Täysin hukassa, turhauttaa...

Helpless...

Olen aivan hukassa, jokainen päivä on pelkkää stressia ja ahdistusta, apua...

Minulla ei ole mitään hajua mitä pitäisi tehdä... Mikään ei kiinnosta, lukiota kokeiltu, teollista pintakäsittelyä ammattikoulussa kokeiltu, kumpikaan ei sopinut minulle ollenkaan... Olen jo 19, ja tuntuu kuin elämä vain valuisi hukkaan...

En osaa hakea mihinkään, kävin työkkärissä, ei auttanut. Omalla paikkakunnallani, Porissa, ei ole mitään, ja muille paikkakunnille en voi hakea, koska tiedän että siitä ei tulisi mitään, eivätkä omat resurssini riitä siihen, että yrittäisin päivittäin julkisilla kulkuvälineillä päästä aikaisin aamulla ensin vieraalle paikkakunnalle, ja sen jälkeen sieltä vielä ottaa seuraavan bussin jolla pääsisin koululle. Oh hell no.

En perjaatteessa edes haluaisi tällä hetkellä edes opiskella, koska mikään ei kiinnosta ja motivaation puute on suuri. Töitä en ole saanut enkä usko että saan, koska aikaisempaa työkokemusta, koulutusta, ajokorttia, rikkaita vanhempia tai heidän suhteitaan, eikä mitään muutakaan löydy.

Asun vuokralla poikaystäväni kanssa. Sossustakaan en saanut rahaa, koska miehellä on muka niin hyvä palkka kesätöistään, sekä nostamatonta opintolainaa aikamoinen summa, joten päättivät siellä niin, etteivät anna minulle rahaa, koska siellä oletetaan että poikakaveri elättää meitä molempia kesätyörahoillaan ja opintolainallaan (mitä hänellä ei ole aikomustakaan nostaa) ja maksaa molempien vuokrat ja menot... Juupajuu hyvä sossu, juuri näin! Minut siis pakotettiin sossussa nostamaan oma opintolainani, 300€, että sain yhden kuukauden vuokran maksettua. Ja koska saan maksettua lainan takaisin, tai miten maksan seuraavien kuukausien vuokran, tai ylipäätään millä rahalla elän? Ei mitään hajua.

Tällä hetkellä olen pennitön, joudun elämään poikaystäväni siivellä, vanhemmat eivät voi taloudellisesti auttaa, heillä itselläänkin on tiukkaa.

Ahdistaa, sekoan päästäni, en tiedä mitä teen. Mitä tehdä, kun sossu jätti puille paljaille, työkkäristä ei ollut apua, opiskelupaikkaa ei löydy, töihin en päässyt, ei ole rahaa maksaa vuokraa, poikakaverikin on jo luonnollisesti käyttänyt kesätyörahansa omiin asioihinsa, ja säästänyt juuri sen verran, että saa oman osuutensa vuokrasta maksettua.

Välillä tuntuu siltä, että Suomen valtiossa on asiat pahasti vinossa. Maahanmuuttajille kyllä annetaan rahaa, manneille ja narkkareille myös, sekä vanhoille alkoholisteille. Mutta kun tällainen nuori kunnollinen suomen kansalainen tarvitsisi hieman apua, että pystyisi elämään, ja kovasta yrittämisestään huolimatta, ei ole missään onnistunut, niin hänet jätetään oman onnensa nojaan.

Onko kenelläkään muulla samankaltaisia ongelmia? Miten olette niistä selvinneet? Kertokaa kokemuksia, mutta älkää jaksako haukkua, ette kumminkaan pysty loukkaamaan minua yhtään enempää, mitä on loukattu jo.

13

533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kookeilemalla

Ehkä ammattistartti voisi olla hyvä vaihtoehto tässä vaiheessa. Porissa näitä järjestää ainakin Winnova. Ammattistarttiin saa opintotukea. Pääset samalla tutustumaan moniin eri aloihin, ehkä tätä kautta löydät oman alasi.

Onko sinulla jotain haaveammattia? Missä kuvittelet olevasi töissä vaikka 10 vuoden päästä? Haaveiden eteen kannattaa tehdä töitä. Et ole mitenkään vanha, vaikka siltä saattaa nyt tuntua. Esimerkiksi aikuislukiossa meininki on ihan erilainen kuin päivälukiossa (ja kirjoja pystyy lainaamaan kirjastosta, jos raha mietittää). AMK:ssa ja yliopistossa taas porukkaa on ihan 19-vuotiaista yli 50-vuotiaisiin. Porissa on mahdollisuus aika moneen ammattikoulututkintoon ja aikuislukiokin löytyy. 3. asteelle puolestaan on opintoja niin SAMK:ssa kuin yliopistokeskuksessa.

Mitä poikaystäväsi opiskelee? onko hän 2. vai 3. asteella? Löytyisikö samasta koulusta jotain sinulle sopivaa?

• .......

Kiitos tästä :) Haaveammatteja kyllä löytyy, mutta niihin ei löydy koulutuksia, ainakaan Porista (trukkikuski, eläinten kanssa työskentely, merellä työskentely). Ja poikaystävä on juurikin tuolla SAMKissa, aloittaa nyt käymään kolmatta vuotta, mutta mielestäni sinne pääsee vain ylioppilaiksi valmistuneet... =/

• kookeilemalla

Trukkikuskiksi vaaditaan trukkikortti. Koulutus on yksipäiväinen ja esim. tampereen aikuiskoulutuskeskuksella on tarjolla koulutusta. Tosin ilman mitään työkokemusta tai muuta koulutusta (esim. ammattikoulusta) voi olla haasteellista saada työpaikkaa jostain firmasta.

Todennäköisesti lähin eläimiin liittyvä 2. asteen/ammattikoulutason koulutus on Kokemäellä (eläintenhoitajan tutkinto). Porista on Kokemäelle junalla n. 20 min matka, joten ei hirvittävä matka todellakaan (voin kokemuksesta sanoa, että minulla on matkaa yliopistolle bussilla 30 min per suunta; matkaan tottuu nopeasti ja matkat oppii hyödyntämään). 2. asteen tutkinnolla, oli se sitten ammattikoulusta tai lukiosta, voi hakea kaikkiin 3. asteen tutkintoihin. Jos siis suoritat esim. eläintenhoitajan ammattitutkinnon, voit jatkaa opintoja SAMK:ssa tai hakea vaikka yliopistoon!

Jos tosiaan houkuttelee tuo 2. asteen tutkinnon suorittaminen, niin voit jatkaa esim. ammattikorkeassa tämän jälkeen. Esim. eläintenhoitajan tutkinnon jälkeen voit hakea AMK:hon agrologiksi hevostaloutta lukemaan. Toki voit hakea vaikka eläinlääkikseen, mutta hakijoita sinne on paljon ja koulutusta ainoastaan Helsingissä.

Merenkulkuun on ammattikoulutason koulutusta esim. Kotkassa (korjaaja, vahtikonemestari, vahtiperämies). Merenkulkuun löytyy myös 3. asteella koulutusta esim. merikapteeni SAMK Raumalla.

Haaveista ei kannata luopua! Esim. ammattikoulun tutkinnon suorittaa kolmessa vuodessa, mikä on todella pieni pätkä, kun ajattelee pitkällä mittapuulla. Mieluummin sitä käyttää muutaman vuoden opiskellen itseä kiinnostavaa alaa, vaikka se tarkoittaisi esim. vähän pidempiä päiviä, kuin että on seuraavat ties kuinka monta kymmentä vuotta työttömänä vailla mitään päämäärää elämässä. Ilman koulutusta on vaikea löytää mitään töitä, ei edes siivoojaksi.

• suuresti hämmästelen

>>Välillä tuntuu siltä, että Suomen valtiossa on asiat pahasti vinossa.
      >> Maahanmuuttajille kyllä annetaan rahaa, manneille ja narkkareille myös, sekä
      >> vanhoille alkoholisteille. Mutta kun tällainen nuori kunnollinen suomen
      >> kansalainen tarvitsisi hieman apua, että pystyisi elämään, ja kovasta
      >> yrittämisestään huolimatta, ei ole missään onnistunut, niin hänet jätetään oman
      >> onnensa nojaan.

Ei millään pahalla, mutta tekstisi perusteella et ole yrittänyt kovasti yhtään mitään. Päinvastoin, et ole onnistunut suoriutumaan edes yksinkertaisista tehtävistä kuten lukion käynti tai ammattikoulu, jotka eivät ole mitään rakettitiedettä. Miksi ihmeessä sinulle pitäisi maksaa yhteiskunnan pussista elämiset ja norkoilut vaikka itsekin tunnustit ettei mikään nappaa? Mikset jäänyt asumaan vanhempiesi luokse, vaan oli pakko muuttaa omaan vaikkei ole rahaa, töitä eikä haluja parantaa tilannetta? Meinaatko notkua loppuelämäsi sossun asiakkaana ryystäen veronmaksajien rahoja kun mikään ei nappaa? Et ole yhtään parempi kuin mainitsemasi mannet, mamut ja narkkarit; ihan samanlainen loisija ja nurkkien pystyssä pitelijä. Häpeä ja ryhdistäydy!!

• menepoishämmästelijä

Hienoa, helpless! Olet jo tunnistanut ongelmasi, myöntänyt sen itsellesi ja ääneen sekä hakenut apua. Hieman sitä jo saitkin. Tässä olisi vähän lisää!

Unelma-ammatit ovat hyviä, mutta pidä mielessä, että muitakin vaihtoehtoja on. Itse olen usein käyttänyt mol:in ammatinvalintaohjelmaa http://www.mol.fi/avo/ löytääkseni itselleni sopivia ammatteja. Sivusto on selkeä ja helppokäyttöinen ja antaa paljon tietoa.

Vaihtoehtojen vähennyttyä olen käyttänyt A-URAaa, http://www.avosto.net/a-ura/ , mutta se sopii sinulle vaikka toiveammateistasi parhaan löytämiseen.

Kehottaisin sinua myös pohtimaan, oletko masentunut. Minun korvaani viestisi kuulosti siltä, että saattaisit olla. Masennus ei ole maailmanloppu, vaan ihan tavallinen sairaus. Siitä voi parantua ja sen oireita voi lieventää. Kirjoittamalla hakukoneeseen "masennus" löytyy jo paljon tietoja ja testejä. Kannattaa katsoa useammasta paikasta, niin saa parhaan kuvan asiasta.

Kenties tavallisten koulujen sijaan sinulle sopisi oppisopimuskoulutus tai etäopiskelu, tai jotain vastaavaa. Äitini opiskeli aikuiskoulutuksessa, jossa oli mielestäni enemmän etäpäiviä kuin nuorten koulutuksessa. Hän myös muutti opiskelun keskivaiheessa oppisopimuskoulutukseksi, kun opiskelu tuntui niin raskaalta. Et siis ole mitenkään vanha vielä, ja on normaalia huomata, ettei tietty opiskelu sovi.

Jos sinulla ei ole töitä etkä opiskele, sinulla pitäisi olla oikeus jonkinlaiseen työttömyysturvaan. Sanoit käyneesi työkkärissä ja ettei se auttanut. Oletko varma, että he saivat oikean kuvan tilanteestasi?

Toivottavasti minusta oli jotain apua! Anna kuulua itsestäsi sillloin tällöin, niin emme murehdi turhia kohtaloasi. Auringonvaloa ja jaksamista sinulle!

• häh

Miten olet voinut saada opintolainaa ellei sinulla ole opiskelupaikkaa?

• 2203+
        häh kirjoitti:

Miten olet voinut saada opintolainaa ellei sinulla ole opiskelupaikkaa?

Aloittaja mainitsee opiskelleensa lukiossa ja jotain pintakäsittelyalaa. Opintolainaa voi saada takautuvasti, joten jos aloittaja on esim. ollut koulussa viime syksynä, voi hän vielä tänä keväänä/kesänä nostaa syksyn/kevään opintolainat. Sossusta kyllä painostavat aina ensin opintolainan nostamiseen.

• Toimi, älä loisi 16

" Mutta kun tällainen nuori kunnollinen suomen kansalainen tarvitsisi hieman apua, että pystyisi elämään, ja kovasta yrittämisestään huolimatta,"

Mistä kovasta yrittämisestä? Tavallisella päällä ymmärtää, että jotain on tehtävä elääkseen. Opiskelun tai työnteon motiiviksi pitäisi ihan hyvin riittää se, että silloin saa vuokransa maksetuksi ja voi toisinaan pistäytyä myös ruokakaupassa.

Suurimmalla osalla meistä työnteon motiivi on yksiselitteisesti palkkapäivä. Turha kuvitella, että jostakin ykskaks tupsahtaisi unelma-ammattitaito ja -työpaikka. Itse ne on jokainen muukin hankkinut! Saavuttaakseen jotakin on oltava valmis ponnistelemaan.

En voi käsittää, ettet muka pysty käymään koulua toisessa kaupungissa! Eikö sinun oikeasti tee mielesi joskus valmistua ammattiin, mennä töihin ja saada palkkaa? Onkohan asenteesi jotenkin kotoa periytynyt? Minulle maailmankuvasi on kertakaikkiaan käsittämätön. Minäkin ihmettelen, miksi muutit pois vanhempiesi luota. Ehkäpä sinun ei olisi tarvinnut siellä maksaa asumisesta ainakaan niin paljon kuin nyt pitäisi. Hiljalleen hiipii mieleen myös se ajatus, että jos olisin poikaystäväsi, pistäisin loisimisellesi stopin tai nostaisin sinut pihalle.

Tulevaisuus näyttää aika kamalalta, jos et itse viitsi mitään elämäsi eteen tehdä.
      Meillä veronmaksajilla ei näet ole varaa elättää sinua. Koulutuksesi kyllä maksamme ihan mielellämme.

• oikoik

Nyt terkkariin ja pyytämään masennuslääkettä!

• Kesälomalainen

Sillähän se varmaan opiskelupaikka ja toimeetulo järjestyy. Sossukin alkaa sitten syytää rahaa. Nappia naamaan, niin ei tarvitse tehdä mitään elämänsä eteen. On niin vaikeaa mennä bussilla toiseen kaupunkiin kouluun ja joutuisi aamullakin heräämään...

Yhteiskuntako sinut on velvollinen elättämään, kun mikään ei kiinnosta? Minua ei kiinnostaisi elättää sinua. Nimimerkin "Toimi, älä loisi 16" tavoin olen kyllä halukas osallistumaan opiskelukustannuksiisi.

• oikoik
        Kesälomalainen kirjoitti:

Sillähän se varmaan opiskelupaikka ja toimeetulo järjestyy. Sossukin alkaa sitten syytää rahaa. Nappia naamaan, niin ei tarvitse tehdä mitään elämänsä eteen. On niin vaikeaa mennä bussilla toiseen kaupunkiin kouluun ja joutuisi aamullakin heräämään...

Yhteiskuntako sinut on velvollinen elättämään, kun mikään ei kiinnosta? Minua ei kiinnostaisi elättää sinua. Nimimerkin "Toimi, älä loisi 16" tavoin olen kyllä halukas osallistumaan opiskelukustannuksiisi.

Itse tekisin mieluummin vähän töitä masennuslääkkeen kanssa kuin ei mitään työtä ilman masennuslääkettä.

• oikoik
        oikoik kirjoitti:

Itse tekisin mieluummin vähän töitä masennuslääkkeen kanssa kuin ei mitään työtä ilman masennuslääkettä.

Tai vähän opiskelua..

• Että näin

Kirjotin jo yhden viestin, joka oli varsin loukkaava, mutta eiköhän sitä tullut jo tarpeeksi yläpuolella.

Totuushan on, että koko selityksesi "kovasta yrittämisestä", "kunnollisesta Suomen kansalaisesta" ym. paskasta on täyttä kukkua. Olet loinen, joka kehtaa vielä jeesustella maahanmuuttajille samasta asiasta.

Mutta lyödään pari faktaa tiskiin:
      -Sosiaaliturva tulee laskemaan tulevaisuudessa, nykyinen mahdollisuus tuolle "ei nappaa"-asenteelle ei voi kestää pitkään. Julkinen sektori tulee kasvamaan muistakin syistä, ja yksinkään työtä tekevä ei ole valmis nostamaan veroja, että loisinta olisi edelleen mahdollista.
      -Jos palkka ei itsessään riitä motivoimaan sinua tekemään töitä/opiskella työhön, jossa joku muukin kuin palkka olisi porkkanana, on edessäsi suuria ongelmia. Asennemuutos on välttämätön tuosta suosta pääsemiseen.

Ratkaisu:

SA-Int. Menet inttiin, jossa opit, että ryhmän etu on omaa etuasi tärkeämpää. Opit tulemaan ihmisten kanssa toimeen, ja opit ottamaan käskyjä vastaan. Opit myös tekemään asioita, jotka eivät välttämättä ole niitä kaikkein mukavimpia, mutta tilanteessa välttämättömiä. Johtajakoulutuksen myötä opit jonkinsortin vastuuta, ja ainakin sitten sinulla on myös mahdollisuus päästä sinne töihin.

Avainsana koko jutussa on asennemuutos, enkä usko että saat sitä itse muutettua. Elämäsi on nähtävästi ollut aivan liian helppoa, ja kaikki on tullut kuin manulle illallinen, koska jos olisit joskus edes joutunut tekemään jotain jonkin eteen, olisi sinulla jo paperit jostain ammatista/yo-paperit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2405
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1373
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe