mustiin pukeutuvat nuoret

jenni ja riikka

Teemme koulussa lyhyttä dokumenttielokuvaa mustiin pukeutuvista nuorista ja haluaisimme muutamia kommentteja siitä mitä ihmiset yleisesti ajattelevat mustissa vaatteissa kulkevista nuorista; Mitä ajatuksia he herättävät.

Et pukeudu mustaan:

1. Millaisia ajatuksia mustapukuiset nuoret herättävät sinussa?
2. Mitä luulet, miksi jotkut nuoret pukeutuvat mustaan?
3. Jos puhutaan nuoresta, joka kuuntelee jotain raskaammantyylistä musiikkia, mitä ajattelet heistä?
4. kuinka vanha olet?

Pukeudut mustaan:

1. Milloin ja miksi aloit pukeutua mustaan?
2. Millaista musiikkia kuuntelet?
   - Mitä kautta tustustut tähän musiikkityyliin?
3. Mikä on suhteesi uskontoihin?
4. Mitkä asiat sinua kiinnostavat? harrastukset?
5. Mitä luulet muiden ajattelevan sinusta mustan pukeutumisesi takia?
6. kuinka vanha olet?

Saatamme käyttää otoksia teksteistä elokuvassa, mutta lähinnä tämä kysely on vain tiedonhankintaa varten.

45

6726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenni ja riikka

lisäys:

mitä sinulle tulee mieleen mustasta väristä ja mitä se sinulle merkitsee?

• musta toimii

Musta on paras, hienoin, arvoikkain ja seksikkäin väri.

Mm. johtajien yms. väri on musta aina ja ikuisesti.
        Siinä on arvokkuutta.

Musta on AINA in =)

• Melody

Aloin pukeutua mustaan kolme vuotta sitten, en oikeastaan osaa sanoa miksi.

Metallia.

Sain käsiini pikkuserkun bändin CD:n, joka sisälsi suhteellisen "kevyttä" metallimusiikkia. Kulutin levyn puhki ja sitten aloin pikku hiljaa ottaa selvää muistakin genreen kuuluvista bändeistä. Hitaasti vuosien kuluessa olen tykästynyt aina yhä raskaampaan musiikkiin.

Olen ateisti mutta kaikilla on oikeus uskoa mihin haluaa... Idän uskontoja mä en kuitenkaan voi sietää, poikkeus. Ja muuten, metallistit EIVÄT ole SAATANANPALVOJIA. Kyseessä on iänikuinen päähänpinttymä heillä jotka eivät asiasta tiedä mitään...

"en usko mihinkään sellaiseen mitä en näe, uskon itseeni."

Minua kiinnostaa musiikki ja harrastan laulamista. Lisäksi kiinnostaa kavereiden kanssa oleskelu, hauskan pitäminen...

No joo... Yleensä kun tuolla raitilla kulkee niin saa helposti murhaavia katseita osakseen. :D Toisinaan ihmiset kiertävät kaukaa, mutta koska en ole angsti-tyyppiä saatan mennä juttelemaan puolitutullekin mukavia ja todistaa että ihan jees tyyppi mäkin voin olla... En mä tältä näytä kapinoidakseni, mä näytän tältä, koska mä olen tällainen.

6. kuinka vanha olet?
      16

Niin ja mustasta väristäkin pidän erityisesti... ^^ Siihen on hyvä yhdistellä joskus esim. punaista, violettia ja vihreää.

• Melody

"Niin ja mustasta väristäkin pidän erityisesti..." Siis muutenkin. Olen aina pitänyt siitä vaikka en ole aina kuunnellut metallia...

• mar
        Melody kirjoitti:

"Niin ja mustasta väristäkin pidän erityisesti..." Siis muutenkin. Olen aina pitänyt siitä vaikka en ole aina kuunnellut metallia...

. Milloin ja miksi aloit pukeutua mustaan?
        aloin pukeutua mustaa ala-asteella.5.luokalla.

heivä,metallia ja rokki
        mmh...kuulin jokin bändin biisin,ostin levyn ja tutustuin muihin bändeihin.
        Uskonnot kiinnostavat minua.Mutta se mihin uskon
        ei kuulu muille.
        minua kiinnostaa kirjallisuus,kauhu,musiikki

että olen friikki tai nykyisin ei sitä monet varmaan huomaa..minua voidaan pitää satanistina
        tai saatananpalvojana(monet eivät edes tiedä eroa)
        tai pahimmassa tapaukesessa goottina!!! mitä en
        ole!
        6. kuinka vanha olet?
        18
        7.musta merkitsee minulle rauhallisuutta ja turvaa

• bitter joy

*varmaan joskus ala-asteen lopussa. Musta nyt on aina tuntunut omalta väriltä. On ollut tässä jo aika monta vuotta kestänyt masennuskausi. En pukeudu mitenkään gootti tai hevarityylisesti, vaan löysiin housuihin ja printtipaitoihin

*rappia/hiphoppia, punkkia ja rockia. Mulla on monipuolinen musiikkimaku
      *Joskus on aina sattunut esmes kaverilla kuuleen hyvää musiikkia

*olen ateisti

*harrastan ratsastusta ja omistan koiran ja akvariollisen kaloja. Elukoista huolenpidon ohella luen ja piirrän

*nyt kun aloitin lukion on ollut hiukan vaikeaa saada kavereita kun kaikki tuntuu pitävän mua friikkinä/saatananpalvojana.

6. kuinka vanha olet?
      * 16 vuotta

• maalaiskreivitär

pikkuhiljaa..joskus 14-15-vuotiaana ehkä ensimmäisiä "merkkejä" siitä..muistan kun olin hankkimassa uusia farkkuja niiden piti ehdottomasti olla tumman siniset, meni kaksi viikkoa niin niiden piti olla mustat :D onneksi en kerennyt hankkia niitä.. en muista mistä sain sen päähäni..en tuntenut ketään "mustiinpukeutujaa", asuimme todella peräkorvessa, en juuri tv:tä harrastanut katsella.. kyllä mulle silloin vielä kelpasi muunkin värinen vaatetus, usein jotain oranssia tms räikeää mustan kanssa..mulla oli silloin sellainen "punk-kausi"..(vaikka silloin olin niin hirveän tosissani sen homman kanssa :D, nyt sen asian näkee vähän eri tavalla.. ) joskus 17-vuotiaana ihastuin naisellisempaan tyyliin, hameita, mekkoja, aloin meikata enemmän..räikeämmät värit jäi, käytin pääosin mustaa mutta myös harmaata ja viininpunaista. nyt sitten..en vain osaa laittaa muuta kuin mustaa päälleni, tuntuu niin oudolta. kuin olisi lainattu vaate, jonka kanssa täytyy olla hirmu varovainen ettei sotke tms.

en osaa selittää mistä se lähti. mulla on ollut muitakin kausia..joskus 19-ikäisenä pukeuduin paljon trendikkäämmin kuin nyt, mutta käytin silloinkin vain mustaa. tyylejä vaihtelen muutenkin..mutta todellakin..kaikki on aina sitä mustaa :D hassua..

enimmäkseen heavya ja metallia..speed, doom, black, folk,..miltein kaikkia metallin "alalajeja" mielialasta riippuen. jonkin verran suomirockia ja -punkkia, hitusen goottia..

tämä on hauska kysymys.. :D pikkuveljeni harrasti joskus tonkia kaatopaikoilla ja kerran se toi sieltä hirmuisen säkin c-kasetteja joissa oli raskaampaa musaa..mm.slayeria, stonea, metallicaa, jne. kuunneltiin niitä sitten ihan uteliaina ja jokin niissä sykähdytti..metallia kuunnellessa se vain..tuntuu sisimmässä niin paljon erilaiselta. upealta. tuntee että oikeasti elää eikä ole vain jokin..taivuteltava muovinukke..
      siitä sitten..pikkuhiljaa..:)

joissakin kiinnostavissa kulttuureissa uskonnon osuus on niin suuri että vaikea erotella kiinnostaako kulttuuri vai uskonto..mm. inkat, pakanallisuus, egypti,..
      en kuulu kirkkoon.

harrastan aktiivista kirjeenvaihtoa ( siis ihan kynällä paperille..), swappailua, musaa kuuntelen paljon, luen jos on aikaa ( enimmäkseen fantasiaa, jonkin verran elämänkertoja, kaunokirjallisuutta, kauhua, scifiä, ..), väliin teen itse vaatteita tms. tai muokkaan valmiita, lusmuan netissä, piirrän, maalaan, hoivaan rottiani,.. kiinnostaa lisäksi tietokoneet jossain määrin, mystiikka, eläimet, ..

en oikein tiedä..vaikea ajatella niin kun itselle tämä on niin "normaalia". väliin (yleensä humalaiset) teinit saattavat huudella perään jotain, mutta en ole vuosiin muunlaista kommenttia saanut..nuorempana vanhat papparaiset saattoivat ottaa oikeudekseen kommeintoida tyyliäni..

6. kuinka vanha olet?

21 olen..

• Lucy

En nyt ole mikään varsinainen mustiinpukeutuja. Sanotaanko, että 85% vaatteistani on mustia :D Melkein aina kuitenkin. Eli en sinänsä pidä vaatteita siksi, että ne ovat mustia. Musta tuntuu vaan hyvältä päällä ja viihdyn siinä, pidän mustasta muutenkin.
        Aloin pukeutua enempi ihan vasta tämän vuoden alkupuolella.

Monenlaista... Rockia aika lailla. Rajumpaa ja vähemmän rajua. :D

Ihan vaan kuuntelemalla kaikkea :D

Uskonnot kiinnostavat aika paljonkin, mutta myös kulttuurit. Olen itse luterilainen, mutta se ei sinänsä merkitse mulle mitään. Uskonnot ovat kiinnostavia, mutta eivät mulle itselleni sinänsä mitenkään tärkeitä asioita.

Harrastan pianonsoittoa ja piirtelen ja maalailen paljon. Kuuntelen musaa, pörrään netissä... Sähläilen itekseni kaikkea :) Kiinnostaa psykologia, filosofia jossain määrin, nuo uskonnot ja kulttuurit.

Tuskin mitään erikoisempaa. Ehkä "luokan mustin" tai jotain. Lapset katsoo vähän eri lailla. Kaverit kommentoi, että "pakkoko sun on aina olla ihan mustissa" tai "taas noin pirteissä väreissä" :D

6. kuinka vanha olet?

Vasta 14, eli saa nähdä jääkö mustiinpukeutuminen tapoihin vai katoaako se jonnekkin.

• darien

muuta väriä on päällä vain jos on mustat pesus!

1.pari vuotta sitten, sopii mulle ja korostaa jotakin meikäläisestä
      2.rock ja suomipop, pentuna serkulla kuuntelin ja siihen sitten kasvoin
      3.en sano juuta enkä jaata, mutta kaikki hihhuli uskonnot(wiccalaisuus,luonnon yli suuri korostus ym..)tuomitsen kaikki
      4.autot,moottoripyörät,mopot,paini
      5.mummot vaihtaa tien toiselle puolle jos vastaan tuun, ja lökäpöksyt tuomitsee heti natsiks ym ym...
      6.15½

ps: olen jätkä

• Anima

1.ajattelen että mustiin pukeutuvat nuoret ovat täysin samanarvoisia itseni kanssa,enkä välttämättä edes huomaa heidän vaatteidensa olevan kokonaan mustia.
      2.yksinkertaista,he joko mainostavat aatteitaa (esim.gootit) tai musiikkimakuaan,tai sitten muuten vain tykkäävät mustasta väristä.on myös niitä jotka haluavat kuulua näin johonkin porukkaan,mutta heidät tunnistaa kyllä heti.
      3.ajattelen vain että "mitähän bändejä hän kuuntelee,mahdankohan olla kuullut niistä?" minulle on aivan sama jos joku kuuntelee räppiä,poppia,rokkia,heviä tai hevimetallia, ihminenän se ratkaisee.
      4.juuri nyt 14,toistaiseksi.

• Gloria

Pukeudut mustaan:

* Ala-asteen lopulla vaatteet alkoivat muuttua tummemmiksi, vaikken koskaan sateenkaarelta ollutkaan näyttänyt. Ja yläasteen alussa olivat vaatteeni lähes aina kokonaan mustat. Nykyisin on sekaan eksynyt pienen pieniä väripilkkuja.
      Aloin pukeutua mustaan, koska tuohon aikaan minua vähän masensi, oli helpompi olla kun tunsi itsensä huomaamattomammaksi. Vaatteet olivat eräänlainen suoja minulle. Ja yksi osatekijä oli varmasti myös kuuntelemani musiikin muuttuminen. Aloin kuunnella rakasta rockia ja metallia.

* Nykysin kuuntelen hyvin monenlaista musiikkia. Rockia (ei rautalanka- eikä suomirockia), punkkia ja sen erisuuntauksia (horrorpunk, hc, postpunk), jonkin verran EBM:ää, metallia blackista folkkiin.

* Näin jossain listaohjelmassa muutaman videon, kaverin veli soitatti sitä meille. Ja sitten etsin itse lisää, luin lehdistä levyarvosteluja. Sitten löysin itselleni saman henkisen ystävän, joka tutustutti minut syvemmälle metallin ihmeellisiin maailmoihin.

* Minulle on aivan sama mihin kukakin uskoo, kunhan ei pakota minua uskomaan samoin. En kuulu kirkkoon. Ja wicca kiehtoo, mutta luultavasti ja sen pakanallisten rituaalien vuoksia.

* Minua kiinnostaa musiikki, kulttuurit, uskonnot historia, vaatetus ja ihmiset. Minä harrastan musiikkia laulan metallia soittavassa bändissä, teen biisejä. Minä harrastan myös valokuvausta ja piirtämistä. Jopa lenkkeilyä. Tavallisia asioita.

* Ihmiset pitävät minua angstisena ihmisenä, jota en juurikaan ole. He luulevat minun haluavan shokeerata (rohkealla) tyylilläni, vaikka oikeasti olen vain sitä mitä olen. Joitakin ärsytän, jotkut ihailevat minua.

6. kuinka vanha olet?
      * 18

• Darkkis

Pukeudut mustaan:

- Viitisen vuotta sitten
      -Metal, heavy, gothic rock/gothic metal, j-rock, elokuvamusiikki
      - Mitä kautta tutustuit tähän musiikkityyliin?
      -Elokuvamusiikki ollut jo kauan, metal/heavy ensimmäisen kerran kuutisen vuotta sitten radiosta, gothic metal/gothic rock parisen vuotta sitten tyttöystävän ja bändikavereiden kautta ja j-rock uusimpana tulokkaana vähän alle vuosi sitten nettikavereilta.
      -En usko oikeastaan mihinkään, mutta ajattelen että jos on Jumala, on myös Saatana. Toisaalta minun mielestäni pakanauskonnot ovat kiinnostavampia kuin kristinusko ym.
      -Musiikki joka suhteessa. Harrastukset musiikki ja vaeltaminen
      -En tiedä, en välitä. Käykö? Pukeuden siihen koska pidän väristä. Tosin en pukeudu aina täysin ja pelkästään mustaan.
      6. kuinka vanha olet?
      -19

• jani

1pari vuotta sitten kun musiikki maku vaihtui
      2rockn roll
      3en usko mihinkään
      4kitaran soitto
      5mä en tiedä ihan sama mulle mitä muut ajattelee
      siis en aina pukeudu mustaan mut suurimmaks osaks mustat farkut joskus siniset ja nahka takki

• girl14

en tiedä se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta koko idea...aloin pukeutuajokin aika sitten...kesällä...
      ööh...no kuuntelen kaikkea metallia( black metallia blaa blaa..) ja sit jotain rockia ehkä..
      tutustuin tähän musiikkiin kaverini kautta...
      no en usko jumalaan...niin kuin ei varmaan moni muukaan usko tavallaan...
      mua kiinnostaa enimmäkseen musiikki ja sitten joku piirtäminen...
      en paljoa välitä muitten puheista mutta haluan silti tietää mitä he ajattelevat...ja luulen heidän ajattelevan että mikä ihme toi oikee kuvittelee olevansa ja kaikkee muuta..
      6. kuinka vanha olet?
      olen 14

• Averian

Pukeudut mustaan:

1. Milloin ja miksi aloit pukeutua mustaan? viidennellä. se vaan tuntu mun jutulta ja kait siihen olotilakin vaikutti.
      2. Millaista musiikkia kuuntelet? Rokkia, heviä, metallia.
      - Mitä kautta tustustut tähän musiikkityyliin? Ystävän kautta. mutta tuskaiset sanat ja melodia iski eniten.
      3. Mikä on suhteesi uskontoihin? En usko mihinkään. en edes rakkauteen. sekin on niin turha asia..
      4. Mitkä asiat sinua kiinnostavat? Gootti-tyyliset vaatteet. miehet tietty. musiikin soitto. Näytteleminen. jne. harrastukset? Piirtely, näytteleminen, bändi..
      5. Mitä luulet muiden ajattelevan sinusta mustan pukeutumisesi takia? mitä se niille kuuluu? en välitä paskaakaan.
      6. kuinka vanha olet? 16

• Mecha Shadow

- noh, mustasta olen pitänyt vaatteissa jo pidemmän aikaa, mutta viime vuonna aloin mustiin kunnolla pukeutumaan :).. Tosin mustan seassa aina vähän jotain väriä, taikka valkosta. ^^
      - Rock, J-rock(japanilainen rock siisXD), gothic rock, ja jonkinlainen metalli.

-Kaverin kautta tietty XD

- kyllä uskonnot kiinnostaa, mutten sinäänsä usko mihinkään.. kyllä joku meitä ohjailee ja naureskelee virheillemme, mutta kuka se on, sitä en koskaan varmaan voi tietää..

- musiikki, anime & manga(japanilainen piirretty ja sarjakuva), vampyyrit, kaikki yliluonnollinen, piirtäminen, jne. ^-^

- noh, oudoksi ja friikiksi kuvailtu, jne. ^^''

6. kuinka vanha olet?
      - 14.

• Mie

..ja vielä kerran black. Harvemmin mulla muunväristä päällä onkaan...

1. Oon mä tässä jo jonkin aikaa siihen pukeutunut, vuoden pari... En tiiä miksi, mun mielestä se sopii mulle ja on osa mun tyyliä.

2. Heviä ja sellasta.. Satun vaan tykkäämään siitä.

3. Paha sanoa tohon mitää. Mut kyllä mä kirkossa joskus ihan vapaaehtoisestikkin käyn...

4. Ei harrastuksia. Musiikkia mä rakastan. Ja tykkään leffoista.. Haluisin kyllä harrastaa jotain.

5. Jotku vähä vanhemmat immeiset kattoo kyllä vähän oudosti, mut pikkulapset tykkää. Ärsyttävää kun jotku leimaa vaatetuksen takia joksikin, mitä ei ole..

6. Vajaat 15.

• Pukeutuja

En muista.. olisiko kudennella. Koska musta on hieno sekä viisauden väri. Tietenkin musiikkimakuni liittyy siihen jonkin verran. Samoin mielentilani.
      Heavya ja rockia.
      kavereiden.. Myös isäni..
      En tiedä mihin pyrit tällä mutta satanismiin en liity.
      musiikki,kaverit, kirjoittaminen ja elokuvat
      Varmaan aika synkkänä. En tiedä..
      6. kuinka vanha olet
      15.

• joops

1.pukeudun mustaan ihan arkisissa tilanteissa.
      2. kuuntelen metallia
      3.en usko jumalaan enkä saatanaan, olen syntymästä asti ollut ateisti eikä hävetä yhtään.
      4.futis ja musiikki, soittaminen ja kuunteleminen.
      5.enpä usko että kukaan ajattelee mitään vain siksi että pukeudun tavallisiin mustiin vaatteisiin.
      6.16v

• Mitä pitäisi vastata?

Itse pidän heitä todella "rohkeina". Tai siis.. Heillä on todella kauniita vaatteita. Ja muutenkin.. En pidä heitä saatananpalvojina. Samanlaisia ihmisiä, kuin kaikki muutkin.

Luulen sen johtuvan "mustista" ajatuksista. Itse pukeutuisin mustaan sen takia, että haluaisin näyttää muillekin, millaiset ajatukseni ovat.

3. Jos puhutaan nuoresta, joka kuuntelee jotain raskaammantyylistä musiikkia, mitä ajattelet heistä?

En mitään. Jokaisella on oma musiikkimaku.

4. kuinka vanha olet?

Pian 14.

--------------------------------------------------
      Ja haluan vielä sanoa, että itsekin olen harkinnut tyylini vaihtoa pelkästään mustaan. Sen takia, että ajatukseni ovat synkät. Olen alkanut ostamaan vaatteeni aina sen perusteella, että ne ovat mustat.

• .....

kylmän väreet kulkivat vain selkäpiitäni pitkin tekstisi luettua. ei siis mitenkään positiivisella tavalla.

• Flame

Viime keväällä, kun sattui ajatukset muuttuu sen verran mustiksi, ettei enää "voinut" pukeutua valkoiseen tai muihin väreihin.
      Heviä pääasiassa. Etenkin vanhaa. Kevyttä heviä tai perus mättöö, sillä vanhemmat ei siedä heviä, joten jos Dioo ne ei kestä niin ihankuin ne kestäis jotain tappohevii... Vaikka välil sitä kuuntelenkin jos on tilaisuus niin jotain paljon raskaampaa kuin Dio tai Black Sabbath
      Vahingossa. Kerran kun en kuunnellut mitään musaa, kuulin Black Sabbathii vähäsen. N.I.B kappale kiusas mieltä koko kirotun päivän, joten päätin et tutustun paremmin siihen Black Sabbathii. Silloin huomasin, et sehän on mahtavaa musaa. Nykyään sitä tulee kuunneltua melkeen kaikkee hevii.
      En näe mitään uskontoa vääränä. Pääasia, et se joku hyypiö uskoo uskontansa olevan oikea. Itse olen kristitty ja voin sanoa uskovani Jumalaan ja Jeesukseen.
      Musa. Soitan kitaraa. Toki myös harrastan liikuntaa. Fudis ja ridaus ja sit usein myös vapaa ajalla lenkit sun muut häslä väslät.
      Osa ei välitä. Niille olen vain yks ihminen muiden joukossa. Toiset säikkyy jonkusen verran olemustani. Toiset kattoo kuin oisin itse Saatana. Nähtävästi jokainen ajattelee eri tavalla.
      6. kuinka vanha olet?
      14.

• †he wanderer

Pukeudun mustaan

En muista tarkalleen, joskus ala-asteella kai. Periaate syistä, ja musta väri miellyttää itseäni.

Metallia, enimmäkseen blackmetallia. Kavereiden kautta ensin, sitten itse kokeilemalla uusia bändejä.

Minulle ei ole jumalaa. Eikä saatanaa. Yleensäkkin nämä korkeammat henkiolennot yms. ovat täyttä paskaa. Eihän elämän elämisessä ole mitään mieltä, jos joku on päättänyt asiat etukäteen.

Musiikki. Kielet. Kirjat. Pelit. Harrastuksiin kuuluu kitaran soitto, musiikin teko/kuuntelu, jalkapallo, salibandy, koris, roolipelit, tietokone yms. pelit, netissä surffailu ja lukeminen sekä kirjoittaminen.

En luule, vaan tiedän. Minua haukutaan saatananpalnojaksi, koska käytän mustia vaatteita, kuuntelen metallia ja pelaan roolipelejä. Mutta en välitä paskaakaan joidenkin vitun teiniXpiSSiSjakorasioiden puheista.

6. kuinka vanha olet?

15 vuotta.

• Blackwell

Sorry. Eksyin palstalle enkä malttanut olla vastaamatta... :-D Olen 44 vuotta nuori.

Pukeudut mustaan:

1976 ollessani 16-vuotias.

Siihen aikaan progea mm. Pink Floydia. Nykyään Evanescenceä, Saariahoa, Björkiä, BlackEyedBeansiä, reggaeta, konemusaa, Rinneradiota, Angeleita... Musatyylin löysin lähinnä pienlehtien kautta (Musa, Rumba, Soundi).

Wiccasta diggaan. Samoin buddhalaisuudesta. Hindulaisuudessakin on hyvät puolensa.

Taide, kulttuuri. Soitan useita instrumentteja. Ulkoilen metsässä. Leikin lasteni kanssa.

En mitään. Meikäläisiä on jo niin paljon, ettei se herätä juurikaan huomiota.

6. kuinka vanha olet?
      44 v.

Tsemppiä! Tehkää hyvä leffa!!

• OikeaFrozen

1.Milloin ja miksi aloit pukeutua mustaan?
      -*Viidennellä tai kuudennella luokalla. Minua kiusattiin silloinkin ja jotenkin vain huomasin, että musta on anonyymi vaateväri. No, silloin kiusaaminen paheni. Mutta se on myös tyylikäs väri. Varsinaista selitystä ei ole.

2.Millaista musiikkia kuuntelet? -Mitä kautta tutustuit tähän musiikkityyliin?
      -*Kuuntelen heviä, rockia ja klassista. Heviin tutustuin joskus 6-7-luokalla ystäväni kautta, joka huomasi että mm. Nightwish on hyvä bändi. Silloin Nightwish ei ollut niin suosittu. Rockia olen kuunnellut jo melko pienestä ja klassista kuulin vähän päälle 9-vuotiaana, kun soitin pianoa.

3.Mikä on suhteesi uskontoihin?
      -*Olen ihan vain kristitty, en mikään satanisti tai saatananpalvoja, mitä ihmiset usein luulevat mustiinpukeutujasta. Toisaalta, kysynpä: miksi esim. satanisti pitäisi kaulassaan ristiä ja olisi luterilaisen kirkon yksi isonen...? ;)

4.Mitkä asiat sinua kiinnostavat? harrastukset?
      -*Minua kiinnostavat musiikki, laulaminen, vampyyrit, kirjallisuus ja kirjoittaminen, lukeminen, isoskoulutus, jousiammunta...

5.Mitä luulet muiden ajattelevan sinusta mustan pukeutumisesi takia?
      -*Tiedän mitä he ajattelevat. Tuo on saatananpalvoja. Tuo on kummajainen. Tuo yrittää olla erilainen. Tuo kuuntelee jotain typerää heviä... =idiootti. Mutta ne jotka ajattelevat noin, ovat itse idiootteja. Mutta on tietysti niitä, joiden mielestä mustiinpukeutuneet ovat kauniita ja kivoja.

6.Kuinka vanha olet?
      -*15, vm. -88

• Tyttö

Neljännellä luokalla. Minua kiusattiin, ei toki vaatetuksen takia.

2.2.Millaista musiikkia kuuntelet? -Mitä kautta tutustuit tähän musiikkityyliin?
        Metallia ja gootahtavaa musiikkia. Siskoni ja veljeni kautta,nykyään he kuuntelevat trnacea, mutta minulla nämä pysyneet jo kauan.

Olen ateisti ainakin nyt. Kiinnostunut Wiccalaisuudesta olen jossakin määrin.

4.Mitkä asiat sinua kiinnostavat? harrastukset?
        Minua kiinnostaa musiikki,kirjat,vampyyrit ja muut otukset. Harrastan laulua ja kirjoittamista.

5.Mitä luulet muiden ajattelevan sinusta mustan pukeutumisesi takia?
        Eivät kai he pahaa ajattele, en sitten tiedä niistä joita en tunne, ja joita en tule koskaan tuntemaankaan[ohi kulkijat]. Eivät ihmiset minulle sano vaatetyylistäni. Parempi näin.

6.Kuinka vanha olet?
        Olen 17 vuotias [87]

• mooma

ennen vastauksiani haluaisin sanoo pari sanaa mitä oon huomannu mustanpuhuvista ihmisistä (mustanpuhuva = pukeutuu mustaan [niille jotka ei tiennyt :P]). vikka ite olen ollut jo pitkää mustanpuhuja, olen itse huomannut suhtautumiseni ihmisiin jotka pukeutuu mustaa. hiusten väri vaikuttaa paljon. ihmiset jotka pukeutuvat mustaan, mutta hiukset ovat jotain muuta kuin mustaa tai todella tummaa, ovat menlko normaalin oloisia eikä heidän esim musiikkisuuntaustaan pysty välttämättä tulkitsemaan (olettaen että pukeutuminen on melko rauhallista). ihmiset joilla on mustat hiukset ja mustat vaatteet voi melkein heti päätellä kuuntelevan raskaampaa musiikkia. eli hiusten väri vaikuttaa myös suhtautumiseen.
      ja sitte vastauksiin

ala-asteella, en tiiä miks, se vaa kolahti. nykyää ei oo muutakuin kaksi valkoista t-paitaa vaatekaapissa, muut vaatteet ovat mustaa.

metallii, mutta kyl mä muutakin kuuntelen jos hyviä kappaleita sattuu tulee
      kaverit kuunnelutti,...

mä uskon aika vahvasti Jumalaan, mutta en niinkään kirkkojen/uskontojen juttuihin.

musiikki ja piirtäminen

kai ne vaa mua vähän outona pitää, mutta aion piän värjätä hiukset mustiksi jonka jälkeen uskon haukkumisen gootiksi/satanistiksi alkavan, tai sitten ei... (huom! noi gootti ja satanisti ei oo tossa yhistettynä mitenkää toisiinsa)

6. kuinka vanha olet?
      16

• tulilintu

Joskus viidennellä alkoi kaappiin ilmestyä tummempia värejä, kuudennella varsinaista mustaa. Pelkkään mustaan siirryin hieman ennen seiskan alkua. Sittemmin on vaatetusta tullut värittämään punainen ja violetti.
      kaikenkarvaista metallia (black, doom, goth..), goottirockia, deathrockia, EBMää, industrialia, darkwavea sekä electroa.
      goottinettiradio opettaa, sekä ihmiset netissä jotka julistavat kuinka hyvä jokin bändi on. Kiinnostun niistä silloin. Kavereiden kautta on löytynyt moni metalbändi.
      Jokin korkeampi voima on olemassa, mutta kristinuskon Jumala se ei ole.
      No lähinnä olen kiinnostunut historiasta ja muinaisten kansojen mytologioista. Harrastan kirjoittamista, lukemista, ompelua, maalaamista..
      kaikki jostain syystä automaattisesti luulevat että olen saatananpalvoja.
      6. kuinka vanha olet?
      16

• Valcoy and shit

hmmm..mielenkiintoinen kysely... :)
      Mustiainen vastaa...
      Tjaa..oliskohan ollut tässä vuosi pari taaksepäin,Koska musta on yksi lempivärini ja kammoan kirkkaita värejä,ja no,kun pukeudun mustaan niin tunnen jotenkin erottuvani muista.
      Musta on sellainen mystinen väri...Tarinoissa pahat tyypit pukeutuvat usein mustaan.. ;)

2.Millaista musiikkia kuuntelet?
      No metallia enimmäkseen, mutta myös dancea ja trancea ym. "tanssimusaa"
      -Mitä kautta tutustut tähän musiikkityyliin?
      Metalliin tutustuin vahingossa,(yhteen bändiin tutustuin pelin kautta) ja muuhun sitten isoveljen levyhyllyn kautta...

No mielestäni kristinusko ja kaikki muut uskon. joihin liittyy jeesus ja muut, on täyttä P* jauhantaa...suoraan sanottuna...Ja muut sitten?
      No näihin kiinalaisiin ja japanilaisiin uskontoihin suhteeni on hyvin positiivinen.

4.Mitkä asiat sinua kiinostavat?harrastukset?
      Luonto ja eläimet,fantasia,kiinalainen ja japanilainen mytologia...Harrastuksiin kuuluu ainakin piirtäminen,lukeminen,pelaaminen...

5.Mitä luulet muiden ajattelevan sinusta mustaan pukeutumisesi takia? Että olen joku elämää vihaava,kammottava hiippari joka viettää yöt hautausmaalla ym.ym roskaa...

6.kuinka vanha olet?
      15 ja risat.

• AntiKamel

Eli mustaan pukeudun ;

- Varmaan joskus ala-asteella, musta oli niin mukava väri, kai, ei mitään erityistä syytä

- Heviä

- Isoveli kuuntelee ja jäi kai siitä kun sitä sitten samalla kuuli silloin pienempänä.

- Aktiivisesti mukana seurakunnan toimissa, ripareilla isosena yms.

- Paljon puuhaan tietokoneen parissa, harrastuksena vapaapalokunta.

- Ei siinä kai mitää erikoista, hevariksi yleensä tunnistavat, mutta johtuu varmaankin hieman pidemmästä hiusmuodista.

6. kuinka vanha olet?
      -17

• Metallisti

Pukeudun mustaan:

1. En muista tarkkaan milloin aloin pukeutua pelkästään mustiin vaatteisiin. Pidän mustista vaatteista ja ne sopivat mielestäni hyvin tyyliini.

2. Kuuntelen metallia ja black-metallia. Aloitin joskus ylä-asteella kuuntelemaan heavya, ja siirryin aina siitä raskaampaan musaan. Lempibändejäni ovat: Children Of Bodom, In Flames, Sentenced, Metallica, Iron Maiden, Norther, Rammstein, Dimmu Borgir.

3. Uskontoni menee ateismin puolelle. En varsinaisesti kiellä jumalan olemassa oloa, mutta tuntuu vaan niin vaikealta uskoa siihen kun maailmassa tapahtuu jatkuvasti vaan pelkkää pahaa. Olen sitä mieltä että jos jumala on olemassa, niin se ei ole ainakaan mikään hyvä jumala.

4. Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista. Kuten politiikasta, luonnonsuojelusta, aseistakieltäytymisestä, historiasta ym. kaikesta mitä maailmalla tapahtuu. Harrastuksiini kuuluvat musiikin lisäksi lukeminen ja punttisali.

5. Jotkut tuskin välittävät mitään pukeutumisestani, mutta joktkut varmaan ajattelevat että mikähän satanistityyppi tuokin oikein on. Mutta minulle on aivan sama mitä ihmiset ajattelevat minusta tai pukeutumisestani.

6. Olen 22-vuotias, ja miespuolinen.

• Totuuden liekki

Et pukeudu mustaan:

4. kuinka vanha olet?

--------------------------

1.Päivittäin täysmustaan pukeutuvat tuovat mieleen angstisen, rasittavan "elämä on pasgaa" -teinin.
      2.Suurin osa pukeutunee angstinsä vuoksi, antaakseen itselleen tietynlaisen imagon (angst-teini) tai koettaakseen kuulua gootti- tai hevarijoukkoon. On myös olemassa ihmisiä (ei-angstareitä), jotka pitävät mustasta väristä sen muiden ominaisuuksien/siihen liitettyjen mielikuvien vuoksi.
      3.He ovat angstareita tai entisiä sellaisia, joille levy on jäänyt päälle.
      4.17

• Paula

etpä taida tuntea yhtään mustiin pukeutuvaa ihmistä..Tuntemisella tarkoitan sitä,ettet tietää ihmisten ajatuksia.Ja kyllä,elämä on todellakin paskaa..Siinä ikävä kyllä olet oikeassa.

• Simo

Et pukeudu mustaan:

Teinigootti

Tahtovat olla hurjia ja muutenkin kovia.

Itse kuuntelen esimerkiksi Black Sabbathia, joka nyt on aika raskasta, mutta tämä scheisse-metalli on jotain aivan muuta. Ajattelen siis raskaan musiikin kuuntelijan suhteellisen normaaliksi. On toki olemassa hyvääkin metallia, joka ei sisällä liikaa koneääntä ja säröä.

4. kuinka vanha olet?
      16

• jermu

Suunnilleen viis vuotta sitten, koska halusin erottua massasta.

Nykyään aika lailla kaikenlaista, metallia, rautalankaa, goottia, iskelmää... riippuu mielialasta. Saman päivän aikana voin hyvinkin kuunnella Irwiniä ja Dimmu Borgiria...

Jokainen uskokoon mihin haluaa, kunhan saan itse olla vapaasti uskomatta, eli siis ateisti. Siis toisin sanottuna en ota kantaa muiden uskomuksiin, jokainen ratkaiskoon itse omalta kohdaltaan nämä asiat.

Harrastan historiaa ja kirjallisuutta - eli luen jatkuvasti sekä faktaa että fiktiota- sekä käsitöitä ja liikuntaa.

Varsinkin vanhemmat ihmiset tuntuvat välillä pitävän outona, tuijottavat ja selvästi paheksuvat. Tutut ovat jo tottuneet. Ylipäänsä ihmiset tuntuvat tuijottavan liikaan vaatteiden väriä.

6. kuinka vanha olet?

18.

• utu

En pukeudu mustaan.

1. Heilla on luultavasti hyva syy tehda niin. Yleensa jaksan ymmartaa, mutta jotkut mustiin pukeutujat nayttavat kertakaikkiaan niin "wannabeilta" ettei niita voi ottaa tosissaan. Silloin surettaa ihmisten lapsellisuus. Mutta siis, osa mustiin pukeutujista on uskottavia, osa ei.

2. Musiikki, elamanasenne. Jotkut pukeutuvat mustaan ollakseen cool, mutta se on vain saalittavaa. Jotkut pukeutuu mustaan kun se kaventaa

3. Loistava musiikkimaku!

4. 18

• NuCleaR

pukeudun mustiin,vastaan..

-taisi olla siinä 15 jälkeen,masennus vaihtui vaikeaksi masennukseksi,ja halusin ulkonäölläni näyttää kovemmalta ja rohkeammalta kuin olinkaan.samalla heijastin pukeutumiseeni oman pahan oloni. samohin aikoihin myös musiikkimaku muuttui paljon rankempaan ja sen mukana sitten lisää mustia vaatteita..

-enimmäkseen Blackmetallia,mutta kaikki muukin metalli menee paremmin kuin hyvin.

-joskus joku kaveri sattui soittamaan jotain melodista deathmetallia minulle,ja huomaamattani tykästyin.siitä itse sitten etsinyt uusia ulottuvuuksia ja erilaisia yhtyeitä.Bm tuli vasta paljon myöhemmin ja nyt se on "lempimusiikkia".

-uskonnot ovat.kuka vaan uskoo mihin tahtoo.

-musiikki ja erilaiset ihmiskohtalot.harrastuksina nyt ihan musiikin kuuntelu noin 24/7. koiran kanssa ulkoilen myöskin.

-en tiedä,eikä sillä niin väliä olekaan.
      saahan sitä kuulla kaikennäköistä ikävää toisinaan,ja joidenkin ihmisten katseet kielivät kaikkea muuta,kuin kunnioitusta.mutta itsepähän olen tyylini valinnut.

6. kuinka vanha olet?
      -18 vuotias

• Mason

Jaa.. olisinkohan ollut jo ala-asteella, kun pukeuduin mustaan... musta on helppo väri ja samalla antaa muurin ympärille...

klassisesta metalliin ja sieltä teknoon ja jpoppiin...
      kavereitten ja itseni kautta

jokainen saa uskoa siihen mihin haluaa, mut mulle ei kannata tulla tyrkyttämään...

leffat, anime, manga, musa, etc.

luulkoon mitä luulkoon... asennepaidat kunniaan!!!!!

6. kuinka vanha olet?
      näinkin vanha jo... 23v ja miäs

• Paula

1.Enpä muista.Olen aina pitänyt mustasta väristä.
      2.Rock,heavy-metal,black-metal,punk
      3.Punkkiin kavereiden kautta,metalliin satanismin kautta.(säälittävää muuten.Enään en ole mikään satanisti vaikka mustaan pukeudunkin)
      4.Olen ortodoksi,enkä tiedä uskonko jumalaan.Uskon kylläkin siihen,että on olemassa joku korkeampi voima.Uskon siihen että Jeesus oli joskus olemassa,koska se on historiallisesti todistettu.Niitä ihmetekoja en usko,niitä ei ole todistettu.Minusta eri uskonnot ovat enemmänkin myyttejä/satuja.
      4.Eri aatteet,uskonnot,kehitysmaat,maastoratsastus,luonto,hevimiehet.. ;)
      5.Sillä nyt ei ole mitään merkitystä.
      6.15

• kekoa

en siis pukeudu mustaan.

1. eivät mitään erityisiä ajatuksia herätä, tyylinsä kullakin.
      2. jotkut ujot varmaan siksi että uppoutuisivat massaan ja hevarit yms. siksi että musta on..hmm, osa heitä sanoisinko?
      3. mikäs siinä, tiedän muutaman goottipojan, joissa on jotain kiehtovaa, vampyyrimaista seksikkyyttä:)
      4. 15-vuotias tyttö olen

• Poison

--- Olen pukeutunut mustaan jo vuosia. Musta väri on aina ollut sellainen oma väri.

--- Kuuntelen metallia, rockia, punkia. Melko synkähköä ja kaunista musiikkia yleensä.
      - Mitä kautta tustustut tähän musiikkityyliin? --- Ne nyt vaan ovat olleet aina ne. Joskus nuorempana kuulin jossakin ja siitä se on alkanut.

--- Kuulun evankelisluteriseen seurakuntaan, mutta en tunne sitä omakseni. En allekirjoita kristillisen kirkon arvoja. Uskonto ei ole tärkeä osa elämääni.

--- Musiikki, kirjoittaminen, lumilautailu, valokuvaus, matkustaminen, luonnonsuojelu, kauhukirjallisuus, ihmiset, pimeys. Ja niin edelleen. Kiinnostaa mikä milloinkin.

--- Monet hieman oudoksuvat, ja kyselevät miksi, miksi ja miksi. Vanhukset tapaavat vähän tuijotella, mutta kyllä ne siitä.

6. kuinka vanha olet?
      --- 16 vuotta.

7. Mitä sinulle tulee mieleen mustasta väristä ja mitä se sinulle merkitsee?
      --- Mustat vaatteet ovat osa persoonallisuuttani. Se merkitsee niin monia asioita: se kuvaa muun muassa luonnettani melko hyvin, synkkä ihminen kun olen. Se myös merkitsee minulle turvaa, esim. kirkkaan sininen paita päällä tunnen olevani hukassa. Uskokaa tai älkää.

• tiger*

1) on siit jo reilust aikee.vaik on synkkä väri niin se nyt vaan oli meikäläisen makuun*
      2) en heviä,metallicaa tai tuommost.ihan normaalia tekno ja dance*
      3) ateisti olen.mutta kyllä sitä uskonnon tunneilla pitää käydä.
      4) monenlaiset hauskat jutut.ei mitkään pahat jos jotain sellast epäilitte?
      5) muut saa ajatella mitä haluaa! niiden murheensa.jos mie haluun käyttää just tätä väriä niin mähän käytän perskuta;D
      6) vm.89>15,5v.)

• waterchild

12-vuotiaana aloitin sen, hmm.. pidin silloin hevistä.. ja aloin pukeutua sen mukaisesti..
      lähinnä cradle of filthiä, finntrollia, bloodbathia, behemothia ja children of bodomia.
      ystävän, (ainut ihminen joka ystäväpiirissäni oli "hevari".. sai minut innostumaan ajatuksesta ja tässä sitä ollaan..)
      ateisti, en usko juuri mihinkään.
      no pienestä pitäen hevoset, musiikki, runot, kaikenlainen taide..
      en mitään, kadulla jotkut ihmiset katsovat, mutta en välitä siitä. mutta koska nykyiset ystäväni on samanlaisia kuin minä.. niin enpä tiedä :)
      6. kuinka vanha olet?
      14, täytän pian 15.

• Ei koskaan mustaa

Olen pukeutunut mustaan vapaaehtoisesti vain hautajaisia varten. Se on ahdistava ja synkkä väri, kaukana tyylikkyydestä. Kartan sitä aina, kun mahdollista sillä musta väriaine sisältää tutkitusti terveydelle vaarallisia kemiallisia aineita, aiheuttaa allergioita ja jopa syöpää. Alkoholistit ja alkoholisoitumaan vasta alkavat nuoret pukeutuvat mustaan. Se ilmaisee henkistä passivoitumista ja maanisdepressiivisyyttä. En kuuntele musiikkia, en pidä siitä. Musta on pelottava väri, mm. pikkulapset ja monet eläimet pelkäävät sitä.

• Öö tota noin

Ei mitään ihmeempiä. Riippuu tyylistä muuten. Varmaan ihan kivoja tyyppejä.
      Jos huvittaa.
      Pitäskö sit jotain erityistä?
      4. kuinka vanha olet?
      15

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3242
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      109
      1022
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1017
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      981
    Aihe