Niin..... Terse, saatan olla monille tuttu tuolta gerbusivuilta, tai uskoisin niin... Mulla on ollut siis aikeissa ostaa pari gerbua. Nyt mä olen hieman miettinyt, että kumpi olisi parempi: gerbiili vai kani? Molemmat on suloisia, ja hinta ei hirveä ongelma ole.eli kumpiiiiiii???
Gerbiili(t) vai kani??
7
230
Vastaukset
- tiiainen
Joka tapauksessa molempia pitäisi hankkia vähintään kaksi. Hinnasta vielä, että vaikka olisitkin laskenut eläinten ja häkkien hinnat ym., niin ota huomioon, että jatkossa tulee lisää maksuja: ruoka, purut, eläinlääkärikulut. Kanin eläinlääkärikulut ovat vähän korkeammat kuin gerbiilillä.
Riippuu vähän millaisesta lemmikistä tykkäät. Haluatko pitää eläintä sylissä? Kani ehkä viihtyy sylissä (itsellä ei ole paljon kokemusta). Gerbiilin voi ottaa käteen, mutta se enimmäkseen kiipeilee pitkin käsiäsi, eikä pysy paikoillaan paria sekuntia pidempään. Gerbiili ei kesyynny helposti (kuin esim. marsu) ja luottamuksen menettää helposti, jos ei silittele ja sylittele niitä lähes päivittäin. En tiedä mitään kanin kesytyksestä ja pidosta, koska minulla ei ole ollut niitä. Tietääkseni ne antavat silittää, mutta sylittelystä en tiedä.- Oon joku vain
Vaikka kani on laumaeläin, niin niitä EI TARVITSE olla kahta. ;) Ja olen huomioinut eläinlääkärikulut yms. tarvittavat. Nyt vaan ajattelin. Kuinkas pitkään ne kanit elääkään? Tai gerbiilit? Kun ajattelin, kun nyt olen 12 vuotta, niin se saisi mieluusti kuolla ennnen kuin täytän 20v. :D Ei oo pakko, mut mieluusti. Kani olis vaan nii herttanen ku se on vaa....chinsu on myös yksi vaihtoehto.
- Sedä
Riippuu mitä haluat, ne on kuitenkin kaksi tosi erilaista lemmikkiä. Gerbiili on lähinnä katseltava terraario-otus, kani vapaana elävä suuri ja seurallinen kaveri. Kanin kanssa on tärkeintä olla tarpeeksi tilaa ja kärsivällisyyttä siihen että kani saa olla vapaana. Mieluusti aina. Kanin paikka ei ole häkissä sen enempää kuin kissan tai koirankaan. Gerbiili on helpompi, koska se ei vaadi niin paljon vapautta. Toisaalta kanin kanssa pystyykin puuhailemaan paljon enemmän, mm. taluttelemaan ulkona, mikä on tosi kivaa toki.
Gerbiili elää n. 3-5 vuotta. Rodusta riippuen kääpiökani voi elää kymmenenkin vuotta, jätti taas saattaa jäädä viiteen. - tiiainen
Olethan sinäkin "laumaeläin", haluaisitko sinä elää ilman perhettäsi, kun joku eri lajinen huolehtisi sinusta? Kuvittele itsesi jyrsijän asemaan: Et voisi koskaan nukkua toisen vieressä, toinen ei koskaan hellisi sinua esim. puhdistamalla korvasi (ihmisen tekemänä se ei todellakaan ole sama juttu), et voi leikkiä hippaa toisen kanssa, sinulla ei ole juttukaveria ja seuraa silloin, kun itse kaipaisit sitä. Nämä asiat tuntuvat ehkä pieniltä ja vähäpätöisiltä sinun mielestäsi.
Jos kuitenkin jyrsijä saa kuolla varhain pois, niin suosittelisin ehdottomasti kaveria sille. Entä jos kyllästyt yhteen ennen kuin se ehtii kuolla pois? Silloin sillä olisi seuraa edes kaverista, jos sinusta ei siihen enää ole.
Ja chinchilla on hyvin pitkäikäinen, älä hanki sitä.- Oon joku vain
Sä sait mut masentumaan. :( Oliskos sitten fretti, kun gerbut enemmän möllöttää....
- tiiainen
Gerbiilit eivät möllötä, vaan ne ovat todella touhukkaita eläimiä. Mutta jos haluat vain yhden jyrsijän, niin hamsteri on erakkoeläin. Hamsteri ei ole kuitenkaan tylsä yöeläin, kuten monesti kerrotaan. Se kyllä nukkuu päivällä, mutta jo illalla se on yleensä hereillä. Hamsterikin kiintyy omistajaansa, jos silittelet ja sylittelet sitä. Sekin tykkää jyrsimisestä ja muusta tekemisestä, siitäkin saa kivan kaverin itselleen.
Täällä kuvia hamstereista:
http://www.hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/syyrianhamsteri/kuviot/
Jos jaksat hieman odottaa, niin marraskuussa järjestetään kiva tapahtuma (joka vuosi), Lemmikkimessut. Siellä voit vierailla kaikkien jyrsijäyhdistysten kojuilla, jututtaa asiantuntijoita ja siellä on myös monen eri jyrsijän näyttelyt. Kannattaa käydä, jopa vähän kauempaakin:
http://www.lemmikkimessut.com/ - hermeliininomistaja
Minulla on 9-vuotias hermeliini. Nyt sen rinnasta on alkanut lähtemään karvoja tai oikeestaan pieni kohta kokonaan kalju.:(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379