Paljon kissa maksaa vuodessa?

entinenkoiraihminen

Olen köyhä opiskelija ja olen kauan haaveillut kissasta. Joten paljon on hyvä säästää rahaa ennen kun hankkii kissan? Paljon sinulla/tutullasi kuluu kissaan vuodessa? Ja tottakai ymmärrän, että se vaihtelee jos vaikka kisu sairastuu...

52

2960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissaton.

      Ihan summamutikassa nappasin tuon eläinlääkäriaseman hinnaston, että voi vähän siitä katsoa suuntia eri toimenpiteistä. Sitten tietenkin kaikki ruoat, kissanhiekat, kissanvessa pitää hankkia, leikkikaluja ja kiipeilypuu tai raapimapuu. Jos asunnossasi on parveke, niin sinne kissa ei voi mennä ellei parveketta ole verkotettu tai lasitettu (maksaa). Jos tarvitset joskus kissanhoitajaa jos matkustat jonnekin mihin kissa ei voi tulla mukaan, niin sekin maksaa.

      En osaa mitään könttäsummaa arvioida, valitettavasti. Itsekin olen köyhä ja haaveilen kissasta, mutta toistaiseksi en ole uskaltanut ottaa kun ei ole yhtään säästössä vaan pikemminkin on velkaa. :(

      Toivottavasti haaveet kissasta muuttuvat joskus todeksi. :)

      http://www.elainlaakariasemaakuutti.fi/usein-kysyttya/hinnasto.html

      • Omasta kokemuksesta

        Moikka moi, itse otin kissani viimeisen ammattikouluvuoteni aikana. ja kirjoitan nyt sitten pitkän viestin ihan tästä miten minun kukkarolla raha juoksi.

        Aluksi rahaa meni reippaasti, mutta siitä selvisi, kun kiristi vain omaa vyötä tiukemmalle. Kaurapuuroa ja lättyjä, nam ;) Itse etenin kuitenkin näissä tarvikehankinnoissa vaihe vaiheelta, jolloin se ei tuntunut kerralla ihan kamalan kalliilta. Tärkeimmät varusteet täytyy tietysti hankkia heti, ruokakupit, alustat (jos haluat suojella lattioita, kuten minä!), vessa lapio, harja, ruoat ja hiekat.

        Nuo ns. pikku tavarat irtoavat kyllä alle 50:llä eurolla. Hyvä, hajuja pitävä umpivessa lähtee jo 20€:lla ja kupposet ja harjat. sekä alusta tekee yhteensä suunnilleen saman verran. Leluja kannattaa ostaa lopulla 50€:n budjetilla.

        Hiekan ja ruoan suhteen laatu = säästö.

        Ruoka puolelta suosittelen nappaamaan mukaan kunnon pussukan Applawsin naksuja, itse haen kerralla aina 7kg säkin, joka paikasta riippuen on vähän yli tai ali 45€. (noin 6,42€/kg) Eläinkaupan märkäruoat ovat yleensä 1-1,50€/kpl joka verrattaessa ns. "arvostettuihin" markettivaihtoehtoihin voi päätyä jopa halvempiin hintoihin. Plussaa tottakai on se, jos tulevaisuuden kisusi tykästyy raakaravintoon. Seiti palaset ja kunnon könttä jauhelihaa ei kyllä kaada kenenkään taloutta.

        Hiekkana meillä mennään Compact Carella, joka jälleen paikasta riippuen on 15-18€ tienoilla. ja kun kerralla ostat sen 2 säkkiä ja kaadat ensimmäisen vessaan lähes kokonaan ja sen päälle vain lisäilet aina, kun tarve on, se kestää, kestää ja kestää. Ja ennen kaikkea, pitää hajut poissa =)

        Eli tähän alku rysäykseen jos hankkii sellaiset 150-170€ niin saa kunnon ruokavarastot märkäruoankin puolelle, ettei tarvi heti seuraavana päivänä hakea lisää.

        Samaan aikaan kannattaa myös varata rahaa rokotukseen. Ensimmäinen rokotus oli minun kotiseudulla 51€, kuukauden päästä haettava vahvenne 22€ ja matolääkkeen saa ylöspäin pyöristettynä 10€:lla eli yhteensä 83€. Sirutusta ei myöskään saa unohtaa mutta minä hankin sen vähän myöhemmin, joten palaan sen hintaan kohta.

        Näine hyvine minä sitten aloin tiputella näitä kissatarvikkeita kotiin vähitellen, elellen tasaista hiekka/ruoka kustannut elämää noin 20€/viikko paitsi silloin, kun piti ostaa uusi säkki hiekkaa (noin kerran kuussa, vaikka pidemmällekin pääsee) tai naksuja (n. 2,5-3 kk:n päästä).

        Sitten talvi alkoi olla lopuillaan ja meille hankittiin valjaat 5 m Flexi 30€ ja kävimme ottamassa sirun 70€ ja nappasimme kulkuset irti 25€, koska herra oli yli puolenvuoden. Eli rahaa meni normaalien kulujen lisäksi 125€.

        Kiipeilypuut ovat myös tärkeitä kissalle ja suosittelen, että hankit ne mahdollisimman äkkiä., Minä jouduin talouteni kanssa toimimaan niin, että puut saatiin hankittua kollin 9 kk lahjaksi ja ne sitten ostettiinkin heti katosta alttiaan asti olevina =) 100€/kpl. Itse kannoin pahaa mieltä siitä, että en saanut puita heti, mutta aktiivisella seuranpitämisellä ja keväällä aloitetulla ulkoilulla kisu kyllä pysyi tyytyväisenä ja kehittyi aivan normaalisti. Ainoa, joka puiden puuttimesta isosti kärsi, on minun kangassohva, mutta sen osasin ennustaa jo ennenkuin kissa saapui taloon ;)

        Eli karkeina numeroina säästele rahaa ensialkuun sellainen 500€ niin sillä pääset liikenteeseen kaikissa näissä vaiheissa, joita tässä luettelin, niin siitä jää vielä säästöön hätävara rahaa, jos kisuli vaikka sairastuu. Hätätilanne säästöt ovat aina tuki ja turva niin eläin asioissa, kuin meidän ihmistenkin asioissa.


    • 11+18

      "Olen köyhä opiskelija" kertonee jo aika paljon, ettei ole aikasi hankkia kissaa.

      Kissan ylläpitäminen ei ole mitään halpaa lystiä. Eläinlääkärikulut maksavat paljon ja siihenkin voi vaikuttaa jonkin verran esimerkiksi antamalla eläinkaupasta ostettua laadukasta märkä- ja kuivaruokaa. Minulla menee kahdella kissalla noin 200 euroa kuukaudessa ruokiin. Hiekkalaatikon hiekkakin maksaa ja sitäkin tarvitsee vaihtaa tarpeeksi usein. Muut tarvikkeet, lelut ja kiipeilypuu maksavat. Kaikki maksaa.
      Kissa pitää myös madottaa ja rokottaa asianmukaisesti ja rokotus on meillä ollut noin 70-80 euroa/per kissa. Kissat ovat sisäkissoja, mutta ihmisten kenkien mukana tulee likaa ja erilaisia tauteja, jotka voivat tarttua kissoihin. Kunnollinen kissanomistaja myös leikkauttaa kissan, jos ei aio pentuja tehdä ja esimerkiksi kollille tehtävä kastraatio maksaa noin 130 euroa. Naarailla maksaa enemmän. Joskus joutuu muutenkin viemään kissan eläinlääkäriin erilaisten asioiden takia, kävimme kerran kissaflunssan takia ja 15 minuutin käynti tuli maksamaan 90 euroa. Kesäisin matkustan paljon kissojen kanssa ja käymme myös välillä ulkomailla. Passit, siruttaminen ja rabies-rokotus tuli maksamaan kahdelta kissalta 300 euroa.

      Kissa on hieno kaveri ja tuo paljon elämää taloon. Erilaisten hoitojen, tarvikkeiden ja ruokien ohella se tarvitsee myös huolenpitoa, aktiviteetteja ja aikaa ihmiseltä. Kissan kanssa pitää viettää aikaa ja leikkiä, ettei se tylsisty tai huonommassa tapauksessa masennu. Parveke pitää olla lasitettu tai verkotettu, jotta kissa voisi siellä vapaasti viettää aikaa. Ulos vain valjaissa.

      Näitä asioita kun mietit, niin tiedät hyvin itsekin, oletko valmis ottamaan kissan.

      • entinenkoiraihminen

        Vastauksesi kuullostaa siltä, että vain rikkaat ihmiset voivat tarjota kissalle tarvitsemansa kodin. Minä aloitin tämän keskustelun, että tietäisin paljon pitää rahaa säästää, ennen kun voin hankkia kissan. Kyllä sen tiedostan ettei sitä kannata hankkia juuri nyt kun säästöjä ei ole. Aijon opiskella vielä monta vuotta, haluan kissan ennen valmistumista.

        Ja miten sinulla voi mennä 200 e kuukaudessa ruokiin ? Onko kissoillasi jokin sairaus tai allergia, että erikoisruoka on tarpeen ? Jos ei, halvemmallakin niitä ruokia saa.


      • 8+9
        entinenkoiraihminen kirjoitti:

        Vastauksesi kuullostaa siltä, että vain rikkaat ihmiset voivat tarjota kissalle tarvitsemansa kodin. Minä aloitin tämän keskustelun, että tietäisin paljon pitää rahaa säästää, ennen kun voin hankkia kissan. Kyllä sen tiedostan ettei sitä kannata hankkia juuri nyt kun säästöjä ei ole. Aijon opiskella vielä monta vuotta, haluan kissan ennen valmistumista.

        Ja miten sinulla voi mennä 200 e kuukaudessa ruokiin ? Onko kissoillasi jokin sairaus tai allergia, että erikoisruoka on tarpeen ? Jos ei, halvemmallakin niitä ruokia saa.

        Ei tuon kirjoittajan juttuja kannata kovin vakavasti ottaa. Kyseessä on fanaatikko, jolla on kissa-asiat menneet pahasti yli, kuten tekstistä taisit itsekin huomata. Hän näkee asioissa vain oman mielipiteensä totuutena ja sen mukaan luo määritelmänsä "kunnolliselle" kissanomistajalle.

        Ei kissan pitäminen tosiasiassa kovin kallista ole. Meillä kissat hoitava ruokapuolen pääosin saalistamalla itse ruokansa, joten ravintomenoja tulee sulan maan aikana aika vähän. Jos pidät kissan sisäkissana, niin silloin ruokamenot ovat tietenkin suuremmat. Eläinkaupan ylihintaiset ruokamerkit eivät ole kissoille välttämättömiä. Aivan yhtä hyviä ruokia saa marketeista. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan tutkittu asia. Eläinlääkärikuluja voi huonolla tuurilla tulla. Meillä on siltä osin siltä osin päästy vähällä, sillä kissoja ei ole tarvinnut käyttää kuin rokotuksissa ja leikkauksissa. Terve elämäntapa yhdistettynä itse saalistettuun ravintoon pitää kissan hyvässä vireessä fyysisesti ja henkisesti.

        Ota kissa, jos siltä tuntuu. Leikattuja aikuisia kissoja saa hyvällä tuurilla ilmaiseksi.


      • -----

        17 18

        Jopas jotain.
        Ennen kissat söi mitä ihmisiltä jäi, tekivät tarpeensa ulos ja läksivät reissuilleen, joskus palsivat, harvemmin eivät.
        Minäkin pistin vähän yli :)
        Kun kissasta pitää huolta, sille on ruokaa, vaikka halvempaakin katti kyllä pärjää.
        Maalla asuvat voivat antaa ulkoilla vapaasti, säästää kun syö hiiriä ja tekee tarpeensa ulos. Madottaa tietenkin pitää jos syö hiiriä ja myyriä. Muutakin ruokaa on tietenkin annettava, ei kissa omavarinen ole.
        Minulla menee noin 30-40 € kk kissan tarpeisiin. Jos käytän lääkärillä tulee lisäkuluja.


    • mjaurrrrr:)

      jos ottaa pennun, eka vuosi on kallein jo leikkauksen takia (ja tietty kaikki tarvikkeet on ekan vuoden kuluja). mulla menee kahden kissan ruokiin n. 80 e kuukaudessa, meillä syödään marketin (marketissakin on ihan ok ruokia, pitää vaan syynätä tuoteselosteet) ja eläinkaupan märkäruokia sekä puolet raakaruokaa. hiekkaan menee myös rahaa, meillä pari kymppiä / kk. rokotukset pitää myös huolehtia ja kannattaa pitää muutaman satasen eläinlääkärisäästöjä varmuuden vuoksi. en minä ainakaan mikään rikas ole, olen tällä hetkellä työtön, mutta säästän mielummin omista kuin kissojen ruokakuluista. :) kyllä mielestäni myös köyhä opiskelija voi pitää kissaa!

    • 9+18

      Kissanhiekkaa saa lähikaupasta muutamalla eurolla, kiipeilytelineitä ja hiekkalaatikkoja saa esim tori.fistä käytettynä halvalla, lelut voi tehdä itse, lihat ei kovinkaan paljoa maksa. 500 gramman pötkö 2-4e ja siitä kissanpentu syö varmaan viikon tai kaksi.
      Laadukkaita nappuloita voi ostaa esim zooplussasta, sielä on usein hyviä tarjouksia.
      Rokotukset noin 50e/kerta, matolääke joku 10e apteekista.

    • AluuK0lli

      4 kissaa:
      ruuat 2,50/pv = 900 e/v
      hiekat 50/kk = 300/v
      eläinlääkäri 200/v

      =1400 e /v / 4kissaa = 29 e/kk/1kissa

      tohon tietty tarvikkeita, tärkeimpänä ehkä kiipeilypuu (100€/5v), mutta ne ei ole välttämättömyyksiä.

      • Outsider 007

        Jos hiekat on 50 € / kk:ssa, niin silloin ne ovat 600 € vuodessa, eikä mainitsemasi 300 €.


    • kassukissi

      Eläinlääkäri asiat on melkeimpä ensimmäisenä huomioitava koska kissa voi sairastua täysin yllättäin ja se todella maksaa maltaita, itse jouduin eilen viemään kissani lääkäriin ja markettien ruokia ei saa antaa enää ollenkaan vaan erikoisruokavalio on lopun elämän ja on paljon kalliimpaa kuin ennen ja lääkärissä käynti labrakokeineen tuli maksamaan 160 €. En olisi mistään repinyt tuollaista rahaa pienestä eläkkeestäni kerralla jos en olisi säästänyt kissaa varten useamman vuoden aikana, kannattaa säästää ja kunnon summa, kun melko varmasti ne sairastuu jossain elämänsä vaiheessa. Itsellä on ns. kissapankissa 1300 €.

    • Sannnnnnni

      Nimimerkin "omasta kokemuksesta" laskelmat ovat mielestäni järkeviä -kyllähän kissanruokaan saa menemään sen 200 kuussa, mutta ei se ole välttämätöntä. Laadukas ruoka on, mutta se ei edes maksa niin ihmeitä koska korkeaproteeinista ruokaa menee vähemmän kuin sokerihöttöä.

      Yllättävät eläinlääkärikulut ovat se kirous. Oma kissamme sairastui hiljattain ja tarvitsi tehohoitoa; nyt 800 e myöhemmin se voi hyvin =7.

      Moni täällä on sitä mieltä että liika kissasta välittäminen on "kiihkoilua" ja 800 ilmaisen maatiaiskissan pelastamisesta kai mielipuolisuutta. Mutta kun ei ole jyrsijäongelmaa niin kissan koko tarkoitus on olla seuraeläin; se on olemassa siksi että siitä voi pitää. Jos kissaa ei rakasta niin halvinkin pussi euroshopperin raksuja on turha kulu, ja jos rakastaa niin 800 euron eläinlääkärinlaskut seuraavat.

      Oman kokemukseni mukaan "äkkikatastrofi, eläinlääkäriin heti" kulut ovat siinä 500-1000 e, säästäisin senverran jos mahdollista. (Oma katastrofitilimme kahdelle kissalle on 2000, tai no, oli). Silti pidin kissaa jo opiskelijana; vanhempien kanssa oli ymmärrys että vaikka muuten elätän itseni niin hätätilanteessa saa soittaa kotiin, ja kissan vakava sairaus lasketaan hätätilanteeksi. On hyvä olla jokin suunnitelma sen varalle että pahin tapahtuu, koska se että eläin sairastuu ja tarpeeksi rahaa ei ole on aika kauhea tilanne.

      • Juuri näin

        " Mutta kun ei ole jyrsijäongelmaa niin kissan koko tarkoitus on olla seuraeläin; se on olemassa siksi että siitä voi pitää. Jos kissaa ei rakasta niin halvinkin pussi euroshopperin raksuja on turha kulu, ja jos rakastaa niin 800 euron eläinlääkärinlaskut seuraavat. "

        Tämä oli todella hyvin ilmaistu. Itse en olisi osannut tuota noin hyvin sanoiksi pukea, mutta 100 % samaa mieltä olen.

        Meillä toinen kissoistamme sairastui krooniseen sairauteen vuosi sitten. Toistaiseksi mennyt lääkärikuluihin, erikoisruokaan yms. vähintään 3000 euroa (jo pelkästään kissan hengen pelastanut leikkaus maksoi 1300 euroa).

        Koskaan elämässäni en ole ollut niin kiitollinen vakaista, hyvät tulot takaavista työpaikoistamme kuin silloin kun tajusin että moni muu samassa tilanteessa olisi pakosta joutunut antamaan kissan kuolla, kun ei kertakaikkiaan olisi ollut varaa hoitaa.


    • Heveliina85

      Sanoisin, että niitä alkupuolen kuluja ei tarvitse pohtia liikaa, vaan keskittyä miettimään jatkoa ja jokapäiväisiä menoja, eli ruokaa ja kissanhiekkaa.

      Minulla on 3 kissaa, jotka syövät yhteensä purkin märkäruokaa päivässä ja lisäksi raksuja. Viimetalvena opiskelijana ostin 0,50e tölkkejä (Rainbow, Euroshopper), eli n. 15e/kk, mutta nykyään kun käyn töissä ostan enimmäkseen keskihintaisia 1e/tlk ruokia, eli menee n. 30e/kk. Menot kuivaruokaan vaihtelee, koska ostan sekaisin kalliita ja halpoja ja kilohinnat hieman heittää sen mukaan kuinka ison säkin kerrallaan ostaa. Arvioisin, että niihin menee kuukaudessa n. 20e. Tässä tosin semmoinen huomio, että yksi kissa meillä ei syö lainkaan kuivaruokaa, eli tämä on kahden kissan kulutus kuukaudessa. Mutta kokonaisuudessaan siis meidän taloudessa kissat syö 50e:lla kuussa.

      Hiekkana meillä on Rainbow'n kevyt paakkuuntumaton hiekka, jonka hintaa en juuri nyt muista... 3-5e? Sitä kuitenkin kolmelle kissalle menee reilu säkki viikossa, eli ehkä 6 säkkiä/kk. Ois siis 18-30e/kk jos arvio on yhtään oikeassa hintahaarukassa. Ja koska mulla on ne 3 kissaa, menee yhden kissan taloudessa tietenkin vähemmän hiekkaa kun vähemmän kissoja laatikkoa käyttämässä.

      Näiden perusteella vois arvioida, että yhden kissan ruokkimiseen ja hiekkoihin kannattaa varata ainakin 30e/kk. Sit pitäis tietenkin olla hätävarakassa onnettomuuksien varalle jos pitää vielä eläinlääkäriin. Itselläni ei tätä ikinä ollut, mutta kuten edellisellä kirjoittajalla, vanhemmat olivat luvanneet auttaa jos tulee hätä. Omat kissani olen vienyt rokotettavaksi aina kesäisin kun opiskeluiden aikana on ollut kesätöissä ja on ollut enemmän rahaa ylimääräisiin menoihin. Yhden kissan rokotus meidän lääkärissä maksaa n. 40e. Jos aiot pitää kissaa pääosin sisäkissana, madotus pitää tehdä vain pari kertaa vuodessa. Mun kissojen kuurit on maksanu alle 10e, mutta en tiedä saako yhdelle kissalle pienempää pakkauskokoa --> halvempaa.

      Jos otat kissan, niin "aloituskuluissa" voi säästää helposti, ellei halua kaiken olevan vimpan päälle. Mielestäni tärkeimmät ostettavat, jotka saa perusmarketista, on pesuvati hiekkalaatikoksi (meillä edelleen kissoilla pesuvadit tässä virassa), 2 tiskiharjaa (ruokakupeille ja hiekkalaatikolle omat), harja (ei tarvi imuroida kokoajan), kynsisakset (suojelee sohvaa ja verhoja), valjaat ja naru (riittää varsin hyvin kissan ulkoiluttamiseen). Maksavat arviolta 3e 2e 5e 7e 5e, ellen nyt ihan väärin muista. Yhteensä siis n. 22e.

      Jätin listasta pois ruokakupit, koska sellaiset saa helposti ilmaiseksi jos kierrättää esim. voin tai jäätelön paketin. Kissa ei näe eroa syökö se posliinikupista, jossa on tassun kuvat vai Voimariinipurkista. Ainoa haittapuoli näissä kierrätetyissä purkeissa on, että esim. ne voipurkit rikkoutuu helposti tiskatessa ja niitä ei saa yhtä puhtaiksi kuin teräksiset kipot saa. Itse pystyin panostamaan alussa ruokakuppeihin ja ostin teräksiset kipot ihan vaan koska ovat helpot pitää puhtaana ja helpottavat omaa elämää. :) Maksoivat muistaakseni 3-4e/kpl paikallisessa marketissa. Ostin 3 kippoa: märkäruoalle, raksuille ja vedelle.

      Flexiä en ostanut aluksi, koska valjaiden mukana tullut naru ajoi hyvin asiansa. Nyt kun töistä tulee enemmän rahaa ja on varaa "turhuuksiin", oon ostanut Flexit kahdelle kissalle, jotka tykkää seikkailla ulkona. Ujoin/rauhallisin kissa ei paljoa ulkona kiertele, vaan asettuu aina terassin kylkeen makaamaan ja ruohoa syömään. :)

      Summa summarum - varaa seuraavat:
      - 30e/kk ruokaan ja hiekkaan
      - 60e vuodessa lääkärikuluihin
      - 20-30e "aloitus"kuluihin

      Ja vielä lopuksi: kaikki hinnat on oman muistini varassa, eli kannattaa tarkistaa ja laskeskella vielä itse, kuinka paljon käytännössä teidän paikkakunnalla esim. eläinlääkärikäynnit/ruokapurkit maksaa ja arvioida omaa kulutusta.

      Onnea kissan hankintaan! :)

    • kissanomistaja

      Itselläni on kaksi kissaa ja minulla menee tarvikkeisiin, hiekkoihin ja ruokiin vuodessa n. 500e. Ostan tarvikkeita noin neljä kertaa vuodessa Zooplussalta - yleensä yhteenlaskettu summa on noin 100e tai vähän yli, siitä tuo vuosikustannusarvioni.

      Kaikki on halvempaa kun ostaa ison määrän kerralla, siksi ainakin itse suosin tällaista "hamstraamismallia". Esimerkiksi Applawsin kuivaruoassa kilohinta pienimmässä 400g paketissa on 9,98e/kg ja isoimmassa 15kg säästöpakkauksessa 5,99e/kg. Meillä menee kahden kissan kanssa tuota kuivaruokaa ainakin joku 30kg vuodessa, eli hintaero pienten pakkausten osteluun vuositasolla olisi pyöristettynä 120e. Sama homma hiekan kanssa; sitä tulee tilattua aina vähintään 2x16kg kerralla.

      Tällä tavalla saa myös hankittua laadukasta ruokaa lemmikilleen edullisemmin kuin esim. eläinkaupoista. Ja laadukkaiden ruokien ja hiekkojen merkitystä ei voi liikaa korostaa, sillä hyvät ruuat pitävät kissasi turkin kiiltävänä ja terveyden kunnossa, sekä laadukkaat hiekat on helpompi puhdistaa ja pölyävät ja haisevat vähemmän kuin halpishiekat. Voisin vaikka lyödä vetoa siitä, että pitemmän päälle nämä seikat ovat kissanomistajan arjen pelastajia.

      Ilmaisen toimituksen kanssa ainoat haittapuolet netistä tilaamisessa ovat siinä, että pitää järjestää jostain komerosta tilaa kaikille ruoka- ja hiekkavarastoille : ) Ja tietysti se, että pitää pystyä säästämään rahaa niin, että on sitten se n. 100e käytettävissä kerralla kissatarvikkeisiin.

      Kuten edellisissä postauksissakin on mainittu, kannattaa varata lisäksi rahaa eläinlääkärikuluihin sun muihin.

    • 7+18

      Kyllä se kissa pärjää ilman rokotuksiakin ja sirua.. pahvilaatikko käy vessana sinne vain kissanhiekkaa, ruokakuppejakaan ei välttis tartte ostaa, tyhjä margariinipurkki käy hyvin ruokakuppina. Raapimis puun voi tehdä itse... Ja kissa nukkuu yleensä lattialla tai sohvalla. ruuat.

    • Mitään ei ole pakko

      Pärjää mutta kannattaako? Tauteja voi saada pihalta vaikka kissa olisikin pelkästään sisällä ja se voi sitten tartuttaa myös muita kissoja. Sirukaan ei ole pakollinen mutta hitsin hyödyllinen jos kissa sattuu katoamaan. Eikä sirun laittaminen oikeastaan edes maksa paljoa ja se tarvitsee tehdä vain kerran. Myöskin rokotukset ovat oikeastaan yksi edullisimmista asioista kissan pidossa vaikka ne uusisi vuosittain. Meille eläinlääkäri suositteli kolmoisrokotetta 2-3v välein ja jos rokotteen hinta on muutaman kympin per eläin niin aika pieni kustannus.
      Pahvilaatikko pitää kyllä aika huonosti sitä hiekkaa sisällään ja pikkusen kun osuu pissat seinään niin se on pilalla.
      Raapimis/kiipeilypuun tekeminen itse ei välttämättä tule sen halvemmaksi jos haluaa siitä kestävän mutta toki jos tykkää puuhastella niin eikun vaan!

    • Sannnnnnni

      Muovipurkkeja ei kannata käyttää ruoka-astioina, ne eivät ole kissan iholle hyväksi eivätkä oikein hygieenisetkään. Omilla kissoillani on käytössä susirumat 70-luvun posliinit, sellaiset saa yleensä joltain sukulaiselta ilmaiseksi (ellei, Ikean lasikipot on jotain 30 sent).

      Itse käytän hiekkalaatikkona isoa muuttolaatikkoa; katetut teknolaatikot eivät ole kaikkien kissojen makuun ja avoimen laatikon muistaa itse siivota paremmin (laadukas hiekka kestää kauan jos sen pitää huolellisesti puhtaana, ja kissa on siisti eläin jota likainen hiekkalaatikko riepoo).

      Ja rokottamatta jättäminen on tosiaan aivan hiton typerää. Kaameisiin eläinlääkärikuluihin on hyvä varautua mutta ei niitä nyt sentään pidä tahallaan hakea =7

    • tili tyhjenee

      Kissan vuosikuluihin vaikuttaa moni asia, esim. kissa voi sairastua jo melko nuorena joka nostaa kuluja, lääkäri käynnit saattaa olla jo satoja euroja kerta ja jos pitkäaikainen tai pysyvä sairaus niin hurjaa on rahan meno lääkkeisiin, lääkärissä käynteihin ja saattaa olla että ruokavalio on erikoisruokaa joka on sekin kallista kuten kävi nyt omalle kissalleni ettei muuta saa antaa kuin lääkärin määräämää ruokaa, kissalla on munuaisten vajaatoiminta.

      • ei välttämättä

        Tuollaisessa tapauksessa kissan voi lopettaa ja hankkia uuden.


    • pilvisl69

      Itselläni on viisi kissaa; kaksi maatiaista ja kolme rotukissaa ja kaikki viisi hoidetaan niin hyvin ja vanhaksi kuin suinkin. Syötän niille eläinkaupasta hyväksi kuvittelemaani kuiva- ja märkäruokaa. Hiekkaa on sekä heiluriovellisessa hiekkalaatikossa, että Ikean isossa avolaatikossa, mikä sekin erittäin suosittu.
      Kiipeilyteline menee tällä kissamäärällä vaihtoon varmaan keskimäärin parin vuoden välein kun käyttöä on niin paljon. Lisäksi on raavittu mm. parisänkymme pääty, yksi iso kulmasohvan kangas - onneksi siihen oli päällinen vaihdettavissa, mattoja oksennettu karvapallojen takia piloille jne.
      Erittäin terveitä ovat onneksi kaikki olleet ja neljä kissaa tähän mennessä leikattu, yksi kasvatuskäyttöön tarkoitettu tyttö vielä leikkaamatta.
      Leluja on kämppä täynnä, näyttelykamaa autotallissakin.
      Rahaa saa kissaan menemään joko vähän tai ihan valtavasti tai mitä tahansa siltä väliltä.
      Kissa on kiva seuralainen kenelle tahansa eläinrakkaalle. Sen verran omasta mielestäni pitää kuitenkin olla aina säästössä, että kissan saa tarvittaessa eläinlääkärille jos hätä tulee. Esim. oma kissani söi kerran kissan lelusta kuminauhan ja sai suolitukoksen. Onneksi sain sen lopulta kotona parafiinilla laukeamaan, mutta eläinlääkärissä toki kävimme ensin tilannetta arvioimassa. Sen jälkeen ei kotiin ole tullut leluja missä on kuminauhaa!!

    • Nellikissalla

      Meillä on kolme kissaa: 1 v, 5v ja 19 v. Ei ole onneksi tarvinnut käyttää eläinlääkärissä koska pysyneet (onneksi) terveinä.
      Ruokaan on hyvä panostaa. Leluja, vessalaatikoita, raapimapuun, kuppeja, valjaita, yms yms) voi saada ostettua paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltä (alias kissataloilta) ja kirppareilta. Kissa voi kyllä harkita käytetyn vessalaatikon käyttöä, mutta puhdistuksen jälkeen voi aina yrittää. Meidän kissat eivätrpistele käytettyjä tavaroita. Leluja on ainakin tullut osteltua ja ruokakuppeja
      On hyvä säästää ns"pahan päivän varalle" Ei koskaan tiedä mitä voi tapahtua.
      En sanoisi että meidän kissojen ylläpito maksaa mansikoita. Huomattavasti halvempaa kuin hevosenpito.

    • litsi3

      On toki vastuullista ottaa selvää kuluista, vaan, kun niitä ei koskaan voi ennustaa..
      Olen kolmen kissan ylpeä kämppäkaveri kohta 10 v kollipojan, 9v tyttelin ja 6 vuotiaan löytölapsen. Täytyy sanoa, että hämmästyin noita kuluja, joita luetellaan.
      Esim. ei tarvitse ostaa hienoa kissankuppia vanha keittolautanen käy hyvin, tai kirpparilta löydetty posliinikuppi.
      Vanhasta täkistä voi muotoilla korin. hiekka astiaksi käy mikä tahansa vati. Kiipeilypuu?
      EI välttämättömyys ja senkin voi itse tehdä, jos ei avan kädetön ole sentään.

      Ruoka kannattaa ostaa laadukasta, mutta paljon voi itsekin tehdä, jos vain viitsii. Hiekka kannattaa ostaa elänkaupasta myös.

      Suurin meno ovat eläinlääkärikulut, kollipojan lääkärilasku oli reippaasti yli 400 e viimeksi.

      Summasummarum: kulut kolmesta kissastani yhteensä ovat 80 e kuukaudessa.

      • ihanatkissat

        Kolme kissaa on minullakin. Näiden ruoka- ja hiekkakulut on reilut 150 €/kk. Yksi kissoista on allerginen, joten vain harvat ruoka-aineet sopivat. Se hieman nostaa kuluja. Kissani saavat parasta, mitä on.

        Tosiaan kannattaa muistaa, että pitemmän päälle kissa voi kaikista kiipeily- ja raapimapuista huolimatta panna matot ja tapetit vaihtokuntoon. Niin myös sohvan ja nojatuolit. Samoin vaatteesi, jos kissa on sitä tyyppiä, joka haluaa hypätä olkapäällesi ja kulkea siinä mukanasi. Paljon muutakin voisin kertoa, mutta sanon vain, että kissat ovat rakkaat ja ihanat juuri sellaisina kuin ovat.


      • mamiii
        ihanatkissat kirjoitti:

        Kolme kissaa on minullakin. Näiden ruoka- ja hiekkakulut on reilut 150 €/kk. Yksi kissoista on allerginen, joten vain harvat ruoka-aineet sopivat. Se hieman nostaa kuluja. Kissani saavat parasta, mitä on.

        Tosiaan kannattaa muistaa, että pitemmän päälle kissa voi kaikista kiipeily- ja raapimapuista huolimatta panna matot ja tapetit vaihtokuntoon. Niin myös sohvan ja nojatuolit. Samoin vaatteesi, jos kissa on sitä tyyppiä, joka haluaa hypätä olkapäällesi ja kulkea siinä mukanasi. Paljon muutakin voisin kertoa, mutta sanon vain, että kissat ovat rakkaat ja ihanat juuri sellaisina kuin ovat.

        Oma kissani maksaa n. 500€-700€ vuodessa ( SIS. Eläinlääkärikäynnin/rokotuksen),kerran vuodessa lomaviikon kissahoitolassa,laaturuuat ja hiekan:kannattaa tosiaan tilata kerralla enemmän,ruokakuluissa voi säästää paljon esim. Eräs saksal.firma.tarvikkeet kestävät pitkään kun alkuun ostaa hyvät...


    • Kissansilmä

      Ei tule koiraa halvemmaksi. Kissanruokien kilohinta on kalliimpi kuin koirien, johtuen siitä, että ne pitää olla paljon lihaisampia kuin koirien ruoat.
      Äläkä laske pelkkien markettiruokien varaan, koska ainakin halvat marketin kuivamuonat sairastuttavat kissan, jos niitä pelkästään syötät. Kissa tarvitsee lihaa, kuten isot serkkunsakin.
      Tarvitse myös näitä;
      - Kissan katettu vessa.
      - Juoma ja ruokailuastiat
      - Kiipeilyteline (isompi/korkeampi parempi)
      - rokotukset ja madotukset
      - Kynsisakset. valjaat ja flexi
      - Kuljetusboxi (riittävän kokoinen, että kissasi mahtuu seisomaan ja kääntymään siinä)
      - Laaturuokaa ja tarvittaessa vitamiineja
      - Kissashampoota
      - Harjan ja/tai kamman (riippuen turkin laadusta)
      - Pedin, jossa kissasi saa olla omassa rauhassa

      Ja, hintahan riippuu ihan siitä, minkä kokoinen kissa on ja miten se kuluttaa ruokaa, miten se ulostaa (kissoissa on eroja), määrän suhteen. Ja sitten hinnasta on vaikea puhua sen suhteen, mitä eläinlääkärit tulevat maksamaan, sillä sekin on kissakohtainen ja myös eläinlääkärikohtainen. Poikakissan leikkuu on vähän halvempi kuin tyttökissan.

      Jatkakoot joku listaa. Hyvää yötä tällä erää.

      • mjaauuukurnau

        Kissan katettu vessa.
        - Juoma ja ruokailuastiat
        - Kiipeilyteline (isompi/korkeampi parempi)
        - rokotukset ja madotukset
        - Kynsisakset. valjaat ja flexi
        - Kuljetusboxi (riittävän kokoinen, että kissasi mahtuu seisomaan ja kääntymään siinä)
        - Laaturuokaa ja tarvittaessa vitamiineja
        - Kissashampoota
        - Harjan ja/tai kamman (riippuen turkin laadusta)
        - Pedin, jossa kissasi saa olla omassa rauhassa


        -Ei ole kuin avovessa
        -Kipoissa löytyy monenlaisia
        -Kiipeilee sohvan selkänojalla, ikkunalaudoilla ym..
        -Tuttu eläinlääkäri hoitaa rakotukset ja madotukset
        -Ei anna leikata kynsiä, madotusreissulla leikataan. Tekee minusta hakkelusta jos yritän saada valjaisiin.
        -Iso kevyt kuljetusboxi on, sai kerran vetskarin auki ja hyppäsi niskaani kesken ajon:(
        -Ostan kaikkea mikä kelpaa, kyllästyy helposti ja ruokaa menee haaskuun
        -Koitapas tulla pesemään meidän mirriä shampoolla, pitäisi ensin nukuttaa.
        -Harjaan turkkia päivittäin harjalla.
        - :D meidän katti ei nuku kuin sängyssäni päivällä yöt nukkuu vieressä. On sillä ollut omakin peti jäi käyttämättömäksi.
        Ei ole yhtä ainutta hyvää konstia kissan pidossa, pääasia että katti ja omsitaja ovat tyytyväisiä.


    • ykkösasia

      Kissa lemmikkinä voi maksaa vähän tai paljon. Yhden kissan ruoka- ja hiekkakulut 30 eurosta ylöspäin kuukaudessa. Aluksi hankittavat välttämättömät varusteet (kuljetusboksi, hiekkalaatikko, kiipeilypuu, kynsisakset, harja, leluja, ym.) vähintään 150 euroa.

      Kissan ruokiin, hiekkaan ja tarvikkeisiin sekä mahdolliseen näyttelyharrastukseen voi käyttää satoja euroja kuukaudessa. Eläinlääkärikulut voivat myös nousta korkeiksi, vaikka olisi vakuutuskin.

      Itse en normaalisti kissasta johtuvia kuluja laske, sillä kissani viihtyminen ja hyvinvointi on ykkösasia, joka tuo hyvinvointia ja iloa itsellenikin.

    • abinagabina

      Jos käytettynä ostaa niin ei kissan välineisiin niin paljoa mene. Itellä kolme kissaa, ostanu puolet tavaroista eläinkaupasta ja puolet saanut ILMAISEKSI TUNTEMATTOMALTA. Olen työtön. Kaikki kissat olen saanut leikattua ja hoidettua hyvin, kuukaudessa menee about 50e kissaan. Plus saattaa äkillisiä kuluja tulla esim eläinlääkäristä.

    • 2kisuuuu

      Alle 30€ pääsee. Teet itse ruokakupit esim. Raejuustopurkit, voirasiat voi leikata matalemmiksi. Vati kelpaa hiekkalaatikoksi. Sit vaan yrität ostaa sitä halvinta kissanruokaa, halvimmat lelut ja muut jutskat.

    • entinenkoiraihminen

      Kiitos paljon vastauksista, nämä auttavat tosi paljon :) Näiden perusteella ajattelisin, että voisin nyt säästää rahaa muutaman satasen. Ja sit jos tulee hätä, niin otan opintolainaa, jolla maksan eläinlääkärikulut. Rahat ei todellakaan mene hukkaan :)

    • Free cat

      Ruokaan hiekkaan kuluu laskujeni mukaan n. 50 e/kk/kissa. Kaikki kissani eivät tosin käytä hiekkalaatikkoa, koska ulkoilevat ahkerasti. Ruoassa en säästä yhtään, hiekka taas on halvinta mahdollista.Kuvittelisin että kaupungissa asuvalle laadukas hiekka on tärkeää, ettei tule hajuja.

      Yritin kerran ottaa lemmikkivakuutusta, mutta totesin että maatiaiskissan vakuutukset ovat surkeita, eläinlääkärikulujen yläraja on liian alhainen että vakuutus auttaisi hätätilanteisiin. Lisäksi vakuutusyhtiö ei korvannut yli 10-vuotiaiden kissojen hoitokuluja.

      Ulkokissan hoidossa madotukset rokotukset punkin ja kirppujen häädöt ovat säännöllisiä kulueriä. Esim. frontline on mielestäni melko kallista.

      Kiusaajalle tiedoksi: En aio rekisteröidä nimimerkkiä. Käytän useita.

      • Free cat

        Piti vielä lisätä, että kannattaa myös vertailla eläinlääkäriasemien hintoja, jos paikkakunnalla on niitä useita. Hinnoissa on jopa 100% eroja, samoilla toimenpiteillä. Lisäksi yksi eläinlääkäri veloitti esim. antibiootista moninkertaisen hinnan, koska heillä on pieni asema, jossa käy vain vähän kissoja ja kun he avaavat pakkauksen menee koko lääke ym. Hintaero oli siis n. 20 e/ 100 e. Yksi lääke.


      • iaut8rnyy33qrhsy

        Olet siis palstatrolli multinikki!


      • Free cat

        Kuka kiusaa ketä? Tunnustit juuri että käytät useita nimimerkkejä eli Free cat ei ole sinun vakiintunut oma nimimerkki varsinkin kun et ole sitä rekisteröinyt etkä sitä aio tehdä. Miksi vaihtelet nimimerkkejä ja miksi itket jos joku sattuu käyttämään samaa kuin sinä? Mitkä ovat muut nimimerkkisi? Oletko ehkä myös "jkghuf73t3rr" jonka kanssa peistä väännät tai ehkä myös "8 6" tyylinen laskutoimitus? Taidat täällä kirjoitella ihan yksin useilla nimimerkeilläsi.


    • kis kis
      • Free cat

        Kiitos ketjusta! Tämä eläinlääkärikustannukset on merkittävä asia, koska hintaerot ovat niin isoja ja kuitenkin leikkaus, rokotukset ja hammaskiven poisto ovat yleensä pakollisia menoja, vaikka kissa ei sairastuisikaan.

        Vaihtamalla halvempaan ruokaan voi säästää muutaman euron/kk, vertailemalla eläinlääkäreitä säästö on vähintäänkin useita kymppejä. En kyllä tinkisi lääkärin ammattitaidosta, mutta minun kokemuksillani laatu ja hinta eivät ole korreloineet, enemmän lääkärin erikoistuminen kissoihin. Käsittelytaidoissa on totisesti eroja, eikä ole kivaa kissalle, että pienimpäänkin toimenpiteeseen pitää rauhoittaa. Saman toimenpiteen teki sitten toinen lääkäri niin, että kissa ei ehtinyt edes huomata mitään.


    • ragdoll/persialainen

      Minulla on 2 rotukissaa. Ostan niille tarjouksesta eläinkaupasta ruokaa ja hiekkaa kerralla enemmän joten en osaa arvioida paljonko kk menee. Hiekkaakin ostin viimeksi tupla-annoksen kun sai 3 kahden hinnalla joten yksi siis ilmaiseksi. En käsitä miten joku saa menemään hiekkaan tuollaisia summia per/kk mitä täällä kirjoitetaan.
      Ostan raakaa porsaanlihaa kun toinen tykkää siitä ja märkä pussiruoasta, toinen ei suostu syömään kuin raksuja. Ostan nekin eläinkaupasta, viimeksikin sain kolmannen pussin ilmaiseksi joten tuskin tulee markettiruokia kalliimmaksi.
      Noista alkuhankinnoista, kiipeilypuu=ehdoton hankinta, kissa on eläin jonka tarvitsee saada kiipeillä/raapia, ruokakipot=parilla eurolla saa jo, hiekkalaatikko=kissanvessa on ehdoton, maksaa halvimmillaan parikymmppiä mutta kannattaa ostaa, valjaat, ei mielestäni kannata menettää yöuniaan koska ne on kertaluonteisia menoja.
      Meillä on useampi kiipeilypuu koska haluavat olla huoneessa missä niiden ihmiset on ;)
      Eläinlääkärikuluja sitten menee riippuen tuurista spysyykö terveenä. Kerran vuodessa rokotus, leikkaus on kertakulu joten kun siihen varautuu niin...
      Onnea kissan hankintaan :)

      • ragdoll/persialainen

        Niin ja meidän kissat ulkoilee kesäisin ja tekevät usein tarpeensa myös pöpelikköön lenkillä joten siinä säästää hiekkakuluissa.
        Katso myös jos saisit käytettynä jotain kiipeilupuita tms. Vessoista en tiedä tuskin kannattaa ostaa käytettyä koska siinä on pesusta huolimatta toisen kissan haju.


      • ragdoll/persialainen
        ragdoll/persialainen kirjoitti:

        Niin ja meidän kissat ulkoilee kesäisin ja tekevät usein tarpeensa myös pöpelikköön lenkillä joten siinä säästää hiekkakuluissa.
        Katso myös jos saisit käytettynä jotain kiipeilupuita tms. Vessoista en tiedä tuskin kannattaa ostaa käytettyä koska siinä on pesusta huolimatta toisen kissan haju.

        Niin ja vielä ;D juuri nytkin on Tori.fi:ssa ihka uusia kissan tarvikkeita melkein ilmaiseksi. Ostaisin mutta en tarvitse enää kun noita on tarpeeksi.


    • kisu1

      No matolääkkeet on kympin apteekista, noi rabiesrokotukset ja jne. vaihtelee.. Kiipeilypuut on uusina 30-yli 100€ mutta tori.fi:stä löytyi iso kiipeily puu 60€ eli on käytettyinä halpoja. Latz meaty seasons on halpaa ruokaa ja maksaa about 4.50€ ja jos haluaa niin kissan puupelletti 30kg maksaa jtn. 8.00€ mutta, hyvin laadukas jossa pissa ei haise melkeen yhtään on kriställihiekka joka on n. 3kg 8.00€ ja ruokakippo ja juomakippo on kirppareilt yhteensä joku 50snt ja uusina kaupoista 7€ eli:
      Käytetyt kamat on yhteensä suurinpiirtee: 85€ ja pitäis ostaa viel joku rabiesrokotuski ja käyttämättömät kamat maksaa: 125€ ja pitäis ostaa viel se rabiesrokotuski eli tos on jo 50€ euron ero. Rabies rokotus on jtn. 75€

      • jejeeejjejejejeje

        Eli uudet kamat 200€ jos kaikki madotukset rokotukset ja kisut ja kamat sisältyy hintaa :))))))


    • 5+4

      Marketista ei kannata ostaa mitään ruokia. Tulevat pitemmän päälle kalliimmiksi kun ovat lähinnä viljahöttöä ja pitää syöttää paljon, että kissan vatsa täyttyy. Laadukkaissa ruuissa on enemmän lihaa, kilohinta usein halvempaa ja ruokaa kuluu vähemmän.

    • KssKss:)

      Jos otat kissan, niin ota sitten hoitovakuutus sille myöskin.
      Omani on LähiTapiolassa(en siis tarkoita mainostaa millään tavalla, mutta näin on ja tiedän ainakin siitä jotain).
      Tää mun vakuutus ainakin korvaa mahdollisia lääkärikäyntejä noin 1700€ asti vuodessa ja maksaa itsessään reilu 150€/v.
      Auttaa aika paljon asiaa. Esimerkiksi itse jouduin käyttämään omaani ummetuksen vuoksi lääkärissä ja sille tehtiin suolihuuhtelu. Olisi ollut röntgenin kanssa muistaakseni noin 370€, mutta vakuutuksen ansiosta maksoin koko hommasta vain 60€ 25% toimenpiteen hinnasta.
      Kun nuo ell-kulut kuitenkin tosiaan saattavat nostaa kissanpidon hinnan korkeallekin.
      Toinen, mihin kannattaa kyllä satsata, on ruokkiminen. Laadukkaammat ruuat tulevat kuitenkin pitkässä juoksussa edullisemmaksi, koska niitä ei tarvitse syöttää niin paljon kuin näitä marketin mättöjä. Vaikka se kirpaisisikin maksaa esim Royal Caninin raksuista 20-30€/2kg säkki.
      Kissanhiekaksi kannattaa valkata kristallihiekka. On pirun riittoisaa yhdelle kissalle ja niitä saa aika edullisesti tyrkyistä ainakin. Tuollaisia 3,5 litran pusseja saa jopa alle vitosella ja yhdellä kissalla riittä 2-3vko.
      Leluja saa kissalle mieluisia ihan pikkurahallakin jo ja ainahan voi vaikka väsätä niitä itsekin.
      Noi kuljetuskopat, pissa-astiat ym maksavat tietenkin jonkin verran, mutta nehän kestää taas kauan käytössä.
      Itse esimerkiksi löysin kuljetuskopan Musti&Mirristä kympillä ja kyllä sillä ainakin pikkuliikkumiset kulkee hyvin tässä 10-15km säteellä.(Pitkiä reissuja me ei kissan kanssa reissatakaan).

      • EI RC

        Royal Canin ei tosin ole mitään laaturuokaa että siitä ei tosiaan kannata maksaa.


    • ei se kauheestimaksa

      Ei se kissan hoitaminen vuodessa paljoa maksa,riippuu tietysti mitä ruokia syötät.Jos annat aina omista ruokatarpeista raakaa lihaa,kalaa,kanaa yms.Ja niinä päivinä kun ei omasta ruuasta sopivia ainekisa kissalle löydy,annat eläinkaupan kuivaraksuja,tai kissalle tarkoitettuja pakasteita yms.niin ei tuo ruokkiminen kallista ole.
      Madotukset on hyvä tehdä parikertaa vuodessa,jos kissa ulkoilee,ja kerran voi riittää ihan vain sisäkissalle.Ja rokotukset kannattaa antaa,mutta niitähän ei sitten jatkossa tarvitse kuin kolmen vuoden välein uusia.
      Alkuun maksaa ruokakipot,ja vessalaatikko(voi väliaikaisesti korvata sopivalla kipolla ja vadilla),ja sitten voi matkan varrella ostella,harjan,valjaita yms.ja muita tarvikkeita,joita kokee itse tarpeelliseksi kissalleen hankkia.Kiipeilypuu on kiva,muttei pakollinen,sen voi myös itse tehdä,puusta ja köydestä,ja kyllä kissalle voi sen makuualustan tehdä vanhasta peitteestä,sen vaikka uudelleen pinnoittamalla,niin on siistimpi.
      Itse käytän kissanvessassa tavallista puupellettiä,ja voihan kissan opettaa vessanpytyllekkin,niin sitten säästyy hiekkakulutkin.
      Nää kissan hoitoasiat on semmosia,missä jokainen helposti vähän päteä,ja kilpailla.Mutta kyllä se oma ruokamerkki ja muutkin valinnat muokkautuu siinä ajan kanssa,ei kaikille käy se sama,minkä toinen kokee ihan välttämättömäksi.
      Kaiken kaikkiaan,kissa on edullinen lemmikki hoitaa ja pitää,syö vähän.Tietysti jos sairastuu,niin silloin aina joutuu maksamaan hoidoista yms,mutta siinäkin kannattaa ennakoida,ja viedä kissa jo silloin el,kun se on vähän kipeä,eikä odottaa että sairaus pahenee,ja hoitaminen on työläämpää.
      Kissat ovat yleensä terveitä ja pitkäikäisiä.
      Oma edellinen maatiaisrotukissa sekoitukseni eli 20vuotiaaksi,sairastamatta yhtään mitään.Leikkaukset tietysti joutuu maksamaan,muuten on kissan pito hankalaa,kollit merkkailevat,ja nartut mouruavat.
      Leikkautus kunnallisella eläinlääkärillä maksaa huomattavasti vähemmän,kuin tuolla ylhäällä ilmoitellut summat.Ja itse en mitään satojen eurojen Kissanruokavarastoa kaappeihini saa mahtumaankaan,joten pakkasessa on aina kolme-neljä raakalihapötköä.Niitä saa nykyään melkein jokapaikasta,joten turha kissanruokaa on kaappeihin kauheasti haalia.Aina voi ostaa jauhelihaa,siitä meidän kissa tykkää.
      Tottakai sitä matkan varrella on tullut hankittua kaikenlaista turhaakin ja luksusta,pehmokoppeja XD älyttömästi leluja,yms.roipetta,mikä ei mitenkään välttämätöntä ole.

      • Anonyymi

        700e/ vuodessa kolmen kissan ruoka kiin ja hiekkaan eli 2e/pv on 60e/kk on 20e/kissa/kk


      • Anonyymi

        Kulut riippuu siitä,et paskooko kissa omaan kotiinsa,vai naapurin pihaan.Omaan kotiin joutuu maksamaan vessan hiekat,se on kallista.Omassa kodissa vessalootaa pitää siivota jatkuvasti,se on työlästä.Naapurin pihalla jos salaa käy, ei maksa .


    • Anonyymi

      Meidän kissallemme ei kelvannut muut kuin puupelletit vessaksi, ja niitä saa ison säkin rautakaupasta pikkurahalla.
      Ruoka ja eläinlääkäri oli kallein menoerä, sillä kissamme eli 19-vuotiaaksi, niin kulut nousivat. Vanhan kissan hoito tulee kalliiksi. Nyt kissaa ei enää ole ja rahaa jää säästöön koko perheen 2 viikon ranta-/kaupunkilomaan vuodessa. Nyt voi myös helpommin lomailla, kun ei tarvitse etsiä hoitopaikkaa kissalle.

    • Anonyymi

      Laskeskelin,että pieni koira tulee halvemmaksi pitää,kun ei tarvii hiekkalaatikkoa.Kakkapusseja on lähellämme telineissä,niitäkään ei siis itse tarvitse aina ostaa.Ruoka maksaa saman,kun kissankin.El kulut myös samoissa,ja tarvikkeiden hinnat.Eli,kun pieni koiran pentu oppi sisäsiistiksi,on e kissaakin halvempi.Hankintahinta riippuu rodusta,rotukissatkin maksaa.
      Meillä nyt koira,ennen oli kissa.

      • Anonyymi

        Tuo lienee totta, sillä koiralle kelpaa ruuaksi mikä vaan mutta kissa on hyvin nirso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo lienee totta, sillä koiralle kelpaa ruuaksi mikä vaan mutta kissa on hyvin nirso.

        Ei koirallekkaan pidä mitä vaan syöttää.Samoissa hinnoissa on laatunappulat,ja tutun kautta saadaan raakaruokapullia halvalla sekä luita.Kyllä on halvempaa kun kissan nappulat ja kuivikkeet.Lisänä hyötyliikuntaa, kun juostaan pitkin luontopolkuja.Sitä ei kissan kanssa voi tehdä.Kissa on enemmän seuralemmikki,ei liikuntaseuralainen ollenkaan.Kissa sopii paremmin sohvaperunalle, koirasta saa liikuntaseuraa ja viihtyy sohvallakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe