järetön pelko ja ahdistus

hömppä

En voi kuvitellakkaan alatie synnytystä. Minua älkää saman tien huippaamaan, ahdistamaan ja olo on ihan hervoton, en pysty nykyään enää kun kuulemaan sanan alatiesynnytys, niin alan ulvomaan ja pakenen. Pitäkää vaan tyhmänä, mutta tunne on kiin järkyttävän vahva.

Haluan ehdottomasti keisarinleikkauksen. Ymmärrän että siitä toipuminen on pitempi ja voi monta kertaa olla konstikkampi.

Olen isosta suvusta, jossa suvun naiset sikiävät kun kanit. Itse taas olen tällanen myöhäisherännäinen lähemmäs 40 vuotias ensikertalainen. Ja olen lapsesta asti kuulluut ihan kaikki mahdolliset kauhuskenaariot synnytyksistä, joten kaipa siitä minulle on näitä kauhukuvia suvun naisten kertomina muodostunut auttamatta ihan liikaakin.

Olen vasta yhden neuvola käynnin käynyt. En siellä vielä jutellut synnytyksistä mitään. Ja tähän astinolen olettanut että kyllä keisarinleikkauksen saa halutessaan. Kunnes pari päivää sitten ystävä sanoi että eipä tänä päivänä enää saakkaan. Ei ole enää valinta kysymys.. olen nyt pari päivää kiertänyt ympyrää ja stressannut asiaa.. odotan kovasti seuraavaa neuvolakäyntiä, että pääsen kysymään asiaa, ja käymään asian kimppuun... mutta onko tällä palstalla joku jolla olis asiasta tietoa? Onko se keisarinleikkaus mahdollista saada halutessa??

Tiedän olevani naurettava, joten haukkuja en kaipaa. Jokainen tässä elämässä pelkää jotain, itse en kestä juuri mitään neuloja, piikkejä verta tai suolenpätkiä.. Lapsen todellakin haluan, ja jos tosiaan noista kahdesta saa valita, niin ei mulla ole epäilystäkään kumman valitsen. Sen verran tunnen itseäni että mikään maailman mahti ei tässä elämässä saa minua muuttamaan mieltä tossa asiassa.

13

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytt.

      No ei sitä tosiaan ihan helposti tosta noin vaan pyytämällä saa. Pelkosektio on mahdollinen, mutta vaatii pelkopolilla käyntiä keskustelemassa asiasta. Otat asian puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä ja pääset puhumaan asiasta. Ties vaikka mielesi muuttuisikin vielä, ei sitä koskaan tiedä. Mutta jos pelko on oikeasti olemassa, niin kyllähän se sektio aikaiseksi saadaan.

    • ............

      Kyllä sen sektion saa jos haluaa.

    • Kukkanen11

      Hömppä....

      Lue vaikka "vaadin suunnitellun sektion" blogia tai vastaavia, niin saat kuvan siitä, mitä pelkosektion saaminen vaatii, tai voi pahimmillaan vaatia. Ko blogin pitäjä ei sitä kovin helpolla itse saanut mutta osaa neuvoa asiassa.

      Muista sitten se että virallinen päätös pelkosektiosta tulee vasta synnytystapa-arviossa rv 36 paikkeilla.

    • Keisarileikattu

      Sain aikoinaan tiedon ettei alatiesynnytys ole minulle missään nimessä turvallinen. Iski silloin minulle kamala pelko, apua joudun leikkaukseen. Olisin voinut kuvitella, että alatiesynnytys ei olisi tuollaista reaktiota saanut aikaan. Me koemme niin eritavoin tilanteet. Aina olen leikkauksesta selvinnyt, mutta aina se saa jännittämään ja tärisemään. Kai kohdallani on pelko, että niin henkihän siinä voi lähteä, ihan kun muulloin ei muka voisi mitään käydä. Mieli tekee tepposia varmaan sen tähden, koska olet siinä pöydällä täysin muiden armoilla, eikä karkuunkaan voi juosta. Ehkä huonoa kannustusta ja tsemppausta, mutta ymmärrän kaikkien synnytyspelot, vaikka synnytystavat poikkeaa kuinka paljon tahansa omani kanssa. Kaverini sai suunnitellunsektion nukutuksessa, koska pelkäsi olla leikkauksen aikana hereillä. Itse en mistään hinnasta vapaaehtoisesti haluaisi nukutusta.

    • hköö

      Tuttavani halusi sektion ihan viime metreillä ja sai. Yks käynti pelkopolilla.

      • hköö

        Ja ei siis mitään taisteluja sektion eteen.


    • synnytyksestäselviää

      Täytyy vaan muistuttaa että nainen on luotu synnyttämään, eli synnytys on maailman luonnollisin tapahtuma ja sinulle kerrotut kauhuskenaariot kannattaa unohtaa. Ymmärrän pelkosi sillä minäkin pelkäsin, synnytin kuitenkin ja nyt olen siitä ylpeä!!:) Suurelta osin kaikki kuulemani pelottelut synnytyksestä olivat turhia! Mieti vielä.:)

    • fisutt

      Mikä siinä synnytyksessä sinua pelottaa? Kivut, repeämät, vai mikä? Itse olen kaksi lasta luomuna synnyttänyt, leikkaukseen minua ei tosiaankaan saisi kuin siinä tapauksessa että vauvan henki olisi kyseessä.

    • omg4

      Jos mielikuvasi synnytyksestä rakentuu tuttavien kauhukertomusten varaan, niin suosittelen lämpimästi puhumaan synnytyksestä jonkun sellaisen kanssa, joka tietää synnytyksestä vähän laajemmin. Tämä vain siitä syystä, että voit tehdä päätöksen tosi asioihin perustuen. Jos valitset sektion ilman prosessointia ja, jos se onkin jostain syystä hirveä kokemus, se harmittaa ihan vietävästi jälkikäteen, kun tajuaa tehneensä päätöksen asiasta vaillinaisen tiedon pohjalta. Mutta synnytitpä miten tahansa tsemppiä matkaan :)

      • itkuineniikka

        Kyllä sen saa!!! :) älä hermoile suotta niin kuin minä tein koko raskauden. Lue tuolta aiempaa, olikohan otsikkona joku "mitä tehdä, kun pelkään kuollakseni synnytystä" tai sinne päin. Minä kävin pelkopolilla pariin kolmeen kertaan ja psykologilla yms. Lopuksi lääkäri vain kysyi joskus 34vkon tienoilla, että oletko muuttanut mieltäsi? Sanoin vain etten pysty kuvittelemaankaan alatiesynnytystä ja leikkauksen sain. Kaikki meni tosi hyvin, kipuja vain sairaalassa olon ajan ja olen tosi tyytyväinen sektioon!


    • Mammy

      Et ole naurettava. Haluan kuitenkin sanoa, että mikään ei ole niin luonnollista ja hienoa, kun lapsen synnyttäminen. Kahden lapseni syntymät ovat elämäni parhaat hetket. Synnytyskipu on siedettävää, kun vaan pysyy rauhallisena.

      • Aprilia

        "Synnytyskipu on siedettävää, kun vaan pysyy rauhallisena". Olipas siinä yleispätevä neuvo! Itse olen yksi rauhallisimmista ihmistyypeistä, mutta ei se kipuun auttanut, lääkkeet auttoivat. Synnytyksiä on niin erilaisia ja ihmiset kokevat kivun niin erilailla ja kipu voi olla erilaista, esim. vauvan asennosta ym. ym. johtuvaa, että ei kannata noin hirveästi yleistää.


      • Niinpä..

        Et voi yleistää mitään mikä synnytykseen liittyy. Jokainen synnytys on omanlaisensa ja jokainen kokee kivut erilailla. Itselläni ne pahimmat kivut loppumetreillä kesti n. 3 tuntia eikä mikään asento tai muu auttanut kipuihin, tulivat ihan samalla lailla koko ajan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe