Homeelle altistunut?

hkyog

Minulla on jo pitkän aikaa ollut monenlaisia, erikoisia oireita, joille ei ole lukuisista labranäytteistä huolimatta saatu minkäänlaista selitystä. Tällaisia oireita ovat mm. uudelleen aktivoitunut astma, allergia (varsinkin silmien kutiaminen ja nuha), virtsaamisvaikeudet, päänsärky sekä matala verenpaine ja monenlaiset kivut ja puutumiset. Magneettikuvakin tehty, ei löydöksiä.

Voisiko syypäänä olla jonkinlainen home? Huoneessani on kotona jo pitkän aikaa haissut omituiselle. Tämä haju tulee esiin tosin vain silloin, kun huoneen ovi on ollut kiinni koko päivän. Oven ollessa auki hajuakaan ei enää huomaa (eli olisiko syypäänä vain huoneen liian vähäinen tuulettuminen?)

Kutsuin vuosi sitten huoltomiehen tutkimaan huoneeni. Hän jollain mittarilla tutki kaikki seinät. Vastaus oli loppujen lopuksi, ettei hometta hänen mielestään ole ja että huoneessani on ennemminkin liian kuiva ilma, ei suinkaan siis kostea.
Voiko mittarilla tosiaan ihan kunnolla varmistaa, ettei homeita ole? Mitä mun nyt pitäisi tehdä ja kannattaisiko jotain mittauksiakin vielä tehdä tuolla huoneessani? Entä voiko jotenkin minusta tutkia, että olenko altistunut homeille? Näkyisikö sellainen esim. verinäytteistä?

15

869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei home yksin aina

"Voiko mittarilla tosiaan ihan kunnolla varmistaa, ettei homeita ole"?
      Ei ainakaan sillä huoltomiehen "mittarilla". Sisäilman myrkyllisyyttä pitää etsiä ja mitata mutta kun lainlaatijat ja virkamiehet ei sitä vielä hyväksy sattuneista syistä. Oikeusturvamme ja vakuutusturvamme on siis kyseessä ja sehän ei kaikille passaakkaan että korvauksia meille syyttömänä sairastuneille...

Googlaa Mirja Salkinoja-Salonen ja sisäilman myrkyllisyys.

• Onhan näitä enempiki

• Onhan näitä enempiki
        Onhan näitä enempiki kirjoitti:

Tuota en ollut vielä itsekään lukenut.
        http://mstrinile.blogspot.fi/2013/05/sisailma-aikamme-miasma.html

"Sairastumisen mekanismien selvittäminen auttaisi todennäköisesti myös korjausten suunnittelussa ja oikeiden menetelmien valinnassa".

Voisiko tämä ehkä tarkoittaa sitäkin, että älkäähän ainakaan hemmetissä enää jatkossa menkö "myrkkyjä myrkyttämään" rakennusten sisäilmastossa.

• Kokeile tota
        Onhan näitä enempiki kirjoitti:

"Sairastumisen mekanismien selvittäminen auttaisi todennäköisesti myös korjausten suunnittelussa ja oikeiden menetelmien valinnassa".

Voisiko tämä ehkä tarkoittaa sitäkin, että älkäähän ainakaan hemmetissä enää jatkossa menkö "myrkkyjä myrkyttämään" rakennusten sisäilmastossa.

Tuolta pitäisi sitä löytyä.
        http://indooraid.com/

• hkyog

En nyt oikeesti tiedä mitä pitäis tehdä tämän asian kanssa. Siis voiko jotenkin tutkia, olenko altistunut homeille? Joku verinäyte tms.? Tai kenet mun oikein pitäisi kutsua tutkimaan asuntoani, ellei pelkän huoltomiehen mittari kerran ole luotettava??

AP

• Lähde liikkeelle

Jos siinä asunnon sisällä oireita ja sairasteluja ja oven ulkopuolella ei tai ne alkavat helpottamaan tai häipyvät muutaman päivän poissaolon jälkeen, niin ei sinne enää tavita huoltomiehiä eikä ketään toisiakaan ainakaan pintakosteusmittareiden kanssa "seiniä" mittailemaan.

IgG vasta-aineverikoe nyt olisi lähinnä mutta se ei kerro sitä oletko siinä asunnossa eilen vai 15 vuotta aikaisemmin toisessa paikassa saanut pöpöt vereesi.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00048
        Vaikeaa on saada edes lääkäreitä terveyskeskuksessa näitä verikokeita otattamaan jos möläytät, että "meillä on homeongelma". No yksityisellä se onnistuu kun eurot paiskaa pöytään.
        Mene käymään terveyskeskuksen lääkärivastaanotolla ja toivo, että osuu kohdalle lääkäri joka myöntää kosteus- ja homevaurioisen rakennuksen aiheuttaman sairastumismahdollisuuden.
        Jos siellä alkavat eittelemään psyykkisiä hoitoja tai "nappeja" niin lähde pois ja soita Tuula Putus sieltä ainakin saat oikeaa apua. Ainakin luulen niin jollei asiat ole pahasti muuttuneet viimeisen parin kuukauden aikana.

Ilmoita terveystarkastajalle kirjallisena terveyshaittaepäilysi ja pyydä myös vastaus kirjallisena jos oireilet ja sairastelet siinä asunnossa. Ensimmäinen terveystarkastajan käynti kunnassamme oli ilmainen voi olla, että sinun kunnassa on sama homma.Liikkeelle sinun nyt on kuitenkin lähdettävä. Kukaan ei tule sinua sieltä pelastamaan vaikka siellä olisi kuinka kovat terveysongelmat "homeen" vuoksi.

Kokeile nyt ainakin viikko olla pois siitä asunnosta jos vain voit. Paraneeko olo tai loppuuko oudot oireet. Jos paranee ja loppuu niin eihän siinä enää kannata alkaa miettimään mitä tehdään. Ei passaa jäädä kuunteleen kenenkään p-jauhantaa vaan yrität pikaisesti etsiä itsellesi uuden puhtaan asunnon ja yritä jotenkin testata onko siinä uudessa samanlaista ongelmaa. Terveyden menetää näissä ongelmissa vain kerran ja se onkin sitten loppuelämän vaivana kun oikein pahaksi pääsee.

En minäkään tiennyt oikeesti alussa mitä pitää tehdä ja jäin kuuntelemaan niitä VOC paskanjauhajia. Meinasi kuule käydä heikosti mutta vielä tässä naputtelen sinulle toimintasuunnitemaa seuraaviksi pariksi päiväksi. Enempää ei kyllä kannata odotella jos outoja oireita ja sairasteluja siinä asuntosi sisällä.
        Jos asut vuokralla niin lähtö siitä on aika helppo. Mutta muuten se on jo pulma.

Tottakai ilmastoinnin täytyy toimia oikein ja pelittää mutta ei asunnossa saa oireilla eikä sairastaa omistipa sen asunnon kuka tahansa. Puhdas sisäilma on perusoikeutemme sanoo WHO. Ilmanpuhdistimilla sitä ei vielä paranneta jos on kosteusvaurion jälkeinen home- ja mikrobiongelma. Sisäilmamittauksilla ei selviä missä vika ja miten ne korjataan. Homedesinfiointeja en ainakaan itse anna tehdä enää yhteenkään asuntooni. Tästä vaan sitten toimimaan.

• Homealtistunut

Jokin home-, vesivahinkohan, siellä on oltava tai ollut. Minulle lääkäri totesi diagnoosin jatkuviin keuhkosairauksiin, kun astuin sisään ja en 10 min saanut sanotuksi mitään ja yskin todella rajusti, aina vain uusia puuskia tuli koko vastaanoton ajan. Sanoi: sinulla on ollut joskus pitkäaikainen homealtistus ja reagoit työhuoneessani, jossa on ollut vesivahinko. Itse hänkään ei voinut toimia kuin puolipäiväisenä, työhuoneensa takia. Epäili koulua tai vastaavaa aiheuttajaksi. Sanoi, että valitettavasti altistuu myös pitkään jatkuneen altistumisen takia muille sairauksien oirelle esim. hengitystieoireita ja ihosairauksia, allergeeneja liikaa ilmassa tai kosketuksissa allergeeneihin. Itse valitin pitkittyneestä kuumeesta, yskästä ja ihonkuivumisesta, silmien kirvelystä ja ummehtuneen hajun tunne usein toistuvaa. Hoitoon hän ei voinut sanoa kuin allergialääkkeitä, silmätippoja, ihorasvoja, joka aloitetaan kortisoonipohjaisella, viikon kuurina, jonka jälkeen kosteuttavia rasvoja, koska iholleni kuivuessa tulee paha infektio ja sitten muutto "allergiavapaaseen kämppään" olisi paikallaan, koska astmalääkityskään ei minulle sovi, tehden keuhkoputkien laajentamiseen tarkoitetuista lääkkeistä, sen että kurkkuni turpoo lähes umpeen (siihen ei syytä ole löydetty), eikä antibiootitkaan pure, on siis vain Zyrtec tai se halvempi Heinixkö se nyt oli, joka lievittää oireitani melko hyvin.

