Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Muutama kysymys lainsäädännöstä ja varustepolitiikasta

tuleva_vartija

Terve!

Olen mahdollisesti aloittamassa vartijan työt elokuussa.

Kun olen käynyt 40h 60h ja erityisen voimankäyttökoulutuksen niin saanko kantaa myymälävartijana omaa vinyylipamppua ja/tai kaasua mukana, jos minulla on luvat kunnossa, ilman vastaavan hoitajan lupaa?

Eli kun on kurssit ja koulutukset käyty niin pitääkö minun erikseen firmalle raportoida, että mitä kannan mukanani tai pitääkö minun erikseen mennä kysymään vastaavalta hoitajalta lupa siihen, että saan kantaa vinyylipamppua ja kaasua?

Toinen kysymys on se, että jos minulla on oma kaasulupa ja oma kaasu luvallisesti käytössä ja joudun siihen laillisesti turvautumaan itsepuolustukseksi niin kuka korvaa minulle uuden kaasun? Firma, minä itse vai henkilö johon jouduin kaasuni käyttämään?

14

1877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VKK4

      Kohdeohjeissa yleensä lukee, saako vk-välineitä kohteessa kantaa. Jos ei lue, niin esimieheltä tiedustelet asiaa.

      Yleensä vartija ostaa itse vk-välineet (pois lukien Securitas, jossa et omia välineitä kanna ollenkaa) joten kyllä se kaasupurkki sun piikkiin menee. Voithan sä tietysti vaatia poliisilta, että vaadit korvausta kaasusta, mutta tuskimpa siitä mitään tulee.

      • .............

        Lainaus LYTP:n 29§n 1. mom
        "kaasusumuttimen kantamisesta päättää vastaava hoitaja toimeksiannoittain."

        - Lienee kattava vastaus tuohon kysymykseen saako mahdollisesti kohteessa pitää omaa kaasusumutinta.

        Toisena tuo kaasusumuttimen käyttö/korvaus... Jos tosiaan joudut tilanteessa käyttämään sumutinta ja hommaamaan uuden niin voit lisätä sen samoin kun muut varustehankinnat, vartijakorttimaksut etc veroilmoitukseen vähennettävinä tulonhankkimiskustannuksina jolloin saat ne takaisin verottajalta (Huom!!! kannattaa säilyttää kuitit)


    • tuleva_vartija

      Pääkaupunkiseudulla pitäisi nimenomaan Securitaksella aloittaa hommat. Tarkoitus olisi saada 40h 60h JV-koulutus pulkkaan. Tarkoittaako tämä pahimmassa tapauksessa sitä, että joudun tekemään töitä pelkkä oma kännykkä "tuvana"?

      Luulisi nyt, että jos luvat on kunnossa ja on vielä itse valmis maksamaan varusteensa niin niitä saisi lain puitteissa kantaa. Toivottavasti vastaavahoitaja antaa luvan kantaa niitä myös. Mitenköhän mahtaa olla TKP:n laita, jos alkaa kyselemään ostolupaa siihen (firma ostaa, maksaa firmalle takaisin)? Jos vaikka saisinkin luvan kantaa vinyylipamppua ja/tai kaasua ja/tai tkp:tä yhdessä kohteessa niin mielestäni on aika turhaa alkaa joka kohteessa erikseen kyselemään tai lueskelemaan jotan kohdeohjeita, että eikö nyt saakkaan olla kaasua mukana omaksi turvaksi.

      Mitä varusteita Securitakselta sitten saa? Kaverini aikoinaan sai ainakin vyön ja hänellä oli kaasu ja taskulamppu mukana.

      Käsittääkseni ilman lupia keneltäkään saa kuitenkin kantaa esim. 6 patterin Maglitea ja käsirautoja ainakin?

      • Ex-Secu (Onnex)

        Olet valitettavasti väärässä. Pahoitteluni, ja tervetuloa ottamaan narkkarilta pataan!

        Ja kyllä, saat ensialkuun turvaksesi oman kännykän, mahdollisesti käsiraudat, ja ea-laukun. Secu ei anna kantaa kaasua / tkp:ta koeajalla, joka on sen 4kk. TKP on muutenkin aika harvinainen väline Secun kauppakeskusväijyillä. Omia rautojakaan et saa kantaa, vaan nekin tulee firmalta. Jos tulee.. Ja ison magliten kun laitat vyölle, niin et kauaa kerkeä hommissa viihtyä.

        Seculta saat työvaatteet, ja työvuorolistan. Ehkäpä muistavat vielä toivottaa onnea, ja menestystä urallasi.


    • PiirikuskiSecu

      Kylläpät täällä on ihmiset tietämättömiä näistä asioista.

      "Secu ei anna kantaa kaasua / tkp:ta koeajalla, joka on sen 4kk."

      Kumma juttu kun itse sain saman tien luvat ja molemmat kantoon. Luonnollisestikaan TKP:ta ei voi omaksi saada lain mukaan kuin kouluttajat ja vartiointiliikkeet, vaan se sekä sumutin haetaan aina ennen vuoron alkua konttorilta/kohteesta vaksikopista tms.. Kaasuun et myöskään saa henkilökohtaista lupaa hirveän helposti, eli poliisilaitokselta anotaan lupaa kantaa muulloin kuin työtehtävissä. Työtehtävissä tosiaan vastaavan hoitajan luvalla saa molempia kantaa.

      Vinyylipatukoita nyt ei kukaan enää kanna missään, on niin provosoiva vanha halko.

      Itse ainakin ihan omat raudat ostin ja kannatan sinullekin, myöskään voimankäyttövyötä ei securitas kustanna. Nämä voi totta kai hakea joinain työtarvike vähennyksinä takaisin ja sulle maksetaan tyyliin 10euroa kuussa sitä (en tätä muista sen tarkemmin, en ole nähnyt parin kympin rautoja ja vyötä tarpeelliseksi vähentää.).

      Kyllä meillä piirissäkin ihan isot maglitet vyöllä on, mutta ei niitä kyllä missään kaupassa kanneta kun ei ole mitään käyttöä. Ihan turha yrittää käyttää mitään muuta kuin sallittuja välineitä, kenkää tulee heti.

      • palpä

        hyvin paljon on siitä kiinni minkälainen työhistoria sulla on ja millainen olet ihmisenä. Lisäksi työkohde on se joka vaikuttaa suurimmilta osin !


    • tuleva_vartija

      En ole menossa töihin Securitakselle, ellen saa omilla luvilla omaa kaasua ostaa ja sitä kantaa. Eli jos onnistun kurssit ja luvat hoitamaan niin odotan myös vastaavalta hoitajalta suostumusta siihen, että saan itse kustantamaani kaasua pitää mukana. Itselläni ei ole mitään rikosrekisteriä, eikä muutenkaan ollut mitään hässäköitä ja kaasuun en ole turvautumassa, ellei tilanne sitä ehdottomasti vaadi. Haluan kuitenkin välttää pysyvät vammat ja pysyä hengissä töissä.

      En vaadi työnantajalta muuta kuin kännykän tai radion, jonkunlaiset työvaatteet ja luvan kantaa kaasua. Itse voin ostaa kengät, vyön (ja ehkä varustevyönkin jos sellaisen tarvitsee), pikku taskulampun, käsiraudat ym. systeemiä sitä mukaa kuin tarvitsee. Kaasun haluan ostaa mieluiten itse, jotta tiedän sen olevan kunnossa ja kuten sanoin itsepuolustukseksi.

      Miten tuo kommunikointi (avun pyytäminen ja muut ilmoitukset esim. ambulanssin tilaaminen) hoituu? Radiolla ja/tai kännykällä? Itse en ala omalla puhelimellani moisia soittelemaan eli jos firma ei anna kommunikointivälinettä niin jää ilmoitukset tekemättä?

      En mielestäni siis vaadi paljon:
      -radio tai puhelin
      -vastaavan hoitajan lupa kantaa omaa kaasua
      -jotkut vaatteet

      Omituista, ettei vinyylipamppua saa kantaa. Nopeasti luin tutkimuksia näistä varusteista ja osa tutkimuksista osoittaa sen olevan tosiaan "provosoiva" (itse en pidä sitä tai Maglitea mitenkään provosoivana, eikä ole tullut mieleen hyökätä kenenkään kimppuun, joka tällaisia on pitänyt vyöllä), mutta osa tutkimuksista osoittaa, että pampun kantaminen vyöllä lisää vartijan ja poliisin auktoriteettiä ja työturvallisuutta ja jopa vähentää heihin kohdistuvia hyökkäyksiä. Tiedä sitten...

      • Kenttäsika

        Kannattaa vähän miettiä mitä varusteita kannat mukana. Ihan vaan 7 vuoden työkokemuksella voin kertoa että jos meinaat kanniskella mukana mainitsemiasi 70cm? vinyylipatukkaa sekä 6 patterin maglitea niin sinulla ei kauan selkä kestä sekä se on erittäin provosoivan näköistä kun vyöltä roikkuu mitä tingeltangelia milloinkin. itselläni on vyöllä tasan nämä asiat. TKP (umpikotelossa) Kumihanskat kotelossa. SureFire 200lm pieni lamppu Käsiraudat x2 Tuplakotelossa ja MK3 kaasu. Yleensä Vartija kantaa mukan just niitä välineitä mitkä firma sallii, eikä mukista vastaan. joissakin firmoissa ostetaan itse varusteet ja seculla taas duunarille annetaan välineet käyttöön. Firmassa missä itse työskentelen sallitaan tkp ja kaasu sekä raudat kun ajetaan piiriä ja sitte kun ollaan kauppakeskusvuorossa niin silloin on mukana vain kaasu. Pitää vain hyväksyä se tosiasia että ollaan vaan pelkkiä duunareita ja meidän täytyy tyytyä siihen mitä on ja saa käyttöönsä. Mitä tuohon kaasuun tulee niin firmoilla on yleensä yhteisölupa elikkä silloin kaasu otetaan ja palautetaan firmalle/konttorille työvuoron loputtua, sama pätee myös tkp:ä koska itse sitä ei saa ostaa ilman Vartioimisliikelupaa tai ellet ole voimankäytönkouluttaja. Nykyään tuo kaasuluvan saaminen on pirun hankalaa joten kannattaa vain ottaa vastaan se minkä työnantaja sinulle antaa mukana kannettavaksi, sitäpaitsi vastaavan hoitajan sekä vartijan tulee itse tarkastaa säiliön kunto ennen kuin ottaa purkin mukaan töihin. Itse kyllä soittaisin hätäkeskukseen omalla puhelimella jos ois tarve koska 112 soittaminen ei maksa mitään =) Ei muuta kuin avoimin mielin kohti vartijan työn hohdokkaita hetkiä.


      • ....................
        Kenttäsika kirjoitti:

        Kannattaa vähän miettiä mitä varusteita kannat mukana. Ihan vaan 7 vuoden työkokemuksella voin kertoa että jos meinaat kanniskella mukana mainitsemiasi 70cm? vinyylipatukkaa sekä 6 patterin maglitea niin sinulla ei kauan selkä kestä sekä se on erittäin provosoivan näköistä kun vyöltä roikkuu mitä tingeltangelia milloinkin. itselläni on vyöllä tasan nämä asiat. TKP (umpikotelossa) Kumihanskat kotelossa. SureFire 200lm pieni lamppu Käsiraudat x2 Tuplakotelossa ja MK3 kaasu. Yleensä Vartija kantaa mukan just niitä välineitä mitkä firma sallii, eikä mukista vastaan. joissakin firmoissa ostetaan itse varusteet ja seculla taas duunarille annetaan välineet käyttöön. Firmassa missä itse työskentelen sallitaan tkp ja kaasu sekä raudat kun ajetaan piiriä ja sitte kun ollaan kauppakeskusvuorossa niin silloin on mukana vain kaasu. Pitää vain hyväksyä se tosiasia että ollaan vaan pelkkiä duunareita ja meidän täytyy tyytyä siihen mitä on ja saa käyttöönsä. Mitä tuohon kaasuun tulee niin firmoilla on yleensä yhteisölupa elikkä silloin kaasu otetaan ja palautetaan firmalle/konttorille työvuoron loputtua, sama pätee myös tkp:ä koska itse sitä ei saa ostaa ilman Vartioimisliikelupaa tai ellet ole voimankäytönkouluttaja. Nykyään tuo kaasuluvan saaminen on pirun hankalaa joten kannattaa vain ottaa vastaan se minkä työnantaja sinulle antaa mukana kannettavaksi, sitäpaitsi vastaavan hoitajan sekä vartijan tulee itse tarkastaa säiliön kunto ennen kuin ottaa purkin mukaan töihin. Itse kyllä soittaisin hätäkeskukseen omalla puhelimella jos ois tarve koska 112 soittaminen ei maksa mitään =) Ei muuta kuin avoimin mielin kohti vartijan työn hohdokkaita hetkiä.

        "Nykyään tuo kaasuluvan saaminen on pirun hankalaa joten kannattaa vain ottaa vastaan se minkä työnantaja sinulle antaa mukana kannettavaksi, "

        Kaasupurkki on vartijan ainoa todellinen joskin hatara turva jos tulee tosi tiukka paikka missä on terveys ja henki vaarassa. Minusta tuosta linjasta käy hyvin ilmi että Suomessa ei ole todellisuudessa mitään oikeutta hätävarjeluun vaikka siitä on laissa maininta. Selväksi on käynyt että tavallisen duunarin turvallisuudella ei ole mitään merkitystä viranomaisille. Puhumalla toki selviää useimmista tilanteista mutta väitteet että puheella selviää aina on vastuunpakoilua.

        Jos Suomessa ei haluta antaa yksin työskenteleville vartijoille oikeutta edes pippurisumetteen kantamiseen niin minusta on viisainta hakea verokortti ja vaihtaa alaa. Pippuripurkinkin saa muuten muistini mukaan ostaa monessa maassa vaikka huoltoasemalta samoin kuin TKP:kin.


    • Piirimyyrä

      Tästä tulikin mieleen, että saako vartija kantaa linkkuveistä varustevyöllään?

      • Paikkarisiiseli

        Mitä vittua sä teet linkkuveitsellä? Kuorit eväsomenaa? Ellet sitten tarkoittanut leathermania/ yleistyökalua? Nyrkkisääntö on, että kun et lenkkua jostain syystä mukaan ottanut, niin sitä saletisti tarvitaan.


    • pun.pompulat yli 8 v

      Seculla on asiassa monia malleja. Kaikki riippuu ihan vastaavasta hoitajasta :- työkaverillani on poliisin luvat omaan kaasuun ja vastaava hoitaja on sallinut, että oma kaasu saa olla kannossa työtehtävissä, kunhan se on samaa tavaraa kuin firman oma purkki ja että vastaava hoitaja on kaasun tarkistanut !
      Jos sitten työtehtävissä oma kaasupurkki tyhjenee hässäkän seurauksena, niin firma korvaa vartijan oman kaasun. Näin se meillä menee, mutta en ole pääkaupunkiseudulla töissä.
      Kysele asiaa vastaavalta hoitajalta, kyllä masiksia on kantaa omaa kaasua työtehtävissä.

      Se on kyllä karu tosiasia, että firman kaasut ja muutkin yhteiset vermeet saavat monilta vartijoilta osakseen todella paskaa kohtelua, valitettavasti. Siinä mielessä oma kaasu työtehtävissä kyllä kohentaa työturvallisuutta !

    • tuleva_vartija

      Kiitoksia vastauksista! Pari asiaa askarruttaa yhä.


      Mutta mites sen radion ja/tai kännykän laita sitten on? Käsittääkseni omien käsirautojen kantamista umpikotelossa ei voi vastaava hoitaja kieltää ja miksi edes kieltäisi?

      Misä ne vuoronaloituspuhelut sitten soitetaan?

      Mutta olisi kiva saada perustelut siihen miksi myymälässä ei saa TKP:tä kantaa umpikotelossa. TKP:han käsittääkseni korvasi vinyylipampun PR syistä ja jos se on vielä umpikotelossa niin senhän ei pitäisi ketään "provosoida"?

      Muistaakseni monitoimityökaluista oli puhetta, että niitä ei saisi kantaa, jos niissä on terä mukana (99% malleissa varmaankin on veitsi). Perustui johonkin järjestyssääntöön ja siihen, ettei veitsellinen monitoimityökalu ole mikään voimankäytöväline tai edes pakollinen varuste. Eihän siviilitkään saisi Leathermania kanniskella, vaikkei siihen puututa (paitsi jos tulee putkareissu).

    • Anonyymi

      Tarvitseeko kärryjä työntäessä, ruokaa kuskatessa tai lippuja salkoon vetäessä muka voimankäyttövälineitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe