Tiilitalon rappaus

Mika

Hei
Minulla on 60-luvun lopulla muurattu tiilitalo ja haluaisin vaihtaa talon väriä ja rappaamalla se varmasti kävisi helpoiten. MItä rappaus maksaa noin €/neliö ja onko operaatio ns. Helppo vai erittäin vaativa vai jotain siltä väliltä.

26

25473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykä

      rapata.

      Ohutrappaus, kolmikerrosrappaus joko ruiskulla tai käsin. Hinta 5-15 €/m2, riippuen vaatimustasosta.

      • kelpaa

        Nyt näyttää rappaushinnat olevan niin huokea edellisellä kirjoittajalla, että kannattaa tarttua tilaisuuteen ken vain rappausta tarvitsee. Itse joudun ottamaan kolmikerrosrappauksesta 50-60 euroa neliöltä eikä siitäkään kulujen jälkeen juuri mitään jää.

        Meillä tosin on vain yksi vaatimustaso eli parasta mahdollista jälkeä kaikissa kohteissa eikä kukaan ole huonompaa erikseen pyytänytkään.


      • ykä
        kelpaa kirjoitti:

        Nyt näyttää rappaushinnat olevan niin huokea edellisellä kirjoittajalla, että kannattaa tarttua tilaisuuteen ken vain rappausta tarvitsee. Itse joudun ottamaan kolmikerrosrappauksesta 50-60 euroa neliöltä eikä siitäkään kulujen jälkeen juuri mitään jää.

        Meillä tosin on vain yksi vaatimustaso eli parasta mahdollista jälkeä kaikissa kohteissa eikä kukaan ole huonompaa erikseen pyytänytkään.

        niitä hitaita mutta itsepäisiä. Minä olen tehnyt sitä työtä monia vuosia ja päiväurakka oli 20-25 m2 joten sinun hinnoillasi olis tienistit olleet juhlavat. Ruiskulla päästiin vielä moninkertaisiin tuloksiin.

        Rappauksesta oli kysymys, laskemalla siihen aputyöt, suojaukset, tellinkien tekeminen, purkaus, siirto j.n.e. kyllä kustannuksia tulee mutta kätevä isäntä selviää niistä näppärästi.

        Halvimmalla pääsee "yläsäiliöllä", jolla talon kiertää muutamassa tunnissa.


      • Rappari
        ykä kirjoitti:

        niitä hitaita mutta itsepäisiä. Minä olen tehnyt sitä työtä monia vuosia ja päiväurakka oli 20-25 m2 joten sinun hinnoillasi olis tienistit olleet juhlavat. Ruiskulla päästiin vielä moninkertaisiin tuloksiin.

        Rappauksesta oli kysymys, laskemalla siihen aputyöt, suojaukset, tellinkien tekeminen, purkaus, siirto j.n.e. kyllä kustannuksia tulee mutta kätevä isäntä selviää niistä näppärästi.

        Halvimmalla pääsee "yläsäiliöllä", jolla talon kiertää muutamassa tunnissa.

        Harva isäntä siellä kuitenkaan viihtyy. Itse otan 50€/m2 kolmikerrosrappauksesta ja voin kertoa etten työmaalle edes päästäisi isäntää tumpeloimaan. Välillä tarjotaan että " kyllä minä pattinkista telineet teen ja suojaan että paljonko hinta putoo?" Hinta pompsahtaa 60€ samantien. Sen verran haittaa niistä isännistä on. Mutta alkuperäiseen kysymykseen sen verran että vain ja ainoastaan kalkkisementtilaastilla tehty kolmikerrosrappaus jos et halua että saumat jää näkyviin.


      • huoekata
        ykä kirjoitti:

        niitä hitaita mutta itsepäisiä. Minä olen tehnyt sitä työtä monia vuosia ja päiväurakka oli 20-25 m2 joten sinun hinnoillasi olis tienistit olleet juhlavat. Ruiskulla päästiin vielä moninkertaisiin tuloksiin.

        Rappauksesta oli kysymys, laskemalla siihen aputyöt, suojaukset, tellinkien tekeminen, purkaus, siirto j.n.e. kyllä kustannuksia tulee mutta kätevä isäntä selviää niistä näppärästi.

        Halvimmalla pääsee "yläsäiliöllä", jolla talon kiertää muutamassa tunnissa.

        Sinäkö teet yläsäiliöllä kolmikerrosrappausta? Enpä ole ennen nähnyt enkä edes kuullut moisesta. Värilaastin olen ruiskuttanut sillä valmiiseen pintaan mutten mitään muuta. Pumpulla, tumakilla olen kyllä tehnyt kolmikerrostakin samoin kipsikoneella kuitulaasteja ruikkinut mutta en minä niitäkään koneita tuo omin kustannuksin työmaalle.

        Ja jos sinä roiskit sillä vain värilaastin tiilitalon pintaan niin on totta, ettei se montaa tuntia vie aikaa mutta tulee takuulla niin villin näköinen, että sitä käydään katsomassa kauempaakin.

        Kun tuolla hinnalla teet ja ostat siihen laastit, vuokraat koneet (paitsi jos käytät omia koneita ilman korvausta) vuokraat telineet (mitään isäntien lankkuvirityksiä en ainakaan minä käytä)niin omistasi joudut maksamaan kymmeniä euroja neliöltä.


      • ykä
        huoekata kirjoitti:

        Sinäkö teet yläsäiliöllä kolmikerrosrappausta? Enpä ole ennen nähnyt enkä edes kuullut moisesta. Värilaastin olen ruiskuttanut sillä valmiiseen pintaan mutten mitään muuta. Pumpulla, tumakilla olen kyllä tehnyt kolmikerrostakin samoin kipsikoneella kuitulaasteja ruikkinut mutta en minä niitäkään koneita tuo omin kustannuksin työmaalle.

        Ja jos sinä roiskit sillä vain värilaastin tiilitalon pintaan niin on totta, ettei se montaa tuntia vie aikaa mutta tulee takuulla niin villin näköinen, että sitä käydään katsomassa kauempaakin.

        Kun tuolla hinnalla teet ja ostat siihen laastit, vuokraat koneet (paitsi jos käytät omia koneita ilman korvausta) vuokraat telineet (mitään isäntien lankkuvirityksiä en ainakaan minä käytä)niin omistasi joudut maksamaan kymmeniä euroja neliöltä.

        vai mistä tommonen esitys? Ei kuule yläsäiliöllä tehdä kolmikerrosrappausta.

        Valmis puhtaaksimuurattu pinta ruiskutetaan sillä ja silloin pitää tiilikuvio näkyä ruiskutetun pinnan läpi.

        On teillä ollut "noloja isäntiä". Kyllä minä olen saanut vuosien varrella, joka talossa kaikki tarvitsemani palvelut ja palkkoja ei ole jäänyt saamatta yhtään.

        Ei rappaus saa olla pelkkää eurojen kahmimista, sillä 15 €:n tuntitaksa pitää riittää rapparille. Kyllä isäntä on huomattavasti onnellisempi saadessaan osallistua oman talonsa tekemiseen aputöiden muodossa, sukulaisten ja tuttujen avustuksella.

        Eikä minun palkkani ole siitä pienentynyt vaikka myllyyn heittää tavaraa isäntä. Ruiskurappaus serpon laasteilla on lapsellisen helppoa, joten älä siitä mesomaan ala.


      • älä viitsi
        ykä kirjoitti:

        vai mistä tommonen esitys? Ei kuule yläsäiliöllä tehdä kolmikerrosrappausta.

        Valmis puhtaaksimuurattu pinta ruiskutetaan sillä ja silloin pitää tiilikuvio näkyä ruiskutetun pinnan läpi.

        On teillä ollut "noloja isäntiä". Kyllä minä olen saanut vuosien varrella, joka talossa kaikki tarvitsemani palvelut ja palkkoja ei ole jäänyt saamatta yhtään.

        Ei rappaus saa olla pelkkää eurojen kahmimista, sillä 15 €:n tuntitaksa pitää riittää rapparille. Kyllä isäntä on huomattavasti onnellisempi saadessaan osallistua oman talonsa tekemiseen aputöiden muodossa, sukulaisten ja tuttujen avustuksella.

        Eikä minun palkkani ole siitä pienentynyt vaikka myllyyn heittää tavaraa isäntä. Ruiskurappaus serpon laasteilla on lapsellisen helppoa, joten älä siitä mesomaan ala.

        Sinähän alat länkyttämään kokonaan asian vierestä jokaisessa kohdassa ja siitä juohtuu mieleen seuraavaa:

        En usko yhdenkään ihmisen, sinua lukuunottamatta olevan niin nuija, että roiskii pelkän värilaastin puhtaaksimuurauksen päälle.

        Sinä olet joskus kuullut ja ehkä kerran livenä nähnytkin rapattavan mutta neliötäkään et ole itse rapannut olen siitä täysin varma.


      • ykä
        älä viitsi kirjoitti:

        Sinähän alat länkyttämään kokonaan asian vierestä jokaisessa kohdassa ja siitä juohtuu mieleen seuraavaa:

        En usko yhdenkään ihmisen, sinua lukuunottamatta olevan niin nuija, että roiskii pelkän värilaastin puhtaaksimuurauksen päälle.

        Sinä olet joskus kuullut ja ehkä kerran livenä nähnytkin rapattavan mutta neliötäkään et ole itse rapannut olen siitä täysin varma.

        Olen ollut myös muurausalan työnopettajana kurssikeskuksessa, joten kyllä alalta pitää jotain tietää. Epäilen, että en ole sinua opettanut, mutta vastata voit joihinkin ammattikysymyksiin niin palstalla vierailevat saavat käsityksen taidoistasi.

        Mitä tarkoitetaan rappauksen päästämisellä?

        Lyötkö tolpat ennen kynsiä? (ammatikseen ja urakalla työskentelevällä, oman kokemuksen sanelema järjestys)

        Miten käsinrappauksessa teet pintaliemen eli "limunan"?

        Kynsien koostumus?


      • Rappari
        ykä kirjoitti:

        Olen ollut myös muurausalan työnopettajana kurssikeskuksessa, joten kyllä alalta pitää jotain tietää. Epäilen, että en ole sinua opettanut, mutta vastata voit joihinkin ammattikysymyksiin niin palstalla vierailevat saavat käsityksen taidoistasi.

        Mitä tarkoitetaan rappauksen päästämisellä?

        Lyötkö tolpat ennen kynsiä? (ammatikseen ja urakalla työskentelevällä, oman kokemuksen sanelema järjestys)

        Miten käsinrappauksessa teet pintaliemen eli "limunan"?

        Kynsien koostumus?

        Kerronko vielä kirjan mistä kysymyksesi ovat? HEH HEH! Annappa sinä työohjeet alkuperäiseen kysymykseen. Ja mielellään kokonaisurakkana hinnat n. suurinpiirtein eriteltynä per neliö, niin voidaan jatkaa keskustelua. Se lopullinen neliöhinta kun yleensä kiinnostaa asiakasta.


      • Rappari
        ykä kirjoitti:

        Olen ollut myös muurausalan työnopettajana kurssikeskuksessa, joten kyllä alalta pitää jotain tietää. Epäilen, että en ole sinua opettanut, mutta vastata voit joihinkin ammattikysymyksiin niin palstalla vierailevat saavat käsityksen taidoistasi.

        Mitä tarkoitetaan rappauksen päästämisellä?

        Lyötkö tolpat ennen kynsiä? (ammatikseen ja urakalla työskentelevällä, oman kokemuksen sanelema järjestys)

        Miten käsinrappauksessa teet pintaliemen eli "limunan"?

        Kynsien koostumus?

        Kerronko vielä kirjan mistä kysymyksesi ovat? HEH HEH! Annappa sinä työohjeet alkuperäiseen kysymykseen. Ja mielellään kokonaisurakkana hinnat n. suurinpiirtein eriteltynä per neliö, niin voidaan jatkaa keskustelua. Se lopullinen neliöhinta kun yleensä kiinnostaa asiakasta.


      • Rappari
        ykä kirjoitti:

        Olen ollut myös muurausalan työnopettajana kurssikeskuksessa, joten kyllä alalta pitää jotain tietää. Epäilen, että en ole sinua opettanut, mutta vastata voit joihinkin ammattikysymyksiin niin palstalla vierailevat saavat käsityksen taidoistasi.

        Mitä tarkoitetaan rappauksen päästämisellä?

        Lyötkö tolpat ennen kynsiä? (ammatikseen ja urakalla työskentelevällä, oman kokemuksen sanelema järjestys)

        Miten käsinrappauksessa teet pintaliemen eli "limunan"?

        Kynsien koostumus?

        Tulipa tuplasti vaan eipä haittaa


      • ykä
        Rappari kirjoitti:

        Tulipa tuplasti vaan eipä haittaa

        tuli otettua tuplattuplat. No nyt on tukka kipeä reippaasti.


      • Äky
        ykä kirjoitti:

        niitä hitaita mutta itsepäisiä. Minä olen tehnyt sitä työtä monia vuosia ja päiväurakka oli 20-25 m2 joten sinun hinnoillasi olis tienistit olleet juhlavat. Ruiskulla päästiin vielä moninkertaisiin tuloksiin.

        Rappauksesta oli kysymys, laskemalla siihen aputyöt, suojaukset, tellinkien tekeminen, purkaus, siirto j.n.e. kyllä kustannuksia tulee mutta kätevä isäntä selviää niistä näppärästi.

        Halvimmalla pääsee "yläsäiliöllä", jolla talon kiertää muutamassa tunnissa.

        On tainnut ykällä jäädä verot maksamatta kun hinnat on noin alhaalla. Ja tehdääks urakalla noin vähän neliöitä päivässä? Eikös se neliöiden kymmen luku pitäis alkaa kolmosella?


      • Räppäri
        kelpaa kirjoitti:

        Nyt näyttää rappaushinnat olevan niin huokea edellisellä kirjoittajalla, että kannattaa tarttua tilaisuuteen ken vain rappausta tarvitsee. Itse joudun ottamaan kolmikerrosrappauksesta 50-60 euroa neliöltä eikä siitäkään kulujen jälkeen juuri mitään jää.

        Meillä tosin on vain yksi vaatimustaso eli parasta mahdollista jälkeä kaikissa kohteissa eikä kukaan ole huonompaa erikseen pyytänytkään.

        Toi on minun taksa 3-kerros rappauksesta jos isäntä tekee itse tellingit ja toimii apuna. Olen lisännyt 2-5€/m2 jos on paljon kulmia tms. Alalla olen ollut kohta 30v ja tyytymättömiä asiakkaita on tuona aikana ollut kahden käden sormilla laskettava määrä. Pidän tuota hyvänä lukuna, koska aina on niitä joille ei mikään kelpaa. Nyt töitä tiedossa jo vuoden 2006 keväälle.


      • ykä
        Äky kirjoitti:

        On tainnut ykällä jäädä verot maksamatta kun hinnat on noin alhaalla. Ja tehdääks urakalla noin vähän neliöitä päivässä? Eikös se neliöiden kymmen luku pitäis alkaa kolmosella?

        että verot pidättää ja maksaa maksaa isäntä.

        Tuossa toisessa kirjoituksessa oleva 23€/m2 on ihan oikeissa mittasuhteissa oleva hinta koska kulmia ja ikkunapieliä voi olla paljon.

        Sinulle voisin valistaa vielä lisää, että kun annat hinnan vain omasta työstäsi, on isännän asia onko sinulla tellingit tai bruukia. Sinä määrittelet odotustunneista eri korvauksen, urakan lisäksi ja kumpikin tietää mitä tapahtuu, jos rappari istuu.

        Tuollaisilla 60-70€/m2:n rappari hinnoittelee itsensä ulos ja jää ilman ansiota. Mitä enemmän kauniita rapattuja taloja rakennetaan, sitä enemmän kunnon rappareilla on työtä. Tollaset pikavoittojen hakijat pilaavat meidän työmarkkinat.


      • Hiertää
        ykä kirjoitti:

        että verot pidättää ja maksaa maksaa isäntä.

        Tuossa toisessa kirjoituksessa oleva 23€/m2 on ihan oikeissa mittasuhteissa oleva hinta koska kulmia ja ikkunapieliä voi olla paljon.

        Sinulle voisin valistaa vielä lisää, että kun annat hinnan vain omasta työstäsi, on isännän asia onko sinulla tellingit tai bruukia. Sinä määrittelet odotustunneista eri korvauksen, urakan lisäksi ja kumpikin tietää mitä tapahtuu, jos rappari istuu.

        Tuollaisilla 60-70€/m2:n rappari hinnoittelee itsensä ulos ja jää ilman ansiota. Mitä enemmän kauniita rapattuja taloja rakennetaan, sitä enemmän kunnon rappareilla on työtä. Tollaset pikavoittojen hakijat pilaavat meidän työmarkkinat.

        Kun kysytään mitä tulee maksamaan talon rappaaminen neliöltä niin kyllä se tarkoittaa kokonaishintaa ei pelkkää työn osuutta.

        Ja noilla sinun mainitsemillasi hinnoilla ei kukaan rehellinen yrittäjä pysty rapaamaan ainoatakaan taloa.

        Kokonaishinta pk-seudulla neliöltä on tällä hetkellä 55-65 euroa.


      • ykä
        Hiertää kirjoitti:

        Kun kysytään mitä tulee maksamaan talon rappaaminen neliöltä niin kyllä se tarkoittaa kokonaishintaa ei pelkkää työn osuutta.

        Ja noilla sinun mainitsemillasi hinnoilla ei kukaan rehellinen yrittäjä pysty rapaamaan ainoatakaan taloa.

        Kokonaishinta pk-seudulla neliöltä on tällä hetkellä 55-65 euroa.

        metsästä ja puusta samoin termein. Jos olet yrittäjänä ja teet ja maksat kaikki omasta pussista, ei kustannuksia voi verrata työsuhteiseen rappariin, jota auttaa isäntä ja sukulaiset.

        Kyllä sinun täytyy ottaa rakentajalta ne kustannukset pois.


      • Äky
        ykä kirjoitti:

        Olen ollut myös muurausalan työnopettajana kurssikeskuksessa, joten kyllä alalta pitää jotain tietää. Epäilen, että en ole sinua opettanut, mutta vastata voit joihinkin ammattikysymyksiin niin palstalla vierailevat saavat käsityksen taidoistasi.

        Mitä tarkoitetaan rappauksen päästämisellä?

        Lyötkö tolpat ennen kynsiä? (ammatikseen ja urakalla työskentelevällä, oman kokemuksen sanelema järjestys)

        Miten käsinrappauksessa teet pintaliemen eli "limunan"?

        Kynsien koostumus?

        Menee nyt nuo rappaus urakatkin kiinaan kun ei pätevämpiä kurssittajia ole enää suomen maassa. Voi helvetti mitä sekoilua.


    • Mika

      Kiitos hintatiedoista.
      Sen voin sanoa että 50€/ neliö on liikaa. Mutta noi 20 € hinnat kyllä kiinnostaisi. Oman taloni tiiliverhous on aika matala, joten telineitä ei välttämättä edes tarvitsisi. Täytyy varmaan kysellä tarjouksia.

      • Rappari

        Päädyt kuitenkin 50€/m2 kun siinä 20€ neliöhinnassa ei ole rappauslaasteja , suojauksia , sosiaalikuluja , lomarahoja eikä mitään muutakaan paitsi bruttopalkka/m2. 50€ neliöhinta taas pitää sisällään kaiken , aivan kaiken. Aivan sama kumman otat , samoihin hintoihin tulee menemään.


      • Äky

        Kaks puoli metriä jos on korkeutta maasta niin vielä vois mennä ilman telineitä. Jos saat pitkän rapparin niin saattaa rapata lähelle kolmea metriä mutta siinä 2,8m alkaa olla jo ihan maksimi raja joten sen ylittävällä osuudella pitää olla telineet.

        Neliölle tullee hintaa kuiteskin palkan sivukuluineen 10€/m2 rappauksesta 20€ aputöistä tarvikkeet laastista riippuen 3 - 10€/m2. Lisäksi teline vuokra tai pirusti kakkosnelosta. Sitten jos teetät sen yrityksellä niin alvia päälle niin ollaan siellä noin viidessä kympissä. Ja sillä jos saat teetettyä hyvän rappauksen niin halpaa on...


      • Mika
        Äky kirjoitti:

        Kaks puoli metriä jos on korkeutta maasta niin vielä vois mennä ilman telineitä. Jos saat pitkän rapparin niin saattaa rapata lähelle kolmea metriä mutta siinä 2,8m alkaa olla jo ihan maksimi raja joten sen ylittävällä osuudella pitää olla telineet.

