Lasit huurtuu hetkessä sisältä, kun autolla lähtee ajamaan kostealla säällä (eikä tarvi aina olla niin hirveä kosteakaan) eikä huurre tunnu lähtevän normaalisti pois.
Ilmastoinnin kun kytkee päälle, niin huurre kyllä poistuu mutta palaa sitten kun ilmastoinnin sammuttaa.
Onko vika mahdollisesti raitisilmasuodattimen kastuminen vai mikä ?
aiemmisssa autoissani ei ilmastointia ole ollut ja kyllä niissä lasit ovat paremmin kirkkaina pysyneet...
lasit huurussa
12
4194
Vastaukset
- jja
epäilisin lämmityslaitteen kennon vuotoa. Haiseeko sisällä "imelä" jäähdytysnesteen haju?
- p12 traveller
tai haise, tiedän kyllä sen hajun aiemmista rotiskoista :)
- Anssi
Minulle on myös tarjottu selitykseksi tuota raitisilmasuodattimen kostumista ja selitys voinee hyvinkin pitää paikkansa.
- p12 traveller
tuonhan voi helposti tsekatakkin, hanskalokeron takanahan se sijaitsee. mut se että miten seon päässyt kostumaan on erijuttu, ei kai se kuuluu kostua normaalissa ajossa, muutenhan tämä olisi paljon yleisempi ongelma.
onko muilla kokemuksia asista ? - Anonyymi
p12 traveller kirjoitti:
tuonhan voi helposti tsekatakkin, hanskalokeron takanahan se sijaitsee. mut se että miten seon päässyt kostumaan on erijuttu, ei kai se kuuluu kostua normaalissa ajossa, muutenhan tämä olisi paljon yleisempi ongelma.
onko muilla kokemuksia asista ?Raitis ilma ei pelannut minunkaan almerassa.se vuoti ku seula on kuulemma kenno rikki.ei ole kallis .aineet vaan sisään sitte.viekää huoltamolle niin selviää.
- SportDeck2.0
samaisia ongelmia minullakin, eli kostealla tai pakkaskelillä on pakko käyttää koko ajan tuulilasin huurteenpoistotoimintoa muuten etuikkuna vetää heti hikeen!
vaikka talvella yksinkin ajaa, niin kylläpä meinaa olla noita tuulilasin huurtumisongelmia, ellei ole puhallukset suunnattu vain ja ainoastaan tuulilasille...
ei muuta kuin huurteenpoisto päälle nyt (syyskuusta - huhtikuuhun) niin eipähän ikkunat vedä hikeen ;) -toki varpaita voi palella, mutta talvikengät & villasukathan ovat sitä varten- Krapaaja
Tai oikeastaan tyyppiominaisuus, koska ilmeisesti tuo on "normaalia" Primerassa.
Itsellänikin tuo on ollut alusta saakka ongelma. Pakko pitää ilmastointia päällä, kun on vähänkin kosteeta. Ja talvella saa krapata autoa sisältä.
Sinänsä mielenkiintoista, ettei Almerassani ollut vastaavia ongelmia, vaikka siinäkin oli ilmastointi. - Prime
Krapaaja kirjoitti:
Tai oikeastaan tyyppiominaisuus, koska ilmeisesti tuo on "normaalia" Primerassa.
Itsellänikin tuo on ollut alusta saakka ongelma. Pakko pitää ilmastointia päällä, kun on vähänkin kosteeta. Ja talvella saa krapata autoa sisältä.
Sinänsä mielenkiintoista, ettei Almerassani ollut vastaavia ongelmia, vaikka siinäkin oli ilmastointi.4-ovisessa P12 Primerassani en ole havainnut ikkunoiden huurtumisherkkyyttä. Jos sateella tai talvisin tulee autoon märillä/lumisilla vaatteilla jalkineilla, huurtumista ilmenee kuten muissakin autoissa. Muutoin huurtuminen on maltillista. Yleensä puhallusvoimakkuuden lisäys ja suuntaaminen tuuli- ja sivulaseille auttavat -talvipakkasillahan ilmastoinnin kompressori ei edes suostu käynnistymään. Muutoin on huomattavaa, että ilmastoinnin sammuttaminen puhaltaa järjestelmään kondensoituneen kosteuden sisätiloihin. Ilmastointia ei siis kannata sammuttaa ennen sateen loppumista, jos sitä on pidetty päällä sateen aikana. Tukkoinen ja/tai kostunut raitisilmasuodatin aiheuttaa myös lasien huurtumista.
- Koo
Yksi kysymys: minkä takia ilmastointi pitäisi aina välillä sammuttaa? Itse ainakin pidän autossa ilmastointia päällä jatkuvasti, ympäri vuoden, eli aina kun auto on käynnissä. Mielestäni siinä vaiheessa kun auton saa itselleen, kannattaa painaa ilmastointi päälle ja unohtaa se nappi. Huurtumisongelmia ei oikeastaan ole ollut kuin kaikkein kovimmilla pakkasilla (ei siis vesisateessa) ja silloinkin vain takaikkunat ovat tahtoneet mennä sumeaksi.
- miulipuolta
Ilmastointilaite on tarkoitettu pidettäväksi päällä koko auton elinkaaren. Ei sitä välillä sammuteta!
- Prime
Ilmastointilaite lisää polttoaineen kulutusta noin 0,4 l/h. Maantienopeudessa (n. 90 km/h keskinopeus) polttoainetta kuluu siis n. 0,5 l/100 km enemmän kuin ilmastointi sammutettuna. Kaupunkiajossa (keskinopeus n. 30 km/h) kulutus lisääntyy n. 1,4 l/100 km. Jos lämpimään aikaan (kun kompura vielä pyörii) pitää ilmastoinnin aina päällä, ja ajaa vaikkapa maantieajoa 10 000 km ja kaupunkiajoa 5000 km, rahaa kuluu vuositasolla ilmastointiin 144 eur. Harkiten ilmastointia käyttävä saattaa siis tässä tapauksessa säästää vuosittain aikavälillä keväästä syksyyn n. 100 eur pelkällä napin painalluksella.
- p12 traveller
ongelma poistui ainakin joksikin aikaa kun eilen kävin 15min lenkin ajeleen puhallin täysillä ja ikkuna hieman raolleen. se raitisilmasuodatin oli ajelun alussa hieman kosteahko, se kai kuivu tuossa 15 puhallutuksessa. tänä aamuna ei ollut ikkunat huurussa vaikka yöllä oli satanut ja aamulla kostea keli eikä ilmastointi päällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063