Hirret seinäksi latomalla./ Onko kokemuksia?

asiasta kiinnostunut

Ainakin Kanadassa, Norjalla ja Venäjällä tehdään hirsirakennuksia latomalla. Yksinkertaistettuna niin, että esimerkiksi kakkonelosia ladotaan tiivisteiden kanssa päällekkäin. Onnistuuko tuollainen rakentaminen, ainakin edullista tuo olisi. Seinäneliön hinta raaka-aineiden osalta olisi luokkaa 20 - 30 euroa.
Tulisiko käyttökelpoinen, lähinnä kesäkäyttöön?
Onko kenelläkään asiasta kokemusta. Rakennusmaailmassa on artikkeli ollut, mutta en ole lehteä löytänyt!

7

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Umpipuu

Hirrellä on omat määritelmänsä. Tuo seinä olisi umpipuuta ja sellaisenaan varmaan ok. Jos tuollaisen tekisi, niin kannattaisi käyttää järeämpää sahatavaraa, piirua ts. pelkkaa.

• majan martti

Pitää ne jotenkin kiinnittää latomisen lisäksi. Nurkkiin jonkinlaiset ruuvit tai liimatut tapit, muuten tulee lego-taloakin lelumpi maja.

• Umpipuu

Tapit niinkuin hirsikehikossa ja naulat nurkkiin.

• Motman mä
        Umpipuu kirjoitti:

Tapit niinkuin hirsikehikossa ja naulat nurkkiin.

Tapeilla tai nauloilla. Kuitenkin niin, ettei tappi/naula kanna rakennetta lankkujen kitistyessä. Muuten puhaltaa tuuli tiivisteet välistä.

• Liimapuurunko
        Motman mä kirjoitti:

Tapeilla tai nauloilla. Kuitenkin niin, ettei tappi/naula kanna rakennetta lankkujen kitistyessä. Muuten puhaltaa tuuli tiivisteet välistä.

Vois latoa kakkosnelkkua lappeelleen ja sivellä liimaa saumoihin ja ampua naulapyssyllä lankut toisiinsa kiinni.

• sssssss ssss
        Liimapuurunko kirjoitti:

Vois latoa kakkosnelkkua lappeelleen ja sivellä liimaa saumoihin ja ampua naulapyssyllä lankut toisiinsa kiinni.

sitä kutsutaan lamellihirreksi.

• onebadmotherf...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      74
      1094
    2. 69
      1024
    3. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      47
      952
    4. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      948
    5. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      51
      895
    6. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      694
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      32
      674
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      587
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      580
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38