Ulkopuolisuus yliopistossa=työttömyys?

Kelailija

Aloitan neljättä vuotta yliopistolla, pääaineenani teoreettinen filosofia pitkät psykat, ET ja opettajankoulutus vielä edessä. Pärjään opinnoissani erittäin hyvin ja olen äärettömän kiinnostunut kaikesta mitä opiskelen. Ongelmanani on kuitenkin ulkopuolisuus yliopistoyhteisöstä. En tunne ketään edes samaan aikaan aloittaneista opiskelutovereistani. Jäin alusta asti pois "bileistä" muutamia lukuunottamatta, koska olen elänyt "bile"ikävaiheen aikoja sitten(aloitin vasta 29v). Lisäksi tunnen olevani kovin erilainen ja ystäväpiirini koostuvan täysin erilaisista ihmisistä kuin yliopistoväki.

Mitään vikaa ei siis ole opiskelutovereissani, mutta tuntuu siltä, kuin olisimme eläneet äysin erilaisen elämän, jonka vuoksi emme jaa mitään yhteisiä kokemuksia. Pelkään myös hieman yhteisön mahdollista menneen elämäni tuomitsemista; itse elin suhteellisen rankan ja "hurjan" nuoruuden. Kaikki tuntuvat tulevan hienommista perheistä, joissa vanhemmatkin ovat akateemisia. Ongelmanani ei oikeastaan kuitenkaan ole kaverien puute; minulla on normaalin kokoinen ystäväpiiri, joista suuren osan olen tuntenut lapsesta saakka. Nyt kuitenkin olen ruvennut ajattelemeen, että minkälainen vaikutus "syrjäytymiselläni" on tulevan urani kannalta? Muut ovat verkostoituneet ja luoneet kaverisuhteita opiskeluaikana mikä taas minulta on jäänyt väliin. Itse koen kaverien hankkimisen ainoastaan välineellisessä mielessä, työnhakua ja verkostoitumista varten, hieman arveluttavana. Olen kuitenkin yleensä normaalin sosiaalinen henkilö.

Mitä mieltä ihmiset ovat? Pitäisikö minun ensi vuonna ruveta käymään bileissä ja muissa opiskelijatapahtumissa "verkostoitumisen" vuoksi, vai onko pätevyys akateemisilla työmarkkinoilla kuitenkin tärkeämpää kuin suhteet?

Kiitos vastauksistanne, myös trolleista(ne on hauskoja) ja varsinkin samankaltaisista tarinoista jos niitä joltain löytyy :)

103

4764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akateeminen työtön

      Minun kohdalla kuvaamasi ilmiö meni vielä pitemmälle, sillä myös henkilökunnan suuntaan alkoi tapahtua etäisyyden ottoa, puolin ja toisin. Arvosanat putosivat, kun seminaarit alkoivat; eli kun alkoivat nähdä, minkälaisesta tyypistä on kyse.

      Pierre Bourdieu on kuvannut ilmiötä lanseeraamiensa habitus ja distinktio käsitteiden kautta. Meillä ihmisillä on kyky arvioida lajitoverin ominaisuuksia ja sitä kautta sijoittumista lajin sisäiseen hierarkiaan kaverin habituksen perusteella. Sen perusteella meitä sitten pullautetaan pois tietyistä seurapiireistä ja itse lisäksi reflektiokykymme ansiosta vahvistamme tätä ilmiötä. Näin toteutuu se kansan parissa käytetty sanonta, että "herraksi ei tulla kouluja käymällä, herraksi synnytään".

      En minäkään ensin työmeihenä vuosikausia eläneenä ja sitten aikuisiällä maisteriksi lukeneena päässyt koskaan akateemisten seurapiireihin, enkä tosin edes valkokaulustyöhön. Tästä en suinkaan syytä muita akateemisia, enkä yliopistojen henkilökuntaa. Me ihmiset vain ollaan sellaisia, tahattomastikin distinktiota muihin ja itseemme soveltavia.

      • voi luoja!

        Voi ju*alauta: mitä hulluja(ko?) mustamaalaajia tänne Suomi24:n palstoille kirjoittaa? Pierre Bourdieu ei ole tarkoittanut distinktion käsitettä tuolla tavalla käytettäväksi, amis! Toi on suorastaan rienausta, että millä tavalla sä tota käsitettä, amis, käytät!

        Mistä h-vetistä te - mitä lienettekin, ette ole ainakaan akateemisesti koulutettuja - urkitte ihmisistä te Suomi24:n näille nimettömille palstoille nimettömiä hörhöjuttujanne varten mustamaalaavia asioita?

        Ihan vaan pakko sanoa, että jos joku hullu soveltaa Pierre Bourdieuta rasistisesti, niin sellainen kirjoittaja ei tasan tarkkaan ole koskaan yliopiston oveakaan nähnyt! Hävettää teidän puolestanne, jotka kirjoitatte mustamaalaavia juttuja täällä Suomi24-palstoilla, ihan sivusta lukijana sanon.


      • pierre
        voi luoja! kirjoitti:

        Voi ju*alauta: mitä hulluja(ko?) mustamaalaajia tänne Suomi24:n palstoille kirjoittaa? Pierre Bourdieu ei ole tarkoittanut distinktion käsitettä tuolla tavalla käytettäväksi, amis! Toi on suorastaan rienausta, että millä tavalla sä tota käsitettä, amis, käytät!

        Mistä h-vetistä te - mitä lienettekin, ette ole ainakaan akateemisesti koulutettuja - urkitte ihmisistä te Suomi24:n näille nimettömille palstoille nimettömiä hörhöjuttujanne varten mustamaalaavia asioita?

        Ihan vaan pakko sanoa, että jos joku hullu soveltaa Pierre Bourdieuta rasistisesti, niin sellainen kirjoittaja ei tasan tarkkaan ole koskaan yliopiston oveakaan nähnyt! Hävettää teidän puolestanne, jotka kirjoitatte mustamaalaavia juttuja täällä Suomi24-palstoilla, ihan sivusta lukijana sanon.

        aikaisempi kommentoija vaikutti sivistyneemmältä kuin tämä seuraava, noin kielenkäytön ja käytöstapojen puolesta...


      • serkkuserkku

        Rasittaa tarttua näihin Suomi24-trolleihin, mutta jälleen kerran lähden siihen, jos joku Akateemisen työttömän töräyksiä nyt sattuisi todesta ottamaan.

        Menin yliopistoon 25-vuotiaana pääasiassa varastotöitä tehneenä. Taustani ei ole millään lailla akateeminen. Ekan vuoden kävin ainejärjestäbileissä sun muissa, sen jälkeen en niinkään.

        Opiskelijat ottivat hyvin vastaan, samoin teki laitoksen henkilökunta. Kukaan ei "soveltanut distinktiota" itseeni. En näe että saisin herran koulutuksen, enkä ole nähnyt tällaista kenenkään muunkaan opiskelijakaverini parissa.

        --

        Mitä tulee alkuperäiskirjoitukseen: Toki verkostot ovat aina hyväksi, mutta välttämättömiä ne eivät ole. Itse en ole kohdannut ilmiötä, jossa kevereita hankittaisiin välineellistä hyötyä ajatellen. Välttämättömiä suuret kaveripiirit eivät ole, mutta toki esim sosiaalisessa mediassa isolla kaveripiirillä voi kysellä töitä nopeammin.

        Jos tulet tekemään opettajan töitä, tärkeintä on kontaktit kouluihin ja opettajiin ja sijaislistoihin - toki myös tekemäsi työn laatu vaikuttaa. Nimeä aktiivisesti sijaislistoille eri kouluihin ja sijaisuuksien kautta lisää sijaisuuksia. Ei siinä tarvitse yliopistoyhteisön tukea.


      • sandr.a
        serkkuserkku kirjoitti:

        Rasittaa tarttua näihin Suomi24-trolleihin, mutta jälleen kerran lähden siihen, jos joku Akateemisen työttömän töräyksiä nyt sattuisi todesta ottamaan.

        Menin yliopistoon 25-vuotiaana pääasiassa varastotöitä tehneenä. Taustani ei ole millään lailla akateeminen. Ekan vuoden kävin ainejärjestäbileissä sun muissa, sen jälkeen en niinkään.

        Opiskelijat ottivat hyvin vastaan, samoin teki laitoksen henkilökunta. Kukaan ei "soveltanut distinktiota" itseeni. En näe että saisin herran koulutuksen, enkä ole nähnyt tällaista kenenkään muunkaan opiskelijakaverini parissa.

        --

        Mitä tulee alkuperäiskirjoitukseen: Toki verkostot ovat aina hyväksi, mutta välttämättömiä ne eivät ole. Itse en ole kohdannut ilmiötä, jossa kevereita hankittaisiin välineellistä hyötyä ajatellen. Välttämättömiä suuret kaveripiirit eivät ole, mutta toki esim sosiaalisessa mediassa isolla kaveripiirillä voi kysellä töitä nopeammin.

        Jos tulet tekemään opettajan töitä, tärkeintä on kontaktit kouluihin ja opettajiin ja sijaislistoihin - toki myös tekemäsi työn laatu vaikuttaa. Nimeä aktiivisesti sijaislistoille eri kouluihin ja sijaisuuksien kautta lisää sijaisuuksia. Ei siinä tarvitse yliopistoyhteisön tukea.

        Hyvävelikerhon jäsenenä pääset mihin tahansa haluamaasi toimeen/virkaan/suojatyöpaikkaan. Verkostoitumisesta on siis hyötyä


      • serkkuserkku
        sandr.a kirjoitti:

        Hyvävelikerhon jäsenenä pääset mihin tahansa haluamaasi toimeen/virkaan/suojatyöpaikkaan. Verkostoitumisesta on siis hyötyä

        Mikset sitten liity tähän kerhoon?


      • Akateeminen työtön
        voi luoja! kirjoitti:

        Voi ju*alauta: mitä hulluja(ko?) mustamaalaajia tänne Suomi24:n palstoille kirjoittaa? Pierre Bourdieu ei ole tarkoittanut distinktion käsitettä tuolla tavalla käytettäväksi, amis! Toi on suorastaan rienausta, että millä tavalla sä tota käsitettä, amis, käytät!

        Mistä h-vetistä te - mitä lienettekin, ette ole ainakaan akateemisesti koulutettuja - urkitte ihmisistä te Suomi24:n näille nimettömille palstoille nimettömiä hörhöjuttujanne varten mustamaalaavia asioita?

        Ihan vaan pakko sanoa, että jos joku hullu soveltaa Pierre Bourdieuta rasistisesti, niin sellainen kirjoittaja ei tasan tarkkaan ole koskaan yliopiston oveakaan nähnyt! Hävettää teidän puolestanne, jotka kirjoitatte mustamaalaavia juttuja täällä Suomi24-palstoilla, ihan sivusta lukijana sanon.

        "....Bourdieu ei ole tarkoittanut distinktion käsitettä tuolla tavalla käytettäväksi, amis! "

        " Toi on suorastaan rienausta, että millä tavalla sä tota käsitettä, amis, käytät!"


        "....mitä lienettekin, ette ole ainakaan akateemisesti koulutettuja ..."


        En suinkaan tulkitse Bourdieun lanseeraamaa distinktiota rasistisesti. Bourdieu oli tullut yliopistomaailmaan samalla tavoin kuin minä, eli syntyperältään varsin vaatimattomista oloista. Tämä hänelle myös tehtiin niin opiskelijatovereiden kuin myös yliopiston henkilökunnankin toimesta selväksi. Näitä kokemuksia hän hyödynsi luodessaan käsitteistöään.

        Lukijat varmaankin ymmärtävät, kuinka minä Bourdieun distinktiokäsitettä tulkitsen, kun tarkastelevat tätä kielenkäyttöä, josta olen siteeraukseeni esimerkkejä valinnut.


    • concerned

      joo itseäniki vähän huolestuttaa, yliopisto-opinnot kohta edessä, ja ainakin lukiossa en viitsinyt osallistua mihinkään yhteisbileryyppäjäisiin jne ja jäinkin vähän porukan ulkopuolelle eikä se haittaa, mutta jos samanlainen tilanne yliopistossa hankaloittaa työnsaantia niin ottaa muuten päähän

      • "ja ainakin lukiossa en viitsinyt osallistua mihinkään yhteisbileryyppäjäisiin jne"

        Sama juttu minullakin, mutta yliopisto-opiskelijoiden juhlat ovat mielestäni eri asia, eivät samanlaista perskännien vetoa, sammumista ja oksentelua. Vaikka alkoholia kuluukin, ihmiset, jotka sitä juovat, ovat kai jo oppineet juomaan sitä (jonkinlaisella) kohtuudella ja ylilyönnit ovat harvinaisia.


      • panosta opiskeluun

        Työnantajat eivät kysele työntekijöitä rekrytoidessaan, onko joku osallistunut opiskelijabileisiin. En voi edes käsittää, mitenkä noin lapsellinen kysymys voi olla omasta mielestään fiksun yliopisto-opiskelijan kysymänä.

        Toimitusjohtajat, yrittäjät jne eivät ole siellä opiskelijabileissä. Tarpeeksi paljon kun hilluu niissä bielissä, voi olla että se estää työnsaannin. Eri asia on sitten se, jos ei pysty ollenkaan sosiaalisiin ihmissuhteisiin. Mutta aloittajallahan on kavereita, joten siitä ei ole kyse.

        Mutta käy toki parissa-kolmessa bileissä ja katso onko siellä samanhenkisiä kanssasi. Yliopistoissa on myös omia harrastuspiirejä. Tutki niiden mahdollisuudet. Äläkä hylkää olemassa olevaa, aiemmin hankkimaa ystäväpiiriäsi. Joskus myöhemmin varmaan (ehkä) tutustut opiskelukavereihisi, jos sattuvat esim. samaan paikkaan töihin. Silloin voi syntyä todellisia ystävyyssuhteita. Elä nyt sitä omaa elämääsi ja panosta opiskeluun. Kaikkien ei tarvi olla samanlaisia.

        Joten panosta opiskeluun - älä bilettämiseen.

        Olen muuten yrittäjä, eli tiedän jotain työntekijöiden rekrytoimisesta. Bilehaita en huoli töihini.Töissäni on 5-7 työntekijää ja toimin graafisella alalla.


      • lapsellinen?
        panosta opiskeluun kirjoitti:

        Työnantajat eivät kysele työntekijöitä rekrytoidessaan, onko joku osallistunut opiskelijabileisiin. En voi edes käsittää, mitenkä noin lapsellinen kysymys voi olla omasta mielestään fiksun yliopisto-opiskelijan kysymänä.

        Toimitusjohtajat, yrittäjät jne eivät ole siellä opiskelijabileissä. Tarpeeksi paljon kun hilluu niissä bielissä, voi olla että se estää työnsaannin. Eri asia on sitten se, jos ei pysty ollenkaan sosiaalisiin ihmissuhteisiin. Mutta aloittajallahan on kavereita, joten siitä ei ole kyse.

        Mutta käy toki parissa-kolmessa bileissä ja katso onko siellä samanhenkisiä kanssasi. Yliopistoissa on myös omia harrastuspiirejä. Tutki niiden mahdollisuudet. Äläkä hylkää olemassa olevaa, aiemmin hankkimaa ystäväpiiriäsi. Joskus myöhemmin varmaan (ehkä) tutustut opiskelukavereihisi, jos sattuvat esim. samaan paikkaan töihin. Silloin voi syntyä todellisia ystävyyssuhteita. Elä nyt sitä omaa elämääsi ja panosta opiskeluun. Kaikkien ei tarvi olla samanlaisia.

        Joten panosta opiskeluun - älä bilettämiseen.

        Olen muuten yrittäjä, eli tiedän jotain työntekijöiden rekrytoimisesta. Bilehaita en huoli töihini.Töissäni on 5-7 työntekijää ja toimin graafisella alalla.

        "Bilehaita en huoli töihini."
        Kuitenkin heti viestisi alussa julistit "Työnantajat eivät kysele työntekijöitä rekrytoidessaan". Mitenkäs saat selville asian selville jos et kysele? Ei se päältäpäin näy.
        "En voi edes käsittää, mitenkä noin lapsellinen kysymys voi olla omasta mielestään fiksun yliopisto-opiskelijan kysymänä"
        Käsittääkseni aloittaja kysyi että kannattaako mennä juhliin verkostoituakseen jotta näiden verkostojen avulla saada sitten työmahdollisuuksia. Älä hauku häntä lapselliseksi jos itse et ymmärrä kysymystä.


      • lapsellinen?
        lapsellinen? kirjoitti:

        "Bilehaita en huoli töihini."
        Kuitenkin heti viestisi alussa julistit "Työnantajat eivät kysele työntekijöitä rekrytoidessaan". Mitenkäs saat selville asian selville jos et kysele? Ei se päältäpäin näy.
        "En voi edes käsittää, mitenkä noin lapsellinen kysymys voi olla omasta mielestään fiksun yliopisto-opiskelijan kysymänä"
        Käsittääkseni aloittaja kysyi että kannattaako mennä juhliin verkostoituakseen jotta näiden verkostojen avulla saada sitten työmahdollisuuksia. Älä hauku häntä lapselliseksi jos itse et ymmärrä kysymystä.

        Sitaatista jäi uupumaan osa, siis piti lainata tämä lause kokonaan: "Työnantajat eivät kysele työntekijöitä rekrytoidessaan, onko joku osallistunut opiskelijabileisiin."


      • panosta opiskeluun
        lapsellinen? kirjoitti:

        "Bilehaita en huoli töihini."
        Kuitenkin heti viestisi alussa julistit "Työnantajat eivät kysele työntekijöitä rekrytoidessaan". Mitenkäs saat selville asian selville jos et kysele? Ei se päältäpäin näy.
        "En voi edes käsittää, mitenkä noin lapsellinen kysymys voi olla omasta mielestään fiksun yliopisto-opiskelijan kysymänä"
        Käsittääkseni aloittaja kysyi että kannattaako mennä juhliin verkostoituakseen jotta näiden verkostojen avulla saada sitten työmahdollisuuksia. Älä hauku häntä lapselliseksi jos itse et ymmärrä kysymystä.

        Aloittaja kysyy näin: Pitäisikö minun ensi vuonna ruveta käymään bileissä ja muissa opiskelijatapahtumissa "verkostoitumisen" vuoksi, vai onko pätevyys akateemisilla työmarkkinoilla kuitenkin tärkeämpää kuin suhteet?

        Eli aloittaja nimenomaan kyselee, pitääkö alkaa käymään bileissä. Bileissä käymällä ei saada minkään alan pätevyyttä, eikä siellä liiku se porukka, joka mahdollisesti palkkaa töihin.

        Siis pätevyys on tärkeämpää. Ja työnantajat eivät pyöri opiskelijabileissä. Yliopisto-opiskelijat harvoin alkavat yrittäjiksi. Tietenkin sijoittuvat johtoportaan virkoihin. Töihin hakiessa painaa pätevyys, ei se onko ollut bileissä verkostoitumassa toisien opiskelijoiden kanssa. Bilettäjät kyllä kilpailevat samoista työpaikoista. Ja työmarkkinoista kilpailu on niin armotonta toisinaan, että kaveritkin paljastavat toinen toisistaan asioita. On minunkin työhaatattelussa ollut henkilö, joka kertoo että tapasi entisen opiskelukaverinsa tuossa aulassa ja jatkanut samaan hengenvetoon, että oli se kova poika bilettämään.

        Voitte arvata että en palkannut bilettäjää enkä bilettäjästä juoruajaa.
        En edelleenkään huoli bilehaita töihini. Ahkera bilettäjä näkyy jo naamasta. Jatkuva juhlimien ja juominen lyö leimansa. Alkoholin käytöstä voi kylläkin kysyä haastattelutilanteessa.

        Eivätkä työnantajat kysele, oletko sitten ollut bilettämässä? He kyselevät mitenkä nopeasti opiskelit? Mitä opiskelit? Missä opiskelit? Katsoisin mielelläni opiskelutodistukset, jne. jne. Yleensähän jo hakemukseen liitetään todistukset ja ansioluettelo.

        Ilmeisesti nimim. "lapsellinen?" on sitten ahkera bilettäjä, näinhän vanha sananlasku sanoo: "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...." Lue "lapsellinen?" toki koko vastaukseni ja voit viisastua. Turha alkaa vääntään teksiä toiseksi kuin se jo on. Aloittajan yksinäisyys on liikuttavaa, mutta hänen kirjoituksensa on silti lapsellinen ja kehittymätön.


      • vaikeaa on....
        panosta opiskeluun kirjoitti:

        Aloittaja kysyy näin: Pitäisikö minun ensi vuonna ruveta käymään bileissä ja muissa opiskelijatapahtumissa "verkostoitumisen" vuoksi, vai onko pätevyys akateemisilla työmarkkinoilla kuitenkin tärkeämpää kuin suhteet?

        Eli aloittaja nimenomaan kyselee, pitääkö alkaa käymään bileissä. Bileissä käymällä ei saada minkään alan pätevyyttä, eikä siellä liiku se porukka, joka mahdollisesti palkkaa töihin.

        Siis pätevyys on tärkeämpää. Ja työnantajat eivät pyöri opiskelijabileissä. Yliopisto-opiskelijat harvoin alkavat yrittäjiksi. Tietenkin sijoittuvat johtoportaan virkoihin. Töihin hakiessa painaa pätevyys, ei se onko ollut bileissä verkostoitumassa toisien opiskelijoiden kanssa. Bilettäjät kyllä kilpailevat samoista työpaikoista. Ja työmarkkinoista kilpailu on niin armotonta toisinaan, että kaveritkin paljastavat toinen toisistaan asioita. On minunkin työhaatattelussa ollut henkilö, joka kertoo että tapasi entisen opiskelukaverinsa tuossa aulassa ja jatkanut samaan hengenvetoon, että oli se kova poika bilettämään.

        Voitte arvata että en palkannut bilettäjää enkä bilettäjästä juoruajaa.
        En edelleenkään huoli bilehaita töihini. Ahkera bilettäjä näkyy jo naamasta. Jatkuva juhlimien ja juominen lyö leimansa. Alkoholin käytöstä voi kylläkin kysyä haastattelutilanteessa.

        Eivätkä työnantajat kysele, oletko sitten ollut bilettämässä? He kyselevät mitenkä nopeasti opiskelit? Mitä opiskelit? Missä opiskelit? Katsoisin mielelläni opiskelutodistukset, jne. jne. Yleensähän jo hakemukseen liitetään todistukset ja ansioluettelo.

        Ilmeisesti nimim. "lapsellinen?" on sitten ahkera bilettäjä, näinhän vanha sananlasku sanoo: "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...." Lue "lapsellinen?" toki koko vastaukseni ja voit viisastua. Turha alkaa vääntään teksiä toiseksi kuin se jo on. Aloittajan yksinäisyys on liikuttavaa, mutta hänen kirjoituksensa on silti lapsellinen ja kehittymätön.

        bileissä verkostoituu

        ja kova huhu kiertää että se on eduksi työelämässä (opiskelijakaveri suosittelee sinua töihin firmaan jossa itse on duunissa, kuulet hyviä vinkkejä avoimista työpaikoista, joistakuista tulee niitä pomojakin aikanaan...)

        ja koska itselle ei tuo sosiaalisuus ole niin luontevaa, niin asia huolettaa

        ummartaako?


      • srhryhedhtt
        vaikeaa on.... kirjoitti:

        bileissä verkostoituu

        ja kova huhu kiertää että se on eduksi työelämässä (opiskelijakaveri suosittelee sinua töihin firmaan jossa itse on duunissa, kuulet hyviä vinkkejä avoimista työpaikoista, joistakuista tulee niitä pomojakin aikanaan...)

        ja koska itselle ei tuo sosiaalisuus ole niin luontevaa, niin asia huolettaa

        ummartaako?

        mihin ihmeeseen tarvitaan verkkoja ja bileitä saadakseen duunia? ei niistä haittaakaan ole, mutta kyllä mä oon saanu hyväpalkkasta duunia ottamalla puhelimen käteen ja yksinkertaisesti puhunu itteni sisään.


      • rissoo
        vaikeaa on.... kirjoitti:

        bileissä verkostoituu

        ja kova huhu kiertää että se on eduksi työelämässä (opiskelijakaveri suosittelee sinua töihin firmaan jossa itse on duunissa, kuulet hyviä vinkkejä avoimista työpaikoista, joistakuista tulee niitä pomojakin aikanaan...)

        ja koska itselle ei tuo sosiaalisuus ole niin luontevaa, niin asia huolettaa

        ummartaako?

        Noin se menee, stadissakin tietyt lukiot joista menee paljon yliopistoihin.


      • serkkuserkku
        rissoo kirjoitti:

        Noin se menee, stadissakin tietyt lukiot joista menee paljon yliopistoihin.

        Stadin tiettyjen lukioiden oppilaiden jatko-opinnot yliopistoissa eivät johdu siitä että näillä olisi hyvä veli -verkosto, vaan siitä että näistä lukioista haetaan enemmän yliopistoihin.

        Pääsykokeet ja sisäänpääsyvaatimukset ovat kaikille samat. Biletys ja kaveripiirit eivät auta yliopistoon tai muuhunkaan kouluun pääsemisessä.


      • panosta opiskeluun kirjoitti:

        Aloittaja kysyy näin: Pitäisikö minun ensi vuonna ruveta käymään bileissä ja muissa opiskelijatapahtumissa "verkostoitumisen" vuoksi, vai onko pätevyys akateemisilla työmarkkinoilla kuitenkin tärkeämpää kuin suhteet?

        Eli aloittaja nimenomaan kyselee, pitääkö alkaa käymään bileissä. Bileissä käymällä ei saada minkään alan pätevyyttä, eikä siellä liiku se porukka, joka mahdollisesti palkkaa töihin.

        Siis pätevyys on tärkeämpää. Ja työnantajat eivät pyöri opiskelijabileissä. Yliopisto-opiskelijat harvoin alkavat yrittäjiksi. Tietenkin sijoittuvat johtoportaan virkoihin. Töihin hakiessa painaa pätevyys, ei se onko ollut bileissä verkostoitumassa toisien opiskelijoiden kanssa. Bilettäjät kyllä kilpailevat samoista työpaikoista. Ja työmarkkinoista kilpailu on niin armotonta toisinaan, että kaveritkin paljastavat toinen toisistaan asioita. On minunkin työhaatattelussa ollut henkilö, joka kertoo että tapasi entisen opiskelukaverinsa tuossa aulassa ja jatkanut samaan hengenvetoon, että oli se kova poika bilettämään.

        Voitte arvata että en palkannut bilettäjää enkä bilettäjästä juoruajaa.
        En edelleenkään huoli bilehaita töihini. Ahkera bilettäjä näkyy jo naamasta. Jatkuva juhlimien ja juominen lyö leimansa. Alkoholin käytöstä voi kylläkin kysyä haastattelutilanteessa.

        Eivätkä työnantajat kysele, oletko sitten ollut bilettämässä? He kyselevät mitenkä nopeasti opiskelit? Mitä opiskelit? Missä opiskelit? Katsoisin mielelläni opiskelutodistukset, jne. jne. Yleensähän jo hakemukseen liitetään todistukset ja ansioluettelo.

        Ilmeisesti nimim. "lapsellinen?" on sitten ahkera bilettäjä, näinhän vanha sananlasku sanoo: "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...." Lue "lapsellinen?" toki koko vastaukseni ja voit viisastua. Turha alkaa vääntään teksiä toiseksi kuin se jo on. Aloittajan yksinäisyys on liikuttavaa, mutta hänen kirjoituksensa on silti lapsellinen ja kehittymätön.

        "Ilmeisesti nimim. "lapsellinen?" on sitten ahkera bilettäjä, näinhän vanha sananlasku sanoo: "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...." "

        En tiedä mikä "lapsellinenko?"-nimimerkin kanta on, mutta omasta puolestani älähdän, en siksi että tunnistan itseni kirjoituksestasi, vaan juuri siksi että en tunnista itseäni siitä.
        Onko maailmankuvasi oikeasti niin mustavalkoinen että kuvittelet että yliopistolaiset jakautuvat bilettäjiin ja hyviin opiskelijoihin? Minkä ihmeen takia bilettäjät mielestäsi ovat huonompia ja vähemmän päteviä. Vaikka tässä viestiketjussa monen eri kirjoittajan toimesta vakuutellaan että juhliminen hidastaa opintoja ja huonontaa arvosanoja ja yleispätevästi pilaa elämän yms. niin ei se vain ole totta.
        Eikä päältäpäin voi mitenkään nähdä onko joku bilettäjä vai ei (paitsi ehkä krapulapäivinä), ellei sitten ole pahaa alkoholiriippuvuutta onnistunut kehittämään. Ja missä menee raja bilettäjän ja ei-bilettäjän välillä; osallistumisaktiivisuus kun vaihtelee eri ihmisillä jokaiseen illanistumiseen osallistumisesta vain kerran tai pari vuodessa suurimpiin vuotuisjuhliin osallistumiseen. Ja toisekseen joillain on tapana lähteä iltahämärissä kun taas jotkut ovat aina aamuhämärään asti paikalla. Ja eri tilaisuudetkin vielä vaihtelevat laadultaan ja menoltaan aika paljon. On ihan mahdotonta vetää mitään rajaa bilettäjiin ja ei bilettäjiin. Vain jaon sellasiin, jotka eivät ikinä konsanaan ole juhliin menneet, ja sellaisiin, jotka ovat kerran tai useammin bileissä olleet, voi tehdä.

        "Yleensähän jo hakemukseen liitetään todistukset ja ansioluettelo."

        Enpä ole koskaan kuullut että jonkun mielestä ainejärjestövirat olisivat ansioluettelossa huono juttu.


      • serkkuserkku
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "ja ainakin lukiossa en viitsinyt osallistua mihinkään yhteisbileryyppäjäisiin jne"

        Sama juttu minullakin, mutta yliopisto-opiskelijoiden juhlat ovat mielestäni eri asia, eivät samanlaista perskännien vetoa, sammumista ja oksentelua. Vaikka alkoholia kuluukin, ihmiset, jotka sitä juovat, ovat kai jo oppineet juomaan sitä (jonkinlaisella) kohtuudella ja ylilyönnit ovat harvinaisia.

        Ainakin omat yliopistojuhlani ovat olleet varsin raskaalla kädellä juomista. On niissä ollut umpijurrissa ihmisiä fukseista professoreihin. Kohtuullista juominen ei ollut, hauskaa kylläkin.

        Toki tämä riippuu ainejärjestöstäkin. Esim. TKK:ssa raskas juominen on varsin tavallista. Toki porukka osaa ottaa myös kohtuudella, mutta jos kuvittelee että yliopistoon tultaessa tapaisi pääosin sivistyneesti punaviiniä siemailevia opiskelijakavereita, voi joutua pettymään.


      • näinminä
        panosta opiskeluun kirjoitti:

        Aloittaja kysyy näin: Pitäisikö minun ensi vuonna ruveta käymään bileissä ja muissa opiskelijatapahtumissa "verkostoitumisen" vuoksi, vai onko pätevyys akateemisilla työmarkkinoilla kuitenkin tärkeämpää kuin suhteet?

        Eli aloittaja nimenomaan kyselee, pitääkö alkaa käymään bileissä. Bileissä käymällä ei saada minkään alan pätevyyttä, eikä siellä liiku se porukka, joka mahdollisesti palkkaa töihin.

        Siis pätevyys on tärkeämpää. Ja työnantajat eivät pyöri opiskelijabileissä. Yliopisto-opiskelijat harvoin alkavat yrittäjiksi. Tietenkin sijoittuvat johtoportaan virkoihin. Töihin hakiessa painaa pätevyys, ei se onko ollut bileissä verkostoitumassa toisien opiskelijoiden kanssa. Bilettäjät kyllä kilpailevat samoista työpaikoista. Ja työmarkkinoista kilpailu on niin armotonta toisinaan, että kaveritkin paljastavat toinen toisistaan asioita. On minunkin työhaatattelussa ollut henkilö, joka kertoo että tapasi entisen opiskelukaverinsa tuossa aulassa ja jatkanut samaan hengenvetoon, että oli se kova poika bilettämään.

        Voitte arvata että en palkannut bilettäjää enkä bilettäjästä juoruajaa.
        En edelleenkään huoli bilehaita töihini. Ahkera bilettäjä näkyy jo naamasta. Jatkuva juhlimien ja juominen lyö leimansa. Alkoholin käytöstä voi kylläkin kysyä haastattelutilanteessa.

        Eivätkä työnantajat kysele, oletko sitten ollut bilettämässä? He kyselevät mitenkä nopeasti opiskelit? Mitä opiskelit? Missä opiskelit? Katsoisin mielelläni opiskelutodistukset, jne. jne. Yleensähän jo hakemukseen liitetään todistukset ja ansioluettelo.

        Ilmeisesti nimim. "lapsellinen?" on sitten ahkera bilettäjä, näinhän vanha sananlasku sanoo: "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...." Lue "lapsellinen?" toki koko vastaukseni ja voit viisastua. Turha alkaa vääntään teksiä toiseksi kuin se jo on. Aloittajan yksinäisyys on liikuttavaa, mutta hänen kirjoituksensa on silti lapsellinen ja kehittymätön.

        Entä jos on ahkera bilettäjä, mutta bilettää juomatta alkoholia? :D Jotkut tykkää myös vaan pelkästään tanssia ja pitää hauskaa


    • Michelarkangelo

      "vai onko pätevyys akateemisilla työmarkkinoilla kuitenkin tärkeämpää kuin suhteet?"

      Pelkällä pätevyydelläkin pärjää, mutta suhteet auttavat valtavasti. Kun silmäilin luetteloa oman ainejärjestöni eri hallituksista vuosien mittaan, bongasin siitä ihan paria poikkeusta lukuunottamatta koko oppiaineryhmäni henkilökunnan nimet.

      "Pitäisikö minun ensi vuonna ruveta käymään bileissä ja muissa opiskelijatapahtumissa "verkostoitumisen" vuoksi"

      Jotenkin ikävää ajatella että tilaisuuksiin pitäisi mennä vain hyötynäkökulman takia, mutta joo, mene ihmeessä. Jos varsinainen juhliminen ei innosta (vaikka sen perusteella, mitä itse olen nähnyt, "bileikävaihe" ei katso ikää) niin varmasti tarjolla on rauhallisempaakin menoa; käsittääkseni melkein kaikilla järjestöillä on säännöllisiä kahvittelu yms. tilaisuuksia.

      "Pelkään myös hieman yhteisön mahdollista menneen elämäni tuomitsemista; itse elin suhteellisen rankan ja "hurjan" nuoruuden. Kaikki tuntuvat tulevan hienommista perheistä, joissa vanhemmatkin ovat akateemisia."

      Älä pelkää. Kaikkein hurjimmat nuoruusmuistelut olen kuullut "hienosta" perheestä tulleelta professoriltamme ja tiedän myös monen muunkin henkilökuntamme jäsenen tehneen nuoruudessaan muutakin kuin läksyjä... Ja toisaalta, mikä pakko sinun on menneisyydestäsi muille kertoa?

      • KOULUUN KOTIIN

        """Ja toisaalta, mikä pakko sinun on menneisyydestäsi muille kertoa?"""

        Aivan samaa mieltä ei kenellekkään kuulu mitä olet ennen tehnyt tai jättänyt tekemättä.Ja jos yhdelle kertoo asiat saattaa muuttua matkanvarrella moninkertasesti, montakertaa huonompaan suuntaa.Mitä vähemmän muut tietää omista asioista sen parempi, tiedän mistä puhun.


      • 1+16

        Minulla on kyllä hieman erilainen käsitys (varmaan riippuu siitä missä opiskelee). Ne ainejärjestöaktiivit yms. olivat niitä, joiden opinnot eivät edenneet, aikaa vietettiin opiskelijahuoneessa aamusta iltaan ja kaikki elämä pyöri yliopisto-oheistoiminnan ympärillä. Joo, ihan kiva, että muulta muuttaneille opintonsa aloittaneille järjestettiin kaikkea kivaa, että pääsee mukaan ”piireihin”, mutta enpä ole nosta aktiiveista kenelläkään mitään suurta akateemista uraa nähnyt. Me, joilla oli kaverit jo valmiina, omat harrastukset ja muutakin elämää opiskeluaikana, emme niin kovin aktiivisia noissa kuvioissa olleet, eikä se meidän kenenkään työllistymistä ole haitannut. Itselleni syntyi fiilis noista aktivisteista, että ovat suurimmaksi osaksi porukkaa, joilla ei se korvien väli ole ihan kaikista terävimmästä päästä, mutta tykätään pullistella sitten siitäkin edestä ja yritetään tehdä vaikutus muihin. Itse en siis niissä piireissä juurikaan viihtynyt, koska kavereita ja harrastuksia oli ihan omasta takaakin. Suoritin opintoni hyvin ja nopeasti, töitä on ollut omalta alalta heti kolmannen opiskelu vuoden jälkeen ja on edelleenkin. Kun kävin kolme vuotta valmistumiseni jälkeen yliopistolla omalla laitoksellani ja poikkesin opiskelijahuoneessa ottamassa kopioita, samat aktivistit siellä istuivat ja jauhoivat samoja juttuja, kuin silloin kun aloitin opintoni. Ei herättänyt mielikuvaa, että olisin jäänyt jostain paitsi, kun en niin kovin aktiivinen suhteiden luoja opiskeluaikanani ollut.


    • derrids

      Tärkeä aihe ja hyviä kirjoituksia! Samoja kokemuksia itellä AMK:ssa. Aloitan pian yliopisto-opinnot, ja pystyn jo tässä vaiheessa ennustamaan, että "syrjäydyn". Syynä tiukka ei ns. opiskelija-elämälle tai muuulle ei-oleelliselle.

      • vai niinkö?

        Hullujen mielestä hyviä kirjoituksia tässä Suomi24:a. Varmasti akateemisen mielestä ei.


    • Hallismaisteri

      Kyllä, tänä päivänä verkostoituminen on tärkeää, viimeistään sitten jos satut jäämään työttömäksi! Muutenkin helpottaa asioiden hoitamista eli asiat hoituvat helpommin jos toinen osapuoli on opiskelututtu. Itse aloitin julkisoikeuden opiskelun 46-vuotiaana ja olin mukana lähes kaikissa bileissä. Saman vuosikurssin opiskelukaverit olivat alkaen reiluja parikymppisiä, keski-ikä vajaan kolmenkympin tienoilla. Varsinkaan akateemista yliopisto-opiskelua ei pidä ottaa liian tiukkapipoisesti, siihen kuuluu olennaisena osana rentoutuminen ja hauskanpito. Eikä viime mainittu tarkoita pelkkää viinan kanssa läträämistä.

      • 7+5

        Voi sitä hauskaa pitää yliopiston ulkopuolellakin ja luoda niitä verkostoja siellä, joista on monesti paljon enemmän hyötyä työllistymisen kannalta. Jos on hyvä ja fiksu, ei työssä käynti, harrastukset, nopea valmistumien ja hyvät arvosanat tarkoita sitä, etteikö vois ottaa rennosti elämässä.

        Luulisi 46-vuotiaan jo tietävän, mitä työn saannin kannalta on oleellista – ei ainakaan se, kuinka olet suhteita luonnut opiskelukavereihisi. Mutta hienoa, jossa siten voit perustella itsellesi keski-iänkriisiä, CV: hen sitä ei kannata kirjoittaa. Verkostoitumista kannattaa harjoittaa aktiivisesti työelämässä. Siitä on hyötyä monessa asiassa.


    • Oh, I feel you.

      Kyllä itsestä tuntuisi ainakin tärkeältä saada suhteita myös oman alansa ihmisiin, koska se tulee kuitenkin olemaan kohtuullisen (?) iso osa elämää. Ja mitä luultavammin opiskelukavereista tulee kollegoja, jos ei kaikista niin osasta heitä. Toisaalta sitä ajattelee, että työ ei ole koko elämä.. Ja että kyllä niitä suhteita kerkeää myöhemminkin muodostaa, jos tarvitsee... Tai ehkä olla kokonaan ilman?

      Mulla tuli mieleen, kun tossa luin just kirjan, Tony Dunderfeltin tunnista temperamentit. Pahoittelen, jos oot jo lukenut eikä tarkoitukseni ole mitenkään viisastella ihmiselle, joka lukee psykologiaa yliopistossa *punastelee*. Mut mielestäni tuo kirja on oiva työväline. Samoin suosittelen Brian Tracyn kirjoja/äänitteitä.

      Ihmissuhteet elämässä on iso osa. Alkumetreillä meil oli vuorovaikutussuhteet vanhempiin, sitten ehkä hiekkalaatikolla, sitten koulussa.. Harrastuksissa.. Joka puolella.. Mut jos miettii, loppupeleissä kaikki ihmissuhteet perustuu siihen, että autetaan toisia ja ilman toinen toistamme me ei oltais selvitty. En nää siinä mitään pahaa, jos rakentaa suhteita toisiin ihmisiin. Pelko on suurin juttu, miks ihmiset välttää asioita tai kieltää. As you know ;) Mutta siis..

      Sanoisin itse siis näin, että suhteet ovat hyvä plussa, mutta toki ne eivät tuo sulle pätevyyttä. Suhteet kuitenkin on tärkeä osa ihmisen elämää eikä niissä oo mitään väärää, ne on luonnollinen osa ihmisen elämää. Sanotaan, että pätevyys ja hyvät ihmissuhteet/vuorovaikutustaidot ovat sellane pari, jota ei pysäytä mikään. :)

      Mut mikäs mä oon sanomaan, ku oon vaa ylioppilas ja nykyinen amis ;) Toivottavasti herätti jotain ajatuksia taas, hyvin se menee :) Tekee sen, mikä tuntuu hyvältä.

      (Ps. Jos ne bileet ei nappaa alkoholin takia, niin paras on vedellä alkoholittomia versioita, sillon yleensä myös kyselyt "mikset juo" jäävät vähemmälle ;))

      • kysyjä

        jos oikein arvaan.


    • valmistunut

      Lyhyt vastaus: verkottaudu vaikka väkisin! :) Siitä ei voi olla kuin hyötyä! Itse valmistuin muutamia vuosia sitten yo:lta erinomaisin arvosanoin mutta eräskin henkilö joka ei tiennyt minun alani perusasioita on nyt pomona eräässä suuressa firmassa suhteidensa ansiosta. Haha, kuulosti katkeralta mutta en ole, ihan hyvin menee minullakin :) Pointti vaan on, että siitä ei ole kuin hyötyä joten kannattaa verkottautua mahdollisimman paljon ja olla sosiaalinen. Se voi alussa tuntua hankalalta mutta rohkeasti vaan

    • Oyutta

      Ei opiskeluajan verkostoitumisella ole mitään merkitystä työnsaantisi kannalta. Olet itse kehittänyt tästä "ongelman" =)

      • ölmö

        Riippuu aivan siitä missä ja mitä opiskelet. Varmasti pääset rakennukselle, labraan tms. töihin vaikka sinulla ei olisi ensimmäistäkään kaveria koska siellä ei arvoida päätä vaan kädentaitoja ja omaksuttuja tietoja. Eri asia on sitten se pääsetkö esimerkiksi laki-, tai konsulttifirmaan tms. jossa vaaditaan henkilökemialta ja ajatustyöskentelyltä jo paljon enemmän. Jos kahdesta hakijasta pitää vallita toinen, tuttu pääsee taatusti töihin vaikka arvosanat olisivat huonommat.


      • VeePeeKoos

        Samaa mieltä, olen KTM ja nuorempana olin erittäin epäsosiaalinen. Opiskeluaikoina toitotettiin verkostoitumisen olevan alallamme jo lähes pakollista. Minusta ei siihen ollut, suurin osa oli leuhkoja ja tärkeileviä idiootteja, kun minä olin "vaan" tällanen landepaukku. Muutamaan opiskelukaveriin tutustuin paremmin, en heihinkään ole yhteydessä ollut valmistumisen jälkeen. Työelämässä olen menestynyt loistavasti, olen kuitenkin hyvä siinä mitä teen. nyt on paljon hyviä työkavereita.


      • ihanko totta?
        VeePeeKoos kirjoitti:

        Samaa mieltä, olen KTM ja nuorempana olin erittäin epäsosiaalinen. Opiskeluaikoina toitotettiin verkostoitumisen olevan alallamme jo lähes pakollista. Minusta ei siihen ollut, suurin osa oli leuhkoja ja tärkeileviä idiootteja, kun minä olin "vaan" tällanen landepaukku. Muutamaan opiskelukaveriin tutustuin paremmin, en heihinkään ole yhteydessä ollut valmistumisen jälkeen. Työelämässä olen menestynyt loistavasti, olen kuitenkin hyvä siinä mitä teen. nyt on paljon hyviä työkavereita.

        Älä valehtele sinä tittelisi fuulaava korkeintaan ammatttikoulun käynyt: tekstisi perusteella kerrot olleesi nuorempana "erittäin epäsosiaalinen" - noh, siitä syystä sinusta todennäköisesti ei mitään KTM:a tai mitään muutakaan akateemisen tutkinnon omaavaa ole tullutkaan, kuten tittelisi tekstissäsi valehtelet, koska yliopistoissa ei voi opiskella kukaan "erittäin epäsosiaalinen" . Olet todennäköisesti vaan ainoastaan ruippija, joka kyttää netissä fiksujen itseäsi koulutetumpien "sosiaalisia suhteita" laittomasti; sellaisten, joita et edes tunne, ainakaan läheisesti tai henkilökohtaisesti. Taas yksi syy pysyä poissa Facebookista ja sen tyyppisistä paikoista: nykyään ei vissiin akateemisestikaan koulutetut ole turvassa netin vihamielisiltä urkkijoilta, jotka sitten on tällaisilla Suomi24-hörhöpalstoilla mustamaalaamassa, hakemassa hyötyä viattomista tai muutoin valehtelemassa titteleitään myöten...


      • ihan totta
        ihanko totta? kirjoitti:

        Älä valehtele sinä tittelisi fuulaava korkeintaan ammatttikoulun käynyt: tekstisi perusteella kerrot olleesi nuorempana "erittäin epäsosiaalinen" - noh, siitä syystä sinusta todennäköisesti ei mitään KTM:a tai mitään muutakaan akateemisen tutkinnon omaavaa ole tullutkaan, kuten tittelisi tekstissäsi valehtelet, koska yliopistoissa ei voi opiskella kukaan "erittäin epäsosiaalinen" . Olet todennäköisesti vaan ainoastaan ruippija, joka kyttää netissä fiksujen itseäsi koulutetumpien "sosiaalisia suhteita" laittomasti; sellaisten, joita et edes tunne, ainakaan läheisesti tai henkilökohtaisesti. Taas yksi syy pysyä poissa Facebookista ja sen tyyppisistä paikoista: nykyään ei vissiin akateemisestikaan koulutetut ole turvassa netin vihamielisiltä urkkijoilta, jotka sitten on tällaisilla Suomi24-hörhöpalstoilla mustamaalaamassa, hakemassa hyötyä viattomista tai muutoin valehtelemassa titteleitään myöten...

        Yliopistossa voi opiskella "erittäin epäsosiaalisetkin". Sellaisiakin opiskelijoita on, jotka eivät käy koskaan tai lähes koskaan koko opiskelija-aikanaan (eli usein vähintään 5 vuotta, usein enemmänkin) missään opiskelijabileissä tai muissakaan opiskelijatapahtumissa ja viettävät yliopistossa ollessaankin 99% ajastaan yksin. Silti nuokin opiskelijat voivat opinnoissaan aivan hyvin menestyä.

        Kaikki eivät vain ole niin sosiaalisia, eikä kaikkia välttämättä opiskelijariennot niin kiinnosta. Kukin tyylillään.


    • rassuxq

      kaikki akateemiset työpaikat saadaan suhteilla. jos ei niitä ole opintojen alkaessa (esim. proffa isän opiskelutoveri tai sukulainen) on syytä aloittaa suhteiden luominen sekä opiskelijoiden että henkilökunnan piirissä. Tämä on siis pr-touhua, markkinoit itseäsi kuten yritystäsi. Yliopistoista ja korkeakouluista valmistuu tai jää valmistumatta väkeä pilvin pimein, mutta uraa tai mitään koulutukseen viittaavaa ei suurin osa nykyään saa. Työ kaupan kassalla on vuosien ajanhaaskauksen jälkeen suoranainen lottovoitto. Se mitä yliopistossa opit tai et opi on sivuasia, mihinkään et sitä tarvitse.

      • Hullu vai tyhmä

        Väite että KAIKKI akateemiset paikat saadaan suhteilla on SUURI VITSI! hah.. Elkää nyt ottako tosissaan kaikki spedejä ketä täällä kommentoi..

        Tiedän kokemuksesta, että monet jotka ihan tosissaan yrittivät luoda suhteita eivät ole hyötyneet mitään.. tekivät itsestään pellen, vähän kuten tää "rassu".


      • 10+20

        Kannattaisi taas vähän miettiä mitä kirjoitta. Tuossa jutussa ei ole totuuden häivääkään. Itse sekä oma tuttavapiirini ei ole työpaikkoja suhteella saanut, enkä itse ota ketään töihin suhteiden perusteella, vaan ihan samoin perustein kuin duunarikin töihin pääsee; työkokemus yleensä on se painavin asia, vastavalmistuneella sitten painaa muut asiat, kuten opinnoista suoriutuminen ja se, minkälaisen kuvan itsestään haastattelussa antaa. Eikä kyllä kukaan työnhakija ole koskaan edes yrittänyt suhteiden perusteella töitä saada. Kuka kirjoittaa CV: hen, että mun isä on proffa, ota mut duuniin? Eiköhän sillä sinetöisi, että ei varmasti haastatteluun pääsisi.

        Kesätyöpaikoissa pätee varmasti pitkälle alalla kuin alalla se, että työntekijöiden lapset ovat etusijalla, mutta tämä ei ole mitenkään sidoksissa vanhempien asemaan tai ammattiin.

        Eli tuollaiset katkeroituneiden ja kateellisten ihmisten jutut kannattaa kyllä jättää ihan omaan arvoonsa.


      • Toinen KTM

        Minulla ei ollut mitään suhteita ja olin hyvin epäsosiaalinen. Sain kuitenkin oman alani töitä ja olen tyytyväinen työhöni ja työpaikkaani.


    • -----------

      Itse olin kyllä kohtalaisen sosiaalinen (vaikka ne bileet yleensä jäivät väliin perhesyistä) opiskeluaikoinani, mutta enpä niitä suhteita ole sen kummemmin päässyt hyväksikäyttämään enää opiskelujen jälkeen. Olen ihan omilla avuillani työpaikkani hankkinut ja ihan hyvän sellaisen. Eli tyytyväinen olen. Ei se verkostoituminen siis välttämätöntä ole, vaikka ei siitä haittakaan ole, sillä saattaahan sitä jossain kohdassa olla mahdollista hyödyntääkin.

      Nyt alkaa taas opiskelut töiden ohessa, mutta aion nähdä vaivaa verkostoitumiseen siitäkin huolimatta, että se on nyt vielä vähemmän kiinnostavaa ja monta kertaa vaikeampaa aikataulullisista syistä. Jos se ei sitten meinaa onnistua, niin ei voi mitään...

    • Filosofian maisteri

      Minulla oli aikoinaan myös samantapainen tilanne; aloitin yliopisto-opinnot 26-vuotiaana. Minulla oli jo yksi tutkinto (terveydenhuolto alalta), pieni lapsi ja suoritin opinnot kokonaan työn ohessa. Aikaa ei riittänyt verkostoitumiseen, saatikka biletykseen ja sama ulkopuolisuuden tunne oli yliopistolla pitkään, koska en tuntenut ketään. Suoritin opintojani tenttimällä niin paljon kuin mahdollista. Työllistymiseni kannalta asialla ei ole ollut mitään merkitystä, eikä kukaan ole koskaan missään työhaastattelussa kysynyt suhteitani tai verkostojani. Olen saanut aina hyvät suositukset edellisiltä työnantajiltani. Minulla ei siis ole ollut mitään vaikeuksia työllistyä omalle aleni jo opintojeni loppuvaiheessa. Työkokemukseni, se, että on ollut koko opiskeluajan kiinni työelämässä ja silti suorittanut opinnot hyvin arvosanoin sekä kohtuullisen lyhyessä ajassa, lisäksi vielä tehnyt lapsetkin siinä sivussa, ovat olleet asioita, jotka ovat painaneet paljon töitä hakiessani.
      Nyt väitöskirjaa tehdessäni olen huomannut, että suhteita kannattaa luoda muihin saman alan tutkijoihin ja pyrkiä yhteistyöhön etenkin ulkomaalaisten yliopistojen kanssa – tämä on oikeastaan ensimmäinen kerta, jollin verkostoitumisesta ja suhteiden luomisesta on ollut hyötyä.

      Aloittajalle vinkiksi: työllistymisen kannalta uskoisin olevan merkitystä aiemmalla työkokemuksellasi ja sillä, kuinka hyvin osaat markkinoida itsesi työhaastattelussa. Painota laaja-alaista kokemustasi ja sitä, että olet ollut monta vuotta työelämässä (jos näin on), joten sinulla on enemmän valmiuksia ja perspektiiviä moneen asiaan verrattuna niihin, jotka ovat aloittaneet opinnot heti lukion jälkeen.

      • jvjhv

        Valitettavasti koko ketjussa puhutaan vain niistä työpaikoista jotka ovat kaikille avoinna. Keskustelua voisi verrata keskusteluun joka keväisestä kesätyöpaikkojen jakamisesta, jossa suhteilla päässeet on jo päätetty ottaa töihin talvella. Tässä tapauksessa suhteet ovat ihan eri asia.

        Tässä maassa on koko joukko sellaisia työpaikkoja joihin pitää tietää hakea ja siksi hakemuksissa korostuu suhteet enemmän kuin varsinainen työnantajan tarve palkata joku julkisen haun kautta.

        Verkostot auttavat juuri tuollaisten paikkojen löytämistä koska suosituksia tulee ihan jostain muualta kuin omasta CV:stä. Jos haluat luoda uraa, sinun täytyy verkostoitua. Se on ehdoton vaatimus. Jos haluat vain töihin, ketään ei kiinnosta kenen kaveri olet. On aivan eri asia käydä kahdeksantuntia töissä päivittäin, kuin se että työ on elämäntapa.


      • työnantaja

        Ellei ole laaja-alaista kokemusta, sitä ei kannata painottaa. Työnantajana ajattelen sen olevan valehtelimista. Olen erehtynyt palkaamaan ihmisen joka sanoi osaavansa ja ei oikeasti sitten osannutkaan juuri mitään. Reilumpaa on kertoa totuus. Ei niin että "en osaa" tai "en tiedä", vaan niin että "olen kiinnostunut alasta ja innokas ja hyvä oppimaan". On aina hyvä jos on työelämästä kokemusta ja sitä tietenkin kannattaa painottaa.

        Opiskeluaikojen bileessä käyminen ei mitenkään vaikuta työntekijän palkkaamiseen. Paitis jos siellä on liian paljon vietetty aikaa ja opiskelu unohdettu. Myös pitkälle venyneet opinnot mietityttvät, kun palkkaa työntekijää, paitsi jos ovat venyneet työssäkäynnin vuoksi.


      • ---------
        jvjhv kirjoitti:

        Valitettavasti koko ketjussa puhutaan vain niistä työpaikoista jotka ovat kaikille avoinna. Keskustelua voisi verrata keskusteluun joka keväisestä kesätyöpaikkojen jakamisesta, jossa suhteilla päässeet on jo päätetty ottaa töihin talvella. Tässä tapauksessa suhteet ovat ihan eri asia.

        Tässä maassa on koko joukko sellaisia työpaikkoja joihin pitää tietää hakea ja siksi hakemuksissa korostuu suhteet enemmän kuin varsinainen työnantajan tarve palkata joku julkisen haun kautta.

        Verkostot auttavat juuri tuollaisten paikkojen löytämistä koska suosituksia tulee ihan jostain muualta kuin omasta CV:stä. Jos haluat luoda uraa, sinun täytyy verkostoitua. Se on ehdoton vaatimus. Jos haluat vain töihin, ketään ei kiinnosta kenen kaveri olet. On aivan eri asia käydä kahdeksantuntia töissä päivittäin, kuin se että työ on elämäntapa.

        Tietenkin osa työpaikoista ei ole avoinna kaikille tai niitä ei edes ole ennen kuin oikea henkilö astuu kuvaan mukaan. Tällaisissa tapauksissa on verkostoitumisesta ilman muuta hyötyä. Paljon on myös työpaikkoja, jotka ovat ihan avoimessa haussa ja niihin pääsee myös tuntematta ketään. Ja kyllä niissäkin paikoissa voi luoda uraa. Tietenkin! Sitten kun olet työn vastaanottanut, niin vähintään pomosi ja työkaverisi tuntevat sinut, mahdolliset asiakkaat myös jne ja sitä kautta saa niitä suhteita. Tai sitten voi vaikka ihan itse perustaa yrityksen ja luoda sitä uraa. Ei siis opiskeluajan verkostoituminen ole millään tapaa PAKKO, se vain mahdollisesti helpottaa hieman. Tai sitten ei.


      • vai niinkö?
        jvjhv kirjoitti:

        Valitettavasti koko ketjussa puhutaan vain niistä työpaikoista jotka ovat kaikille avoinna. Keskustelua voisi verrata keskusteluun joka keväisestä kesätyöpaikkojen jakamisesta, jossa suhteilla päässeet on jo päätetty ottaa töihin talvella. Tässä tapauksessa suhteet ovat ihan eri asia.

        Tässä maassa on koko joukko sellaisia työpaikkoja joihin pitää tietää hakea ja siksi hakemuksissa korostuu suhteet enemmän kuin varsinainen työnantajan tarve palkata joku julkisen haun kautta.

        Verkostot auttavat juuri tuollaisten paikkojen löytämistä koska suosituksia tulee ihan jostain muualta kuin omasta CV:stä. Jos haluat luoda uraa, sinun täytyy verkostoitua. Se on ehdoton vaatimus. Jos haluat vain töihin, ketään ei kiinnosta kenen kaveri olet. On aivan eri asia käydä kahdeksantuntia töissä päivittäin, kuin se että työ on elämäntapa.

        Valitettavasti koko ketjussa puhutaan vain p*skaa. Tänne ei näy mitään työpaikka-aiheista ketjua ja samassa ketjussa olen kuin sinäkin, mikä sitten lienetkin (minä en tiedä). Ja toivon, että ainakaan se amis-spede, jonka naama näkyy valitettavasti mulle ulkopuoliselle tässä Suomi24:a käydessäni, ei ole yrittänyt "verkostoitua" ainakaan minun kanssani,,joskin se olisi mahdotontakin, koska en ole netissä missään yhteisössä. Akateemisen amiksesta erottaa se, että akateeminen ei ainakaan taloudellisista motiiviperustoista ole keskustelupalstoilla keskustelemassa, eikä koko raha- aihe kuulu keskustelupalstoihin millään tavalla. Terveisin tyyppi, joka on noista r*nkareista pikavippien tyrkyttäjistäkin ja viruslinkkien postaajista tehnyt jo ties kuinka monta ilmoitusta ja joka olen kyllästynyt näkemään sitä, että tämä Suomi24 ei poistata rikollisia viestejä!


      • vai niinkö?
        työnantaja kirjoitti:

        Ellei ole laaja-alaista kokemusta, sitä ei kannata painottaa. Työnantajana ajattelen sen olevan valehtelimista. Olen erehtynyt palkaamaan ihmisen joka sanoi osaavansa ja ei oikeasti sitten osannutkaan juuri mitään. Reilumpaa on kertoa totuus. Ei niin että "en osaa" tai "en tiedä", vaan niin että "olen kiinnostunut alasta ja innokas ja hyvä oppimaan". On aina hyvä jos on työelämästä kokemusta ja sitä tietenkin kannattaa painottaa.

        Opiskeluaikojen bileessä käyminen ei mitenkään vaikuta työntekijän palkkaamiseen. Paitis jos siellä on liian paljon vietetty aikaa ja opiskelu unohdettu. Myös pitkälle venyneet opinnot mietityttvät, kun palkkaa työntekijää, paitsi jos ovat venyneet työssäkäynnin vuoksi.

        Mä jos olisin työnantaja ( en ole), niin mikään muu ei mulle merkkaisi, kuin nuhteeton tausta. Eli sellainen tausta, että henkilöllä ei ole rikosrekisteriä ja vielä plussana jos ei ole mikään torvi, joka Faceboookeissa juoruaa viattomista ilkeämielisiä kuvitelmiaan, vielä plussaa päälle, joskin kaikki ne Facebookitkin on virtuaalia, siinä missä tääkin palsta ja kaikesta ei voi kaikkia syyttää. Tilanteen voi havainnollistaa siten, että jos olisi kaksi työntekijää, joista toinen surkio olisi vaikkapa vanhempiensa taustojen perusteella linnakundin jälkeläinen ja toinen tavisperheen jälkeläinen, niin en varmasti palkkaisi linnakundin jälkeläistä, mikäli minä olisin työnantaja. Eikä siksi, että joku kakru olisi huonompi siksi, että sen vanhemmilla ei ole ollut moraalia ja että rikostuomioita kontollaan, vaan siksi, että suurempi todennäköisyys työnantajalla lienisi itsekin joutua liriin, jos palkkaisi jonkun jolla on epämääräiset taustat.

        Että tuohon aiheeseen, missä juorutaan pitkiksi venähtäneistä opinnoista... Itse en usko, että sillä on mitään merkitystä työllistymiselle, monta vuotta opiskelee. Jos osaa hommansa, niin aivan varmasti työnantajille on aivan sama, että onko joku opiskellut kuinka monta vuotta, jos korkeakouluista puhutaan. Minusta on todella jännittävä ilmiö tää, että itse kun en verissä päin kisaa mistään työpaikoista vaan otan asian siten, että se virka tulee sitten kun mulla on toivomani tutkinto, niin minusta on outoa, että jos kilpailu työmarkkinoilla on nykyisin jo niin likaista, että jopa tällaisia Suomi24- keskustelupalstoja jotkut törkiöt siihen käyttävät...

        Ainoa mistä suutun on, että jos mun alan teoreetikoita herjataan, koska mun työllistyminen riippuu siitä, miten hyvän opinnäytteen mä teen. Osaan toki siivota tehtaassa vessoja tai haastatella ihmisiä tai tehdä mitä vaan, mutta ainoa missä mä tiedän oikeasti olevani hyvä, on mun oma ala. Mua viisaammat yliopistossa on mua opettaneet. En voi sietää, että akateemisen koulutuksen omaavia herjataan siten, kuin näen.


    • juo tai syrjäydy

      Itse olen raitis ja ollut työtön lähes koko ikäni (32v), pois lukien muutamia parin kuukauden pätkiä. Enuff said.

      • realiteetteja

        Ei ryyppääminen ihan välttämättä töitä tuo...


      • ---
        realiteetteja kirjoitti:

        Ei ryyppääminen ihan välttämättä töitä tuo...

        Väittikö joku niin?


    • ....................

      Riippuu vähän, missä aiot tulevaisuudessa olevan töissä. Jos jäät töihin opiskelupaikkakunnallesi, niin siellä verkostoitumisella saattaa olla vaikutusta. Jos taas muutat jonnekkin todella kauas töihin, niin silloin opiskeluaikainen verkostuminen tuskin paljon vaikuttaa, koska eihän siellä kaukana sinua tuntisi kukaan muutenkaan. Vielä vähemmän vaikuttaa, jos muuttaa ulkomaille töihin.

    • realiteetteja

      Verkostoituminen on sitä laskelmoitua "ystävien" hakemista. Siinä joutuu heittelemään ns. rumempia pois.

      Naisille se on melko helppoa, jos ulkonäköä riittää eikä ole omantunnonarka. Juuri sitä reittä pitkin töihin, niinkun sanotaan.

      • 16+8

        Nyt kai puhuttiin akateemisesti koulutettujen henkilöiden työllistymisestä. En kyllä ole huomannut, että akateemisen uran luoneet naiset olivat ulkonäöltään jotenkin erikoisen kauniita. Enemmän niitä nättiä, kauniita ja seksikkäitä naisia löytyy vaikkapa vaatekaupan myyjistä, kampaajista, tarjoilijoista jne. Väillä tulee fiilis, että voisi sitä edes hieman panostaa ulkonäköön, vaikka korkeassa asemassa onkin, sen verran hopsuisia naispuolisia maistereita, tohtoreita ja dosentteja omalla työpaikallani ainakin näkee ja on muuten yksi alansa halutuimmista työpaikoista.


      • En verkostoidu

        "Verkostoituminen on sitä laskelmoitua "ystävien" hakemista.."

        Totta puhut. Tämä "tuppervare-henkinen" suhtautuminen lajitoveriin ei vain kaikkien etiikalle sovi. Ja hyvä niin, sillä ei kaikkea pidäkään kaupallistaa.


      • En verkostoidu

        "Verkostoituminen on sitä laskelmoitua "ystävien" hakemista.."

        Totta puhut. Tämä "tuppervare-henkinen" suhtautuminen lajitoveriin ei vain kaikkien etiikalle sovi. Ja hyvä niin, sillä ei kaikkea pidäkään kaupallistaa.


    • fhkjflhjflhf

      Suhteista on aina hyötyä, sekä yo:lle että yksityiselle sektorille työllistyttäessä. Kaverit, jotka tunsivat ihmisiä tulevasta firmastaan, tai olivat hyvissä väleissä proffien kanssa, saivat taatusti duunia. Itsekin olen hyötynyt muutamasta kontaktista, jotka ovat pystyneet sanomaan potentiaalisille työnantajille minkälainen olen.

      • maisteri3

        Itse en ole tuntenut koskaan yhtään proffaa tai vastaavaa, hyvissä hommissa olen ollut jo opintojen alkuvaiheesta lähtien. Ihan omalla osaamisella ja hyvillä papereilla on töitä riittänyt ja uraa tehty.


      • fhkjflhjflhf
        maisteri3 kirjoitti:

        Itse en ole tuntenut koskaan yhtään proffaa tai vastaavaa, hyvissä hommissa olen ollut jo opintojen alkuvaiheesta lähtien. Ihan omalla osaamisella ja hyvillä papereilla on töitä riittänyt ja uraa tehty.

        Hyvä niin. En itse mitenkään ihannoi tuota verkostoitumiskulttuuria, kunhan totesin asioita mitä olen nähnyt.


      • luotottomalle
        fhkjflhjflhf kirjoitti:

        Hyvä niin. En itse mitenkään ihannoi tuota verkostoitumiskulttuuria, kunhan totesin asioita mitä olen nähnyt.

        www.pikavippiluottotiedottomalle.com


    • 12+12

      Valmistuin keski-ikäisenä, eikä opiskelututtavuuksista edes voi olla hyötyä. Kun he ovat johtavassa asemassa, olen itse jo eläkkeellä.
      Yleisesti normaalista sosiaalisuudesta on hyötyä, mutta hyvin sosiaalinen ihminen ei tee töitä vaan keskittyy töissäkin seurusteluun. Joten ihan tavis on paras.

      • äö ka

        Fiksut ihmiset ei oo räpättejä. Töitähän pitää tehdä työpaikalla. Sosiaalisuutta sen verran että on yhteistyökykyinen, kokouksissa osaa ottaa puheenvuoron tarvittaessa, ehkä joskus murjasee vitsin.


    • hukassa:()

      Yritän vastata lyhyesti. Eli verkostoitumisesta on hyötyä, monet työpaikat tai ns. piilotyöpaikat menevät sellaisille ihmisille, jotka ovat jollakin tavalla tuttuja. Avoimia työpaikkojana hakevat monet osaavat ja pätevät ihmiset, jolloin erottuminen on hankalaa. Työnsaantia helpottaaas e, jos hakija on jotenkin tuttu. Suosittelijat sun muut ovat myös tärkeitä. Esimerkiksi suhteiden avulla työpaikkaa tarjotaan, ilman että sitä tarvitsee erikseen hakea. Pitää olla n.s hyvä tyyppi. Oikeastaan inhoan ko. sanaa. Luulen, että iso osa akateemisistakaan työtehtävistä ei ole mitään rakettitiedettä. Joten ko. työtehtävää tekevän ihmisen pitää olla sellainen, joka sopii työtehtävää. Toki substanssiosaamista on oltava, mutta myös hyvät sosiaaliset taidot ovat tärkeät.

      Oma työllistyminen on ollut hankalaa, opinnot menivät minullakin hyvin. Koin ulkopuolisuutta yliopistossa, en ihmeemmin tutustunut ihmisiin. Alussa kävin bileissä, mutta kaikki muut tuntuivat jotenkin kaveeraavan keskenään ja olin ulkopuolinen. Lapsuuden koulukiusaamisen ja syrjinnän takia ihmissuhteiden muodostaminen on ollut vaikeaa. Töissäkään en ole aidosti ja kunnolla tutustunut työntekijöihin. En tykkää kauheasti lörpotellä yksityisasioista. Introvertilla luonteella voi olla vaikeaa saada töitä, varsinkin, kun monet alat edellyttävät rohkeutta ja ulospäinsuuntautuneisuutta.

      Uskon kuitenkin, että työllistyt. Olethan mitä ilmeisimmin valmistumassa ammattiin, joten työnhakeminen on helpompaa kuin yleispätevällä akataamisella loppututkinnolla. Opettajia tarvitaan aina ja psykologiakin on hyvä ala.

      • lisää

        Eli ihmisen pitää sopia työyhteisöön.


    • Tuskin on tarvetta

      Eikös tuo nyt ole aika teennäistä ja muutenkin läpinäkyvää? Mennä nyt nuoleskelemaan jonku tyypin persettä joka muutenkin on täys kuspää.
      Pitää löytyä sitä "munaa" kulkea omia polkujaan eikä muiden siivellä.

    • Valintoja valintoja

      Miten olisi opiskelu matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa fysikaalisten tieteiden koulutusohjelmassa. Siellä ei ole uberegoistisia ja ylisosiaalisesta luonnehäiriöstä kärsiviä. Joten valittu tieteenala myös vaikuttaa.

    • 4th grade dropout

      Ei ole kovinkaan tärkeää, ketä sinä tunnet. Tärkeintä on, että sinun vanhempasi ovat akateemisia, hyvässä asemassa ja verkostoituneet. Näissä verkostoissa liikkuu tieto sinusta ja piilotyöpaikoista. Jos hyvin käy, pääset näiden salaisten hyvävelikerhojen avulla nopeasti valmistumisen jälkeen työelämään kiinni ja uran alkuun. Ellei sinulla ole tällaisia vanhempia, saatat päästä vuokratyöfirman kautta osa-aikaiseksi siivoojaksi, kunhan et kerro opinnoistasi mitään.

      Opiskelukaverien kanssa verkostoituminen on varmaan hyödyllisempää uran myöhemmässä vaiheessa, kun hekään eivät enää ole kortistossa.

    • Mike2012

      Verkostoidu. Se ei maksa mitään, etkä saa koulun jälkeen yhtä hyvää tilaisuutta siihen: paljon ammattialan ihmisiä. Kukaan ei tiedä, onko siitä sinulle hyötyä. Elämässä pärjää ilmankin, mutta verkostoista on parhaimmillaan apua. Kannattaa kysyä itseltään, oletko sosiaalistunut yksipuolisesti vain tietynlaisiin ihmisiin, eikä toisenlaisiin enää kiinnosta ottaa kontaktia. Niin sanotusti tykkäät olla mukavuusalueella eli tutuissa piireissä. Nuoremmilla ei ole samaa määrää elämänkokemusta ja se tietenkin rajoittaa juttuja. He saattavat kuitenkin olla kiinnostuneita kokemuksistasi ja elämänviisaudesta, jotka voivat olla heille avuksi. Kiinnostus ihmiseen yleensä kasvaa, kunhan alun jälkeen vähän oppii tuntemaan. Yleensä tuntemisen myötä löytyy yllättäviä piirteitä tai kokemuksia.

    • JÄRKIPÄÄSSÄ

      Hei sinä yliopiston opiskelija! Ei tietenkään sinun pidä mennä muiden mieliksi laittamaan elämääsi ranttaliksi /risaiseksi bileisiin, että olisit vain hyväksyttävämpi muiden silmissä. Siinä alkaa äkkiä arvosanat ja opiskelu-innostus laskea, kun käy jokapaikan kissanristiäisissä. Se voi olla aluksi wow-efektin tuovaa kokeilua, mutta pidemmän päälle se kuluttaa ihmistä hyvin nopeasti. Jatka omaperäistä tietäsi ja jos haluat jotain selväpäisiä ystäviä, niin kannattaa mennä vaikka lähiseurakuntaan käymään. Pidä pää kylmänä ja ajattele omaa parastasi ja käy koulusi loppuun.

    • ei verkostoille

      Alan itse olla korviani myöten täynnä tuota "verkostot ää", "verkostot iii", "verkostoituminen on niin tärkeää", "verkostoitukaa, se on avain hyvään elämään!" -lässynläätä. Hirveää narsistimeininkiä tuollainen kokoaikainen verkostoituminen, facebookit, sisäpiirit jne. Kannattaa hankkia sellainen koulutus, jolla saa töitä ja hyvää palkkaa ilman verkostoja.

      Kaikille ihmisille verkostoituminen ei ole elämän takoitus. Olen huomannut, että akateemisista ihmisistä etenkin oikeus- ja taloustieteilijöille tämän asian käsittäminen on melko vaikeaa. Sosiaalisuus on hyvä asia, mutta verkostoituminen käsitteenä sisältää jotenkin todella pinnallisen, negatiivisen ja teennäisen latauksen.

      • Juurikin näin

        Ihminen joka on sinut itsensä kanssa, ei todellakaan tarvitse mitään teennäisiä verkostoja tukeakseen omaa egoaan. Ja sillä teennäisellä tarkoitan nimenomaan naamakirjaa.
        Useiden ja pitkien lainaneuvotteluiden jälkeen minulle sanottiin pankissa, että koska et ole Facebookissa, niin voimme tarjota sinulle lainaa näinkin pienellä marginaalillla. Se nyt liittyi tietoturvaan ja vastuullisuuteen mutta kuitenkin.


    • näino

      etkö voisi jakaa sitä kalleinta rasiaa mikä naikkosista löytyy..
      ja tehdä miehiä sentään onnellisiksi...

      etene reittä pitkin jos et osaa sosiaalisia kuvioita

      joka tapauksessa tsiisukseen voit aina turvata

    • 10+4

      Sitten KUN (jos) jäät työttömäksi, verkostoutumisesi pelastaa sinut ja kaverit järkkää sinulle työpaikan. Varsinkin jos olet päällikkö- tai pomotasolla. Näin se vain menee. MOT. Jos et ole verkostoitunut, jäät kortistoon nyhjäämään.

    • terve järki käteen

      Täällä palstalla löytyy juttuja laidasta laitaan; jotkut ovat edenneet ilman verkostoja, toiset eivät ole työllistyneet lainkaan, joku tehnyt uraa sängyn kautta, jotkut vannovat suhteiden ja vanhempien aseman varaan, toisten mielestä työpaikat jaetaan salaa verkostojen kautta jne…

      Terve järki käteen; yksittäistapauksia löytyy, mutta niiden perusteella ei kannata tehdä yleistäviä johtopäätöksiä. Fiksuna opiskelijan mieti, kuinka alasi ihmiset ovat työllistyneet. Kysy kuinka he ovat saaneet ensimmäisen työpaikkansa. Uskaltaisin väittää, että suurin osa työpaikoista, joihin vastavalmistunut tai opintojensa loppuvaiheessa oleva henkilö on relevantti, löytyy ihan oman aktiivisen hakemisen avulla. Oma aktiivisuus työnhaussa on kaiken a ja o.
      Olen itse työskennellyt sekä yliopistomaailmassa että yritysmaailmassa ja näiden välimaastossa vuosikaudet. YKSIKÄÄN opiskelija ei ole saanut harjoittelu- tai työpaikkaa kauttani ns. suhteella, enkä usko, että etenkään nykypäivänä kun rahat ovat tiukoilla, kovin moni paikkoja suhteella jakelee. Virherekrytoinnit ovat kalliita, ei ole varaa missata parhaita työntekijöitä/opiskelijoita. Paikat menevät ihan opiskelijan oman ansioituneisuuden mukaan. Itse en ottaisi sellaista riskiä, että suosittelisin jotain opiskelijaa paikkaa, ilman että hän olisi mielestäni siihen sovelias. Siinähän nolaisin myös itseni. Välillä tulee näitä pikkukaupunkien ja kylien prinssejä ja prinsessoja onkimaan onneaan, kertomalla kuinka vaikutusvaltaiset vanhemmat heillä kotipaikkakunnallaan on, mutta itsensä vain siinä nolaavat. En ole koskaan kysynyt yhdeltäkään opiskelijalta tai työpaikkaa hakevalta, mitä heidän vanhempansa tekevät.

      Työelämässä verkostoituminen on monesti hyödyksi, eikä siitä varmasti haittaa ole opiskelijallekaan, mutta ei siihen ylenpalttisesti kannata voimavaroja uhrata. Harvapa meistä aloittaa uraansa huipuilta, joten ihan sen normaalin työhakuprosessisin kautta varmasti työpaikka löytyy. Joillakin aloilla työllistyminen on toki vaikeampaa, mutta ei kannata olla liian nirso vasta valmistuneena. Ja maailmaa on muuallakin kuin Suomessa. Tsemppiä kaikille opiskelijoille!

    • viisas siinsas pillu

      Skype on tarkkailtu, voi työpaikkoja, työpaikka ja asuminen verkostoitunutta, ... USA sanoo suomessa oltavan ja USASSAKIN työttömiä, varastoitunutta, työpaikkaa sitten ideoida itsekonstultoida ...

    • 20+16

      Verkostoituminen on pakollista, jos haluaa rakentaa uraa. Itsellä se jäi tekemättä ja niinpä olen täysin eri alalla duunarihommissa, joita yleensä tehdään peruskoulupohjalta. Hukkaan meni sekin tutkinto ja lunastamatta jäivät lupaukset. Jos nyt saisin elää elämäni uudestaan, en menisi yliopistoon lainkaan. Kaikista ihmisistä ei vain ole sosiaalisiksi perseennuolijoiksi. Jos ei isukilla ole suhteita tai ei itse ole onnistunut opiskeluaikana niitä luomaan, työllistyminen hyviin hommiin on todella vaikeaa.

    • monestipannut

      akateeminen pillu on yliarvostettua.................

    • osfpsf

      Itse opiskelen korkeakoulussa ja en ole vielä kertaakaan käynyt opiskelijabileissä (olen siis 21v).. Ei vaan suorastaan kiinnosta! Koulukavereita näen koulussa ja joskus lounaalla luentjen välissä. Ja se sopii minulle hyvin! Tulen toimeen muiden kanssa, mutta tuntuu vain siltä että olemme kiinnostuneet toisista asioista joten keskustelumme koostuvat enimmäkseen kouluasioista tai säästä tai hoitoalasta jota opiskelemme.. Minulle on käynyt semmoinen tuuri että on poikaystävä jolla on vähän sama tilanne, ja asumme sopivasti yhdessä. Töissä saan sitten niitä tuttavia enemmän ja koiraharrastukseni kautta. Olen tullut siihen päätökseen että en itse kykenisi käydä opiskelijajuhlissa ja tavata niitä koulukavereita muualla kuin koulussa koska olen töissä melkein joka viikonloppu ja ilta jotta olisi varaa elää. Kun en ole töissä opiskelen tai vietän laatuaikaa poikaystäväni kanssa. Joskus silloin tällöin käyn vahempieni tai siskojeni luona käymässä mutta se minulle riittää!
      Mielestäni on turhaa "teeskennellä" olla "in" jos ei huvita.
      Ja siitä verkostumisesta: Työn ja työharjoittelun kautta niitä kontakteja luo!

      • ofspsf

        Olen siis opiskellut nyt pari vuotta...


      • "Mielestäni on turhaa "teeskennellä" olla "in" jos ei huvita."

        Ihmiset ovat erilaisia ja se mikä huvittaa toisia, ei laisinkaan innosta toisia, eikä tietenkään pidä mennä juhliin vasten omaa tahtoaan. Tässä en näe ongelmaa, mutta sen sijaan itseäni ärsyttää hirveästi se, että jotkut näistä juhlissa käymättömistä tekevät yleistyksiä juhlijoista, usein sellaisia, mitkä eivät pidä paikkaansa.
        Tarkoitatko yllä lainaamassani sitaatissa, että ihmiset käyvät juhlissa ollakseen in. Ettet nyt vain pohjaisi näkemystäsi enemmän amerikkalaisten opiskelukomediaelokuvien maailmaan kuin todellisuuteen. Tiedän että itseni ohella suurin osa tapahtuma-aktiiveista ja ainejärjestöihmisistä ei ole mukana yrittääkseen nostaa sosiaalista statustaan tai luodakseen verkostoja, vaan yksinkertaisesti siksi että heillä hauskaa! Tuntuu että joillekin [en nyt kohdista tätä nimimerkki osfpsf:lle] tämä on ylitsepääsemättömän vaikeaa tajuta.

        Ja jäin miettimään että pyritkö rivien välistä vihjaamaan että juhlissakävijät eivät ole töissäkävijöitä? (Niin, tunnetustihan vain pappa betalar-kakarat, joilla ei ole mitään kokemusta oikeasta elämästä, voivat käyttää aikaansa opiskelijatapahtumiin.) Jos näin vihjasit, tiedoksesi voin sanoa: valtaosa juhlijakansasta tekee työtä opintojen ohessa ja/tai lomilla.


    • m.quu

      Työnsaanti on kiinni onnesta ja ehkä siinä on mukana kohtaloa. Olet itse itsellesi pedannut tietyn tulevaisuuden ajatustesi kautta. Ja jatkat sitä toki koko ajan.
      Ns. ystävät voivat auttaa jotakuta näennäisesti saavuttamaan tavoitteita. Toisilla tavoitteet ovat erit kuin toisilla. Haluaisitko itse todella saavuttaa esim elämän Miami Beachillä juomia lipoen vai mikä on todellinen tavoitteesi.
      Uskon ihmisen ajatuksen voimaan, joka tuo eteemme sen mitä tarvitsemme kullakin hetkellä. Valitan, se tuo kaiken, ei vain hyvän ajatuksen siemenet. Jos uskot olevasi luuseri ja huonoista piireistä, jota ei uskottavasti oteta työelämässä. Uskosi on toteen käyvä. Vaikka kuinka toimisit hyvin ja eettisesti jne.
      Elämä tuo eteemme sen mihin me uskomme. Sen mitä me uskomme. Se ei välitä järkesikertomasta vaan siitä mihin todella uskot. Sen vuoksi on tärkeintä keskittyä siihen mihin todella uskoo. Mitä todella kaipaa ja haluaa.
      Jos haluaa olla rikas, mutta uskoo pysyvänsä aina köyhänä, joka joutuu tekemään selkävääränä töitä selviytyäkseen, saa todennäköisimmin kitua köyhyydessä selkäkivuista kärsien.
      Mutta onko rikkaiden elämä parempaa? Mikä on elämässä tärkeää?
      Kuka on rikas? Se jolla on yli miljardi dollaria tilillä, vai se joka on terve? Kaikki on suhteellista ja olennaista on miten suhtaudumme itse omaan itseemme, elämäämme, tulevaisuuteemme, uskoomme.
      Kaikki on suhteellista. Olisin voinut vastata samoin moniin täällä esitettyihin kysymyksiin, kuin nyt vastasin sinulle, mutta mieti nyt itse mitä mieltä olet esittämästäsi kysymyksestä.

      • TerveisiaHullulasta

        Edelliseen viestiin, että aamen.

        Jokainen ihminen sisimmissään tietää, että mitä meinaa saavuttaa elämässään ja mitä ei aio. Kai sen jo lapsena näkee, että kenestä tulee mitäkin.

        Itse ikuisena optimistina, toisinaan maahan lyötynä, uskon saavuttavani kaiken, josta olen haaveillut. Mitään en ole saanut valmiiksi, vaan kaiken olen tehnyt itse.

        Mitä tulee verkostoitumiseen, niin tuskin siitä mitään haittakaan on, mutta itselleni sopii paremmin sellainen oman tiensä kulkeminen.

        Elämä on jännittävä seikkailu sinällään ja turha murehtiminen jää pois, kun kerralla vetää kunnon pohjanoteeraukset.


    • Suhteilla epäpäteviä

      Liikaa tuttavien, epäpäteviä ja henkilöitä valitaan edullisella palkalla suhteiden kautta.

      Myös maahanmuuttajia ja muita ulkomaalaisia käytetään hyväksi pienellä palkalla ja edut karsittu pois.

      Työhakeminen on kuin viidakko ja kaikki yrittäjät, työantajat vain etsivät halvimpia ja aivottomimpia työntekijöitä, joita voi käyttää hyväksi ja teettää kaiiki mahdolliset työt pienellä palkalla.

      Vain herrat, hyvä veli yms pitävät puolensa ja etenkin kavereidensa puolen ja isolla palkalla, eduilla ja röyhkeydellä.

      Näin se menee nykyään työelämässä.

      Myös erilaisten twittereiden kautta haetut työntekijät kaveriperusteella ovat huono valinta. Sillä tuttavuus ei tuo työyhteisöille mitään uutta tai kehitä itse työtä. Enemmänkin kasvattaa juoro, selkäänpuukottamis yms kulttuuria.

    • Best In Business

      Verkostoituminen on täysin yliarvostettua. Samaten on myös sosiaalinen media. Ei suhteista mitään haittaa ole, mutta ei niitä väkisin pidä ryhtyä luomaan. Tee intohimolla sitä mitä haluat tehdä ja se huomataan ilman mitään turhia kinkerijääntöjä.

    • ihanko totta?

      Ei muuta sanottavaa tähän tässä Suomi24-palstalla lukemaani ketjuun, kuin että kyllä tästä Suomi24-palstasta pitäisi valitettavasti jo melkeinpä rikosilmoitus tehdä; ei virallisen ylläpidon syystä, vaan siksi että tätä Suomi24.fi-palstaa käyttävät "kirjoitteluunsa" rikolliset. Terveisin oikeasti akateemisesti koulutettu. Tiedoksi vielä, että oikeasti akateemisesti koulutettu kyllä osaa näillä nimettömilläkin Suomi24- palstoilla erottaa, että milloin on mahdotonta, että jonkun aloituksen laatija tai ketjuun kommentoineet olisivat akateemisesti koulutettuja.

      • pohti

        Tosi akateemikkot tahtoo kaikki jotka eivät kuulu heidän piiriinsä ja usko heidän pajunköyttä vankilaan, tahtoo vankilat isoiksi niin kuin USASSA


    • niemtön

      Noh, noh, eipä pidä yliarvioida akateemista koulutusta. Kyllä yliopistosta ja etenkin ammattikorkeakoulusta valmistuu ihan kaikenlaista porukkaa, eikä akateeminen koulutus takaa nykypäivänä edes oman äidinkielen osaamista. Sisäänottokiintiöt ovat valtavat ja kaikki pitäisi saada valmistumaan, koska rahat oppilaitoksille tulevat valmistuneiden määrän mukaan.

      • vai niinkö?

        Siitäpä syystä oikeasti akateemista sivusta lukijaa v*tuttaakin tässä Suomi24:a palstajuttuja lukemassa käydessä, kun amikset mustamaalaa akateemista ja /tai usein moniakin akateemisilla aloilla olevia tällaisilla Suomi24- hörhöpalstoilla, että kun ne korkeakoulujen jos puhutaan yliopistoista (ammattikorkeakouluihin pääsee helpommin), sisäänottokiintiöt on sen verran pieniä, että jokainen joka on monensadan joukosta onnistunut yliopistoon haluamalleen alalle pääsemään ja vielä vaikka tutkinnon sieltä vuosien ahkeroinnilla saamaan ja tai opiskelemaan, niin ottaa kohtuullisesti pattiin tällaisessa Sumi24:a lukea, kuinka amikset halveksuvat akateemisia. Tietysti amisten Suomi24.fi-palstoilla p*skaa jauhavien kaaliin ei mene myöskään se, että se mikä heistä kenties on täysin välinpitämätöntä ilkeämielistä sonnan jauhantaa tai perättömien juoruilua netissä, on aika tärkeä juttu akateemisille, että maine on puhdas.

        Ei akateemista koulutusta kukaan oikeasti akateemisesti koulutetu "yliarvioikaan", kuten sä väität, mutta ei myöskään halveksu, koska akateeminen koulutus on etuoikeus, joka mahdollisuutena tarjoutuu vain aika harvalle ja oikeasti akateemiset ovat ylpeitä koulutuksestaan. Toivottavasti Suomi ei mene siihen sapluunaan, että kohta tittelinkipeät voi vaikka millä "virtuaalitutkinnoilla" tai rahalla ostaa itselleen akateemisia tutkintoja, toivottavasti ei koskaan.


      • 1+5
        vai niinkö? kirjoitti:

        Siitäpä syystä oikeasti akateemista sivusta lukijaa v*tuttaakin tässä Suomi24:a palstajuttuja lukemassa käydessä, kun amikset mustamaalaa akateemista ja /tai usein moniakin akateemisilla aloilla olevia tällaisilla Suomi24- hörhöpalstoilla, että kun ne korkeakoulujen jos puhutaan yliopistoista (ammattikorkeakouluihin pääsee helpommin), sisäänottokiintiöt on sen verran pieniä, että jokainen joka on monensadan joukosta onnistunut yliopistoon haluamalleen alalle pääsemään ja vielä vaikka tutkinnon sieltä vuosien ahkeroinnilla saamaan ja tai opiskelemaan, niin ottaa kohtuullisesti pattiin tällaisessa Sumi24:a lukea, kuinka amikset halveksuvat akateemisia. Tietysti amisten Suomi24.fi-palstoilla p*skaa jauhavien kaaliin ei mene myöskään se, että se mikä heistä kenties on täysin välinpitämätöntä ilkeämielistä sonnan jauhantaa tai perättömien juoruilua netissä, on aika tärkeä juttu akateemisille, että maine on puhdas.

        Ei akateemista koulutusta kukaan oikeasti akateemisesti koulutetu "yliarvioikaan", kuten sä väität, mutta ei myöskään halveksu, koska akateeminen koulutus on etuoikeus, joka mahdollisuutena tarjoutuu vain aika harvalle ja oikeasti akateemiset ovat ylpeitä koulutuksestaan. Toivottavasti Suomi ei mene siihen sapluunaan, että kohta tittelinkipeät voi vaikka millä "virtuaalitutkinnoilla" tai rahalla ostaa itselleen akateemisia tutkintoja, toivottavasti ei koskaan.

        Onpa jollain heikko itsetunto, kun tarvitsee omaa koulustaan noin korostaa ja tällaiset palstat niin kovasti syövät. Eipä kovin akateemisesti sivistyneen ihmisen kirjoitukselta tuo omaksikaan vaikuta, ihan sillä ”amis-kielenkäytön” tasolla mennään. Oi niitä aikoja, kun oli vielä olemassa akateeminen sivistyneisyys :)


      • vai niinkö?
        1+5 kirjoitti:

        Onpa jollain heikko itsetunto, kun tarvitsee omaa koulustaan noin korostaa ja tällaiset palstat niin kovasti syövät. Eipä kovin akateemisesti sivistyneen ihmisen kirjoitukselta tuo omaksikaan vaikuta, ihan sillä ”amis-kielenkäytön” tasolla mennään. Oi niitä aikoja, kun oli vielä olemassa akateeminen sivistyneisyys :)

        No tämä "jollain" ei kuitenkaan ole mikään ihmisten kiusaaja missään nettiyhteisöissä, vaikka akateeminen olenkin ja luen tässä asiatonta Suomi24-keskustelua tässä nimettömällä Suomi24-palstalla ja otan juuri tässä Suomi24-keskustelupalstalla tuntemattomien väliseen keskusteluun osaa. Ootko kateellinen, kun et tunne yhtäkään akateemista? Miksi postailet mulle herjauksia Suomi24:a?

        Itsetuntoni on kiitos aivan normaali.


      • ”ei tittelinkipeä”
        1+5 kirjoitti:

        Onpa jollain heikko itsetunto, kun tarvitsee omaa koulustaan noin korostaa ja tällaiset palstat niin kovasti syövät. Eipä kovin akateemisesti sivistyneen ihmisen kirjoitukselta tuo omaksikaan vaikuta, ihan sillä ”amis-kielenkäytön” tasolla mennään. Oi niitä aikoja, kun oli vielä olemassa akateeminen sivistyneisyys :)

        Don't Worry! Toisille se oikean akateemisen koulutuksen hankkiminen ottaa niin koville, että mielenterveyskin järkkyy:)


      • vai niinkö?
        ”ei tittelinkipeä” kirjoitti:

        Don't Worry! Toisille se oikean akateemisen koulutuksen hankkiminen ottaa niin koville, että mielenterveyskin järkkyy:)

        Varmasti, jos haaveilee akateemisuudesta tietämättä sen alan opiskeluista yhtään mitään ja jos on kateellinen yliopisto-opiskelijoille ja haluaisi tyrkätä itsensä sellaisten nettiverkostoihin urkkimaan, että kyllä varmasti sellaisessa mielenterveys järkkyy ja sietääkin järkkyä, mikäli niin sikamaisesti toimii viattomia akateemisten alojen opiskelijoita kohtaan, nimimerkille "ei tittelinkipeä", joka mustamaalaat...

        Yliopistoista voin kertoa sen verran teille Suomi24- akateemisten mustamaalaajillekin ihan taviksena akateemisena, että varmasti viimeistään cum laude-vaiheessa - oli ala mikä olikaan- idiootit tippuu kelkasta pois, koska sitten ei pärjää enää pelkällä ulkoluvulla, vaan täytyy tajutakin jotakin, jos meinaa tenteistä selvitä. Itse toivoisin, että avoimen yliopiston kurssit tiputettaisiin pois yliopisto-opiskeluun johtavilta väyliltä, koska missään en ole lukenut niin helppoa aprobatur-sivuainearvosanaa itse, kuin 1990-luvun lopulla avoimessa yliopistossa yhden. Sitten kun pääsi yliopistoon, niin muuttui paljon kiehtovammaksi älyllisesti koko touhu.

        Luulis, että teille korkeintaan ammattikoulukoulutetuille nuorille kolmikymppisille ottaisi koville enemminkin se, että miten pakkomielteisesti mustamaalaatte. Mutta jos on tyhmä, mikäs siinä varmaan sitten. Itse en tosiaan halua yhtäkään hyypiötä mun kaveripiiriin, mun läheisten piiriin tai sitä häiriköimään, jolla ei ole samaa yliopisto- ja rehdin ihmisen taustaa kuin mulla. Akateemiset on hyviä tyyppejä. Puolustaisin henkeen ja vereen jokaista tuntemaani akateemista sikamaisen kierolta nettimustaalaamiselta.

        Ainakaan minun mielenterveydestä ei kukaan muu paitsi valehtelija voi netissä sanoa mitään faktuaalista, vaikka kuinka inttäisitte. Mielenterveys on järkkynyt korkeintaan jonkun Facebookin kautta entisaikojen puolitutuistaan vihamielisiä juttuja netissä ruikkivilla. Voin ihan aidosti kertoa, että en tiedä miks ton yhden tyypin kuva juuri mulle näkyy tässä Suomi24:a, mutta minun ei edes tarvitse kertoa, kun se on niin kristallin kirkas ja päivänselvä fakta, että minä en netissä ketään häiriköi.

        Onko sinulla amiskoulutuksen hankkiminen ottanut mielenterveyden päälle syystä, että sinulla ei ole akateemista koulutusta? Peruskoulu sentään käytynä, ehkä lukiokin, niinkö? Kyllä peruskoulu ja lukio ja amiskin on ihan hyvä tutkinto.


      • Asiallisuutta!
        vai niinkö? kirjoitti:

        Varmasti, jos haaveilee akateemisuudesta tietämättä sen alan opiskeluista yhtään mitään ja jos on kateellinen yliopisto-opiskelijoille ja haluaisi tyrkätä itsensä sellaisten nettiverkostoihin urkkimaan, että kyllä varmasti sellaisessa mielenterveys järkkyy ja sietääkin järkkyä, mikäli niin sikamaisesti toimii viattomia akateemisten alojen opiskelijoita kohtaan, nimimerkille "ei tittelinkipeä", joka mustamaalaat...

        Yliopistoista voin kertoa sen verran teille Suomi24- akateemisten mustamaalaajillekin ihan taviksena akateemisena, että varmasti viimeistään cum laude-vaiheessa - oli ala mikä olikaan- idiootit tippuu kelkasta pois, koska sitten ei pärjää enää pelkällä ulkoluvulla, vaan täytyy tajutakin jotakin, jos meinaa tenteistä selvitä. Itse toivoisin, että avoimen yliopiston kurssit tiputettaisiin pois yliopisto-opiskeluun johtavilta väyliltä, koska missään en ole lukenut niin helppoa aprobatur-sivuainearvosanaa itse, kuin 1990-luvun lopulla avoimessa yliopistossa yhden. Sitten kun pääsi yliopistoon, niin muuttui paljon kiehtovammaksi älyllisesti koko touhu.

        Luulis, että teille korkeintaan ammattikoulukoulutetuille nuorille kolmikymppisille ottaisi koville enemminkin se, että miten pakkomielteisesti mustamaalaatte. Mutta jos on tyhmä, mikäs siinä varmaan sitten. Itse en tosiaan halua yhtäkään hyypiötä mun kaveripiiriin, mun läheisten piiriin tai sitä häiriköimään, jolla ei ole samaa yliopisto- ja rehdin ihmisen taustaa kuin mulla. Akateemiset on hyviä tyyppejä. Puolustaisin henkeen ja vereen jokaista tuntemaani akateemista sikamaisen kierolta nettimustaalaamiselta.

        Ainakaan minun mielenterveydestä ei kukaan muu paitsi valehtelija voi netissä sanoa mitään faktuaalista, vaikka kuinka inttäisitte. Mielenterveys on järkkynyt korkeintaan jonkun Facebookin kautta entisaikojen puolitutuistaan vihamielisiä juttuja netissä ruikkivilla. Voin ihan aidosti kertoa, että en tiedä miks ton yhden tyypin kuva juuri mulle näkyy tässä Suomi24:a, mutta minun ei edes tarvitse kertoa, kun se on niin kristallin kirkas ja päivänselvä fakta, että minä en netissä ketään häiriköi.

        Onko sinulla amiskoulutuksen hankkiminen ottanut mielenterveyden päälle syystä, että sinulla ei ole akateemista koulutusta? Peruskoulu sentään käytynä, ehkä lukiokin, niinkö? Kyllä peruskoulu ja lukio ja amiskin on ihan hyvä tutkinto.

        Tämän keskustelun tarkoitus oli kaiketi pohdiskella verkostoitumisen tarpeellisuutta opiskeluaikaan, ei mustamaalata sen enempää ammatillisen koulutuksen käyneitä, kuin akateemisen koulutuksen omaaviakaan.

        Keskustelussa on tullut esille paljon myös hyviä ja asiallisia näkökulmia. Tällaisen täysin epäasiallisen kirjoittelun vois lopettaa. ”vai niinkö?” saa varmasti kaikkien puolesta olla ainut oikeasti akateemisesti koulutettu vaikka koko Suomessa, kuulua akateemisiin piireihin (tosin voi olla vaikea kuulua, jos on ainut oikeasti akateemisesti koulutettu), fiksu vertaansa vailla ja me muut niitä kateellisia idiootteja, jotka halutaan keskustella asioista tällä palstalla. Hänellä on varmasti loistelias tulevaisuus edessä noine hienoine ominaisuuksineen, joista me kaikki muut olemme kateellisia.


      • olikarkki
        vai niinkö? kirjoitti:

        Varmasti, jos haaveilee akateemisuudesta tietämättä sen alan opiskeluista yhtään mitään ja jos on kateellinen yliopisto-opiskelijoille ja haluaisi tyrkätä itsensä sellaisten nettiverkostoihin urkkimaan, että kyllä varmasti sellaisessa mielenterveys järkkyy ja sietääkin järkkyä, mikäli niin sikamaisesti toimii viattomia akateemisten alojen opiskelijoita kohtaan, nimimerkille "ei tittelinkipeä", joka mustamaalaat...

        Yliopistoista voin kertoa sen verran teille Suomi24- akateemisten mustamaalaajillekin ihan taviksena akateemisena, että varmasti viimeistään cum laude-vaiheessa - oli ala mikä olikaan- idiootit tippuu kelkasta pois, koska sitten ei pärjää enää pelkällä ulkoluvulla, vaan täytyy tajutakin jotakin, jos meinaa tenteistä selvitä. Itse toivoisin, että avoimen yliopiston kurssit tiputettaisiin pois yliopisto-opiskeluun johtavilta väyliltä, koska missään en ole lukenut niin helppoa aprobatur-sivuainearvosanaa itse, kuin 1990-luvun lopulla avoimessa yliopistossa yhden. Sitten kun pääsi yliopistoon, niin muuttui paljon kiehtovammaksi älyllisesti koko touhu.

        Luulis, että teille korkeintaan ammattikoulukoulutetuille nuorille kolmikymppisille ottaisi koville enemminkin se, että miten pakkomielteisesti mustamaalaatte. Mutta jos on tyhmä, mikäs siinä varmaan sitten. Itse en tosiaan halua yhtäkään hyypiötä mun kaveripiiriin, mun läheisten piiriin tai sitä häiriköimään, jolla ei ole samaa yliopisto- ja rehdin ihmisen taustaa kuin mulla. Akateemiset on hyviä tyyppejä. Puolustaisin henkeen ja vereen jokaista tuntemaani akateemista sikamaisen kierolta nettimustaalaamiselta.

        Ainakaan minun mielenterveydestä ei kukaan muu paitsi valehtelija voi netissä sanoa mitään faktuaalista, vaikka kuinka inttäisitte. Mielenterveys on järkkynyt korkeintaan jonkun Facebookin kautta entisaikojen puolitutuistaan vihamielisiä juttuja netissä ruikkivilla. Voin ihan aidosti kertoa, että en tiedä miks ton yhden tyypin kuva juuri mulle näkyy tässä Suomi24:a, mutta minun ei edes tarvitse kertoa, kun se on niin kristallin kirkas ja päivänselvä fakta, että minä en netissä ketään häiriköi.

        Onko sinulla amiskoulutuksen hankkiminen ottanut mielenterveyden päälle syystä, että sinulla ei ole akateemista koulutusta? Peruskoulu sentään käytynä, ehkä lukiokin, niinkö? Kyllä peruskoulu ja lukio ja amiskin on ihan hyvä tutkinto.

        "Ainakaan minun mielenterveydestä ei kukaan muu paitsi valehtelija voi netissä sanoa mitään faktuaalista, vaikka kuinka inttäisitte."

        hihiihihih... Ainoastan valehtelija voi sanoa "faktuaalista".... Mies puhuu ihan höpöjä ja luulee että hienot sanat peittäisivät typeryyden. Taidat olla 1. vuoden opiskelija; muut osaavat käyttää kieltä tarkoituksenmukaisesti ja ennen kaikkea loogisesti sekä oikein.


    • hankkikaa elämä

      Verkostoituminen on tärkeää niille, jotka eivät omalla osaamisellaan paikkaa muuten saisi.

    • 6+12

      Kannattaa ainakin liittyä vapaamuurareihin sieltä ne kaikki parhaat työt tulee.

      • kiltaseura

        Vapaamuurareihin kutsutaan, eikä sinne pääse kuka vaan liittymään.


      • insideyourmind
        kiltaseura kirjoitti:

        Vapaamuurareihin kutsutaan, eikä sinne pääse kuka vaan liittymään.

        kuule... 99% suomen työpaikoista, joiden palkalla tulee toimeen, sattumalta vaatii työkokemusta, jota et saa, kun et saa töitä, jota olisi edes VÄHÄN järkevää tehdä. Sitten te ihmiset, joilla se vaikutusvalta on, elätte jo niin hyvinvoinnin valheessa, ettei pahemmin kiinnosta. Ihan hyvältähän tämä rupeaa kyllä jo näyttämään ku ihmiset alkaa menettää uskonsa mielikuvitusolentoihin (jumalat), internetin tuoma loputon ja suodattamaton informaatio maailman menoista saa nykynuoret kysymään kysymyksiä, joita media ei herätä teidän jarrujen mielissä... ennen kaikkea ihmiset alkaa todistamaan sitä, ettei todellista oikeutta paeta minnekkään ja tästä esimerkkinä koulusurmat sun muut ammuskelut... vaikkei teot ollut missään määrin oikeutettuja, olen siitä varma, ettei ihminen tee tämmöistä jos hänelle ei tehdä mitään oikeuttamatonta oli se sitten lain mukaan oikeutettu tai ei... pitäisihän tässä jokaisen tajuta, että paperille rustattu laki ei päde fysiikkaan eli siihen mitä tässä maailmassa on mahdollista tehdä ja on mahdoton tehdä.


    • talotiimi1

      Työttömillä olisi mahdollisuus verkostoitua toistensakanssa ja saada kaiken yli puolet halvemmalla mitä velkamarkkinoilta.

    • Eräs vaihtoehto

      Yksityisellä puolella verkostoitumisella ja muulla nuoleskelulla on merkitystä, sillä työntekijöiden valinta on täysin mielivaltaista. Sellaista se saa toki ollakin, toimintahan rahoitetaan omalla pääomalla. Tästä syystä epäreilutkin valinnat on nieltävä ja laitettava vaan uutta matoa koukkuun. Sopivan ajan kuluttua rekrykierroksesta voi tietenkin yrittää aiheuttaa hankaluuksia epäreilun valinnan tehneelle esimerkiksi ilmiantamalla tämän vaikkapa työsuojeluviranomaisille tai verottajalle.

      Julkisella puolella on valittava pätevin ehdokas. Tästä huolimatta silläkin sektorilla ilmenee röyhkeää omien suosikkien tai suosikkien suosikkien suosimista. Sellainen on kuitenkin laitonta ja muutenkin siivotonta, sillä suosikkien palkan maksaa veronmaksaja. Virkavalintojen tekijät voivat olla ja yllättävän usein ovatkin vielä tänäkin päivänä itsestään liikoja luulevia sikoja, jotka kuvittelevat voivansa tehdä mitä haluavat. Veronmaksajien edun nimissä ja typerien öykkäreiden kouluttamiseksi kannattaa aina tavalla tai toisella aiheuttaa hankaluuksia väärän virkavalinnan tehneelle. Aina kannattaa kannella eduskunnan oikeusasiamiehelle, sillä menettelyvirheiden selvittäminenkin aiheuttaa tavattoman paljon ylimääräistä työtä ja vaivaa öykkäröivälle virkamiehelle. Virkanimityksistä voi myös yrittää valittaa ja edellytysten vallitessa tehdä myös tutkintapyyntö jollakin sopivalla virkarikosnimikkeellä. Jälkimmäisessä tapauksessa täytyy toki virkavalinnasta löytyä jo enemmänkin konkreettista huomautettavaa.

      Valinnasta valittaminen täytyy aina tehdä omissa nimissä ja siihen sisältyy riski hankalaksi hakijaksi leimautumisesta. Öykkäröivät siat ovat usein verkostoituneet keskenään, joten halpamaisina päättäjinä he voivat saattaa hankalaksi kokemansa oikeustaistelijan mustalle listalle. Kannattaa muistaa, että kanteluita ja ilmiantoja voi tehdä nimettöminäkin tai väärällä nimellä. Silloinkin täytyy kuitenkin pysyä asiassa ja saattaa asia vireille sellaisessa muodossa, että kantelun kohteena oleva asia on virkavelvollisuuden vuoksi pakko tutkia. Sellainenkin asia täytyy siten vielä muistaa, että täysin aiheettomia kanteluita ja ilmiantojahan ei sitten tietenkään saa tehdä, sellainenhan ei ole ollenkaan oikein eikä reilua. Tosin - reilua ei ole pelkästään sosiaalisiin suhteisiin perustuva rekrytointikaan...

      • pohti

        höpö höpö julkisella puolella just valitaan suhteilla kun raha tulee muiden kukkaroista. Yksityisellä otetaan joko halpa tai hyvä


    • antibilettäjä

      Jos sinua ei kiinnosta bilettäminen, älä biletä. En usko, että jokainen tapaaminen on kännitapaaminen, vaan kyllä varmasti löytyy vakavampia tapahtumia. Mutta jos sinua kiinnostaa alasi, luultavasti sinua kiinnostaa puhua siitä. Mene siis käymään tapahtumissa jossa voidaan käydä sinusta kiinnostavia keskusteluita.

      Siinä suhteessa tällainen verkostoitumisella on hyötyä työllistymiseen että a) Tietosi ja ymmärryksesi asioista kasvavat b) Tapaat erilaisia ihmisiä, joten sosiaaliset taidot kehittyvät (jota tarvitaan opettajan ammatissa) c) Kenties saat niitä työllistäviä suhteita.

    • rhwrwh

      Minä aloitan syksyllä neljännen vuoteni yliopistolla enkä käynyt fuksina kuin yksissä bileissä, joissa totesin vain, että porukka on täysin erilaista kuin oma kaveripiirini. Verkostoituminen tapahtui omalla kohdallani kursseilla ja etenkin erilaisissa ryhmäprojekteissa. Laskareissa ryhmiin jako ja keskustelu riittivät uusien kontaktien luomiseen. Ei muiden tutustumiseen aina sitä juhlimista tarvita ja tuolla omalla tavallani löysin paljon mukavampia ihmisiä kuin miltä ne bilettäjät vaikuttavat, vaikka toki heistäkin tunnen muutaman hyvän tyypin. Opettajien huomion olen saanut menestymällä opinnoissa ja kun heitä kohtelee ihmisinä eikä maailman suurimpina auktoriteetteina, niin juttelu ja tutustuminen on helppoa. Tämänkin kesän olen viettänyt yliopistossa töissä, koska eräs opettaja tuli itse tarjoamaan hommia kevään lopussa.

    • 1312

      Ei verkostoituminen tarkoita vain biletystä. Voit yrittää tulla tunnetuksi tunnollisena ja aikaansaavana opiskelijana. Kaikki eivät halua työskennellä kavereidensa kanssa, koska heidän kanssaan ollaan vapaalla, ja töissä joudutaan tekemään vaikeita päätöksiä.

      Kavereiden palkkaaminen kuuluu enemmän opiskeluaikaan, kun työskennellään huolettomasti baarimikkona. Silloin ollaan muutenkin niin tiiviisti yhdessä - ollaan erottu lapsuudenkodista mutta omaa perhettä ei vielä ole.

    • swefwjfj

      Näin on ei kiinosta six sikman musta vyö tai java osaamine vittuakaan työn antajia vaan ne suhteet ne suhteet

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe