Milloin moposta tulee kevari?

mr.papi

Välillä tuntuu, että tällä palstalla keskustelevilla henkilöillä on isommanpuoleisia mielipide-eroja siitä, minkälainen ajoneuvo on mopo, joten jos koittaisi saada edes jonkinlaista selvyyttä siitä, missä mopon ja kevarin raja menee.

Suomen laki sanoo, että mopo on kaksi tai kolmipyöräinen polttomoottori tai sähkömoottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on polttomoottoritapauksessa enintään 50cc iskutilavuus ja sähkömoottoria käyttäessä ei ylitä 4kW nettotehoa ja suurin rakenteellinen nopeus on 45km/h. Jos iskutilavuus menee tuon yli tai vauhti ylittää 64km/h rajan, niin moposta tulee kevytmoottoripyörä. Kuitenklin mopoja viritetään sen verran, että lähes jokainen mopo on kevari, niin olisi aika epäselvää milloin on kyseessä 50cc pyörä ja milloin 125cc.

Itse määrittelen mopoksi polttomoottoriajoneuvon, jossa on 2 pyörää ja iskutilavuus ei ylitä 50cc rajaa. Tässä tapauksessa sille määrittyy automaattisesti maksiminopeudeksi arviolta suurimmillaan 90km/h roimasti viritettynä tasaisella alustalla ajettaessa. Kuitenkin kiihtyvyys menetetään täysin.

Miten sinä määrittelet mopon?

17

3477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masai<33

kulkee alle 45km/h ja on 50cc

• beanie1

Ainoat 50cc mopot jotka oikesti kulkee sen 45 km/h vakiona ovat a) jotain kiinalaislaadulla koottuja mopoja b) ovat erittäin halpoja ja c) kuuluvat sinne ''mummo'' kategoriaan.
        Jos hintaa löytyy yli 2000e uudesta moposta joka on sporttinen niin ei tod. kulje 45 maksimissaan vaan ainakin 50 km/h. Ajokoulun Speedfight 3 menee myös sen 50 km/h. Mutta kyllä, lain mukaan mopolla on 50cc moottori sekä kulkee maksimissaan 45 km/h.

• masai<33
        beanie1 kirjoitti:

Ainoat 50cc mopot jotka oikesti kulkee sen 45 km/h vakiona ovat a) jotain kiinalaislaadulla koottuja mopoja b) ovat erittäin halpoja ja c) kuuluvat sinne ''mummo'' kategoriaan.
        Jos hintaa löytyy yli 2000e uudesta moposta joka on sporttinen niin ei tod. kulje 45 maksimissaan vaan ainakin 50 km/h. Ajokoulun Speedfight 3 menee myös sen 50 km/h. Mutta kyllä, lain mukaan mopolla on 50cc moottori sekä kulkee maksimissaan 45 km/h.

Joka ikinen mopo kulkee vakiona tasan 45 kmh. Mittarin mukaan voi mennä 50 kmh mutta oikeaa nopeutta on AINA TASAN 45 kmh. Vittu mitä idiootteja.

• jooh2
        masai<33 kirjoitti:

Joka ikinen mopo kulkee vakiona tasan 45 kmh. Mittarin mukaan voi mennä 50 kmh mutta oikeaa nopeutta on AINA TASAN 45 kmh. Vittu mitä idiootteja.

Ei kule.

• masai<33
        jooh2 kirjoitti:

Ei kule.

arvaa vaan kirjotinko mä :/ rupee pikkuhiljaa vituttaan nää trollit...

• mr.papi
        masai<33 kirjoitti:

arvaa vaan kirjotinko mä :/ rupee pikkuhiljaa vituttaan nää trollit...

Rekisteröidyt vaan tänne, niin ei tarvii ärsyyntyä turhista.

• lisäys
        beanie1 kirjoitti:

d) sähkörajoitin

• Helppo määritellä

Mopo on määritelty varsin selvästi lainsäädännössämme, kulkee enimmillään 45km/h ja moottori enintään 50cc, vakuutusyhtiöt myöntävät myös vakuutuksia mopoille oletuksella, että ne ovat myös lain edellyttämässä kunnossa.

• mr.papi

No näinhän se periaatteessa on, mutta silloin suomessa ei liiku ainuttakaan mopoa... Eli kylläpä lähes jokaisen mopo kulkee sen 60km/h.

• Tytöissä vai juokse!

mr.papi
      Poika! Rekisteröityneenä äitisi näkee,että täällä valvot kaiket yöt ja sitten päivät nukut!
      Muutakin elämää on kuin mopot & netti!

• mr.papi

Ja tämähän liitty taas aiheeseen... Mutta eihän se mitään rekisteröitymistä vaadi, että äiti näkee nukunko vaiko en. Ja mopot ei minun elämään kuulu, jos se nyt sinua kiinnostaa.

• juuh2
        mr.papi kirjoitti:

Ja tämähän liitty taas aiheeseen... Mutta eihän se mitään rekisteröitymistä vaadi, että äiti näkee nukunko vaiko en. Ja mopot ei minun elämään kuulu, jos se nyt sinua kiinnostaa.

Mitä vittuu sit teet täällä palstalla?? Hä??

• mr.papi
        juuh2 kirjoitti:

Mitä vittuu sit teet täällä palstalla?? Hä??

No varmaankin keskustelen mopoista, jos et itse älyä. Mutta mopoista keskustelu ei tarkoita, että itse mopot liittyisi elämääni. Joten jos nyt ei jatkettaisi tätä paskanjauhantaa enään...

• masai<33
        mr.papi kirjoitti:

No varmaankin keskustelen mopoista, jos et itse älyä. Mutta mopoista keskustelu ei tarkoita, että itse mopot liittyisi elämääni. Joten jos nyt ei jatkettaisi tätä paskanjauhantaa enään...

Tapa ittes.

• Ei ole ongelmaa.
      kun jokin (yksi ainoa) niista rajoista milla mopo laissa (vai oliko se asetus) maaritellaan, ylittyy, niin se on kevari.
      En muista muita kuin tuon 45 km/h, mika on siis suurin RAKENTEELLINEN nopeus, mika tarkoittaa etta alamaessa ja kovassa myotatuulessa saa menna vahasen lujempaakin :)

Muistan senkin ajan kun maaritelma alkoii etta "Mopedi on moottorilla ja POLKIMILLA varustettu kaksipyor....jne.
      Silloin esmes pidettiin kiinni tuosta poljinjutusta niin, etta esmes Jawa-mopo, helkkarin hyva muuten, piti rekisteroida moottoripyoraksi vaikkei poikennut muista muutoin kuin etta polkimien sijasta oli jalkatapit.

• koulut käyny

mopo luokitellaan kevariksi kun se kulkee 65 kmh

• huhhuhuu

kaikki alle 600cc on mopoja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe