Opiskelija-asuntoon

99TyTTö

Eli kun menen lukioon, lukionhan täytyy totta kai olla eri paikkakunnalla kuin millä itse asun, jotta pääsen koulun asuntolaan. Mutta tästä eteenpäin en tiedä mitään!

Pitääkö lukioon hakemisen lisäksi jotenkin hakea asuntolaan? Jos pitää, niin milloin? Tai pitääkö ilmoittaa että tarvitsisi opiskelija-asunnon, samassa yhteydessä kun hakee lukioon? Onko kaikissa lukioissa asuntola / opiskelija-asuntoja? Pitääkö jotain / Mitä pitää maksaa itse?

Kiitos vastauksista!!

6

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kelansivut

      Useimmissa lukioissa tai toisen asteen oppilaitoksissa ei ole asuntoloita. Poikkeuksia ovat mm. urheilulukiot ja muutamat muut erikoiskoulut. Voit vuokrata asunnon joko yksityisiltä markkinoilta tai opiskelija asuntosäätiöltä jos ko. kaupungissa sellainen on. Koulusi opintotoimisto neuvoo asuntolapaikan haussa, mutta vuokra asunnon joudut hankkimaan omin avuin. Toisne asteen tutkintoa opiskelevan tuet löytyvät kelan sivuilta (www.kela.fi) kohdasta opiskelijat ja sieltä löytyy myös laskuri jolla voit laskea opintotukesi määrän. Koska olet alle 18 v, vanhempiesi tulot vaikuttavat tukesi määrään ja voivat estää sen maksamisen kokonaan, jolloin voi olla että joudut maksamaan vuokran kokonaan itse.

    • 99TyTTö

      Okei, kiitos viestistä!

      "Useimmissa lukioissa tai toisen asteen oppilaitoksissa ei ole asuntoloita. Poikkeuksia ovat mm. urheilulukiot ja muutamat muut erikoiskoulut."

      Eli myös ns "tavallisissa" lukioissa / eivät ole painottuneet mihinkään voi olla koulun asuntoloita? Ja asunnon voi hankkia koululta/koulun kautta tai jostain opiskelija-asuntoyhdistykseltä? Vai?

      Jos opiskelija-asunto olisi maksettava kokonaan itse, paljonko se maksaisi?

      Entä mitä tarkoitti "toisen asteen oppilaitoksissa"? Ai niinku lukion jälkeinen?

      Ja ihan vain mielenkiinnosta, pääsisikö joku jolla on/syntyisi asunnossa olemisen aikana vauva?

      • joopa joo

        Jospa jättäisit sen vauvan synnyttämättä ja keskittyisit opintoihin. Tai jos olet nyt raskaana etkä tee aborttia niin jätät luokioon haun ensi vuoteen.


    • 99TyTTö

      Juuri siksi kirjoitinkin "Ja ihan vain mielenkiinnosta", koska kiinnostaa tietää, mutta en oo itse raskaana eikä vauvaa oo tulossa vielä moneen moneen vuoteen.

      Mutta nyt niitä vastauksia? :)

      • Sait jo

        "Mutta nyt niitä vastauksia? :)"

        Mutta saithan jo tuossa ylempää vastaukset.

        - Normaalilukioilla ei ole yleensä asuntoloita.
        - Jos koululla ei ole asuntoloa, niin se ei mitenkään avusta sinun asunnon saantiasi.
        - Vuokra-asunnon joudut hommaamaan itse.
        - Hinta riippuu paikkakunnasta.
        - Tukien suuruuden löydät Kelan sivuilta.

        Kirjoituksesi perusteella et kyllä ole valmis asumaan yksin. Se katsos vaatii oma-aloitteellisuutta, eli pitää osata ottaa asioista itse selvää


    • Kyllä

      Tule stadiin opiskelemaan. Asunto järjestyy ja eiköhän se vauvakin saada ajankanssa aikaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe