synnytysasennot?

rv9

Haluaisin kuulla kokemuksia että missä asennoissa olette synnyttäneet? Itse odottelen esikoista ja sikäli kaikki menee hyvin raskaudessa ja pääsen synnyttämään, niin olen ajatellut synnyttämistä pystyasennossa, seisten, tuolilla? Onko joillain kokemusta pystyasennossa synnyttämisestä? Mikä mahtaisi olla parhain asento synnyttää, mielipiteitä? Puoli-istuva on ilmeisesti suosituin asento, vai olenko väärässä?

16

2630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molemmat..

      lapset olen synnyttänyt puoli-istuvassa asennossa, esikoista yritin aluksi polviltani ponnistaa, mutta ponnistin "väärään suuntaan" eli se ei onnistunut ollenkaan. Itselleni puoli-istuva on ollut ehdottomasti paras vaihtoehto, olen saanut tehokkaita kunnon ponnistuksia. Nuorempi syntyi kolmella ponnistuksella.

    • ...

      Synnytin esikoisen tuossa 1v. sitten, ponnistelin aluksi kyljelleen maaten mutta se vaihdettiin puoli-istuvaan asentoon. Muistaakseni minulle ei edes ehdotettu muita tapoja.

    • ap.

      Onkos se sitten pelkkää tarua että puoli-istuvassa asennossa repeää helpommin kuin pystyasennossa? Kun olen kuullut että pystyasento on siksi helppo että tulee vähemmän repeämiä ja lapsi tu,ee helpommin ulos kun tulee vähän omalla painollaan sieltä..

      • Niihin..

        repeämiin vaikuttaa tosi moni asia, mutta voihan toki synnytysasennollakin olla merkitystä. Eniten vaikuttaa oma ihosi ja kuinka hyvin ihon kudokset joustavat. Synnytyksen kesto vaikuttaa repeämiin paljon, hyvin nopeissa synnytyksissä repeämiä tulee usein reilummin kun iho ei ehdi venyä. Ja tietysti vauvan koko, puudutukset ym. vaikuttaa myös.


    • -----------

      Multa kiellettiin kaikki muut asennot kun kyljellään tai puoli istuva epiduraalin takia... oisin halunnut kokeilla muitakin, mutta sanoivat ettei saa sängystä nousta kun on saanut epiduraalin...näin viisi vuotta sitten naistenklinikalla...

      • revennyt joo

        Minulta kiellettiin lppulta Naistenklinikalla muut kuin kylkiasento. Ponnistin ensin jonkin aikaa konttausasennossa, mikä tuntui itselle luontevalta (kuten olisi ollut ehkä jokin muukin pystyasento), mutta kätilö ei uskaltanut antaa lopulta käyttää sitä asentoa loppuun asti, koska siinä ei kuulemma pystynyt tukemaan välilihaa. Minulla on rakenteellisena poikkeavuutena hyvin matala/lyhyt väliliha, joka kyllä venyi hyvin mutta tilan kanssa oli silti niin ja näin...

        Väliliha leikattiin tuosta syystä ja sitten piti olla asento, jossa kätilön oli lisäksi mahdollista vielä tukea välilihaa.

        Sain noista huolimatta 3. asteen repeämät ja minua kursittiin synnytyksen jälkeen reilu tunti leikkaussalissa. Peräsuolen sulkijalihas puoliksi poikki sekä syvät repeämät emättimen sisällä. Jeah. Eipä tuosta kuitenkaan pysyvää haittaa jäänyt. Odotan mielenkiinnolla miten käy seuraavassa synnytyksessäni. Tuo kertomus oli ensimmäiseltä kerralta.


    • ap.

      Joo siitä oonitsekkinlukenut että epiduraalin jos ottaa niin sängystä ei nousta, mutta jos ilman epiduraalia synnyttäisi niin ehkä sitten tuo pystyasento onnistuisi.. mutta näkeehän tuon sitten, coi olla että kivut vie voiton ja otankin epiduraalin:)

    • ghsäf

      Minusta asentoa on turha miettiä etukäteen oppikirjan kanssa. Kroppa kyllä kertoo oikean asennon. Itse olin puoliksi seisaallani sänkyä vasten ja asentoa ei varmasti kuvata missään asentolistoissa, mutta se tuntui hyvälle. Kätilö sanoi että kyllä se käy näinkin, hän pystyy tässä työskentelemään joten sillä mentiin.

    • kkkkkkkk2

      minä ainakin synnytin kyljelleen koska oli pakko selälleen tai muuten kuin käännyin niin vauvan syke meni liian alas aina ei voi siis päättää

    • anney.d

      Minä synnytin kontallani synnytys salin lattialla :D Olin jo ennen synnytystä päättänyt etten ottaisi mitään puudutusta (toki kannattaa olla avoimin mielin siellä, koska koskaan ei tiedä mitä voi tapahtua, mutta on hyvä silti ajatella valmiiksi mitä haluaa ja missä vaiheessa pyytää kivunlievitystä!) Jokatapauksessa, syy siihen oli se, että ilman kivunlievityksiä pystyy paremmin kuuntelemaan omaa kehoa ja minulle luontui parhaiten tuo kontalleen ponnistaminen :) Suosittelen lämpimästi luomuna synnyttämistä mutta siihen kannattaa varustautua hyvin :)

    • weertys

      aika mimmi olet, jos seisten synnytät! sitten ei kannata epiduraalia haaveilla, koska et välttämättä sen laiton jälkeen kykene seisomaan. mulla tutisi polvet niin pahoin, etten voinu edes polvillani olla. polvillaan oleminen, eteenpäin (esim. mieheen nojaten) taitaa pystyasennoista olla yleisin? synnytystuolillakin toki voi kokeilla. kannattaa käydä etukäteen tutustumassa synnytysosastolla, mitä mahdollisuuksia on tarjolla. Jotkut kätilöt haluavat edetä omien mielipiteidensä pohjalta, mutta nykyään varmasti kysellään myös äidin mielipiteitä ja toiveita. esim. synnytysaltaita on synnäreillä rajoitetusti, niin välttämättä sitä ei voida etukäteen juuri sinulle luvata.

    • sen tietää

      Kyllä sen sitten siinä tilanteessa kun ponnistamaan rupee, niin itse tietää mikä asento on paras,,, menee vain tilanteen mukana! Se viesti vain jostain aivonystyröistä tulee.

    • kolmesti synnyttänyt

      Minä sain ekassa epiduraalin ja pääsin silti synnyttämään jakkaralle. Ei yhtään repeämää tai episiotomiaa, ei yhtään tikkiä. Toisen lapsen kätilöt pakotti synnyttämään sängyllä puoli-istuvassa asennossa joka sattui järjettömästi mun häntäluuhun, joku rakenteellinen juttu. Sit käänsivät kyljelleen mikä oli vielä huonompi. Anelin ja pyysin että antakaa nousta pois sängyltä mutta ei, pitivät kiinni. Mulla ei ollut mitään puudutuksia eikä mitään syytä miksi olisi pitänyt olla siinä asennossa, mutta kun kätilöt halusi. Mitään ei revennyt mutta häntäluu ja lonkat tulivat kauhean kipeiksi pitkäksi aikaa, samoin mieleen jäi traumat pakottamisesta. Kun kieltäydyin ponnistamasta makuullani kivun takia, kätilö tunki sormensa peräsuoleeni ja sanoi että nyt ponnistat, kuin ison kakan ja pakkohan se oli kun ei muuta voinut. Kuin olisi raiskattu.

      Kolmas syntyi lattialla patjan päällä, olin kontallani. Ei tikkejä tässäkään ja jäi hyvä kokemus. Vannotin heti alussa kätilöille että jos kaikki on hyvin, minua ei pakoteta sänkyyn selälleni vaan saan valita itse luontevimman synnytysasennon. En ajatellut valmiiksi mikä asento se olisi, vaan se tuli luonnostaan. Tärkeintä oli ettei määräilty tai pidetty kiinni.

    • Synnyttänyt

      Minulle kätilö sanoi jo synnytysvalmennuksessa, että jos ammattitaitoinen kätilö saa määrätä synnytysasennon, niin sitten se on kylkiasento. Tässä on kuulemma kaikkein helpoin kätilön työskennellä, eli venyttää välilihaa synnytyksen kuluessa ja lisäksi synnytys ei etene liian nopeasti. Näistä syistä hänen mukaansa tuossa asennossa tulee vähiten repeämiä. Valitettavasti tuollaisessa kätilön asettamassa kylkiasennossa on hieman hankalampi ponnistaa ja kaikilla äideillä ei kropan koordinaatio ole niin hyvä, että ponnistuksista tulee tuossa asennossa tarpeeksi tehokkaita.

      Olin itse ajatellut myös synnyttää pystyasennossa, mutta olin synnytyksen loppuvaiheessa niin loppu, että en olisi jaksanut mitään pystyasentoa enää. Olin myös kuvitellut, että siinä tarvitaan tuota painovoimaa avuksi, mutta kyllä niiden viimeisten supistusten voima on sitä luokkaa, että lapsi tulee kyllä ulos makuuasennossakin. Synnytin juuri kätilön asettamassa tuetussa kylkiasennossa ja hyvin sujui.

      • Toukka

        Taidettiin yrittää ensin konttausasennossa ja sitten kyljelleen maaten, mut loppujen lopuksi esikoisen ponnistin maailmaan puoli-istuvassa asennossa. Väliliha leikattiin.


    • äidiksi

      Itse halusin myös kokeilla ensin kyljelläni, olin kuullut kauhukertomuksia tuosta puoli-istuvasta asennosta. Ei oikein onnistunut, kätilö kehotti kokeilemaan puoli-istuvassa asennossa. Se olikin sitten siinä, olin tosi tyytyväinen! Mulla oli vielä tuuria, synnytyksessä mukana opiskelija sekä kätilö - ja tietty oma mies. Nojasin toista jalkapohjaa kätilöä vasten, toista opiskelijaa vasten ja mies tuki selän takaa.

      Episiotomia tehtiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe