Sadevesityhjentyvä pikkuvene?

Ei pumppua

Veneelle olisi paikka laiturissa. Hankittuna olisi myös 6 hv perämoottori, mutta vene puuttuu.

Minulla oli joskus Terhi 385 ja nyt olisi hakusessa saman kokoluokan vene, mutta se saisi mielellään olla sadevesityhjentyvä. Eli siis sellainen, että kun irroittaa pohjatulpan veneeltä lähtiessä, niin vene olisi takaisintullessa tyhjä sadevedestä, vaikka olisi satanut vähän enemmänkin.

Ehdotelkaa minulle sopivia veneitä. Onko uudesta Terhi 400 veneestä kokemuksia 6 hv moottorilla? Se kuulamma on sadevesityhjenevä.

38

10240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sksk323

      Eli vene vedetään maihin ja pohjatulppa auki?

      Muita versioita tuskin on, moni paljon isompikin vene on
      aika usein vain pilssiin tyhjentyvä eli vesi jää veneeseen.

      Mutta varmaan siis tarkoitit sitä alussa kirjoitin, jos pohjassa
      ei ole tulppaa niin eipä tuo vaikea homma ole tehdä mihin
      tahansa veneeseen. Tuon kaltaiseen veneeseen niin olisi tulpan paikka enemmin vaikka sinne perälautaan, mikä on sitten paras tulppa on
      eri taasen. Joko tulppa kaikessa yksinkertaisuudessaan jos
      perälaudassa ei ole puuta mutta sitten muutoin vaikka sikaflexillä
      putkenpätkä missä hana. Tai putkenpätkä ja tulppa siihen.


      http://venenetti.fi/jutut/terhi-400-on-konstailematon-yleisvene-mokkirantaan
      "Pohjatulpan irrottamalla Terhi 400 muuttuu sadevesityhjeneväksi."
      Siinä on tulppa jossakin..

      Nettiveneessä on tollasia myynnissä vaikka kuinka paljon, jos vaikka
      ei tarvii uutta ja haluaa säästää muutaman tonnin rahaa.
      50-200 eurolla saa taatusti hyvän tulpan veneeseen asennettuna jos
      se on ainoa ns kriteeri kuin että ostaa uuen veneen.

    • Ei pumppua

      Siis tarkoitin sellaista venettä, jonka avotila tyhjenee sadevedestä veneen kelluessa tyhjänä laiturin vieressä. Kaikki veneethän tyhjenevät, jos ne vedetään kuiville ja otetaan tulppa irti. Aina joskus kun tulee tilanteita, että sataa paljon, mutta ei pääse veneelle tyhjentämään sitä. Varsinkin syksyllä kun satanut vesi ei enää haihdu pois.

      Terhi 400 on käsittääkseni sadevesityhjentyvä, mutta onko kellään vielä käytännön kokemusta kuinka se liikkuu 6 hv moottorilla ja yhden hengen kuormalla?

      Jos jollekin tulee mieleen joku vastaava muun merkkinen, niin kaikki ideat otetaan ilolla vastaan.

    • Ei pumppua

      Hei vielä,

      Luin äsken Terhin esitettä ja siinä ilmoitettiin lähes kaikkien Terhien olevan sadevesityhjentyviä nykyään. - Siis myös mallit 385 ja 440.

      Onko kellään uutta 385:sta tai 440:stä, jotta voisi testata kuinka korkealla vene kelluu ilman pohjatulppaa tyhjänä perämoottori ja bensatankki veneessä?

      Toivoisin tästä käytännön kokemusta, koska veljen kymmenkunta vuotta vanha Terhi Nordic ei ole sadevesityhjentyvä käyttökunnossa, vaikka niin mainoksessa väitetäänkin.

    • sksk323

      Veikkaan vaikka ihan fakta pohjaa ei ole että kokonaan
      sadevesi tyhjentyvää ei ole, niitä on missä avotilan vedet
      tyhjenee sinne kannen alle pilssiin. Mutta se ei ole iso
      apu jos vene on viikkoja vedessä ja sataa monta kertaa niin
      alkaa olla jo uppoamis vaarassa, kokemusta on.

      Ongelma on siinä kun se lattiantaso on liian lähellä vedenpinnan tasoa
      niin ei voi oikein olla itse tyhjentyvyyttä suoraan ulos, on se riski
      että vesi tulee sisään sieltä tyhjennys reiästä.


      Olisi tosiaan kiva tietää että tuossa kokoluokassa veneitä jotka
      tosiaan olisi kokonaan sadevesi tyhjentyviä.

    • Terhifuni

      Moi! On todellakin esim Terhi SeaFun kelluu ilman pohjatulppaa vaikka koko kauden laiturista. Tulppan kun poistaa niin muutama litra tulee vettä sisään ja veneeseen hypätessä tulppa nopeasti paikoilleen ja äyskärillä vene tyhjäksi.

      Ei tämän kokoluokan pikkuveljessä mitään pinssejä ole. Terheissä ainakin toimii hienosti. Ja uskon että uusi
      Terhi 400 on mietitty juuri näin.

      • sdacsasa

        Entäs jos sataa paljon eikä se poistoreikä kerkii vetää kaikki vesiä ulos.
        Vastaus, veneesi uppoaa. Lisäksi aallokko voi estää veden ulos pääsyn.

        Mutta jos toimii niin ok..


      • Anonyymi
        sdacsasa kirjoitti:

        Entäs jos sataa paljon eikä se poistoreikä kerkii vetää kaikki vesiä ulos.
        Vastaus, veneesi uppoaa. Lisäksi aallokko voi estää veden ulos pääsyn.

        Mutta jos toimii niin ok..

        No kyllä se sadevesi ehtii siitä reiästä poistua. Sellainen vaara kyllä on, että jos puista esim. tippuu lehtiä ja muuta roskaa paljon veneeseen, niin ne voivat tukkia tyhjentymisreiän ja vene täyttyy sateella.


    • ijcoidcodscjk n
    • terhi385

      Terhi 385 ei ole sadevesityhjentyvä,ainoastaan pohjatulppa löytyy.

    • Kiinnostais tietää

      Samoin vanha 440 ei ole sadevesityhjentyvä, mutta olisivatkohan uudet kun Terhi kotisivuillaan väittää molempien olevan sadevesityhjentyviä.

      Ei luulisi noin ison firman valehtelevankaan.

      • ghnnnnnvvf

        Et voi kysyä asiaa heiltä?

        Tuskin näiden pienten veneiden rakenne niin oleellisesti ole
        muuttunut pitkänkään ajanjakson aikana että tuo asia olisi muuttunu.

        Kokonaan itse tyhjentyvä voi vain, dr edellyttää että
        lattia veneessä on tarpeeksi paljon vedenpintaa ylempänä.
        Jos siis ollaan ihan rajoilla niiin riski on että vene joku kerta uppoaa.
        Pohjatulppa takalaidassa tai jossain muussa vastaavassa paikassa
        voi olla eli ajon aikana voi tyhjentää veneen vedestä.
        Sitten se että kautta aikojen on ollut pieniäkin veneitä missä sadevesi
        menee kannen alle pilssiin josta se sitten jollakin tavalla pitää tyhjentää.

        Näin siis ainakin vanhoissa nelimetrisissä avoveneissä mistä mulla on kokemusta, uudemmista en tiedä ihan varmuudella.


      • terhi385

        vuoden vanha Terhi 385.....


    • Hyvin toimii

      Rönnqvist 16:ssä sadevesityhjentyvyys toimii erinomaisesti. Yleensä pohjatulppa on pois paikoiltaa koko kesän, koska pääasiassa ajelen yksikseni. Laitan tulpan paikoilleen vasta kun veneeseen tulee kyytiin enemmän kuin kaksi henkilöä.

      Laiturista peruuttaessa kyllä vettä tulee vähän lattialle, mutta vesi poistuu heti liikkeelle lähdettäessä.

      • Anonyymi

        Veneissä ei ole lattioita.


    • Ei pumppua

      Nyt löyty tietoa Terhin kotisivuilta osoitteesta: http://www.terhi.fi/esitteet-ja-huolto-ohjeet/kaytto-ja-huolto-ohjeet

      Tässä suora lainaus em. sivulta ladatusta ohjeesta. Ilmeisesti joku muukin on asiaa aprikoinut kun on täytynyt tehdä asiasta ohje.

      "TERHI VENEIDEN SADEVESITYHJENNYS


      Sadevesityhjennys tarkoittaa että veneen voi jättää laituriin ja poistaa pohjtulpan. Veneessä
      on aina vähän vettä mutta mikäli sataa veden taso säilyy samana.
      Kun tulee veneeseen laitetaan pohjatulppa paikoilleen. Veneessä oleva vesi voidaan poistaa
      äyskärillä tai ajon aikana (liukuvat veneet). Ajon aikana vesi poistetaan veneestä nostamalla vene plaaniin, poistetaan pohjatulppa ja alipaine imee vedet pois. Tyhjennyksen jälkeen tulppa laitetaan paikoilleen ennekuin vauhtia hidastetaan.

      Veden määrä veneessä riippuu venemallista."

      Eli nyt olisikin kiva tietää, että kuinka paljon vettä mikäkin venemalli sisäänsä jättää? Tarviiko kumpparit kun laittaa pohjatulpan kiinni vai ei? Vähän tuntuu siltä, että markkinamiehet ovat ehkä saattaneet vähän laajentaa käsitettä sadevesityhjentyvyys. Käytännön kokemukset erityisesti malleista 385, 400 ja 440 kiinnostaisivat edelleen.

      • Hyvä kysymys

        Onko vene, jossa on vettä sateen jälkeen sadevesityhjentynyt?


      • Jkdkxkxkx
        Hyvä kysymys kirjoitti:

        Onko vene, jossa on vettä sateen jälkeen sadevesityhjentynyt?

        Mulla on vene isossa n. sadan veneen laiturissa, ja voin kertoa että terhit loistavat siinä että aina sateiden jälkeen niissä on vettä sisällä kun muut avovenemerkit kuivia.


    • sadevesijoojoo

      sadevesityhjennys ja tyhjenee ajossa.Tämähän tarkoittaa sitä että pitää ne jalat kastella veneeseen mennessä.Ajossa vasta vene tyhjenee vedestä mutta jalat ei.Poistin koko systeemin omasta veneestä,nyt on automaattipilssipumppu ja ei tartte ihmetellä.....

    • Ei Pumppua

      Eikä siinä kastu aina pelkästään jalat. Jos lattialla on vettä, niin silloin myös pohja limoittuu ja on erittäin liukas märkänä. Kukahan ottaa vastuun, jos joku liukastuu sadevesityhjentyneestä Terhistä mereen? Lisäksi limoittunut pohja on siivottoman näköinen sekä kuivana, että märkänä.

      Tuon Terhin määritelmän mukaan kaikki alle kuusimetriset uudet veneet ovat sadevesityhjeneviä. Eli eihän mikään nykyajan vene uppoa kellukkeidensa ansiosta kokonaan, jos niistä ottaa pohjatulpan pois. Jotkut vaan ottavat sisäänsä vähän enempi vettä kuin toiset.

      Kyllä markkinamiehet osaa. Oikein sylettää kun asiaa terkemmin miettii. Kun aloitin tämän ketjun, niin uskoin uuden Terhi 400 veneen olevan oikeasti sadevesityhjentyvä ja tosissani ostamassa sellaista. Nyt kun asiaa on tutkinut vähän enempi, niin täytyy sanoa, että Terhi ei taida soveltua minun tarpeisiini ja muutenkin luottamus heidän markkinointiviestintään on aika heikolla tasolla.

      Edelleenkin olisin kiitollinen, jos viitsitte lisäillä tähän ketjuun oikeasti sadevesityhjentyviä veneitä. Siis sellaisia, joiden lattialle ei jää vettä sateen jälkeen. Sen tiedän, että Rönnqvist on kokonaan tyhjä sateen jälkeen. Myös tuollainen Paro 445 vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    • 393939393933

      Oikeita sadevedestä tyhjentyviä veneitä on rönkyt ja utternit. Ne ovat myös kovan kelin veneitä, sade ja aaltojen tuoma vesi poistuu näppärästi ilman mitään pumppuja.

    • Mistä löytyy?

      Kaveri hakee sadevesityhjentyvää, koneeesta päätellen soutuvenettä kokoluokassa 4m. Onko jossain olemassa joku rönkky tai uttern 13 jossa konesuositus 6 hp ja olisi sadevesityhjentyvä?

    • Terheilijä

      Tere! Terhi SeaFun voi kelluva ilman tulppana koko kauden laiturista, jolloin sisällä on muutama litra vettä, joka on helppo poistaa (max 2min) kun veneeseen hyppää. Toki silloin varpaat kastuu jos ei istu penkillä tyhjentämisestä Terhiä. Jos tämä on liikaa muutaman kerran kaudessa tapahtuessaa vrt samalla saa huolettomasti laiturista kelluvan veneen, niin sitten pitää hankkia reilusti isompi vene. Esim Mix Buster olisi hyvä vene, mutta ei itsetyhjentyvä, joten vastaavassa tilanteessa menisi kuin kivi pohjaan Terhiin verrattuna. Itselläni Buster XL ja Terhi SeaFun laiturista välillä viikkoja itsekseen ja hienosti kelluvan molemmat.

      Tietämättömille vielä Terhissä ei pilssiä ole koska veden pinta määrittelee tason miten vettä kertyy veneeseen kun taasen Bustetin pohja pintaa ylempänä ja sadevesi valuu suoraa ulos. Terhi hyvä hintansa ja käyttöönsä nähden tässä suhteessa.

      Aurinkoisia kesäpäiviä Kaikille !

    • Hyi Terhi!

      Onko niin, että Rönnqvist ja paro ovat ainoat oikeasti sadevesityhjentyvät pienveneet? Terhi ei ole perinteisessä mielessä sadevesityhjentyvä, vaikka he niin haluavat uskotellakin.

    • terhikelluu

      Vettä Hattuun! Terhi voi kellua koskemattomana 5kk laiturissa, joten itsestääntyhjentyvyys lienne fakta! Kokemusta on ja paljon!

    • Mr. Esteri

      Minulla uusi Terhi 440, joka on ns. sadevesityhjentyvä. Kuitenkin kun on 6 hp moottori perässä ja tankki täynnä, on painoa sen verran, että vettä tulee pohjalle muutamia senttejä. Jos ei ole sateita tiedossa pidän mieluummin tulpan kiinni jolloin pohja pysyy kuivana. Jos jättäisin veneen pidemmäksi aikaa paikalleen, saattaisin ehkä jättää tulpan auki. Ilman konetta ja muuta painoa vettä ei veneen sisälle kertyisi ollenkaan vaan se olisi todellakin sadevesityhjentyvä.

    • Määä.

      Mulla on Terhi Big Fun. Miten tuossa veneessä sadevesi poistuu tai tarkemmin mitä kautta se poistuu. Eihän tuossa ole mitää reikää mistä sadevesi pääsisi valumaan välipohjaan ja sitä kautta pohjatulpan kautta ulos. Kuskin penkin edesssä on pieni vipu mutta mitään reikää veden poistumiselle ei ole. Mitä tuosta vivusta edes tapahtuu.

    • 4324234

      Terhi on kyllä yksi vitsi. ABS muovinen paska, uretaanit vettyy ja vene kaatsille. Ostakaa kunnon laitteita mitkä kestää isältä pojalle idiootit!

    • Määä.

      Mut olisko tuohon sadevesi tyhjennykseen selvyyttä.

      Mikä vene nykyään kestää isältä pojalle. Tervatut puuveneet kestivät mutta niiden aika on ohi. Miten sulla 4324234 tuo uretaani pääsi vettymään entä mitä ongelmia oli ABS muovin kanssa. Mistä terhistä sulla on kokemuksia?

    • Määä.

      Itse itselleni vastaten. Vipu olikin tulppa. Tulppa oli kuin liimattu paikoillee. Uusi tulppa paikoilleen ja nyt toimii. Voisko sitä taas tyhmempi olla. Sama pää kesät talvet.

    • hoxhoxnumerounooooo

      Vedet pääsee kuoren väliin esim jos olet asentanut jonkin kaiun tai plotterin tms. Pienikin reikä mistä vesi pääsee välikuoreen niin vene on entinen. Ajansaatossa sinne muodostuu kondenssia joka turvottaa uretaanin. Helpoin tapa seurata tätä on punnita paketti vuosittan, paino nimittäin nousee hiljalleen ;) semmoista se halpa paska on.

    • Ei pumppua

      Syksyn sateet lähestyvät, eikä vielä ole löytynyt sadevesityhjentyvää pikkuvenettä.

      Siis, onko markkinoilla noin 4 m pitkiä sadevesityhjentyviä veneitä?

      Jos on, niin ostaisin sellaisen heti.

    • Terhi Sea Fun C

      Minulla Terhi Se Fun C. Teknisissä tiedoissa on, että se on sadevesityhjentyvä. Kun on perämoottori, bensa-astia ja akku takana niin takaosa on aika syvällä. Ei se tyhjene. Kun tarkasti lukee Terhin tietoja, ainakin minun ohjekirjassa lukee: "Vene on sadevesityhjenevä, kun se on suunnilleen suorassa". Eli ei moottoria ei mitään. Tyhjänä pysyy. Häätyy ite tyhjentää. NIin se vaan on. Joko ajamalla tai äyskäröimällä.

    • Ällöttävää!!

      Minusta on huijausta ja ostajien aliarviointia väittää mainonnassa moottorivenettä, joka ei kestä moottorin painoa itsetyhjentyväksi.

      Heti tulee mieleen, että mikähän muu väittämä ei esitteissä pidä paikkaansa? Jos valehtelee yhdessä asiassa, niin sopii epäillä, myös monessa muussa asiassa on totuutta vääristelty ja faktoja kaunisteltu!

      • mulla on terhi 400

        Mulla on terhi 400 jossa on 50 kg painava 10 hv moottori ja aika iso akku sekä pieni sähkömoottori. Veneen voin jättää tulppa auki rantaan ja sadevedet häipyy hienosti. Toki veneeseen tulee muutama litra vettä, mutta kyllä venettä voi hyvin sanoa sadevesityhjeneväksi. Abs uretaaniveneillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Ite oon vielä tyytyväinen tuohon. Uskomattoman vakaa vene kokoisekseen.


      • Vaahtokarkkivene
        mulla on terhi 400 kirjoitti:

        Mulla on terhi 400 jossa on 50 kg painava 10 hv moottori ja aika iso akku sekä pieni sähkömoottori. Veneen voin jättää tulppa auki rantaan ja sadevedet häipyy hienosti. Toki veneeseen tulee muutama litra vettä, mutta kyllä venettä voi hyvin sanoa sadevesityhjeneväksi. Abs uretaaniveneillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Ite oon vielä tyytyväinen tuohon. Uskomattoman vakaa vene kokoisekseen.

        Jos Terhi saa vettä sisäänsä niin se kaatuu nurinpäin helposti ja sitä ei saa oikein päin enää millään. Tuo vaahtokellukehan on hassusti siellä pohjassa kuorine välissä, toisin kuin lasikuitu ja peltiveneissä.


    • xpirjo

      Minulla on tosi vanha Rönnqwist joka kiitettävästi kerää sadevedet sisäpuolelleen. Jostain tulee vettä myös etuluukkuun.

      Aikomus on asentaa ensikeväänä tulppa sadevedentyhjennysputken päähän ja laittaa pilssipumppu etuluukkuun sekä sadevesilaatikkoon.

      Tuolla veneilypuolella on ollut erilisiä akkuja, kytkimillä ja automaattipumppuja joilla välipohjat pysyvät kuivina. Pitäisiköhän innovoida sellainen myös välipohjaan... noin kaiken varalta. Erillinen akku, jotta pumppu ei pääse tyhjentämään moottorin akkua.

    • Anonyymi

      Mitenkä vettä on voinut mennä Terhi Sea Fun C:n akkulaatikkoon? Akku ui siinä. Missään muualla takalaatikossa ei vettä ollut.

    • Anonyymi

      No mikä se totuus on 385 Terhistä, ei uppoa satamassa vaikka litra saattaa lattialla vettä ollakin? Nimimerkillä veneen osto edessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe