Kokemuksia karbamatsepiinista?

bipo2 tässä

Olen kokeillut valproaatin, joka ei toimi sekä seroquelin, josta tuli liikaa sivuvaikutuksia. Lamictalia en ole kokeillut yksinään. Lito toimii muttaa aiheuttaa aivan kamala väsymystä ja aivosumua.

Tuo karbamatsepiini kiinnostaisi.

14

5037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokem.

      Saat varmaa tietoa epilepsian keskustelupalstalta. Tuotenimet ovat Tegretol, Neurotol, Neurotol Slow. Googlaa "(tuotenimi) epilepsia Suomi24" ilman lainausmerkkejä, niin mm. sivuvaikutukset tulevat keskusteluissa.

      Okskarbatsepiinivalmiste Trileptal ei ole yhtä väsyttävä kuin karbamatsepiinit. Maksa-arvoja pitää seurata karbamatsepiinin aikana (ASAT, ALAT, AFOS). Joillekin on tullut myös ilmavaivoja. Kilpirauhasen vajaatoiminta kuuluu karbamatsepiinin sivuvaikutuksiin, samoin lihoaminen.

      Karbamatsepiinilla on vähemmän sivuvaikutuksia kuin valproaatilla, sillä aikanaan käytin molempia. Molemmat aiheuttavat hyponatremiaa.

    • Knuuf+++

      Siis karbamatsepiiniko lihottaa? Taitaapi lisätä ruokahalua ja liiallinen syöminen lihottaa, ei karbam.! Sitten vaan tarttis hillitä ittensä kaiken aikaa, mutta miten siihen pystyy. Eikö ole olemassa ruokahalua reilummin hillitsevää valmistetta, jota voisi käyttää samanaikaisesti Karban kanssa?

      • Lihotti

        Kyllä, karbamatsepiinivalmisteet lihottivat n. 5 kg, joten vaihdettiin okskarbatsepiiniin (Trileptal). Todennäköisesti karbamatsepiini aiheuttaa voimakkaamman kilpirauhasen vajaatoiminnan kuin okskarba, mutta endokrinologi tietää parhaiten. Ruokahalun lisäämistä ja vähenemistä en havainnut valmisteiden osalta. Iltamässäilyn välttäminen on pitänyt kilot kurissa.


    • Toimii mulla

      Monivuotinen kokemus karbamatsepiinista. Minulle kaikista sopivin, eikä ole lihottanut mua. Alkoholin kanssa kannattaa olla tarkkana, saattaa aluksi voimistaa alkoholin vaikutusta, eli alkaa väsyttää pienen alkoholiannoksen jälkeen ensalkuun.

      Yksilöllistähän tää on, mutta mulle on ollut kaikista vähiten sivuoireita aiheuttava mielialalääke.

    • Paska lääke

      28 vuotta olen syönyt karbamatsebiiniä ja todennut että onko muka jotain sellaista mihin se ei vaikuttaisi. Tuo lääke vie toisista lääkkeistä tehot ja vie kaiken luonnostaan sinussa olevan minimi tasolle. Tuo oli ihan mielenkiintoinen kommentti kilpparin vajaatoiminnasta joka olisi sivuvaikutuksena. Itse olen epäillyt kilpparin toimintaa jatkuvan väsymyksen vuoksi. Olisko tuosta jossain ihan faktaa, että karba aiheuttaa moista. Olen harkinnut monesti vaihtaa lääkettä mutta saanko vaan seuraavasta lääkkeestä lisää sivuvaikutuksia ja häpyvätkö vanhat vai jäävät. Leikkauksella hoidettu epilepsia on ollut 10-vuotta oireeton ja lääkettä syödään varmuuden vuoksi. Yksikään neurologi/lääkäri ei halua ottaa vastuulleen lääkityksen lopettamista.

      • Endo tietää

        http://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1371&i=NOVARTIS_TEGRETOL, TEGRETOL RETARD

        Tilastokohdassa 1:10 000 mainitaan erilaiset kilpirauhashäiriöt. Neurologit eivät ottaneet sanallakaan esille vajaatoiminnan riskiä ennen kuin struuma puhkesi. Käske seurata myös natrium- ja kaliumarvoja. Tutustu kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin osoitteissa http://www.kilpirauhanen.com http://www.kilpirauhasliitto.fi ja http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi

        Vaadi TSH, T4V, T3V, TPOAb ja TGAb seuraavalla vastaanotollasi. Kysy tulkintaohjetta kilpirauhaspalstalta, sillä vain endokrinologit kokemistani ovat tietäneet optimaaliset arvot. Esim. T4V:ssä on tulkintaeroja endon ja muiden välillä, vaikka viitearvot ovat samat. Samoin endot ainoina tietävät, että TSH:n optimi on 1-2 aivojen kannalta jne.

        Endo sanoi, että okskarba (Trileptal) aiheuttaa vielä voimakkaamman vajaatoiminnan kuin karbamatsepiinit. Havaintojeni mukaan Neurotol Slow on väsyttänyt vähiten.

        Minullakin oli 100-prosenttisesti onnistunut epilepsiakirurgia ja olen ollut kohtaukseton 22 vuotta. Lääkitys on elinikäinen, mutta sitä voi pienentää minimiin kirurgian kolmevuotiskontrollin jälkeen (optimi annos yksilöllinen). Minulla alettiin laskea annosta vasta viime vuonna.


    • bipo2 tässä

      Alkuperäinen tässä. Kokeilin tuota karbaatsepiiniä muttei juurikaan auttanut, Sivuvaikutuksia ei kyllä tullut.

      • Yksilöllistä

        Käytit todella lyhyen ajan, alle vuoden, ettei sivuvaikutuksia vielä välttämättä huomannut. Kun minulla on tehty annosmuutoksia karba- tai okskarba-annoksissa, vaikutus on todettu yli vuoden käytöstä. Samoin väsyttävän annoksen koko vaihtelee yksilöittäin.


      • bipo2 tässä
        Yksilöllistä kirjoitti:

        Käytit todella lyhyen ajan, alle vuoden, ettei sivuvaikutuksia vielä välttämättä huomannut. Kun minulla on tehty annosmuutoksia karba- tai okskarba-annoksissa, vaikutus on todettu yli vuoden käytöstä. Samoin väsyttävän annoksen koko vaihtelee yksilöittäin.

        Annos oli kyllä kait aika pieni, 400 mg. Mutta ainakaan Lamictalin, seroquelin tai litiumin tapaista väsymystä ei heti tullut. Olisin jatkanut lääkettä, jos olisi auttanut.


      • Lääkeannokseni
        bipo2 tässä kirjoitti:

        Annos oli kyllä kait aika pieni, 400 mg. Mutta ainakaan Lamictalin, seroquelin tai litiumin tapaista väsymystä ei heti tullut. Olisin jatkanut lääkettä, jos olisi auttanut.

        Näköjään oli todella pieni. Minulla okskarba oli 1200 mg, kun sain Thyroxinin. Struuma puhkesi 900 mg:n annoksella, mutta silloin ei aloitettu lääkitystä.


    • metsänvartija

      Terve.

      Neurotol slow käytös 300mg päiväannos ja tasannut maanisia kausia hyvin. Valitettavasti ei auta masikseen juurikaan, joten näille kausille pitää taas säätää lääkitystä. Nyt on kaiketi keskivaikea masennus ja taistellaan täysillä ettei paina psykoottiseen mielentilaan. Hyvin epätodennäköistä, mutta mahdollista.

      • Tuoteselosteessa:

        Tuoteselosteesta:

        Hyvin yleiset haittavaikutukset (useammalla kuin yhdellä 10:stä):

        valkosolujen niukkuus (leukopenia)
        huimaus, tahdonalaisten lihasten yhteistoimintahäiriö (ataksia), uneliaisuus, väsymys
        pahoinvointi, oksentelu
        maksa-arvojen kohoaminen (gamma-GT-arvo)
        allerginen ihotulehdus, nokkosihottuma.


        Yleiset haittavaikutukset (harvemmalla kuin yhdellä 10:stä):

        verihiutaleiden vähyys (trombosytopenia), tietyntyyppisten valkosolujen määrän nousu (eosinofilia)
        turvotus, ylimääräisen nesteen kertyminen elimistöön, painonnousu, veren natriumpitoisuuden vähyys
        päänsärky
        kaksoiskuvat, näöntarkkuuden heikkeneminen, näön hämärtyminen
        suun kuivuminen
        maksa-arvojen kohoaminen (AFOS-arvot)."

        Satakunnan neurologien ja psykiatrien mielestä kaikki karbamatsepiinivalmisteet aiheuttavat masennusta, eivät hävitä sitä. Silti psykiatrit määräävät sitä. VIrheellisesti väsymys diagnosoidaan masennukseksi.
        Seuraa natriumpitoisuutta ja maksa-arvoja.


    • Hyhy

      Onko kellään ilmennyt lihas kipua esim,olkapäissä lapaluissa

    • srtrssuyr

      Hirveitä myrkkyjä nuo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe