Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Meditaatio; mietiskelyä vai ajatuksettomuutta?

Ninni.Näkymätön

Tämä voi olla hieman väärä paikka tälle keskustelulle, mutta täällä taitaa olla eniten meditaatiosta tietäviä ihmisiä, siksi siis tulin tänne.

Olen ollut jo pitkään kiinnostunut meditaatiosta, sillä olen kuullut sen auttaneen monia stressaantuneita ja jopa ahdistuneita. Itse olen kärsinyt masennuksesta, ahdistuksesta ja stressistä, ja nyt kun on alkanut hieman helpottaa, olen ajatellut että meditaatio voisi olla kokeilun arvoista. Ensimmäiseksi ongelmaksi kuitenkin muodostui se, että onko siinä nyt nimenomaan tarkoitus mietiskellä jotain, vai pyrkiä olemaan ajattelematta?
Jostakin luin, että pitäisi keskittyä vain hengittämiseen, jostain että jotain lausetta tai tavua hokea mielessä, jostain taas johonkin laskemiseen. Jotkut taas puhuvat meditaatiosta ja mietiskelystä niin kuin samana asiana. Mitä minun on siis tarkoitus tehdä?

Niin, ja pyydän anteeksi tunkeutumistani tänne uskontopuolelle, kun en minä edes tiedä uskonko mihinkään.. Haluan vain rauhoittua ja kokea jotain.. Henkistä tai syvällistä. En oikein osaa sanoa, kertokaa fiksummat muutakin meditaatioon liittyvää, jos tahdotte aloittelijaa neuvoa.

13

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninni.näkymätön

      Ja onko meditaatiolla aina oltava uskonnollinen merkitys?

      Olen hämmentynyt kun en tiedä tai ymmärrä tästä mitään!

      • Keskitien kulkija

        "Meditaation tarkoitus on herättää meissä mielen avaruuden kaltainen luonto ja esitellä meille se mikä me todella olemme, muuttumaton puhdas tietoisuutemme".

        Tämä oli lainaus Tiibetiläinen kirja elämästä ja kuolemasta kirj. Sogyal Rinpoche

        Tästä kirjasta löytyy runsaasti ohjeita meditaatioihin ja tietoa.


      • ZenKivi

        Tee minun kanssani yksi juttu ennenkuin luet eteenpäin. Ota jokin piste ympäristössäsi ja katso sitä puolisen minuuttia. Ihan vain katso. Älä huolehdi mistään, kaikki mitä teet on oikein.

        Valmis? Kaikki mitä teet on edelleen oiikein. Sekin, että tunnet että teit jotain väärin on oikein. Se kertoo vain että teit omasta mielestäsi jotain väärin.
        Jos voit, älä tee myöskään meditaatiosta ongelmaa. Voit tehdä juttuja väärin ihan vapaasti, se ei haittaa mitään.

        Voit myös ajatella asian näin: Meditaatio on aivan aluksi tutustumista omaan itseen. Siihen mitä sinussa juuri nyt tapahtuu ajatuksineen ja tunteineen. Ne eivät ole oikeita ja vääriä, niitä ei tarvitse tuomita, arvostella tai muuttaa joksikin. Ne vain ovat. Ja ne ovat kaikki oikein, koska tällä hetkellä ne kertovat jotain sinulle. Välineitä itseen tutustumiseen. Jos minun tarvitsee ripustaa taulu, niin tarvitsen vasaraa. Jos hakkaan naulaa itsepintaisesti nyrkillä, niin siitä tulee vain lisää kipua. Vasta kun taulu on vasaran avulla seinässä, vasta sitten voin laittaa vasaran tarpeettomana pois. Näin myös meditaatiossa. Tutustu ihan aluksi itseesi, älä pyri mihinkään.

        Meditaatioon ei tarvitse liittyä uskonnollista tai filosofista merkitystä. Voit skipata kaikista ohjeista sellaiset.. Jos sinulla on ahdistusta, niin voisin kuvitella että sinulla on taipumus jäädä "luuppiin" jonkin ajatuksen kanssa. Et pääse irti siitä ajatuksesta tai joudut pakenemaan siitä. Ja sitten ahdistaa tai pelottaa se, että jokin ahdisti. Ja joudut käyttämään energiaa siihen, että et ajattelisi sitä ajatusta. Puhun nyt omasta kokemuksesta, kenties tunnistat mitä tarkoitan. Jos tunnistat itsesi siitä, niin jätä kaikki mietiskelyt tai pohdinnat pois aluksi.

        Siksi ajattelen, että voisi tehdä jotain yksinkertaista ihan ensiksi. Jotain joka todistaisi sinulle, että kaikki nuo (stressiin johtavat) luupit ovat oikeasti ja todellisesti murrettavissa. Sinun ei tarvitse jäädä niihin kiinni. Nuo mainitsemasi -mantra,laskeminen ja hengitys- ovat saman perusharjoituksen eri muunnelmia. Aloita pelkällä hengityksellä, tarkkaile vain sitä. Jos tuntuu, että ajatus harhautuu nopeasti, niin ota apuvälineeksi mantra tai laskeminen. Joko ääneen tai hiljaa mielessä. Jos ajatus taas tulee tai lasku sekoaa, niin aloita vaan alusta. Löydät itsellesi sopivimman tavan kokeilemalla. Kokeile ensin vaikka pari kertaa päivässä, aamulla ensimmäiseksi ja illalla ennen nukahtamista (saat paremmat yöunet). Tuo mielessä laskeminen on myös hyvä sillä tavoin, että voit tehdä sitä missä tahansa. Vaikka bussissa, ihmisten keskellä tai kun tunnet, että jokin ahdistava nostaa päätään. Ja taas, kaikki ne ovat oikein. Sinun tapasi on juuri se oikea tapa.

        Älä lannistu jos se on vaikeata alussa. Älä sano, että en kykene tai tämä ei toimi. Jatka vain. Stressaantuneet aivot ovat tottuneet vetämään ylikierroksilla koko ajan, niille pitää opettaa uudestaan miten ollaan hiljaa ja rauhassa. Ne protestoivat aluksi, anna niiden protestoida. Pidä hauskaa. Ja poista sana näkymätön sanavarastostasi, jos se merkitsee sinulle jotain. Et ole näkymätön, minä näin sinut.


    • 25 v meditaatiota

      Paras kirja tähän mennessä Bhante Henepola Gunaratanin Johdatus tietoisen läsnäoloon. Siinä on perusasiat tiivistetysti, aloittelevan harjoittajan kysymyksiin valmiita vastauksia.
      Tähän mennessä olin ehtinyt kahlata mm. parisenkymmentä zen kirjaa.

    • 25 v meditaatiota

      En keskity lainkaan hengitykseen. Keskityn olemaan läsnä. Alussa voi olla tarvetta keskittyä hengitykseen, keskittymiskohde riippuu henkilön mieltymyksistä. Kun olet meditoinut riittävästi olet läsnä syvällä kehossa ihan huomaamatta ja yrittämättä. Läsnäolemisen huomaa siitä, ettei mieti tulevaa ei mennyttä. Jos näitä mietii niin se on hyvin hetkellistä. Lepää mielen rauhassa, joka syntyy siitä ettei yritä mitään.

      Tervetuloa läsnäoloon.

    • Ninni.näkymätön

      Kiitos kaikille avusta, eiköhän tässä vielä alkuun päästä! Nyt vain kirjastoon hakemaan kirjoja.
      Ja ZenKivi, erityisesti todella paljon kiitoksia sinulle, autoit ymmärtämään vaikealta tuntuvia asioita.. Välillä kun tuntuu että netissä on niin paljon tietoa että meinaa hämmentyä kun ei tiedä että mikä on sitä tietoa mitä oikeasti tarvitsee.

      Eilen illalla löysin Youtubesta hirvittävän paljon meditaatiomusiikkia, mitä mieltä olette sellaisesta? Itse eilen, kun unettomuus ja ahdistus vaivasivat ja oli hankalaa keskittyä ja rauhoittua, laitoin soimaan äänitteen, jossa oli ikäänkuin mielikuvaharjoitus, ja sen jälkeen sainkin paremmin rauhoituttua ihan hiljaisuudessa, eli ainakin itsellä toimi tuo ääneen keskittyminen, vaikka se voi kuullostaa hieman hassulta.

    • ZenKivi

      Tee niinkuin koet tällä hetkellä oikeaksi, jos musiikki auttaa niin käytä toki sitä. Ääneen keskittyminen toimii aivan kuten mielikuvaharjoituskin.

      Youtubessa löydät myös termillä "Tibetan Singing Bowl" paljon eri mittaisia kokonaisuuksia meditaatioon. Niissä on usein harmonia, mutta myös yllätyksellisyyttä, mikä auttaa paljon keskittymisessä.

    • pikku vinkki
    • eagle of karma

      Minäkin aloittelin meditaation oikeastaan ahdistuksesta, paniikkikohtauksista ja masentuneisuudesta eroon päästäkseni. Tein vain sen virheen, että yritin päästä niistä eroon taistelemalla niitä vastaan, mikä johti lopulta vain kärsimykseen. Ne saavat vain lisää energiaa siitä, että niitä yrittää ajaa pois.

      Kärsimys (ahdistus/masennus) on seuraus, ja sillä on jokin syy. Seuraus poistuu itsekseen kun sen perimmäinen syy poistuu. Syyn kärsimykseen voi löytää meditaation avulla.

      Minun ahdistuneisuuteni ja masentuneisuuteni on vähentynyt huomattavasti sen jälkeen kun aloin nähdä selvemmin sen aiheuttajan. Ja aiheuttaja ei ollut se, että jouduin pitämään koko luokalle puheen koulussa. Eikä sekään, että ketään ei kiinnosta seurani vapaa-aikana. Syy oli paljon syvemmällä minussa itsessäni. Syy oli ymmärtämättömyydessä ja takertumisessa.

      Toki vieläkin saatan joskus ahdistua tietyissä tilanteissa "vanhasta tottumuksesta", mutta tiedän nyt, että se on vain tunne, jolle ei tarvitse antaa valtaa. Ja jos en luo itse sille aiheuttajaa, vaan katson sitä sellaisena kuin se on, se häviää melko nopeasti itsekseen. Tietynlainen välinpitämättömyys ahdistusta kohtaan on hyväksi.

      Buddhalaisia meditaatiotekniikoita on pilvin pimein, ja eri ohjeissa kehotetaan keskittymään eri kohteisiin, mikä saattaa monesti hämmentää aloittelijoita. Yhdessä metodissa keskitytään hengitykseen, toisessa johonkin visualisointiin, kolmannessa sanalliseen koaniin jne.

      Mutta niissä kaikissa on kuitenkin loppujen lopuksi yksi ja sama kohde: nykyhetki. Se on tärkein kohde, koska kaikki tapahtuu nykyhetkessä, eikä meillä koskaan ole mitään muuta. Kaikki muu on vain kuvitelmaa, ja se kuvitelmakin on nykyhetkessä. Aina kun huomaamme ajatuksiemme harhailevan, palaamme takaisin siihen mitä olemme tekemässä, nykyhetkeen.

      Kannattaa aloitella jollain yksinkertaisella tekniikalla, joka tuntuu itsestäsi hyvältä. Hengityksen tarkkailu tai laskeminen ovat hyviä tekniikoita aloittelijoille. Siitä voi sitten myöhemmin siirtyä vaikka pelkkään istumiseen, jos haluaa.

      Eikä tarvitse välttämättä meditoida kovin pitkiä aikoja kerralla, vaan tärkeämpää on yrittää meditoida päivittäin edes jonkin aikaa.

      Mutta muista, että meditaatio ei ole oikotie onneen. Se on vain työkalu todellisuuden tiedostamiseen ja ymmärtämiseen. Se myös kehittää kärsivällisyyttä ja opettaa hyväksymään todellisuuden sellaisena kuin se on. Se auttaa meitä huomaamaan oman takertumisemme pysymättömiin asioihin, ja päästämään niistä irti.

      Äläkä tosiaan lannistu, jos meditaatio tuntuu aluksi hankalalta. Tai jos lannistut, niin älä lannistu siitä että lannistuit :)

      • keskitien kulkija

        eagle of karma, hyvin kirjoitettu ja sisäistetty.


    • Ylivilkas taiteilija

      Itse aloitan meditaation istumalla selkä suorassa tasaisella alustalla, hengittämällä hitaasti ja syvään. Koska olen ADHD:sta koko elämäni kärsinyt, omaan mitä erikoisimman mielikuvituksen, joten alan pohtia itseäni ja asioita, jotka minua ovat ahdistaneet. Parin minuutin päästä meditaation aloituksesta näen itseni kolmannesta persoonasta ja alan pikku hiljaa kokea niitä samoja asioita, jotka aikoinaan minulle kovasti ahdistusta aiheuttivat, kuten humalasekoilut, ja tunnen kuinka alan antaa niitä itselleni anteeksi. Yleensä tulee vedet silmiin, kun huomaan, että asiat eivät sittenkään olleet niin kamalia kuin miltä aluksi vaikuttivat. Tulee todella helpottunut olo! Keskittyminen, rauhoittuminen, mukava ja ryhdikäs asento, hengitys ja mielikuvitus saavat kaiken tämän aikaan.

    • Sielun-Rauha

      Toiset meditaatiota johtavat "ajatuksettomuuteen", toiset sisältävät mietiskelyä jostakin asiasta.

    • HarjoittelijaVain

      Käsittääkseni "mestariavain" mikä vie tosi pitkälle, on keskittyminen hengitykseen. Ei tahdonalainen hengittäminen, vaan sen katsominen ikäänkuin sivusta, silti aistien ja kokien sitä.

      Mitä useammin oppii, että ajatus kannattaa kääntää hengitykseen, eikä ajatuksiin, sitä parempi. Siinä tulee automaattisesti paremmaksi. Aluksi voi hengittää syvään tahdonalaisesti tai "puhdistaa" ja valmistella kehoa ja mieltä sopivalle "tuulelle". Kun rutiinia kehittyy ja alkaa tunnistaa jotain ilmiöitä mitä kehossa ja .. tuntemuksissa tapahtuu niin homma helpottuu. Edistyneen tarvii vain mennä istumaan ja mielen verhot alkavat haihtua, merkkituntemukset ilmestyvät ja ei tiedä kuinka syvälle saattaa mennä! Yllätyksiä ainakin on luvassa jos meditoi.

      Liika yrittäminen luonnollisesti tappaa rentoutumisen ja jos joihinkin meditoinnin "merkkipaaluihin" tulee himo tai pelko, niin niitä ei tule uudestaan, ennenkuin voimakas tunne mikä asiaan liittyy unohtuu. Suoraviivainen tavoittelu siis tappaa meditoinnin syvenemisen. Itseasiassa muutamat vanhat buddhalaiset ovat sanoneet, että kehitys on automaattista, eikä sille edes itse voi mitään.

      Meditointi lisää aivojen tehoa ja tuo aistimuksiin uusia sävyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2348
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2123
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      79
      1745
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1557
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1546
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1495
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1459
    8. 55
      1323
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      78
      1268
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe