Medborgarinitiativ för frivillig svenska.

fria språkval

Har någon undertecknat det ?Åtminstone jag,jag tycker att BÅDE finska och svenska kunde vara frivilliga.Säkert väljer 99% av svenskspråkiga finska men möjlighet att välja borde finnas

8

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inte så populärt ?

Det går ganska trögt framåt bara.Nu är där ungf.34 000 namn och två mänader tid kvar.

• knappast......

Tvångsfinskan slopas säkert på samma gång OM initiativet nu överhuvudtaget tas till behandling.

• Hurrare

Gäller initiativet också finskan? Jag har trott att Soini et. Company bara vill göra skolSVENSKAN frivillig. Som tvåspråkig var det rätt så waist of time att läsa finska i jävla många år. Hade jag läst ett långt språk till t.ex. ryska i samma mängd, skulle jag nu kunna ett språk till bra. Men då man alltid bara talar om att göra SVENSKAN frivillig, så går ju dessa initiativ förbi.

• vi väntar

Åtminstone verkar det som om 50 000 undertecknar inom utsatt tid (nu 48 200) och ännu nästan en månad tid kvar.Sedan får vi se om riksdagen tar initiativet till behandling och hur ledamöterna röstar.

• rätt ska vara rätt

Men inte kan man väl ha "tvångsfinska " för svenskspråkiga barn ,det vore ju orätt.De flesta skulle förstås ändå välja finska,men i princip......

• Perustuslaillinen
        rätt ska vara rätt kirjoitti:

Men inte kan man väl ha "tvångsfinska " för svenskspråkiga barn ,det vore ju orätt.De flesta skulle förstås ändå välja finska,men i princip......

Akta nu, bort med tvångfinskan också? Det skall vi fundera...

• vi väntar och ser
        Perustuslaillinen kirjoitti:

Akta nu, bort med tvångfinskan också? Det skall vi fundera...

Vi får se hur riksdagen behandlar initiativet.Det är kanske inte så lätt att slopa skolsvenskan så där bara.

• många frågor
        vi väntar och ser kirjoitti:

Vi får se hur riksdagen behandlar initiativet.Det är kanske inte så lätt att slopa skolsvenskan så där bara.

Även om riksdagen är av den åsikten att obligatorisk svenska borde slopas så undrar jag hur det nu sedan skall ordnas i praktiken.Finns det nu lärare och material så alla sedan själv kan välja vilket språk de vill studera.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      251
      14379
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      148
      3867
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      128
      3742
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      1549
    5. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      21
      1504
    6. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      372
      1496
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      49
      1286
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1071
    9. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      45
      948
    10. En pystynyt vaan vastaamaan...

Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔
      Ikävä
      105
      837
    Aihe