Eli kun menen lukioon, lukionhan täytyy totta kai olla eri paikkakunnalla kuin millä itse asun, jotta pääsen koulun asuntolaan. Mutta tästä eteenpäin en tiedä mitään!
Pitääkö lukioon hakemisen lisäksi jotenkin hakea asuntolaan? Jos pitää, niin milloin? Tai pitääkö ilmoittaa että tarvitsisi opiskelija-asunnon, samassa yhteydessä kun hakee lukioon? Onko kaikissa lukioissa asuntola / opiskelija-asuntoja? Pitääkö jotain / Mitä pitää maksaa itse?
Kiitos vastauksista!!
Opiskelija-asuntoon
6
198
Vastaukset
- kelansivut
Useimmissa lukioissa tai toisen asteen oppilaitoksissa ei ole asuntoloita. Poikkeuksia ovat mm. urheilulukiot ja muutamat muut erikoiskoulut. Voit vuokrata asunnon joko yksityisiltä markkinoilta tai opiskelija asuntosäätiöltä jos ko. kaupungissa sellainen on. Koulusi opintotoimisto neuvoo asuntolapaikan haussa, mutta vuokra asunnon joudut hankkimaan omin avuin. Toisne asteen tutkintoa opiskelevan tuet löytyvät kelan sivuilta (www.kela.fi) kohdasta opiskelijat ja sieltä löytyy myös laskuri jolla voit laskea opintotukesi määrän. Koska olet alle 18 v, vanhempiesi tulot vaikuttavat tukesi määrään ja voivat estää sen maksamisen kokonaan, jolloin voi olla että joudut maksamaan vuokran kokonaan itse.
- 99TyTTö
Okei, kiitos viestistä!
"Useimmissa lukioissa tai toisen asteen oppilaitoksissa ei ole asuntoloita. Poikkeuksia ovat mm. urheilulukiot ja muutamat muut erikoiskoulut."
Eli myös ns "tavallisissa" lukioissa / eivät ole painottuneet mihinkään voi olla koulun asuntoloita? Ja asunnon voi hankkia koululta/koulun kautta tai jostain opiskelija-asuntoyhdistykseltä? Vai?
Jos opiskelija-asunto olisi maksettava kokonaan itse, paljonko se maksaisi?
Entä mitä tarkoitti "toisen asteen oppilaitoksissa"? Ai niinku lukion jälkeinen?
Ja ihan vain mielenkiinnosta, pääsisikö joku jolla on/syntyisi asunnossa olemisen aikana vauva?- joopa joo
Jospa jättäisit sen vauvan synnyttämättä ja keskittyisit opintoihin. Tai jos olet nyt raskaana etkä tee aborttia niin jätät luokioon haun ensi vuoteen.
- 99TyTTö
Juuri siksi kirjoitinkin "Ja ihan vain mielenkiinnosta", koska kiinnostaa tietää, mutta en oo itse raskaana eikä vauvaa oo tulossa vielä moneen moneen vuoteen.
Mutta nyt niitä vastauksia? :)- Sait jo
"Mutta nyt niitä vastauksia? :)"
Mutta saithan jo tuossa ylempää vastaukset.
- Normaalilukioilla ei ole yleensä asuntoloita.
- Jos koululla ei ole asuntoloa, niin se ei mitenkään avusta sinun asunnon saantiasi.
- Vuokra-asunnon joudut hommaamaan itse.
- Hinta riippuu paikkakunnasta.
- Tukien suuruuden löydät Kelan sivuilta.
Kirjoituksesi perusteella et kyllä ole valmis asumaan yksin. Se katsos vaatii oma-aloitteellisuutta, eli pitää osata ottaa asioista itse selvää
- Kyllä
Tule stadiin opiskelemaan. Asunto järjestyy ja eiköhän se vauvakin saada ajankanssa aikaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .754406Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503095Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631333075Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3962152Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2171269Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 741186
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291055- 631045
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973