Mua pelottaa ihan sikana ku kuvittelen kokoajan, et seraavaan punnitukseen mennessä (punnitukset siis kerran viikossa) oon varmasti lihonnu monta kiloa! En saa ite nähä painooni, joten en tiiä kuinka nopeasti se nousee. Te parantuneet voisitteko kertoa kuinka nopeasti painonne nousi? Siis montako sataa grammaa / kiloa viikossa? Paljonko enimmillään viikossa? Monessako kuukaudessa saitte nostettua painoanne, ja minkä verran? Kuinka suuria kalorimääriä söitte päivässä? Auttakaa pliis! Oon ihan hukassa!
Te anoreksiasta parantuneet, miten nopeasti painonne nousi?!
17
7462
Vastaukset
- tuuli
Osastolla ollessani paino nousi n. 0,5kg viikossa ja vetelin varmaan 2500-3000 kaloria päivässä. Pienemmillä ruokamäärillä paino ei noussut oikeastaan ollenkaan, laskikin aluksi. Eniten yhden viikon aikana paino taisi nousta vajaan kilon. Ja söin siis normaaliruuan (minulle tuli vielä kaloripitoisempaa ruokaa kuin muille) lisäksi välillä myös tummaa suklaata tai nurtidrinkkejä tai muita omia välipalojani. Paino nousi parin kuukauden aikana siis nelisen kiloa.
Kotona ruokailut ovat pysyneet siinä 2000 kalorin luokassa ja paino nousi ehkä reilun puolen vuoden aikana n. 4 kiloa lisää. Itsellä kun ei oikein ole edes varaa vedellä noin paljoa ruokaa :D Varsinkin, jos ruokavalio koostuu suurimmaksi osaksi ihan perusruuasta, niin sitä saa kyllä vedellä tosi isoja määriä! Edelleen itsellänikin olisi varaa painoa nostaa, mutta se ei tuon jälkeen ole enää noussut. Painonnousu hidastui itselläni varmasti myös sen takia, että saatuani taas energiaa olen jaksanut alkaa urheilla. Että ihan hyvillä mielin voi pidempäänkin vain olla ja syödä, jos sitä painoa on tarkoitus nostaa.
Tietysti me kaikki ollaan yksilöllisiä ja painonnousuun vaikuttaa moni asia. Minkä verran on syönyt ennen painonnostoa -> missä kunnossa aineenvaihdunta on, onko kroppa ihan kuivunut -> kerää aluksi nesteitä jne. Nälän mukaan kuitenkin kannattaa syödä ja mielellään vähän ylikin! Ja vaikka aluksi tuntuu, että se nälkä on ihan järkyttävät ja ruokamäärät saattaa olla isompia, kun aikuisten miesten annokset, niin rohkeesti syö vaan! Kyllä se näläntunne siitä tasaantuu ja se paino ei tosiaankaan yhtäkkiä tule nousemaan monta kiloa kerrallaan, vaikka siltä tuntuisikin. Tsemppiä sulle! :)- 14w anorektikko
Kiitos vastauksesta! Sain vähän suuntaa(:
- 17v
En ole itse vielä parantunut, mutta painoni on noussut lähes normaalipainoon. Osastolla ollessani paino nousi aluksi kiivaampaa tahtia, n. 0,5-1kg viikossa, myöhemmin se alkoi vain junnata paikoillaan. Kotona romahdin täysin, laihduin toistakymmentä kiloa ja kalorimäärät säälittävät muutama sataa päivässä. Yhden kerran päätin sitten että nyt minä alan syömään normaalisti. Ja kovasta ahdistuksesta huolimatta päätös piti. Sitten nousivat kalorimäärät parista sadasta useaan tuhanteen, joskus yli 3000 päivässä. Tästä on nyt kohta 4kk. Paino on tuossa ajassa noussut n. 14kg.
- osastoja käynyt
En ole itsekään vielä parantunut, mutta usealla osastojaksolla ollut. Paino osastojaksoilla nousi n. 1 kilon viikossa. Toisinaan se sitten junnasi paikoillaan. Ja sitten nostettiin ruokamääriä!
Mutta sanoisin, että saat kyllä todella, todella paljon syödä, että avohoidossa paino nousisi kilon viikkotehdilla. arvioisin, että kun avohoidossa syö n. 2000 kacl päivässä, paino ei välttämättä edes nouse! Mukava lukea kerrankin keskustelua jossa ei ole tietoakaan kirosanoista tai näistä perus "anorektikot on pellejä" kommenteista :) Ihanan asiallisia vastauksia!
- 14w anorektikko
Samaa mieltä! Kiitti kaikille!(:
- osastoja käynyt
Tsemppiä alottajalle! Ja rohkeasti vaan syöt ateriasuunnitelmasi mukaan (jos sulla sellainen on!) Kukaan ei meistä aio tehdä lihavia, vaan nostaa painomme normaaliin lukemaan, jotta kehomme voi hyvin ja jaksamme elää! Kukaan ei ole ollut eikä tule olemaankaan normaalipainoisena lihava. :)
- 14w anorektikko
Kiitos! Jos kiinnostaa täältä voi suerata kuulumisiani http://icecreamdream09.blogspot.fi/ (:
- kahleet irti 5v
NIKSI ON SE, että parantuu kun ruoka ei enää kiinnosta.
Huomaat että olet parantunut vasta sitten,
kun et ajattele ruokaa enää.
Aivan sama mitä laitat suuhusi, osaat nauttia elämästä jne.
Viestistä päätellen pelkäät painonnousua selvästi.
Painon sain nostettua normaaliksi noin 1/2 vuodessa, paino jojoili vuoden ajan kunnes se ei enää edes jaksanut kiinnostaa pätkän vertaa. Löysin elämääni muuta sisältöä ja olen onnellinen että pääson pakko oireesta eroon.
Anoreksiasta parantuminen vei 3 vuotta, poikaystävä, eli rakkaus paransi.
En halunnut olla hänen silmissään laiha luiseva luuranko, vaan halusin olla nainen ja halusin rinnat, jotka sain vain painoa lisäämällä kun hormonitoiminta lähti uudestaan käyntiin.
Henkisesti auttoi parantumaan kaverit, mopoikä, pojat jne. En halunnut viettää elämääni neljän seinän sisällä, jolloin ongelmat kasaantuvat suuriksi aivan huomaamatta, vaan halusin elää elämää täysillä, mitä en olisi jaksanut aliravittuna, kun silloin vain palelin ja väsytti sekä ajatus tökki.
Ekstaasi, kannabis, taikasienet auttoivat henkisessä prosessissa, koska tajusin että on vain yksi elämä aikaa ja jos kuolisin huomenna olisin kärsinyt ja kontrolloinut itseäni aivan turhaan. Elämässä on niin paljon koettavaa ja nähtävää, elämä on kaunis. Pinnalliset pikkuseikat eivät enää kiinnostaneet tippaakaan ja ekstaasi sai minut vapautumaan estoista, jotka olin itselleni luonut aidon itseni ja tunteideni suojamuuriksi. Ohjeita en voi enempää antaa, koska kaikki lähtee itsestäsi. Sen voin sanoa, että jos anoreksiasta parannut, olet käynyt sellaisen elämänkoulun ja henkisen prosessin, josta saa olla erittäin ylpeä. Meinaan kun tajuaa asioita ja muuttaa ajatusmaailmaansa, se ei ole helppoa ja vaatii taitoa, älykkyyttä sekä itsetutkiskelua ajatuksien myötä, että pääsee itsensä luomistaan säännöistä ja kahleistaan irti.
Tsemppiä sulle !
Kaikki on itsestäsi kiinni ja siitä, että löydät elämääsi jotain, joka täyttää sen tyytymättömyyden ja itsetunnon aukon, mikä ajaa kontrolloimaan painoa..
Kaikkea hyvää !- ybnmö
Niksi on siinä, että väkisin ei anoreksiasta pääse irti.
Ahdistus ja pakko ajatukset lähtevät ja vaihtuvat tyytyväisyyden tunteeseen kun asiat oivaltaa .
Onnea :) Älä hukkaa elämääsi syömishäiriön kouraan. Älä anna sen hallita elämääsi, olet ansainnut parempaa - 14w anorektikko
Kiitos teille näsitä ihanista, järkevistä ja tsemppaavista kommenteista!(:
- piinaava juttu
joo voiks joku antaa neuvoja pojalle joka on alkanut syömään normaalisti vuosi sitten muttei vieläkään näe itseään peilistä kuin pitäisi eikä osaa oikein nauttia herkuista:)
- Harjoittele
Onko sulla yllä mitä hoitokontakteja? Itseäni on auttanut suuresti fysioterapia, kun olen opetellut hahmottamaan oikeaa kokoani. Fysioterapiassa tehdään mm. itsensä hyvääksymiseen ja kehon tuntemukseen liittyviä harjoituksia.
Ja herkkuista oppii taas nauttimaan harjoittelemalla. Nii-in. Täytyy kohdata se ahdistus ja ne ajatukset, jotka eivät herkuista anna lupaa nauttia. Esimerkiksi syömishäiriöosastoilla on usein välipalaksi jokin herkku. Sillä tavoin itsekin opin niitä syömään, ja uskon, että opin niistä vielä joskus nauttimaankin!
Tsemppiä! - t. pian 17v tyttönen
Harjoittele kirjoitti:
Onko sulla yllä mitä hoitokontakteja? Itseäni on auttanut suuresti fysioterapia, kun olen opetellut hahmottamaan oikeaa kokoani. Fysioterapiassa tehdään mm. itsensä hyvääksymiseen ja kehon tuntemukseen liittyviä harjoituksia.
Ja herkkuista oppii taas nauttimaan harjoittelemalla. Nii-in. Täytyy kohdata se ahdistus ja ne ajatukset, jotka eivät herkuista anna lupaa nauttia. Esimerkiksi syömishäiriöosastoilla on usein välipalaksi jokin herkku. Sillä tavoin itsekin opin niitä syömään, ja uskon, että opin niistä vielä joskus nauttimaankin!
Tsemppiä!Itellä on noussut vuodessa n. 9 kg paino. Viime kesän olin osastolla jossa paino nousi 3kg, sitten junnasin koko syksyn paikoillani kunnes otin itseöni oikeasti niskasta kiinni ja olen loput kilot lihonnut itse kotona. Ja vieläkin on varaa nostaa lisää.
- 13'3
t. pian 17v tyttönen kirjoitti:
Itellä on noussut vuodessa n. 9 kg paino. Viime kesän olin osastolla jossa paino nousi 3kg, sitten junnasin koko syksyn paikoillani kunnes otin itseöni oikeasti niskasta kiinni ja olen loput kilot lihonnut itse kotona. Ja vieläkin on varaa nostaa lisää.
Ei, et ole ''loppuja kiloja lihonut kotona''. Väärä termi. Anoreksiasta parantuvat NOSTAVAT PAINONSA NORMAALIIN eivät liho! :)
- Mishra
Painon nousu on hyvin yksilöllistä, riippuen eri seikoista, kuten esimerkiksi kehosi nestetasapainosta. Osastoilta löytyy AINA niitä, jotka joutuvat syömään enemmän ja nostamaan painoaan kauemmin, vaikka lähtöpaino olisi sama kuin sellaisella, jonka paino nousee kaksi kertaa nopeammin. Usein bulimia potilaiden paino esimerkiksi heittelee melko rajusti ja etenkin parin ensimmäisen hoitoviikon aikana paino saattaa nousta vähän pienemmälläkin ruokamäärällä kolme tai jopa neljä kiloa. Nämä ovat nesteitä ja äkillinen painon nousu tarkoittaa lähinnä sitä, että elimistösi on hoitoon tullessasi hyvin kuivunut ja suolatasapainot todella sekaisin. Painon nousu tasaantuu ja hidastuu kuitenkin viikossa parissa. Älä siis anna sen säikäyttää itseäsi liikaa, vaikka tiedän, että se on hyvin ahdistavaa ja pelottavaa!
Vertailu on hyvin tyypillinen piirre, ehkä jopa oire, niin anoreksiassa ja bulimiassa kuin kaikissa niiden välimuodoissakin. Myös se tekee erityisesti syömishäiriöosastolla olon hyvin raskaaksi, jos mieli on yhä pahasti sairas, eikä pysy kropan muutosten perässä, kuten useimmiten käykin. On siis erittäin tärkeää, että menet hoitoon ITSESI takia, nostat painoa ITSESI takia, ja pidät mielessäsi, että me olemme kaikki YKSILÖITÄ, joilla jokaisella on oma, erilainen sairashistoriansa, eikä nopea tai hidas painon nousu, suuremmat tai pienemmät siihen tarvittavat ruokamäärät tai mikään muukaan tee kenestäkään millään lailla ''huonompaa'' tai vähemmän sairasta, sillä muistakaame, että syömishäiriöt ovat psykiatrinen sairaus, jonka perustana on pääasiassa vinoutunut minä-kuva sekä sairaalloinen tarve jollain lailla hallita elämäänsä/tunteitaan ruoan ja painon kautta.
No niin, tulipahan paasattua ehkä jopa ohi aiheen mutta tunsin tärkeäksi muistuttaa asiasta, puhuen lähinnä kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Paljon voimia kaikille syömishäiriöiden kanssa kamppaileville kohtalotovereille :) - Anonyymi
olin viikon osastolla vuodelevossa ja paino nousi ainakin 4kg. Sain wg ruokailusuunnigelman missä yli 2000 kcal per päivä ja painoni on noussut osaston jälkeen (noin kolmessa viikossa) 2kg.
Olen saanut lisää painoa viime viikkoon 0,8kg. Pelottaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1254054Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3192081Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481821Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21760- 1061740
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391681Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4481532MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531282Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441276Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4501251