Medborgarinitiativ för frivillig svenska.

fria språkval

Har någon undertecknat det ?Åtminstone jag,jag tycker att BÅDE finska och svenska kunde vara frivilliga.Säkert väljer 99% av svenskspråkiga finska men möjlighet att välja borde finnas

8

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inte så populärt ?

      Det går ganska trögt framåt bara.Nu är där ungf.34 000 namn och två mänader tid kvar.

      • knappast......

        Tvångsfinskan slopas säkert på samma gång OM initiativet nu överhuvudtaget tas till behandling.


    • Hurrare

      Gäller initiativet också finskan? Jag har trott att Soini et. Company bara vill göra skolSVENSKAN frivillig. Som tvåspråkig var det rätt så waist of time att läsa finska i jävla många år. Hade jag läst ett långt språk till t.ex. ryska i samma mängd, skulle jag nu kunna ett språk till bra. Men då man alltid bara talar om att göra SVENSKAN frivillig, så går ju dessa initiativ förbi.

      • vi väntar

        Åtminstone verkar det som om 50 000 undertecknar inom utsatt tid (nu 48 200) och ännu nästan en månad tid kvar.Sedan får vi se om riksdagen tar initiativet till behandling och hur ledamöterna röstar.


      • rätt ska vara rätt

        Men inte kan man väl ha "tvångsfinska " för svenskspråkiga barn ,det vore ju orätt.De flesta skulle förstås ändå välja finska,men i princip......


      • Perustuslaillinen
        rätt ska vara rätt kirjoitti:

        Men inte kan man väl ha "tvångsfinska " för svenskspråkiga barn ,det vore ju orätt.De flesta skulle förstås ändå välja finska,men i princip......

        Akta nu, bort med tvångfinskan också? Det skall vi fundera...


      • vi väntar och ser
        Perustuslaillinen kirjoitti:

        Akta nu, bort med tvångfinskan också? Det skall vi fundera...

        Vi får se hur riksdagen behandlar initiativet.Det är kanske inte så lätt att slopa skolsvenskan så där bara.


      • många frågor
        vi väntar och ser kirjoitti:

        Vi får se hur riksdagen behandlar initiativet.Det är kanske inte så lätt att slopa skolsvenskan så där bara.

        Även om riksdagen är av den åsikten att obligatorisk svenska borde slopas så undrar jag hur det nu sedan skall ordnas i praktiken.Finns det nu lärare och material så alla sedan själv kan välja vilket språk de vill studera.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe