Hei kaikki,
olen pian valmistuva (2 kk kuluttua) liiketalouden tradenomi, erikoistumislinjana henkilöstöjohtaminen.
Olen pitänyt kaupallisista henkilöstöalan AMK-opinnoistani, henkilöstöjohtaminen on ollut todella mielenkiintoista ja mukavaa, mutta nyt mieleen hiipii silti taas ajatus, joka on ollut mieleni sopukoissa lähemmäs 10 vuoden ajan.. Nimittäin suuri unelmani: lukea itseni psykologiksi.
Olen aina ollut äärimmäisen kiinnostunut psyykkisestä toiminnasta, mielenterveydestä, käyttäytymisestä, emootioista jne jne.. Ja myöskin neuropsyka kiinnostaa paljon. Olen sivistänyt itseäni paljon itsenäisesti, eli lainannut kirjoja kirjastosta jo vuosien ajan ja opiskellut psykologiaa itsekseni kotona, ns. harrastuksena. Se on todella mielenkiintoista. Jo lukiossa psykologia vei minut mennessään, ihastuin aineeseen, mutta en jostain syystä koskaan hakenut sitten lukemaan psykologiaa.. Ehkä siksi, että yo-todistukseni ei ollut kovinkaan huippu (yksi B, yksi E, loput C:tä) ja opinnonohjaajamme kyllä muistutti siitä aika monesti.
Mitä vinkkejä antaisitte pääsykokeisiin? Mitä vinkkejä antaisitte kokeeseen pänttäämiseen yleisesti? Tarkoituksena olisi hakea Tampereelle lukemaan, jos nyt jonnekin keväällä haen. Onko Tampereella psykologiaa opiskelevia täällä paikalla?
Lisäksi mietin sitä, että koska mahdollisen hakuni aikaan minulla on kaksi tutkintoa; ylioppilastutkinto ja Tradenomin tutkinto, niin kumman papereilla minä oikein haen yliopistoon..? Ja lisäksi: onko niillä todistuksilla oikeasti väliä kuinka paljon, voiko sisään päästä, jos koe itsessään menee huippuhyvin? (Kaksi eri kiintiötä?)
Kiitos paljon!
Tradenomista psykologi? Huh :--)
4
480
Vastaukset
- LäpDance
Yksi vaihtoehto on hakea lukemaan soveltavaa psykologiaa Rovaniemelle.Suosittelen. http://www.ulapland.fi/?deptid=18784
- weerees
miksi tuo on mielestäsi suositeltavaa? Eihän tuommoisesta soveltavasta psykologiasta saa mitään ammattia itselleen. Kaikenlaisilla generalistitutkinnoilla varustettuja akateemisia työttömiä on pilvin pimein.
- LapDance
No itse asiassa kaikki tälltä valmistuneet ovat työllistyneet hyvin. Yleensähän generalisteista on työttömänä jotkin epäsosiaaliset valtio- tms. tieteilijät.
- psykologi vastaa...
No miksipä ei tradenomipohjalta voisi hakea psykologiaa opiskelemaan, mikäli innostusta riittää :)
Käsittääkseni et tässä vaiheessa tee hakuvaiheessa mitään YO-papereillasi taikka trade-tutkinnollasi, vaan pääsykokeissa olet ihan pääsykoemenestyksen varassa. Silloin kuin itse hain psykologiaa opiskelemaan, osa opiskelijoista (hiljattain yo-todistuksen saaneet) valittiin yo-todistuksen ja pääsykokeen perustella, osa taas pelkän pääsykokeen perustella. Mutta tuo kannattaa tarkistaa yliopistojen kotisivuilta, omasta hakuajastani on jo reilusti aikaa.
Kannattaa huomata, että psykologian pääsykokeessa painottuu tilastomatematiikka, joten sitä kannattaa treenata. Lisäksi muista, että yliopistossa suurin osa psykan tenttikirjoista on englanniksi, joten englantikin saisi olla suht hyvin hallussa. Mutta uskoisin, että kovalla motivaatiolla, tradenomikoulutuksen käyneenä sekä opiskeluun tottuneena selviäisit psykan opinnoista ihan hyvin!
Vinkki: kokeile tehdä avoimessa yliopistossa psykan perusopinnot (ainakaan niitä kutsuttiin approbatur-opinnoiksi, ei ole varma nykyisestä nimestä). Samoin tilastotieteen peruskurssi avoimessa yliopistossa olisi varmaan hyödyllinen psykan pääsykokeen kannalta. Tsemppiä :)
ps. Tuosta Rovaniemen yliopiston "psykologian" linjasta en olisi mitenkään innoissani. Sieltä et saa laillistetun psykologin pätevyyttä, etkä pääsisi opiskelemaan mm. neuropsykologiaa, josta kerroit olevasi kiinnostunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818