Olen aikeissa tehdä autokatoksen kahdelle autolle, pieni varastokoppi nurkkaan. Tarvitsisin vinkkejä linkkien, piirrosten tai kuvien muodossa, sillä en ole vajaa ihmeempiä rakennelmia koskaan omin käsin tehnyt.
Kaikenlaiset ohjeet ovat tervetulleita (osaan jopa nälvinnän suodattaa hymyssä suin pois vastausten joukosta=).
Myös kattotuolit (kuvia ehkä) harjakatolle (peltiä) varten kiinnostaa. Katoksen kokonaisala olisi n. 6x9m.
Kiitoksia jo etukäteen!
Autokatos ohjeita, kuvia ym.?
11
10644
Vastaukset
- masa
talopakettifirmojen albumeista? Muistaakseni esim jukka-talo myy autotallien/katoksien tarvikepaketteja.
- Sbr
Kiitoksia vinkistä!
Mulla on huonolaatuisia mustavalkokopioita Kastellin autokatoksista. Niistä näkee kyllä pohjaratkaisut ja ulkoverhoilun, mutta ei mitään ns. lujuuteen liittyvää. Nelosnelosesta on näköjään pystytolppia muutaman metrin välein, mutta tarvitsisin vielä hieman tarkempaa tietoa ennen kuin alan naputella... Laitan betonikakut tolppien alle ja ainakin yhden seinän teen umpeen. Kattotuolit houkuttelisi tehdä omasta metsästä jos vain tietoa löytyy. Jos esim. 6mx9m alan lätkin 3 metrin välein 10cmx10cm pystytolppia, niin tartteeko kattotuolien alle liimapalkki vai riittääkö itse sahattu kakkoskutonen tai kakkoskasi kolmen metrin matkalle. Kattotuoleja vissiin pitäisi lätkiä tuolle 9m. matkalle n. 11 kpl?
Ottakaa Ranet ja ammattilaiset kantaa! - masa
Sbr kirjoitti:
Kiitoksia vinkistä!
Mulla on huonolaatuisia mustavalkokopioita Kastellin autokatoksista. Niistä näkee kyllä pohjaratkaisut ja ulkoverhoilun, mutta ei mitään ns. lujuuteen liittyvää. Nelosnelosesta on näköjään pystytolppia muutaman metrin välein, mutta tarvitsisin vielä hieman tarkempaa tietoa ennen kuin alan naputella... Laitan betonikakut tolppien alle ja ainakin yhden seinän teen umpeen. Kattotuolit houkuttelisi tehdä omasta metsästä jos vain tietoa löytyy. Jos esim. 6mx9m alan lätkin 3 metrin välein 10cmx10cm pystytolppia, niin tartteeko kattotuolien alle liimapalkki vai riittääkö itse sahattu kakkoskutonen tai kakkoskasi kolmen metrin matkalle. Kattotuoleja vissiin pitäisi lätkiä tuolle 9m. matkalle n. 11 kpl?
Ottakaa Ranet ja ammattilaiset kantaa!jollain insinööritoimistolla. Esitä heille jonkinlainen kuva tallista. Ei tule kovin kalliiksi, jos on "tavallinen" ts. soveltavat omia mallejaan. En usko, että kunnan rakennusviranomaiset hyväksyvät itse tehtyjä kuvia, nykyään ollaan aika tarkkoja. SAmalla saat rakennekuvatkin.
- Sbr
masa kirjoitti:
jollain insinööritoimistolla. Esitä heille jonkinlainen kuva tallista. Ei tule kovin kalliiksi, jos on "tavallinen" ts. soveltavat omia mallejaan. En usko, että kunnan rakennusviranomaiset hyväksyvät itse tehtyjä kuvia, nykyään ollaan aika tarkkoja. SAmalla saat rakennekuvatkin.
Meilläpäin saa tehdä autokatoksen ilmoitusmenettelyllä. Kuvia ei tarvitse toimittaa rakennusvalvontaan. Tästä syystä en ole kovin halukas marssimaan insinööritoimistoon, autokatoksen tekohan ei mitään "rakettitiedettä" ole=)
Tältä palstalta löytyy varmasti tarpeeksi tietotaitoa asian tiimoilta, kuten on jo ilmennytkin! - konnari
Sbr kirjoitti:
Meilläpäin saa tehdä autokatoksen ilmoitusmenettelyllä. Kuvia ei tarvitse toimittaa rakennusvalvontaan. Tästä syystä en ole kovin halukas marssimaan insinööritoimistoon, autokatoksen tekohan ei mitään "rakettitiedettä" ole=)
Tältä palstalta löytyy varmasti tarpeeksi tietotaitoa asian tiimoilta, kuten on jo ilmennytkin!rakentamisen asiantuntija. Paitsi tietenkin ne jotka sitä ammatikseen tekevät. Varmaan sorvaat autosi männätkin itse. Senhän osaa jokainen metallimies, kai...
Sitten se ehdotus: teetä kuvat jollain rakennusinsinöörillä firaabelityönä. Halukkaita tekijöitä ei ole pilvin pimein mutta heitäkin löytyy. Saat kunnon kuvat ja paljon halvemmalla kuin firmalta. On meinaan halvempaa kuin rakentaa katos kahdesti. - Sbr
konnari kirjoitti:
rakentamisen asiantuntija. Paitsi tietenkin ne jotka sitä ammatikseen tekevät. Varmaan sorvaat autosi männätkin itse. Senhän osaa jokainen metallimies, kai...
Sitten se ehdotus: teetä kuvat jollain rakennusinsinöörillä firaabelityönä. Halukkaita tekijöitä ei ole pilvin pimein mutta heitäkin löytyy. Saat kunnon kuvat ja paljon halvemmalla kuin firmalta. On meinaan halvempaa kuin rakentaa katos kahdesti.Vittuilunkin kestän=) Kiitoksia vain ohjeesta, mutta en teetä kuvia. Olen jo saanut erinomaisia cad kuvia tämän palstan kautta ja näiden avulla homma hoituu.
Autoa en osaa tehdä, mutta autokatoksen osaan, nyt on lujuuspuolikin hanskassa!
- Hajamieli
Kirjastoon palautin juuri autotallin tekoa esittelevän kirjan.
En muista nimeä, mutta oli aika uuden oloinen.
Kirja on alunperin ilmeisestoi norjalainen, käännös oli paikoitellen niin hörhöä, että tuli vanhat hippiajat mieleen.
Käy kyselemässä omasta laikusta.
Kattotuolit voi ehkä mitoittaa liike, joka niitä tekee, ainakin Ylöjärvellä on yksi, en muista senkään nimeä. - janus36
rakennat / voisi laittaa tuhdin paketin kuvia ja piirustuksia?? Ite olen juuri rakentamassa 10 x 6 m autotallia, tosin siinä on myös stoker/pannuhuone mukana (toki sen voit suodattaa katsellessasi pois.)Saatko esim autocad-kuvia auki?
- Sbr
Jos voit laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected], niin laitan sinulle sitten lisätietoa. Kyllä mä cadkuvia auki saan, tavalla tai toisella.
Tuhannet kiitokset! - jamppa
Sbr kirjoitti:
Jos voit laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected], niin laitan sinulle sitten lisätietoa. Kyllä mä cadkuvia auki saan, tavalla tai toisella.
Tuhannet kiitokset!Moi,
minulla myös katoksen teko mielessä.
Saisiko sinulta niitä kuvia millään jakeluun ?
- Newbie
Käy hakemassa kirjastosta joku kirja, joka käsittelee talon runkorakenteiden tekoa, yms.
Ja seuraavaksi hae pakettinarua, keppejä, yms. tarpeita ja mene jollekin hiekkakentälle askarteluhommiin kepit vain nurkkiin, pingoitat langat niiden väliin niin saat kuvan siitä minkäkokoinen katos olisi sinulle paras. Lopuksi piirrät koko komeuden ruutupaperille niin eiköhän se siitä "mukeloitumaan". Loppujen lopuksi tällä tavalla saat semmoisen katoksen kuin haluat.
Seuraaksihan sitten tarvitseekin laskea tarpeiden määrä mutta se onkin jo erijuttu kokonaan...
Ei mielestäni vaadi sen kummempia ohjeita...? Itsellä on jo paperilla valmiina kahden auton ja 2*3 metrisen varaston piirros, joka luultavammin on tarpeisiini juuri sopiva...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799