Suomenlapinkoira lapsiperheeseen?

Suomenlapinkoira(ko)

Olemme jo kauan ajatelleet ostaa suomenlapinkoiraa,mutta koiran turkin hoito vielä vähän huolettaa.... Onko se tosi vaikeaa/työlästä? Esim.tarviiiko ihan joka päivä harjata perusteellisesti?? Itsellänion kokemusta vain lyhyt karvaisista ja hieman keskipitkää lyhyempi karvaisista koiraroduista....Ja tuleeko hyvin lasten kanssa toimeen? Asun maalla ja tahtoisin myös tietää onko koira suht. helppo opettaa pysymään omalla pihalla,niin ettei karkaa?

10

1476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helposta päästä

      Itselläni on suomenlapin koira ja minun mielestä se on helppo hoitoinen turkiltaan karvan lähtö 2 kertaa vuodessa ja sitä tosiaan lähtee paljon! Mun koiralla karvan lähtö on ohi parissa viikossa kun harjaan joka toinen päivä perusteellisesti hurminaattorilla! Koiraani en pese kun tosi harvoin kun on vaikea saada märäksi ja sitten kuivaksi!

    • ihana rotu

      Helppo hoitaa, pesu pari kertaa vuodessa tai jos erityisen likainen. Harjausta etenkin karvanlähdön aikaan, ihan normiharjalla ja kammallakin onnistuu! Lapinkoiran monien mielestä pitääkin olla hieman turrukka :D

      Suosittelen rotua tuttu jos 17-vuoden ajan, niin itsellä kuin suvussakin. Helppo kouluttaa, myös pihalla olemaan irti ja yksin. Ihana paikka lapinkoiralle jos pääsee maalle ja saa olla irti meidän koirat on niin onnea täynnä irti ollessaan. Joskus pieniä retkiä tehneet mutta ei kauas ja aina on kotia löytyneet.

    • HLsNk

      Meillä 4 lasta perheessä ja useampikin suomenlapinkoira muita rotuja.Hyvin tulee toimeen lasten kanssa ja suht.hyvin pysynyt pihassakin.

      Turkki on yllättävän helppohoitoinen vaikkei uskoisi.Meillä harjataan turkki PERUSTEELLISESTI kerran muutamaan viikkoon.Harjataan toki useamminkin,mutta perusteellisesti vähän harvemmin! :)

    • justme_9898

      Lapparit tunnetaan lapsiystävällisyydestä ja nopeasta oppivuudesta. Jos koira totutetaan pihan rajoihin heti pennusta, on huomattavasti pienempi homma kuin sitten aikuisena. Urokset ovat enempi karkailu luokkaa, joten suosittelen ennemmin naarasta. Oma lappari on muutamia kertoja karannut pihalta, mutta tulee kutsumalla takaisin omalle pihalle. Itse harjaan koiraani melkein joka päivä, joka ei ole pakollista. Karvaa lähtee kunnolla muutama kerta vuodessa. Rotu on myös lapsiystävällinen.

    • Ldbb

      Meillä taas narttu karkaili useimmin, vanhana ei enää jaksanut. Voi opettaa irti! Helppo rotu kouluttaa ja erittäi lapsirakas.

    • tappajalappari

      Minun kimppuuni hyökkäsi suomenlapinkoira, kun olin vasta 2 v ja tuskin oppinut kävelemään. Siitä tapauksesta minulle on jäänyt draumat, jotka edelleen pistävät jännittämään koirien seurassa. Se oli isäni serkun uroslapinkoira, joka sai heti tapauksen perään piikin. Olisin ollut nopeasti hengiltä, jos kukaan aikuinen ei olisi ollut paikalla ottamassa koiraa pois kimpustani. Nyt olen 24 v.

      Tällain kun koirat tekevät rodusta riippumatta, niin minusta on tyhmää väittää joitain koirarotuja toisia lapsirakkaamiksi.

      Älkää hankkiko ainakaan uroslapinkoiraa.

    • Saahan sitä koirasta kuin koirasta vihaisen, kun hihnan päässä on ymmärtämätön ihminen... On niitä täälläkin ihan nykypäivänä lapinkoirauroksia, joitten en soisi pääsevän oman koiran kohdalla irti, ja on tasan tarkkaan ihan suoraa syytä siellä hihnan päässä kävelevästä immeisestä.

      Lapsiperheeseen kannattaa etsiä koiraa kasvattajalta, jolla on pehmeäluontoisia lapinkoiria; vahvempi luonteinen poropaimen voi olla periksiantamaton ja aivan riiviö pentuna, eikä sellainen -varsinkaan uros- sovi kokemattomiin käsiin.

      • tappajalappari

        Kyllähän koirasta joo saa huonolla koulutuksella huonokäytöksisen, mutta ei voi kiistää, etteikö koira saattaisi synnynnäisestikin olla hallitsematon ja vihainen luonteeltaan. Ei voi syyttää omistajaa tai koiraa, ennen kuin on tietoinen koiran taustoista, kuten onko sitä oikeasti kohdeltu pahoin vain onko se automaattisesti kasvanut aggressiiviseksi. Ainakaan sen minun kimppuuni hyökänneen uroslapinkoiran omistajan en ole ikinä huomannut olevan liian ankara eläimille, kuten ihmisillekään, vaan hän on fiksu koiranomistaja.

        Kyllä sitä mukaa kun koirarodulta käyttöominaisuudet jalostetaan pois/käyttötarkoitus muutetaan vain seurakoiraksi, rotu muuttuu usein keskimäärin herkkähermoiseksi ja äkkipikaiseksi, kun enää ei tarvitse keskittyä vaatimaan jalostuskoirilta vahvoja hermoja ja tasapainoista luonnetta, koska käyttötarkoitusta ei enää ole, johon ne piirteet ovat todella tärkeitä.

        Mieluummin lapsiperheeseen mielestäni varsinainen käyttökoirtarotu kuin pelkkä nykyinen seurakoirarotu, edellisen tekstin perustein. Ja narttu mieluummin, joka kiintyy emon vaistoillaan lapsiin keskimäärin herkemmin.


      • tappajalappari kirjoitti:

        Kyllähän koirasta joo saa huonolla koulutuksella huonokäytöksisen, mutta ei voi kiistää, etteikö koira saattaisi synnynnäisestikin olla hallitsematon ja vihainen luonteeltaan. Ei voi syyttää omistajaa tai koiraa, ennen kuin on tietoinen koiran taustoista, kuten onko sitä oikeasti kohdeltu pahoin vain onko se automaattisesti kasvanut aggressiiviseksi. Ainakaan sen minun kimppuuni hyökänneen uroslapinkoiran omistajan en ole ikinä huomannut olevan liian ankara eläimille, kuten ihmisillekään, vaan hän on fiksu koiranomistaja.

        Kyllä sitä mukaa kun koirarodulta käyttöominaisuudet jalostetaan pois/käyttötarkoitus muutetaan vain seurakoiraksi, rotu muuttuu usein keskimäärin herkkähermoiseksi ja äkkipikaiseksi, kun enää ei tarvitse keskittyä vaatimaan jalostuskoirilta vahvoja hermoja ja tasapainoista luonnetta, koska käyttötarkoitusta ei enää ole, johon ne piirteet ovat todella tärkeitä.

        Mieluummin lapsiperheeseen mielestäni varsinainen käyttökoirtarotu kuin pelkkä nykyinen seurakoirarotu, edellisen tekstin perustein. Ja narttu mieluummin, joka kiintyy emon vaistoillaan lapsiin keskimäärin herkemmin.

        Ehkä prosentti koirista on huonoluonteisia, loput on ihmisen aiheuttamaa, eräs koiratuomari arvioi että 70% koirista on vääränlaisilla omistajilla:

        Tuossa on jaloissa yksi lapinkoirauros, jota ei haittaa vaikka lapsi sattuisi ottamaan hännästä tai korvasta kiinni, ja siihen tulokseen on päästy sosiaalistamalla, koulutuksella ja kertauksella.


      • fdfdffd
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Ehkä prosentti koirista on huonoluonteisia, loput on ihmisen aiheuttamaa, eräs koiratuomari arvioi että 70% koirista on vääränlaisilla omistajilla:

        Tuossa on jaloissa yksi lapinkoirauros, jota ei haittaa vaikka lapsi sattuisi ottamaan hännästä tai korvasta kiinni, ja siihen tulokseen on päästy sosiaalistamalla, koulutuksella ja kertauksella.

        "eräs koiratuomari arvioi että 70% koirista on vääränlaisilla omistajilla: "

        -Joo, mutta se onkin yksityishenkilön mielipide, jolla kanssa on omat pointtinsa koirien käytöshäiriöiden syistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe