Terve!
Onko kenelläkään ollut ongelmia uuden Nexuksen mittarin kanssa? Asentaja sen kävi laittamassa, muttei osannut viedä hommaa ihan loppuun asti. Olen sitä itsekin parina päivänä yrittänyt saada toimimaan huonolla tuloksella.
Mittari toimii, virrat siis tulee jne. Mutta ei näytä mitään lukemia. Laitetta on paritettu onnistuneesti ym.
Jos joku Nexukset tunteva sattuu lukemaan, niin apu otettaisiin kiitollisena vastaan!
Langaton Nexuksen tuulimittari
16
1448
Vastaukset
- 20+16
Langattomat laitteet pitää parittaa käyttäämään samaa taajuutta. Katso manuaalista miten se tehdäään esim linkin:
http://www.hellasmarine.com/NX/Manuals/NX_SP3.pdf
manuaalissa on tuulimittarin resetointi opastettu kohdassa 5- 2+4
Näyttää siltä, että asentaja on kytkenyt laitteet eri tavalla kuin tuossa oppaan sivulla 17. Asentaja laittoi Wind laitteen omaksi yksikökseen, josta ei mennyt mitään yhteyttä Sea Data laitteeseen.
Minullahan on siis Sea Data asennettu viime vuonna langallisena versiona ja nyt sitten asentaja yritti lisätä järjestelmään langattoman tuulimittarin. - Anonyymi
Että manuaalista!!
Ostin vuosia sitten langattoman Nexus tuulimittarin . Mukana tuli kolme erilaista manuaalia, joiden minkään ohjeet toimineet parituksessa. Hullosta annettiin puhelimella ohjeet paritukseen joka poikkesi em. ohjeista kuin yö ja päivä. Mastoon vietynä yhteys katkeili jatkuvasti . Sitten laitoin 30cm ulokkeen mastosta jonka päähän tuulimittari asennettiin, ja toiminta parani muttei kokonaan.
Nyt on toisen akun osto, hinta on tuplaantunut, että silleen.
Seuraava mittari ei ole langaton missään tapauksessa
- Ihmettä odottava
Terve!
Samoja ongelmia. Kun mittari oli 1 metrin päässä, niin kaikki toimi. Ei enää kun propelli mastossa. Vaihtelin vastaanottoyksikön paikkaakin. Toivottavasti saan myös itse täältä vinkkejä. En ole mikään elektroniikan ihmelapsi.- Radioinssi
Mitähän taajuutta ja radiotekniikkaa tuo käyttää?
- aloittaja...
Radioinssi kirjoitti:
Mitähän taajuutta ja radiotekniikkaa tuo käyttää?
Selviäisikö taajuudet tuosta linkin manuaalista...
Manuaalissa sivulla 17 oli tosiaan, että tuuliyksikkö tulisi kytkeä Sea Data yksikköön, mutta luulisi tuuliyksikö toimivan myös omana yksikkönäkin itsenäisesti ilman Sea Dataa? Kuten se nyt siis on kytketty.
Osaako joku tähän jotain lausua kokemukseen perustuen.
Noissa on ollut ongelmia parituksen suhteen siinä mielessä, että aina ei asentajat , ei itse eikä "ammattimiehet" tajua sitä, että jos se anturi ei toimi siinä veneen kannella, ei se toimi siellä mastossakaan. Koko homma kannattaa hoitaa ensin kuntoon niin, että se systeemi pelaa ja sitten vasta anturi mastoon.
Nexus NX järjestelmä koostuu langattomasta tuulianturista, WSI asemasta, jossa on langaton vastaanotin sisäänrakennettuna ja sisäänmenot loki ja kaikutiedolle, sekä NEXUS bus (RS485) ulostulo. Anturit kytketään WSI boxille ja NEXUS bus vedetään mittareille rinnan, eli sama väylä kiertää kaikkien mittareiden vasemmanpuoleiset liittimet.. Yksi piuha boxilta eka mittarille ja sieltä eteenpäin riittää pikku lenkit. Kaikki piuhat vaan väri väriin rinnalle.
Ensimmäisessä käynnistyksessä mittarit pyytävät painamaan set nappia, jolloin jokainen mittari saa oman ID numeronsa. Joskus, kun vanhaan järjestelmään kytketään uusia mittareita voi ID numerot mennä solmuun ja data ei kulje oikein. Se edellyttää väylän resetointia, jolloin kaikki mittarit hakee uuden ID:n
Kun mittarit ovat verkossa oikein omilla ID numeroillaan voidaan anturi parittaa. Se tapahtuu laittamalla akku paikoilleen anturiin ja painamalla nappia anturista. Mikäli järjestelmään on laitettu jo aikaisempi paritus, voidaan se poistaa laittamalla tuulen kalibrointiarvo 1,7 (muistaaksnei C53) arvoon 1,99 ja sitten takaisin 1,7:n .. ja tämän jälkeen uusi paritusyritys.
Kun tuulitietoa alkaa tulemaan mittariin voidaan anturi kantaa mastoon. Langattomassa järjestelmässä on tuulianturin anturikohtaiset kalibroinnit hardcoodattu laitteen sisään ja ne tulevat automaattisesti järjestelmään. Ainoastaaan lokin kalibrointi ja svyysanturin köliasetus tarvii tehdä ja homma pelittää.
Jos jotain kiinnostaa, niin anturi toimii sillä vapaalla 2,4Ghz taajuuskaistalla, jolla toimii hiiret ym laitteet. Kanavia on 16kpl ja kanava voidaan vaihtaa eriksi tekemällä paritus uudelleen. Anturi valitsee sattumanvaraisesti oman kanavan jolla se toimii. Ongelmaa ei ole muiden veneiden kanssa sekoilussa, kuin lähinä teoreettisesti NEXUS NX sarjan veneiden kokoontumisajossa, jossa 50 venettä on kylki kyljessä samassa marinassa.
Tässä tapauksessahan ongelman ydin oli että veneeseen oli asennettu 2kpl WSI boxeja, mitä ei koskaan saa tehdä, tai ei siinä mitään järkeä ollut. Paritus oli napannut ilmeisesti väärään boxiin kiinni? Vai mitens se nyt olikaan.
tv Lähtökohtaisesti epärehellinen venetarvikekauppias.- Fenix din
Terve!
Joo näinhän se oli, että kaksi Wsi-boksia oli liikaa. Kytkin toisen pois ja laitoin johdotukset, kuten Vanhami tuossa edellä kertoi ja tällöin Sea Data löysi id-numeron 16 ja tuulimittari id-numeron 17.
(Aikaisemmin molemmat olivat olleet samalla id-numerolla, joka aiheuttaa ongelmia. Sama id-numero johtui siitä, että laitteet oli kytkettynä "itsenäisinä yksikköinä erillisine Wsi-bokseineen, jolloin eivät olleet tietoisia toisistaan.
Myöskin onnistunut paritus oli tapahtunut Sea datan Wsi-boksiin, johon taas ei tullut tuulianturilta mitään dataa ja näin ollen järjestelmä ei toiminut.)
Tämän jälkeen hain tuulimittarinanturin mastosta alas ja paritin laittteen, jolloin se lähti välittömästi toimimaan lähellä mittaria. Kun kiipesin takaisin mastoon kaveri katsoi koko ajan, että mittarissa lukemat säilyivät ja loppujen lopuksi anturi oli mastossa ja antoi lukemaa!
Nöyrimmät kiitokset Vanhamille asiallisesta palvelusta ja asiantuntevista neuvoista!!
Suhtautuisin kovin suurella varauksella nimimerkkiisi "Lähtökohtaisesti epärehellinen venetarvikekauppias"! ;) Suhtautuisin kovin suurella varauksella nimimerkkiisi "Lähtökohtaisesti epärehellinen venetarvikekauppias"!
Tällä palstalla on vaan yleensä ollut tapana dumata puolueelliseksi ja epärehellisiksi kaikki työkseen hommia tekevät, jotka rohkenevat julkaisemaan mielipiteensä. ;)- äläuskomitään
Sen verran kommentoin aiheen sivusta, että muutaman kerran olen kysynyt neuvoa tai mielipidettä Helsingin venenäyttelyn osastoilta. Ihan käsittämätöntä paskaa saa vastaukseksi. Täysin paikkansapitämätöntä tarinaa. Rehellisempää olisi kertoa, että on vaan keikkahommissa tällä osastolla, ja seisoo vaan puku päällä ja höpisee suomenruotsia med de bästa killar, mutta on oikeasti kortistosta napattu kaduntallaaja.
äläuskomitään kirjoitti:
Sen verran kommentoin aiheen sivusta, että muutaman kerran olen kysynyt neuvoa tai mielipidettä Helsingin venenäyttelyn osastoilta. Ihan käsittämätöntä paskaa saa vastaukseksi. Täysin paikkansapitämätöntä tarinaa. Rehellisempää olisi kertoa, että on vaan keikkahommissa tällä osastolla, ja seisoo vaan puku päällä ja höpisee suomenruotsia med de bästa killar, mutta on oikeasti kortistosta napattu kaduntallaaja.
Hyvä, sitten et ole jutellut ainakaan minun kanssa. Olen aina ollut venemessuilla ihan päivätyön puolesta, en koskaan pidä messuilla pukua, ruotsia puhun pakon edessä, enkä koskaan ole ollut kortistossa.
Se, että asiakkaan näkemys jostakin asiasta eri, kuin venemessuilla seisovan myyntimiehen, ei se tee automaattisesti myyjästä tietämätöntä. usein teknisesti osaavat kaverit ei ole sitten taas parhampia myyntimiehiä, kun taas hyvä myyjä ei välttämättä tiedä syvällisiä teknisiä yksityiskohtia ihan joka jutusta. Ts messuilla ei välttämättä ole myymäasä ne kovimmat tekniikkahinkkarit vaan myyjät.
- 5v_ikäinen_laite
Mikähän vika, kun systeemi toiminut ennen ok, nytkin toimii, kun anturi kannella, mutta maston päästa ei jaksa enää? Olen putsannut aurinkokennon ja vaihtanut patterin anturiin. Ei kuitenkaan löydä signaalia masto ylhäällä. Voiko anturin lähetystehot "hiipua", vai mistä kannattaisi lähteä selvitystyöhön?
- Roskiin1
Omassa veneessä tuo härveli ei oikeastaan koskaan toiminut kunnolla. Kaikki oli kunnossa kannella ja joskus maston huipussakin se näytti hetkisen lukemia, kunnes pimeni. Sitten taas maston nokkaan parittamaan systeemiä. Hetken toimi ja sitten taas lopetti toiminnan. Omasta mielestäni susi tekele ja se lensikin romukoppaan. Jos joskus vielä hommaa tuulimittaria niin langallinen. Saanut tarpeeksi langattomista härveleistä.
- Dyykkarii
Miten syvällä roskiksessa tuo on? Vai onko roskis tyhjennetty jo. Vois dyykata...
Onko kenno himmentyny? Jos se on himmeä, voi olla, että ei lataa kunnolla. Tsekkaa yleismittarilla akun jännite.
- ei_vieläkään_auttanut
Hei, kiitos vanhami vinkistä. Kenno on kirkas ja kiiltävä. Lataa ok ja toimii, kun masto alhaalla, n kk pelitti keväällä. Ylhäältä ei jaksa olla yhteydessä. Onko koko tuulianturi entinen/hiipunut(?), vai onko muita vinkkejä? Eikai MMI-boxi ole epäilyksen alla? Sen jälkeen ei jää kuin näyttö, joka näyttää pelaavan ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251960- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822