ahmintaa

ahmin joskus

Ootteko laihoja/normaalipainoisia jotka ahmitte? Kun musta tuntuu että oon yksin normaalipainoinen ja ahmin, mulla on hirvee syyllisyyden tunne aina ruoasta, mietin koko ajan ja lasken kaloreita jopa mausteista. Ollaan lääkärin kanssa puhuttu että pitää saada apua, syön siis täysin normaalisti, joskus yritän laihduttaa ja syön 1400-1500 kaloria päivässä, olen normaalipainoinen, kaks vuotta sitten olin yhtä kiloa vaille alipainoinen kunnes sairastuin hormonaalisiin ongelmiin oikein kunnolla (lapsuudesta asti ollut, olen nyt 20)
Minua kiinnostaisi tietää teiltä muilta että onko muita ali tai normaalipainoisia jotka ahmitte, kun tuntuu että lääkärit eivät niin ymmärrä jos ei ole ylipainoinen.

5

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+16

      Jos ahmit ja olet normaali- tai alipainoinen, niin se kertoo vain siitä ettei energiasaantisi ole kuitenkaan sitä luokkaa että lihoisit. Joko poltat ylimääräiset kalorit liikkumalla, tai sitten ahmintasi on sitä luokkaa, ettei painosi kuitenkaan nouse=ahmiminen on kuitenkin jollain tavalla tasapainossa energiakulutukseesi nähden. Kolmas vaihtoehto on sitten bulimia jolloin oksentamalla pitää energiansaannin normaalilla tasolla vaikka ahmisi päivittäin.

      Henkkoht olen sitä mieltä, että olisi hirmusen tärkeää osata erottaa ns. "normaalit" tunneperäiset ahmimiskohtaukset sairaalloisista. Kuka tahansa normaalipainoinen ihminen saattaa ahmia ruokaa varsinkin nälkäisenä, tai peittämällä tunteitaan, eli sitä lohtusyömistä joka karkaa hetkellisesti käsistä. Onko silloin kyse sairaudesta, vai pelkästään epänormaaleista syömistottumuksista ja huonoista elintavoista?

      BED on sairaus jossa ihminen ei hallitse syömisiään ja ahmimiskohtauksiaan. Päivittäiset kalorimäärät ovat reilusti yli tarpeen=paino nousee. Itse vuosikaudet ko. syömishäiriötä sairasteena lähinnä turhaudun siitä, että joku normaalipainoinen ihminen, alipainoisesta puhumattakaan, tulee väittämään sairastavansa samaa. Jollei sitten ole kyseessä ihminen, joka tosiaan liikkuu päivittäin polttaen tuhansien syömiensä kaloreitten määrät.

      Joku ehkä voi väittää sairastavansa BED:iä jos ei kykene kontrolloimaan syömisiään vaikka kerran viikossa tai kuukaudessa. Ja ei siinä, jos itse aidosti ja tosissaan haluaa näin itselleen uskotella ja vakuuttaa, niin ei se ole minulta henkkoht mitenkään pois. Tällaisissa tapauksissa henkkot olen kuitenkin sitä mieltä, että kyseessä on enemmänkin itsepetos kuin varsinainen syömishäiriö.

      Ihan samalla tavalla itsepetosta sekin, kun ylipainoiset ihmiset vakuuttavat itselleen sairastavansa BED:iä, kun kyseessä on suurimmilta osin pelkästään väärät valinnat ja väärät elintavat. On paljon helpompaa uskotella itselleen se, että olen riippuvainen roskaruuasta ja sokerista ja keksiä siitä se tekosyy itselleen miksi sitä roskaa syö kaksin käsin, kun vaihtoehtona olisi katsoa siihen peiliin ja todeta, että nyt riittää ja tarttee tehdä asioille jotakin.

      BED:iä oikeasti sairastava on sairas ja riippuvainen siinä missä bulimikko tai anorektikko. Ja jokaikinen joka edes yhden näistä sairauksista sairastanut tai sairastava ihminen tietää, niin tilanteen kyllä voi saada hallintaan ja parantaa, mutta kerran syömishäiriöinen on sitä lopun ikäänsä. Ihan siinä missä kerran alkoholisti tai narkkari on sitä aina, vaikka itse riippuvuuden saisikin hallintaan ja paranemaan. Se joka muuta väittää, valehtelee ennenkaikkea itselleen.

      • aurinko2

        olen hiukan eri mieltä, itsellä kokemusta yli 30v BEDstä ja kyllä minulla oli elämässä 10 vuotta sellaista noususuhdannetta että BED oli vuosia jotakuinkin normaali. olin normaalipainoisen rajoilla eli painonvaihtelut olivat 10kg sisällä.positiivisuudella saa jo paljon aikaiseksi ja olen ollut klinikkahoidossa, niin sielläkin saa sitä positiivisuutta. säännölliset ruokailuajat ja riittävä uni melkein raamattu ja stressinsieto on heikompaa, heti kun tuli kunnon stressiä, niin alamäki alkoi eikä se ollut halusta kiinni. mutta vielä uskon että voin saavuttaa sen ja sen suht normaalipainon. tarvitsen vain apua, kun nyt yksin ja yksin ei voimat riitä vaikka keinot tietää. eli periaatteessa olen kanssasi samoilla linjoilla mutta näen silti enemmän positiivisuutta asiassa. ja uskon että mitä pidempi tauko ahmimisessa, sitä helpompi olla repsahtamatta.


    • Joopa joo

      No samaan syssyynhän sitä voisi väittää, että BED on länsimaisille keksitty elintasosairaus. Aika paljon saa massia kuitenkin olla ahmiakseen puoli kauppaa kerralla...

    • Joopa joo

      Siis jotta lihavuus olisi hyväksyttävämpää ja suomivalailla parempi mieli. Ennenkaikkea LUPA SYÖDÄ itsensä valaaksi koska BED ;)

      • enosaalopettaa

        ei se ole LUPA vaan PAKKO.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      31
      6029
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      311
      3890
    3. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      54
      3340
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      37
      3086
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      164
      2444
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2086
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      126
      1980
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1640
    9. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1609
    10. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1607
    Aihe