Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten saavutetaan hyvä itsetunto?

pelkään poikia.

Joka paikassa jauhetaan samasta asiasta, että ihmiset joilla on hyvä itsetunto on viehättäviä ja puoleensa vetäviä. Tämä saa huono itsetuntoisen tuntumaan vaan paskemmalta, koska siitä saa sellaisen käsityksen, että en oo paskankaan vertaa arvonen ellei mulla oo hyvä itsetunto, ja miten mää nyt vaan sormia napsauttamalla hommaan hyvän itsetunnon.

Oon suhteellisen tyytyväinen omaan ulkonäköön, se ei oo isoin ongelma vaikka mulla onki mun huonot päivät, mutta mun huono itsetunto johtuu lähinnä mun luonteenpiirteistä. Oon ujo, mulle on vaikia luoda uusia ystävyyssuhteita ja mulle on vaikeaa pitää keskustelua yllä, eli en oo niin sosiaalinen. Vaikeinta mulle on olla luonnollisesti ja itsevarmasti poikien seurassa. Mulla on jatkuvasti semmonen olo, että mua väheksytään, mua analysoidaan ja katotaan että mää en kelpais ees niitten, sanotaanko nyt, leluksi, jatkuva alemmuuskompelksi, aina. Peruskoulussa suunnilleen kaikki mun luokan pojat kiusas mua juurikin mun ulkonäön takia.
Miten mää saan hyvän itsetunnon, ja miten mää pääsen tästä pelosta poikien lähettyvyydessä olosta pois?

Terveisin 17-vuotias tyttö.

16

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkään poikia.

      vastauksia

      • boy16s

        Auttaisin mielelläni, jos vaan osaisin. Mikset vaan koita tutustua niihin poikiin, jotka ei niinkään ole 'pillun perässä' vaan aidosti kiinnostuneita sinusta? Toivottavasti löydät jonkun. Tietty jos asut pienessä kaupungissa, niin voi olla vaikeampaa. Mutta kyllä meressä kaloja riittää ;) kaikkea hyvää sulle, uskon et sullekkin on se oikea.


      • pelkään poikia.
        boy16s kirjoitti:

        Auttaisin mielelläni, jos vaan osaisin. Mikset vaan koita tutustua niihin poikiin, jotka ei niinkään ole 'pillun perässä' vaan aidosti kiinnostuneita sinusta? Toivottavasti löydät jonkun. Tietty jos asut pienessä kaupungissa, niin voi olla vaikeampaa. Mutta kyllä meressä kaloja riittää ;) kaikkea hyvää sulle, uskon et sullekkin on se oikea.

        tosiaan, asun pikku kaupungissa, ei oo kamalasti valinnanvaraa täällä. Ja en ala tutustumaan, tai en vaan kykene, juurikin sen alemmuuskompleksin takia.
        Jännä sinänsä, koska pienempänä mun koko kaveripiiri koostu lähinnä pojista.


    • ErNuGirl

      Itsetunnon nostamista on hankalaa neuvoa, sillä jokainen on erilainen persoona, ja ikinä se ei valitettavasti tapahdu sormia napsauttamalla...

      Mun itsetunto on aina ollu ihan hyvä, kun se vaan on jotenkin vahvistunut aina pienestä pitäen, ja yksi asia, mikä sitä nostaa on se, että lopettaa muiden liiallisen miellyttämisen eli tekee sitä mitä haluaa, eikä vaan sen takia, että "Jenna sanoi niiin" tai "Jenna tahtoo"... Silloin välttyy siltä etenkin tyttöporukoissa (kokemus ja totuus ikävä kyllä) ettei sua tallota maanrakoon ja pomputeta, eli päätät itse. Thats it. Ei pitäis haitata muita.

      Omien mielipiteidensä puolustaminen ja niiden mukaan toimiminen nostaa itsetuntoa. Sekä onnistumisen tunne "en mä nyt niin huono olekkaan"... Ja ihan vaan juttelu vaikka kaverin kanssa.

      Niillä, joita ei oo ikinä kiusattu on kuulemma ihan ok itsetunto, mutta niin on myös kiusaamisesta päässeillä, ainakin itse olen sitä ala-asteella kestänyt. Se on muuten jännä juttu... täysin korvien välistä kiinni, niinkuin suurin osa itsetunnosta. Mä vaan päätin että se loppuu ja sehän loppu. En antanu niitten jatkaa, etenkin kun en ollut mitenkään normaalista poikkeava.
      Ja nyt, kun erotun enemmän tästä ns massasta, niin en yhäkään anna kenenkään hyppiä nenille. Piste. Sellaisia ihmisiä, jotka ovat vahvoja joko henkisesti tai fyysisesti on hankala kiusata, ja jatkuva paska "erilaisena" olemisesta on kyllä nostanut helvetisti henkistä puolta.

      Sitten lopetan tämän kiusaamisesta jankkaamisen, mistä et välttämättä ole ollenkaan kärsinyt ja siirryn sun tilanteeseen.
      Itse olen hyvin sosiaallinen persoona, tuun kenen tahansa kanssa toimeen, mutta tiedän erinomaisen hyvin, että epäsosiaalisilla ja ujoilla on erittäin vaikeaa kommunikoida vieraiden, saati sitten vastakkaisen sukupuolen(jostain syystä vielä hankalampaa) kanssa.
      Sun pitää päästä alemmuuskompleksistasi. Oot yhtä hyvä, kun kuka tahansa. Päätät sen. "Jos hän pystyy juttelemaan niin minäkin." Tietysti tyypillä kelle menee puhumaan ja keskustelutilanteella on iso merkitys, mutta kun vain päättää lopullisesti ettei ole mitenkään muita huonompi ja se jätkähän kiinnittää kuiteskin suhun huomiota, niin mikäs siinä. Luonnollisesti vaan juttelet vaikka tv-ohjelmista, musiikista, opiskelusta tai kesälomasta. Yhteisistä aiheista.

      Jos ei kuitenkaan löydy mitään yhteistä puheenaihetta, niin tilanne voi olla kiusallinen, mutta ei pidä masentua. Löydät takuulla ihmisen joka on mieleisesi, vaikka kuinka pelkäisit poikia.

      Onnee elämään :3 tiiän et musta ei ollu apua, mutta silti toivon, et löydät uusia ystäviä ja saat kundeihin liittyvää stressiäsi hillittyä!

      • pelkään poikia.

        Ei sillä että tekisin mitään miellyttääkseni muita, mutta haen hyväksyntää. Mulle nää on kaksi eriasiaa, koska osaan joka tapauksessa sanoa ei, jne.

        Ja tosiaan niinkuin aloituksessa sanoin, mua kiusattiin peruskoulussa, lähinnä kaikki mun luokan pojat.


    • ts3m1a

      Kannattaa ajatella, että itsetunto ei ole mikään sellainen jota on tai ei. Jos käyttäydyt itsevarmasti (ystävällisesti ja ei ilkeästi), niin yleensä muut ajattelevat, että olet itsevarma tyyppi ja pikkuhiljaa itsekin ajattelee niin. Kaikilla about on aina toi olo, että väheksytään, jää ulos porukoista jne. Jopa tosi sosiaalisilla. Tärkeää on vaan jatkaa yrittämistä eli yritä puhua rennosti niissä poikaporukoissa ja pikkuhiljaa se helpottuu.

      Tässä kirjoitus kehonkielen tärkeydestä itsevarmuudessa:
      http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2013/06/vieraskyna-paa-ylos-kiusallisuus-alas.html

      Tässä jotain tarkempia vinkkejä ujoudesta:
      http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2012/02/vieraskyna-kuinka-paasta-ujoudesta.html
      http://elaparemmin.fi/blogi/vieraskyna-nain-harjoittelet-rohkeaksi-onnistujaksi/

      Tässä tarkempia vinkkejä puhumiseen:
      http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2012/12/kysy-hiljainen-hetki-hiljaisille.html
      http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2011/10/kolmas-pyora-4ever.html

      Lisäksi voit aina käydä harrastamassa muilla paikkakunnilla. Ja mennä esim. opiskelemaan muulle paikkakunnalle, jos oma paikka tuntuu pieneltä (ja sua on kiusattu).

      • pelkään poikia.

        Oon oppinu jo tavallaan peittämään sen itsevarmuuden puutteen ja oon jo perehtynyt tuohon kehonkieleen ym. mutta kun silti se olo sisällä ei sovi yhteen sen kanssa mitä mää annan ulospäin ymmärtää.


      • 6ulöijjn
        pelkään poikia. kirjoitti:

        Oon oppinu jo tavallaan peittämään sen itsevarmuuden puutteen ja oon jo perehtynyt tuohon kehonkieleen ym. mutta kun silti se olo sisällä ei sovi yhteen sen kanssa mitä mää annan ulospäin ymmärtää.

        Mistä päi suomee oot


      • pelkään poikia.
        6ulöijjn kirjoitti:

        Mistä päi suomee oot

        Onko sillä nyt nii väliä tässä kontekstissa


    • SkinnyBoy

      Asun pk-seudulla ja voi ryhtyy sun bestikseks jos asut tarpeeks lähellä. Oon 18v poika ja sit jos vaa hengataan päiväst toisee nii kyl sun poika pelkoski katoo, hyväl tuuril kaikist pojista huonol tuuril vaa musta.

      • pelkään poikia.

        en asu pk-seudulla.


    • tsemppi4

      älä välitä liikaa siitä että sisin ei ole sama kuin ulkoinen. usein pikkuhiljaa se on nää itsesi koko ajan rohkeampana ja varmempana myös sisäisesti. jos toistat itsellesi "olen epävarma ja erilainen sisäisesti ja ulkoisesti" niin siitä tulee ikuinen totuus.

    • kanap

      Jossain oli hyvä vinkki "lautasten pyörittelystä". Eli kun on enemmän kavereita, tuttuja ym., niin ei enää stressaa yhtä tilannetta ihmisten kanssa niin paljon ja sitten onkin rennompi ja parempi fiilis kaikissa tilanteissa. Se on kiva myös muille, koska kuten aloittaja kirjoitti, niin ihmiset nauttivat varmojen ihmisten seurasta.

    • teevaa

      Salaisuus varmuuteen (kuulema Kung fu -panda leffassaki) on että salaisuutta ei ole ;)

    • kertoj

      Itsevarmuus ei ole sitä, että ajattelee "ulkonäköni on muille riittävän hyvä", vaan että ei välitä, mitä ne muut ajattelee. Ainakaan ne kaikki, vaan ehkä joku paras kaveri (joka pitää susta). Uudet kokemukset tuo varmuutta, niin negatiiviset kuin positiivisetkin.

    • hanaaa

      Mene johonkin uusii harrastusporukoihin missä on ihan eri tyypit. Siellä ei ole samoja rooleja ja vaikutelmia kuin sun koulussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe