Koirien sisäsiittoisuus mitä mieltä olette asiasta?

LOPETTAKAA SISÄSIITO

olen vain tälläinen huolestunut koiran omista joka on huolestunut koirien suurista sisäsiitos prosenteista pidän sisäsiitosta kasvattajien ahneuden merkkinä että halutaan ulkomuodottaan hyvännäköisiä koiria mutta ei välitettä siitä että koirista tulee henkisesti hyvinsairaita ja koirien ikä lyhenee tämän ilmiön voi huomata kun ostaa Tanskandoggia
ja muutenkin kannatatko sisäsiittoisuutta vai oletko sitä vastaan Jos kannatat sisäsiitosta omistät tälläisen sairaan koiran ja taas joskannatat terveitä koiria jotka elävät pitkän et missään NIMESSÄ osta sisäsiittoista koiraa

Haluaisin kuula teidän mielipiteitännä sisäsiittoisuudesta

13

658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En kannata

ja siksi hankin sekoituksen. Nimenomaan aikuisena, koska niin tietää mitä saa...

• koirakasvattaja

Itse kasvatan puhtaita koiria, mutta suvut ovat minulle tärkeitä. Samoin toimin eläinlääkärinä ja voin tähän kommenttiisi sanoa etyä sekotukset on fyysisesti sairaampia, toki riippuu kuinka jalostettuja nämä rodut on jotka on risteytetty. Mitä alkukantaisempi sen terveempi. Esim. viikko sitten vastaanotolle tuli cotton de tulear - bichon havanais - bolognese risteytys narttu, ikää n. 5kk. Pennulla paha alapurenta (3cm yläleuan edessä), kiero selkäranka, kaikissa tassuissa 2 liikavarvasta jotka jo repeytyneet johonkin, toinen korvs täysin kuuro, colomboma kehittymässä ja hännän tyvessä reilu 90 asteen mutka, vastaavaa en ole ennen nähnyt! Todella sjattelemattomia ja vain dollarin kuvat silmissä myös mixien "kasvattajilla". Itse kasvatan alkukantaista metsästyskoira rotua, sairauksia todella vähän. Urosts valitessani sukusiitosprosentti aina 0 kun lasketaan 4 polven mukaan. Kun lasketaan 8 polven mukaan niin korkeintaan 1%. Kasvattini ovat aina ollut terveitä ja hyvinvoivia ja eläneet pitkään.

• LOPETTAKAA SISÄSIITO

hyvä valinta

• isoisoäiti
        koirakasvattaja kirjoitti:

Itse kasvatan puhtaita koiria, mutta suvut ovat minulle tärkeitä. Samoin toimin eläinlääkärinä ja voin tähän kommenttiisi sanoa etyä sekotukset on fyysisesti sairaampia, toki riippuu kuinka jalostettuja nämä rodut on jotka on risteytetty. Mitä alkukantaisempi sen terveempi. Esim. viikko sitten vastaanotolle tuli cotton de tulear - bichon havanais - bolognese risteytys narttu, ikää n. 5kk. Pennulla paha alapurenta (3cm yläleuan edessä), kiero selkäranka, kaikissa tassuissa 2 liikavarvasta jotka jo repeytyneet johonkin, toinen korvs täysin kuuro, colomboma kehittymässä ja hännän tyvessä reilu 90 asteen mutka, vastaavaa en ole ennen nähnyt! Todella sjattelemattomia ja vain dollarin kuvat silmissä myös mixien "kasvattajilla". Itse kasvatan alkukantaista metsästyskoira rotua, sairauksia todella vähän. Urosts valitessani sukusiitosprosentti aina 0 kun lasketaan 4 polven mukaan. Kun lasketaan 8 polven mukaan niin korkeintaan 1%. Kasvattini ovat aina ollut terveitä ja hyvinvoivia ja eläneet pitkään.

Luulin että alakoulussa oppii kirjoitustaidon (välttävän).

Eikä täällä lekurit kirjoittele, tunnen sentään jokusenkin heitä.

Muuten itse kasvatan koirani luonnon kiertokulun mukaan, tuolla ne samassa tarhassa lisääntyy omia aikojaan, isät, tyttäret, pojat ja äidit

• et tämmöistä
        koirakasvattaja kirjoitti:

Joo, kuule sinä varmaan tietäisit eläinlääkärinä, että oikea ruoka se pennun luuston pitää hyvänä. Turha tulla sekoituksia haukkumaan, katsele oikeasti niitä hädin tuskin hengittäviä koiria, jotka ei edes käveleen pysty ilman että ahdistaa.

Nuo rodut tuossa mainitsemassasi sekoituksessa eivät edes ole sairaimpia, mitä maa päällään kantaa.

• Pienkasvattaja
        isoisoäiti kirjoitti:

Luulin että alakoulussa oppii kirjoitustaidon (välttävän).

Eikä täällä lekurit kirjoittele, tunnen sentään jokusenkin heitä.

Muuten itse kasvatan koirani luonnon kiertokulun mukaan, tuolla ne samassa tarhassa lisääntyy omia aikojaan, isät, tyttäret, pojat ja äidit

No et sinäkään kyllä mitään koiria kasvata: kennelliitto ei tuollaisia sisäsiittoisia edes rekisteröi.

Mix-koirien huono perimä johtuu usein siitä, että huonolaatuisten ja rotujärjestöjen terveysvaatimuksien mukaan ala-arvoisista koirista halutaan "omansa pois" ja ristetytetään niitä ja myydään mix-pentuina. Niillä kun ei ole mitään terveysvaatimuksia. Näille pitäisi saada omat terveysrekisteröinti-määräyksensä. Nyt tämä on ihan villiä aluetta, jossa kukin voi temmeltää miten tahtoo...ja usein varsinkin pienet rodut joutuvat suoranaisen pentutehtailun käsiin.

Pari pentuetta olen kasvattanut ja pyrin mahdollisimman terveisiin vanhempiin ja pieneen sukusiitosprosenttiin. Kysyn myös uroksen luonteen tarkasti sekä pyrin välttämään matadori-uroksia - eli niitä joilla on kymmeniä pentueita. On aika yllättävää miten suosittuja nämä menestyneet urokset ovat: kun selaa jalostustietokantaa, niin aika nopeasti huomaa, että ei se huippu-uroksen pentu ole useinkaan suuremmin menestynyt ja usein sen takana on vähemmän menestyneet vanhemmat. Otan mieluummin menestyneen koiran isän tai pennun. Koskaanhan sitä ei tiedä - geenejä kun ei voi määräillä - mutta hyviä, mukavaluonteisia ja terveitä nämä tähän asti ovat olleet.

Valitettavasti on sitten rotuja, joissa kanta on niin pieni, että nollaan ei tahdo millään päästä koska samoja koiria on käytetty niin paljon. Näiden kohdalla pitäisi vakavasti miettiä kokonaan ulkopuolisien rotua muistuttavia koirien ottamista rotuun ja rekisteröimistä muutaman sukupolven päähän.

• isoisoäiti
        Pienkasvattaja kirjoitti:

No et sinäkään kyllä mitään koiria kasvata: kennelliitto ei tuollaisia sisäsiittoisia edes rekisteröi.

Mix-koirien huono perimä johtuu usein siitä, että huonolaatuisten ja rotujärjestöjen terveysvaatimuksien mukaan ala-arvoisista koirista halutaan "omansa pois" ja ristetytetään niitä ja myydään mix-pentuina. Niillä kun ei ole mitään terveysvaatimuksia. Näille pitäisi saada omat terveysrekisteröinti-määräyksensä. Nyt tämä on ihan villiä aluetta, jossa kukin voi temmeltää miten tahtoo...ja usein varsinkin pienet rodut joutuvat suoranaisen pentutehtailun käsiin.

Pari pentuetta olen kasvattanut ja pyrin mahdollisimman terveisiin vanhempiin ja pieneen sukusiitosprosenttiin. Kysyn myös uroksen luonteen tarkasti sekä pyrin välttämään matadori-uroksia - eli niitä joilla on kymmeniä pentueita. On aika yllättävää miten suosittuja nämä menestyneet urokset ovat: kun selaa jalostustietokantaa, niin aika nopeasti huomaa, että ei se huippu-uroksen pentu ole useinkaan suuremmin menestynyt ja usein sen takana on vähemmän menestyneet vanhemmat. Otan mieluummin menestyneen koiran isän tai pennun. Koskaanhan sitä ei tiedä - geenejä kun ei voi määräillä - mutta hyviä, mukavaluonteisia ja terveitä nämä tähän asti ovat olleet.

Valitettavasti on sitten rotuja, joissa kanta on niin pieni, että nollaan ei tahdo millään päästä koska samoja koiria on käytetty niin paljon. Näiden kohdalla pitäisi vakavasti miettiä kokonaan ulkopuolisien rotua muistuttavia koirien ottamista rotuun ja rekisteröimistä muutaman sukupolven päähän.

No en totta todellakaan kasvata, meillä ne on kasvaneet ihan itsekseen kunhan muistaa ruokaa antaa

• LOPETTAKAA SISÄSIITO

Vastaus: koirakasvattaja

se on hyvä asia että huolehdit koirien terveydestä ja vältät sisäsiittoisuustta

• eläinlääkärikö

"koiranomistaja"
      Tuo mix-pentu varmasti oli harvinaislaatuinen tapaus, mutta se on yksilö ja oli valitettavasti perinyt todella huonot geenit.
      Ei kannata yleistää, että sekarotuiset koirat ovat sairaampia kuin jalostetut. Yleensä ja normaalisti se menee toisinpäin: jalostetut ovat sairaampia kuin sekarotuiset. Kun kahden eri rotuisen tai sekarotuisen jälkeläiset saavat useinmiten vanhempiensa parhaimmat ja dominoivat geenit. Tuon mainitsemasi mix-pennun vanhemmat olivat varmasti hyvin sairaita.

• surullista

Sisäsiittoisuus on todella vakava asia, josta seuraa sairaita ja kärsiviä koiria. Osa koiraroduista on ikävä kyllä sisäsiittoisuudella jo pilattu. Luulisi ihmisten ymmärtävän tämän, mutta valitettavan moni työntää päänsä pensaaseen ja kasvattaa rahankiilto silmissä sairaita friikkikoiria ja pentua pentueelta tuhoaa "rakastamaansa" rotua. Näkyy tässäkin asiassa ihmisen ahneus ja julmuus. Sekin on erittäin lyhytnäköistä, että jollain voittajakoiralla teetetään kymmeniä pentueita. Sen seurauksena tämän yhden koiran geenit siirtyvät liian monelle pennulle ja sisäsiittoisuuden riski kasvaa. Ja vielä pahempaa, jos tällä koiralla on vielä jokin piilevä sairaus, joka sitten siirtyy jälkeläisille.
      Sisäsiittoisuus on (vain) yksi syy siihen, miksi vastustan koiranäyttelyitä.

• ohlordgivemercy

Koiranäyttelyt ja sisäsiittoisuus eivät liity millään tavalla toisiinsa. Jos mielestäsi liittyvät, selitätkö miten mahdollisesti? Kiinnostaa vaan tietää.

• rotuja

Voin selittää sen hyvin yksinkertaisesti:
        Siitokseen valitaan koiria, jotka ovat menestyneet näyttelyissä, mitä enemmän koira menestyy, sitä enemmän sillä halutaan teettää pentuja. Kun halutaan näyttelyissä menestyviä pentuja, saattaa olla että järki sumenee ja valitaan vanhemmat vain menestyksen mukaan ja unohdetaan sukulinjat täysin. On kasvattajia jotka kasvattavat vain näyttelymenestyjiä eikä millään muulla ole väliä.

• Anonyymi

Minä kasvatan puhtaita koiria, niillä kun ei ole mitään terveysvaatimuksia. Mitä alkukantaisempi sen terveempi.Osa koiraroduista on ikävä kyllä sisäsiittoisuudella pilattu.Siitokseen valitaan vain koiria, jotka menestyvät näyttelyissä. Valtaosassa voittajissa ovat sisäsiittoiset koirat. Tuo on todella vakava asia, josta seuraa sairaita ja kärsiviä koiria. Sisäsiittoisuus seuraa koirankasvattajia aina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      226
      4359
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      70
      2817
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      394
      2463
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2383
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1667
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      556
      1419
    7. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1349
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      96
      1344
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1340
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      126
      1226
    Aihe