Ainakin Kanadassa, Norjalla ja Venäjällä tehdään hirsirakennuksia latomalla. Yksinkertaistettuna niin, että esimerkiksi kakkonelosia ladotaan tiivisteiden kanssa päällekkäin. Onnistuuko tuollainen rakentaminen, ainakin edullista tuo olisi. Seinäneliön hinta raaka-aineiden osalta olisi luokkaa 20 - 30 euroa.
Tulisiko käyttökelpoinen, lähinnä kesäkäyttöön?
Onko kenelläkään asiasta kokemusta. Rakennusmaailmassa on artikkeli ollut, mutta en ole lehteä löytänyt!
Hirret seinäksi latomalla./ Onko kokemuksia?
7
250
Vastaukset
- Umpipuu
Hirrellä on omat määritelmänsä. Tuo seinä olisi umpipuuta ja sellaisenaan varmaan ok. Jos tuollaisen tekisi, niin kannattaisi käyttää järeämpää sahatavaraa, piirua ts. pelkkaa.
- majan martti
Pitää ne jotenkin kiinnittää latomisen lisäksi. Nurkkiin jonkinlaiset ruuvit tai liimatut tapit, muuten tulee lego-taloakin lelumpi maja.
- Umpipuu
Tapit niinkuin hirsikehikossa ja naulat nurkkiin.
- Motman mä
Umpipuu kirjoitti:
Tapit niinkuin hirsikehikossa ja naulat nurkkiin.
Tapeilla tai nauloilla. Kuitenkin niin, ettei tappi/naula kanna rakennetta lankkujen kitistyessä. Muuten puhaltaa tuuli tiivisteet välistä.
- Liimapuurunko
Motman mä kirjoitti:
Tapeilla tai nauloilla. Kuitenkin niin, ettei tappi/naula kanna rakennetta lankkujen kitistyessä. Muuten puhaltaa tuuli tiivisteet välistä.
Vois latoa kakkosnelkkua lappeelleen ja sivellä liimaa saumoihin ja ampua naulapyssyllä lankut toisiinsa kiinni.
- sssssss ssss
Liimapuurunko kirjoitti:
Vois latoa kakkosnelkkua lappeelleen ja sivellä liimaa saumoihin ja ampua naulapyssyllä lankut toisiinsa kiinni.
sitä kutsutaan lamellihirreksi.
- onebadmotherf...
Ohessa yksi sauna jonka ulkopintojen "käsittely" tekee ammattimieheenkin vaikutuksen. Ehkä ala-arvoisin tapa rakentaa mutta seuraavan perusteella ehkä ei...
http://www.saunasavu.com/product/?lang=fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115237Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493392Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle913224Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku402926- 811847
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411580450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1271555Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt311436Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1301234- 161149