uusiopari avioehto

violaa

Ollaan kummatkin toisessa avioliitossa, emme tehnee avioehtosopimusta. Nyt olemme alkaneet mietimään että miten tämä menee jos toiselle jotain sattuu. Meillä on kummallakin aikuisia lapsia edellisestä liitosta, yhteisiä ei. Miehen perilliset tuntuvat olevan huolissaan mieheni omaisuudesta. Meillä on kummallakin ennen avioliittoa hankittua omaisuutta, yhdessä emme mitään isompaa ole hankkineet. Olisiko selkeempää tehdä se avieohto tulevaisuuden varalle. Olisiko perinnön jako lasten ja eloon jääneen puolison kannalta helpompaa. Voiko tehdä sellaisen avioehdon joka koskee pelkästään ennen avioliittoa hankittua omaisuutta, jonka kunpikin haluamme jättää omille lapsillemme.

2

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+15

Ilman avioehtoa avioliittonne päättyessä eroon tai kuolemaan tehdään ositus, jossa nettovaranne tasataan, paitsi rikkaamman lesken ei tarvitse antaa tasinkoa kuolleen puolisonsa perillisille. Ilmeisesti mies on rikkaampi, koska miehen lapset oireilevat.
      On mahdollista avioehdolla rajata ennen avioliittoa ollut varallisuus, sen sijaan tullut ja sen tuotto avio-oikeuden ylkopuolelle.
      Kyllähän avioehto selkeyttää varojen ositusta, mutta riippuu tietysti ennen avioliittoa olleen tilanteen kirjauksesta ja sen ylläpidosta. Uusioperheissä avioehto rauhoittaa perilliset, kunhan ei vanhana turhaan höperöidä testamenteilla. Leskellähän on lakiin perustuvana elinikäinen hallintaoikeus pesään kuuluvaan puolisoiden yhteisenä kotina olleeseen asuntoon ja koti-irtaimistoon, ellei leskellä ole toista vastaavaa asuntoa.

• happily married

Olemme samanlaisessa tilanteessa. Kummallakin on lapsia, ei yhteisiä. Olemme iäkkäitä ja nyt myymässä asuntoa ja hankkimassa uutta esteetöntä. Mieheni omistaa asunnostamme 2/3 ja minä 1/3. Minulla on perintörahoja pankissa ja tarkoitus on ostaa uusi asunto puoliksi. Lisäksi meillä kummallakin on hieman osakevarallisuutta ja rahaa tileillä. Nämä omaisuuden osat (ei asumiseen liittyvät) haluaisimme menevän perintönä kuolleen lapsille heti jomman kumman kuollessa.

Jompikumpi voi kuolla asunnonvaihtoprosessin aikana ennen kuin uusi asunto on saatu ostetuksi. Tahtomme on, että leskellä säilyy asumistaso ennallaan eli hän voi käyttää asumiseen tarkoitetut varat uuden asunnon hankkimiseen.

Olisiko parasta avioehdolla määritellä avio-oikeuteen kuuluvaksi asunto tai siitä saatu maksu minun tiliosuuteni, toisin sanoen kaikki asuntoon tarkoittamamme varat olivatpa ne asunto-osakkeiden tai rahojen muodossa.

Ja lisäksi täytynee tehdä keskinäinen testamentti, jossa leski saa (hallinta?)oikeuden näihin avio-oikeuteen kuuluviin varoihin voidakseen ostaa asunnon.

Vai pitäisikö avioehdolla suoraan sulkea oma, määritelty omaisuus toiselta pois ja keskinäisellä testamentilla määrätä toisillemme ne asuntorahat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      89
      7355
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3562
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1836
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1030
    5. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      27
      891
    6. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      883
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      50
      790
    8. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      719
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      29
      696
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      26
      652
    Aihe