Karvialaisten ämmien kuppikunnat ja suppea ajatusmaailma.

Mies54a

Ulkopaikkakuntalaisena henkilönä ihmettelen karvialaisten jo keski-iän ylittäneiden naisten ajatusmaailmaa. Perättömiä puheita ja omia kuvitelmia levitellään kylällä aivan tosi asioina. Tietyillä juoru-tantoilla on kummallinen tapa ottaa hampaisiinsa muutama henkilö jonka tekemisiä ja liikkumista seurataan suurennuslasin kanssa. Jos henkilö keskustelee vaikkapa kaupan pihassa vaikkapa vastakkaisen sukupuolen kanssa, heillä on jotain viritelmää käynnissä. Heille on ilmeisesti outoa se, että voi heittää pari sanaa vaikkapa vanhan koulu- tai rippikoulukaverin kanssa. Kahvillakin voi poiketa kuppilassa vanhan tutun kanssa ja vaihtaa kuulumisia. Mutta tätä eivät nämä suppeakatseiset karvialaisämmät ymmärrä. Ilmeisesti he ovat niin kieroutuneita luonteeltaan, että nauttivat siitä, että saavat levitellä juorujaan. Ymmärtäähän toki senkin, ettei karviankokoisessa tuppukylässä ole paljonkaan virikkeitä ja puheenaihetta näille juoruakoille, joten kaikki pieni ja muuilla paikkakunnilla normaali pitää hyödyntää viimeistä pisaraa myöten.
Ihmetyttää myöskin se, että jos henkilö ottaa vaikkapa autottoman naapurin tädin kyytiinsä vaikkapa kauppa- tai teatteriesitykseen heillekin saadaan karviassa jo suhde aikaiseksi. Vaimoni tässä äskettäin kuuli, että minullakin on sellainen karvialaisen tätini kanssa, jota aina silloin tällöin kuljetan mukanani kun olen mökkeilemässä paikkakunnassa lisäksi minulla on nuorikin nainen, joka on ollut kyydissäni karvialaisen kaupan pihassa, ilmeisesti tarkoittavat naapurin tyttöä, joka pääsi naapuripaikkakunnalle kyydissäni.. Aivan kauheaa näille juoruakoille oli kun vielä viimme vuonna näillä kuuluisilla Karvia-päivillä, julkesin tanssia tätini kanssa ja haimpa vielä tanssiin kaverinikin vaimoa tai kahta.

Ihmettelen kovasti, miten Karviassa ihminen voi elää normaalia omaa elämäänsä, kun koko ajan nämä juoruämmät kiikaroivat liikkumisiasi, kontrolloivat sanomisesi ja tekemisesi? Pitääkö Karviassa tehdä jokin raportti ja sukuselvitys näille juoruakoille vai uskaltaako siellä enään jutella kenellekään tutulle ilman pahansuovia puheita?

Huvittavaa on sekin, että kyseiset juoruämmät tietävät ja tuntevat sinut vaikka et itse heitä henkilökohtaisesti tunnekaan, et ehkä näöltäkään. Kummallista on se, että elämäsi silvotaan palasille äitisi ja isäsi sukujuuria myöden, samaan soppaan seataan puolisosi sekä hänen sukunsa
. Ämmillä on suuri kauha, jolla osaavat porukalla hämmentää keitostaan ja jaella sitä annoksina kylälle. Mutta kukahan on se joka joutuu sopan suolaisuudesta kärsimään? Hän josta soppa on keitetty, hän joutuu hakemaan itselleen oikeuksia ja puhdistamaan mainettaan ja oikomaan akkojen puheita koko karviassa olo aikansa.

Tietenkin kaiken tämän elämän suppeuden ymmärtää, täällä Karviassa, koska monikaan siellä asuvista ei ole nähnyt mitään muuta kuin karviaa, karviaa, karviaa...ehkä kerran elämässään ovat päässeet Kankaanpäähän tai Honkajoelle. Ovat pyörineet samassa piirissä koko elämänsä, porukalla hämmentelevät päivästä toiseen toisten asioita vaikka niistä mitään eivät tiedäkään. Luulevat itse olevansa parempia ja maailman napoja kuin ne joiden asioista ovat tekemisissä.

Hyvät karvialaiset juorutädit, pieni ja tarpeellinen vihje teille:
HANKKIKAA ITSELLENNE OMA ELÄMÄ ja jättäkää toiset ihmiset ja heidän perhe-elämänsä rauhaan. Joskus voi tulla teillekin aika, jolloin joudutte vastaamaan perättömät puheenne, kenen niskoille sitten puheenne vieritätte?

8

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kskdbzkksos

      Mitä muuta tekemistä näillä juoruämmillä olisi kuin juoruilu? ;) ja mitä sitten vaikka juoruilee, sinunko asia? Ala itse kans juoruilee ni loppuu näiltä ladyilta juoruilu :)))

    • Nainen62e

      Eikö niillä juoruämmillä ja toisten asioitten vellaajilla ole oikeaa työtä?

      Kyllä se itseä koskettaa silloin kun perättömiä puhutaan selän takana. Asiasta riippuen ne perättömät panettelut ja juoruilu voi saada toiselle muutakin aikaan kuin pahan mielen.

      Etkö muista vanhaa karvialaista neuvoa; "...Älä juokse kurapuo vasikan kanssa"..

    • Älä välit-en minäkää

      Tokipa ovat työ elämässä nämä juoruilun taitavat ja varsin sellaisissa paikoissa , joissa muitakin akkoja lauma töissä saman katon alla.Siellä ne päivät joutuisasti vierähtää 'töitä' tehdessä, kun muitakin hengenheimolaisia pohtimassa toisten elämää ja asioita! Nämä kaakattavat akat ovat ilmeisemmin epäonnistuneet oman elämänsä monilla osa-alueilla ja yrittävät saada jotain mielihyvää toisten asioiden vellaamisella, haukkumisella jne. Maailman avartaminen tosiaan taitaa jäädä sinne mainitsemallesi kpää Honkajoki akseli reissaamiselle. Mutta kuten sanotaan ; pilkka osuu omaan nilkkaan. Aikanaan.

      • 15+5

        Oikeassa olet.
        Sitä ei vaan niiden hampaissa oleva ymmärrä, mistä ne kaikki juttunsa keksivät ja puheenaiheensa ammentavat?
        Yrittävätköhän ne jotenkin piilotella tällä toisten elämän tonkimisella ja keksimiään puheita levittelemällä jotenkin peitellä omia ongelmiaan. Tiedä minkälaisia kriisejä ja epäkohtia heidän omassa henkilökohtaisessa elämässään on. Puhuisivat niistä keskenään vai pelkäävätkö että imago kärsii ja elämän tosiasiat leviävät kylälle?
        Minusta nämä juoruavat akat ovat jotenkin henkisesti sairaita kun saavat toisten asioista ja takanapäin puhumisesta ja mollaamisesta hyvän mielen itselleen ja henkisen tyydytyksen.


      • mitta täysi

        Kaikkipa taitavat tietää missä nämä juoruilevat "työskentelevät",...niin jos työskentelevät, saahan sen aikansa muutoinkin kulumaan kun on muitakin samanhenkisiä puheliaita ihmisiä paikanpäällä.
        Näissä tätien yhteisillä kulttuuriretkillä, pirskeissä ja muissa kissanristiäisissä se pälpätys vasta on valloillaan, kun niissäkin pitää ihmisten asioista nähdä vaivaa.
        Pippaloissa nämä kielimaakarit halailevat ja kysellevät kuulumisia "ystäviltä"(? hah) ja heti selän takana alkaa juoruilu jos ovat kuulleet jotain uutta kuulumista. Bussimatkat ovat kerrassaan rattoisia kun joukolla pohditaan toisten taloudellisia asioita tai parisuhteita, perintöasioita. Ikävä kyllä sitten kerrotaan nämä omat mielikuvituksensa tuotteet totena maailmalle. Tietävät asiat paremmin kuin asianomaiset itse.
        Kummastuttaa minuakin se, että sellaisistakin ihmisistä puhutaan joita ei itse henkilökohtaisesti tunneta. Panetellaan ja irvaillaan.
        Ja on niillä tädeillä aikaa viettää rattoisia rupatteluhetkiä. Mitenköhän se heidän oma taloudenhoitonsa ja perhesuhteiden hoito on järjestetty? Taitaa kotona kaikki olla rempallaan vaikka eivät sitä itse huomaakaan.
        Nämä juorumaakarit liikkuvat itse pienessä porukassa ja ovat kaikki suhteellisen samaa ikäluokkaa, ovat elämänsä olleet samassa suojatussa kuppikunnassaan. Heidän on vaikea hyväksyä sitä, että jollain toisella on tuttuja ja ystäviä ympäri Suomen. Oma reviiri rajoittuu omaan perheeseen ja muutamaan juoruavaan kanssasisareen.

        Minun mittani on ainakin täysi näitä juoruakkoja kohtaan. Olen koko elämäni kuullut puheita itsestäni, elämästäni ja tekemisistäni sekä tekemättä jättämisistäni. Vaikka olen elänyt omaa vaatimatonta elämääni perheeni kanssa. Mutta sitäkään, ei karviassa näköjään saa tehdä. Kaiken huippu on se, että en tunne ketään näistä akoista henkilökohtaisesti, yhden tunnen ulkonäöltä, mutta en ole koskaan keskustellut hänen kanssaan henkilökohtaisesti. Mutta nyt asiat ovat siinä mittakaavassa, että pieni jutusteluhetki on paikallaan naamatusten näiden tietävien naisten kanssa.


    • niin täälläkin

      Voidaanko yhdistää voimamme?

      Minullakin on pari valikoitua sanaa sanottavana näille p****njauhajille.

    • kapu7

      Kiinnostaisi tietää minkälaista näiden kaikkitietävien ja viisaiden satutätien oma perhe-elämä oikein on. Säälittää vain ne mies raukat, jotka joutuvat kuuntelemaan kyläläisten asioita aamusta iltaan, siis silloin kun akka ehtii olla kotona utelureissuiltaan. Miltähän niistä lapsista tuntuu asua tietotoimistossa ja perivätkö hekin äitinsä piirteen lietsoa toisten asioissa?

    • kattimatikainen2

      Kuule, ei niillä juoruakkojen miehillä ole perheessään mitään sananvaltaa. Kulkevat akkansa talutusnuorassa päivästä toiseen. Palvovat rakasta kaikkitietävää vaimoaan kuin tämä olisi jumalasta seuraava olento maan päällä. Kaikki vaimon tarinat ja juorut menevät miehelle täydestä ja ilman mitään kyseenalaistamista suoraan ajatuksiin.

      Jos näin ei olisi, miehet laittaisivat nämä juoruavat ja toisten asioihin sekaantuvat vaimonsa kuriin ja herran nuhteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe