli vain 10% ja tässä sitä vieläkin porskutetaan. Taistelu oli kova, mutta jo pikkupoikana päätin, että tämän taistelun voitan.
Voin kyllä sen kertoa, että suuri määrä sädehoitoa ja solumurkkyjä on elinikäinen taakka. Ties mitä kummia vaivoja on esiintynyt matkan varrella. Siis huomattavasti enemmän kuin "tavallisilla pulliaisilla". Samoin minulla on jo nyt 33 vuotiaana alkanut tulemaan monia sellaisia vaivoja, joita on yleensä vanhuksilla. Hoidot ilmeisesti vanhentavat. Mutta aion kuitenkin elää vähintään 80 vuotiaaksi, vaikka sitten väkisin! :)
Suurtsempit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803