        Neliölle tullee hintaa kuiteskin palkan sivukuluineen 10€/m2 rappauksesta 20€ aputöistä tarvikkeet laastista riippuen 3 - 10€/m2. Lisäksi teline vuokra tai pirusti kakkosnelosta. Sitten jos teetät sen yrityksellä niin alvia päälle niin ollaan siellä noin viidessä kympissä. Ja sillä jos saat teetettyä hyvän rappauksen niin halpaa on...

        Mulla loppuu tiili seinä noin 1,8 metrin korkeuteen eli telineitäkö ei siis tarvita ??


      • Tietäjätekijä

        ... keskustelua syntyy...
        kun sekoitat terminologian.
        Onko se Sinun talosi edes tiilitalo?
        Eikö helpoin tapa vaihtaa väriä ole maalaaminen?

        Rappaamien maksaa enemmän kuin puolet seinärakenteen hinnassa. Katsele alan kirjallisuutta.
        Jos talo on tehty 4-5" eristeillä, kannatta harkita lämpörappausta, etenkin jos jos julkisivu on mennyt kovin huonokuntoiseksi.
        Toisaalta, esim. KAHI tiiliverhous on helppo purkaa ja rakentaa uusi eristys-/tuuletuskerros ja uusi js-verhous.
        Rakennusvalvonta neuvoo ja lupa tarvitaan.


      • Kurat
        Mika kirjoitti:

        Mulla loppuu tiili seinä noin 1,8 metrin korkeuteen eli telineitäkö ei siis tarvita ??

        Ei varsinaisia telineitä mutta jonkinlaisia matalia pukkeja ehkä kuitenkin ja niitä väsää jokainen itse.

        Jotta ei menisi asiat sekaisin niin työn osuus kolmikerros rappauksessa on 15-20 euroa neliö eli sen verran ottaa jokainen ammattimies palkkana.

        Jos teetät firmalla on hinta suunnilleen aiemmin mainittu 50-60 euroa neliö.

        Koska rapattava osuus korkeudesta päätellen jää melko vähäiseksi niin kaikki firmat ei edes huoli sitä ainakaan etelässä.

        Huokeimmalla pääset jos löydät rapparin joka tekee homman väli tai ilta, viikonlopputöinä, ostat aineet itse, suojaat itse ja toimit apumiehenä rappauksen ajan sekä maksat palkan kaikessa hiljaisuudessa.


    • seinällä

      Nyt kun riidat asian tiimoilta ovat laantuneet ja jutun juoni osittain ainakin selvinnyt sanoisin seuraavaa:

      Et voi pelkästään lyötättää/ruiskuttaa roiskaa pintaan. Saumakuvio jää näkyviin ja on viheliäisen näköinen, testaa jos et usko, lisäksi roiskan pysyvyys tiilen pinnassa on enemmän kuin kyseenalaista, hiukan riippuen tiilistä.

      Mutta nopeasti ja ehkä suht "edukkaastikin" pääset kun vetelet liipillä vaikkapa saneerauslaastin tasoitteeksi pintaan ja kuivuttuaan hiot rahinalla vekit sileeksi. Parempi vaihtoehto on hiertää pinta, sitä ei tarvitse hirveän fiiniksi hiertää mutta kuitenkin ikäänkuin tasalaatuiseksi jotta pinnasta tulee siisti.

      Suppiloruiskulla (ostat tai vuokraat, tarvitset myös kompuran) ensin harjoittelet vaikka vaneri ym. levyille jotta opit tekniikan miten saat tasaisen, laikuttoman ja kiiltämättömän roiskapinnan. Sitten vain suojaukset ympäri talon ja kahteen kertaan ruuttaat antaen välissä kuivahtaa tunnin pari tai pitempään kelistä riippuen.

      Värilaastin raekoolla ja suppiloruiskun suuttimilla sekä ilmanpaineen määrällä voit säätää miten karkea roiskapinnasta tulee.

      Jos ei onnistu niin kirjoita siitä tänne niin minä vastaan, että mitäs pihistelit, olisit antanut homman rapparille.

      Onnea matkaan.

    • tiilitalon_rappaus_hinta

      Tarvitsetko apua tiilitalon/tiilijulkisivun rappaukseen tai haluatko selvittää tarkemmat hinnat? https://kodinplaza.fi/ avulla tavoitat yhdellä tarjouspyynnöllä useita rappausyrityksiä. Vertaile kokonaishinnat tai neliöhinnat helposti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe