Pois kotoa!

kotinurkissa

Olen 20v nainen ja nyt alkaa tosiaan tuntua siltä että olis korkee aika muuttaa pois kotoo. Ongelmana on vaan se, että vanhemmat ei anna muuttaa pois kotoo. Tiedän kyllä että yli 18v voi tehä ihan omia päätöksiä, mutta eipä tekis mieli tän takia laittaa välejä poikki vanhempien kanssa. Syksyllä alkaa amk opiskelut, eikä sillon enää kehtais sanoo asuvansa kotona. Opiskelut ei siis sinänsä pakota muuttamaan ku kotoo koululle on vaan 15km. Mutta kun haluan aikuistua ja itsenäistyä ja alkaa elää omaa elämää omin siivin, mutta se ei vanhemmille sovi. Vanhemmat vetoo siihen ettei oo taloudellisesti mitää järkee että asuisin samassa kunnassa eri kämpässä. Niiden mielestä mun pitäis asuu valmistumiseen asti, eli vielä neljä vuotta kotona! Eikai kovin moni 20 tai saati sitten 24 v enää asu vanhempien kanssa!? Helpoin tapa päästä pois kotoo olis näköjään muuttaa poikaystävän kanssa yhteen, koska sillon talous olis vakaampi niin ainaki äidin olis helpompi hyväksyä se. Mutta olis kiva asua hetki, edes muutama kuukausi yksin, että tietää mitä se yksin asuminen on, jos käy niin kurjasti että menee poikaystävän kanssa joskus poikki ja pitää oikeesti osata pärjätä yksin. Ei sitä haluu enää kolmekymppisenä opetella! Omasta mielestä itsenäistymisen tarve on hyvä syy muuttaa pois kotoo, vanhempien mielestä ei, mitä sanoo suomi24?

6

2236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähdin äidin luolta

      Mielestäni 20 v ei enään tarvitse olla mukana lapsuuden kodin arjessa vanhempien huomassa. Rahakysymys muutto on aina jostain oman talouden ylläpitoon sitä tarvitsee saada. Välisi palautuu kyllä vanhempiisi kuin olet esim 1 v kotoa pois asunut jos ne edes muutosta särkyy.

    • hyvin

      saman ikäinen tyttö. Eron jälkeen asunut äidillään. Nyt halusi itsenäistyä! Sanoin et tuosssahan on makkari vapaana 300€/kk, sisältää nettiyhteyden ja parvekkeella saa käydä tupakalla. Vähän nikotteli mut nyt mennyt puol vuotta tosi hyvin. Käy lähikaupassa töissä ja lukiokin tuntuu maistuvan paremmin kun ennen.
      Aivan tyhjän päälle en kuitenkaan suosittele hppäämmään.

    • hyysärien loinen

      Mistä tulee tämä järkähtämätön usko, että sosiaalihuolto maksaa, kun alkaa itsenäistymään? Saman kunnan alueella, ei pitäisi maksaa mitään opiskelevalle tulottomalle. Ennen oli kansaopistolaki tai jotain, joka edellytti asuntokaverin samaan huoneeseen ihan kasvatus tavoitteena, sisäoppilaitoksissa.

      • kotinurkissa

        Ymmärrän tuonkin mielipiteen, ja olen sinänsä samaa mieltä etten kannata pelkäksi yhteiskunnan elätiksi heittäytymistä. Mutta ajattelisin myös niin, että tulen vielä työelämän aikana maksamaan veroina yhteiskunnalle moninkertaisena takaisin opintuet ja asumislisät.


    • itsensäetsijä:-)

      Olen 18-vuotias nainen tai no tytöksi enemmän sanotaan :D mutta sain juuri ekan vuokra-asuntoni, 15 neliömetrii :D Se on aika pieni, mutta halusin muuttaa pois kotoa ja muuttaminen myös helpottaa opiskelujani. Kuukausi siinä meni vanhempia lepytellessä ja totuttamisessa ajatukseen, mutta he tottuivat ja auttavat jo muutossa.

      Minulla ei sinäänsä ollut vielä mitään kauheaa itsenäistymisen tarvetta, mutta oman tilan saaminen ja vastuun ottaminen mielestäni vain auttavat tässä elämäntilanteessa ainakin minunun kohdallani. Ei sitä heti tarvitse ihan täysin itsenäistyä, vaikka omaan asuntoon muuttaakin.

      Toivottavasti olet käynyt ainakin kesätöissä ja säästänyt lomarahoja, koska rahaa omaan asuntoon muuttaessa jokatapauksessa tarvitaan, vaikka saisikin kelan tukia ja vanhemmat avittaisivat. Se olisi kuitenkin jo ihan itsenäisymisen teeskentelyä, jos kaikki raha elämiseen tulee jostain muualta.

      Minusta on kyllä tosi luonnollista, että haluat oman elämän, koska varmasti olet jo aikuinen. Sori van kaikki, mutta mielestäni siinä ei ole mitään väärää jos aloittaja ottaisi vähän asumistukea kelalta ja kävisi töissä, jotta voisi hankkia jonkun halvan vuokra-asunnon. Raha menee hyvään tarkotukseen ja ei oo paha juttu jos vuokra-asunto ei miellytä. sitten vaan takas vanhempien luo. :)

      Mutta niin se on että kelan avustuksella ei kovin leveästi eletä eikä siltikään vaikka olisi kesätyörahoja lisäksi. Suosittelen silti muuttamaan, koska elämässä mennään eteenpäin kun ollaan valmiita etenemään :D Siltä musta tuntuu ainakin.

      Eikä siinäkään ole mitään vikaa jos haluaa asua kotona kunnes pystyy ostamaan omilla rahoilla oman asunnon, mutta jokainen omaa tietään

      • kotinurkissa

        Kiitos asiallisesta kirjoituksesta :) Tietysti olen käynyt kesätöissä ja nyt opiskelunkin ohella tehnyt silloin tällöin töitä (mutta koulu on etusijalla). Taloudellisesti en olisi kovin nopeasti ajautumassa vaikeuksiin, mutta aion kelalta hakea tuet joihin olen oikeutettu :D asun siis vielä kotona, mutta enköhän tästä ennen kevättä lähde :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      45
      3213
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2043
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      18
      1502
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1385
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1261
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1171
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1105
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      8
      1066
    10. 22
      1047
    Aihe