• Homealtistunut

Joo siis unohtui se mainita, että suosittelisin pikaisesti uuteen asuntoon muuttoa. Ja kiinnitä siihen huomiota, ennen kuin päätät muuttaa. Jos siellä tunnet reagoivasi kuin kotonasi tai siellä haisee tunkkaisuus ja pahimmoillaan imelän makea, älä muuta siihen. Silloin on siinäkin kämpässä jotakin. Meillä kävi koko kerrostalon läpi nuohoojat, eli kaikki ilmanvaihdot läpi. Oloni on sen jälkeen itselläni helpottanut. Tuo jos saa altistaa sinua lisää vielä. Voi olla, että diagnoosistasi tulisi sama kuin itselläni. Se on krooniseen tautiin johtavaa. Itse pelkään sitäkin, entäs jos sen astman saan. Eihän sitä voida normaalisti hoitaa, niin mitäs sitte? Tietäisköhän kukaan tällaisesta muuten.?

• Mittarit löytyy ho-

meaaltistuksen todentamiseen, mutta näitä ei kaikki lääkärit vielä tiedä:

........jatkuu. KVHT-altistusta (=KosteusVaurioHomeidenToksiini-/Kemikaali-altistus) ei voida luotettavasti todentaa yksilötasolla veren IgG/IgE vasta-aineista, eikä ihon Prick-testeillä. KVHT-altistus voidaan todentaa alla olevalla oiretestillä, tai keuhkojen BAL-huuhtelulla. Kun .............

Altistuksesi ja kuinka paljon vastustuskykysi on alentunut, näihin löytyy "mittarit"! Hoito-ohjeet löydät teksteistä. Testaa itsesi niin saat ihmetellä:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

• ASSI8

Minä varasin ajan allergologille,joka sanoi että rahas menee hukkaan,kun pyysin ottamaan vasta-aine näytteen.Eli hän oli sitä mieltä,ettei siitä ilmene mitään sellaista,joka kävisi näyttönä,että olen altistunut sädesienelle,ja sairastunut vakavasti ajan saatossa.Mutta tarjoutui kirjoittamaan todistuksen jossa todisti että oireeni sopivat sädesienen aiheuttamiksi.Mainitsipa samalla että oireeni ovat helpottuneet asunnosta poismuuton ja eläkkeelle jäännin myötä...tuolla se todistus makaa pöytälaatikossa,tarkoitus oli hakea korvausta vuokranantajalta,joka ei ole yksityishenkilö,muutosta aiheutuneista kuluista ja irtaimistosta,joka meni lähestulkoon uusiksi.Mutta sitten luovutin,olen hankkinut vain kaiken tarpeellisen omilla rahoillani.Ja olen onnellinen kun olen voinut paremmin nykyisessä vuokra-asunnossani.Kirppiskäyntien jälkeen oireilen kovasti,yöllä vetää kurkunpäätä tukkoon,silmät kuivuu,limaa irtoaa,nielu kuivuu...huonekaluja en ostaisi sieltä itselleni.Siivoan usein,pöly on viholliseni.

• Lail.l.

Psykosomaattinen oiresyndrooma, jossa henkinen puoli vahvasti mukana.

• Lail.l.

Tuollaista se oli muijallakin ennen kuin se lähti.
        Minua syytteli, että olin hometalon remontoinut.
        Hermostuu sitä rehellinen mies vähemmästäkin.

• Lail.l.

Ota yhteyttä kong.terapiaan erik. lääkäriin tai psykologiin.

• Lail.l.

Minä itse otan aina yhteyttä maks. palv. tarj. nais. tai ap.väl. tarj erik. liikk..

• Home vie hermot

Hmm. Olin opiskelemassa vieraalla paikkakunnalla n. 15 vuotta sitten 8 kk. Huoneeni vastasi kuvaustasi, kuten myös oireeni. Huippukuntoisesta himokuntoilijasta romahdin muutamassa viikossa rapakuntoiseksi raunioksi joka nukahteli seisaalleen. Vieläkään en ole entiselläni, en edes lähelle, en jaksa enää edes töissä käydä, enkä voi terveysongelmien takia. Ja sosiaalipummeista huolestuneille kerrottakoon että en saa mitään tukia, minut järjestettiin nk. ikikarenssille joten voitte nukkua yönne rauhassa.

Sanoisin että jos et ole saanut amalgaami tms. myrkytystä, on hyvin tod. näk. että kyse on homeista. Jos suinkin mahdollista, vaihda asuntoa ja äkkiä. Ja kun haet uutta, ota mukaan joku homealtistunut tuttusi (jos sellainen löytyy) hän saattaa haistaa onko uudessa asunnossa hometta. Parempi muuttaa 10 kertaa turhaan kuin jäädä miettimään että "onko tämä vaan vanhan talon hajua". Terve asunto ei haise miltään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe