Peittävä kasvi meidän ja naapurin välille?

Villiviini purkkiin?

Haluaisin jonkin peittävän kasvin meidän ja naapurimme väliin niin, että näkyvyys naapurin puolelle vähän peittyisi. Asumme rivitalossa ja kyseisellä kohdalla on meidän puolellamme terassilaudoitus, eikä siis multamaata ollenkaan. Olen miettinyt jonkin kasvin istuttamista tuohon terassille suureen kukkalaatikkoon tai purkkiin. Onko jollain tietoa/kokemusta pärjääkö jokin peittävä kasvi kesät/talvet vain pelkässä laatikossa tai purkissa? Olen ajatellut tähän tarkoitukseen esim. villiviiniä, sitä meillä kasvaa jo pihan terassittomallakin puolella.

10

1162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

      Laatikko tai ruukku on karu paikka milel tahansa kasville viettää talvea. Entä säleikkö ja siihen joku yksivuotinen köynnös?

      • Villiviini purkkiin?

        Onko vinkkiä mikä tällainen yksivuotinen köynnös voisi olla, joka kuitenkin kesällä kasvaisi niin tuuheaksi että toisi näkösuojaa naapuriin?


      • Pioni
        Villiviini purkkiin? kirjoitti:

        Onko vinkkiä mikä tällainen yksivuotinen köynnös voisi olla, joka kuitenkin kesällä kasvaisi niin tuuheaksi että toisi näkösuojaa naapuriin?

        Tiheään lomittain istutetut krassit - köynnös- ja kanarian krassit, - jotka on ajoissa esikasvatettu, muodostavat tiheän ja peittävän seinän. Vaativat verkon tai langat tueksi.

        Hätäratkaisuna voisi harkita myös puutarhaliikkeiden suuria - osa kaksimetrisiä - aidon näköisiä, mutta "muovisia" kasveja. Silkkikukkia tms...Jotkut ovat yllättävän aidon näköisiä, mutta ovat aika hintavia. Olen nähnyt niitä esim. Plantagenissa ja Bauhausissa.

        Epäilen minäkin talven tuhoavan kookkaat perennaistutukset purkissa.


    • imopoea purpurea

      Yksivuotisista köynnöksistä aitoelämänlanka, ipomoea purpurea, on yksi parhaista kasvunopeudessa ja peittävyydessä. Näkösuojaa halusin minäkin.
      Laitoin siemenet itämään vähän ennen vappua kahta parvekelaatikkoa varten.
      Taimet istutin tiheämpään kuin ohjeessa oli. Ohjeessa taisi olla 20 cm:n välein.
      Taisin laittaa noin 10 cm:n välein. Köynnökset ovat nyt yli 3 metriä korkeat, kiipeilevät säleiköstä parvekkeen kattoa pitkin ja kukkivat kauniisti. Ostin kaunista syvänliilakukkaista ("Knowlian's Black) ja valkokukkaista, jossa on liiloja viiruja nimeltään Milky Way"). Istutin niitä sekaisin, valkoinen väri on niin raikastava. Värejä on useita, kaikki lajit eivät kasva yhtä korkeiksi, 2-3 metriä useimmat ja tämä violetti väri saavuttaa kohta 4 metriä. Siitä se kai enempää kasva. Kukat on ihanan kauniita, ne elävät vain päivän, mutta niitä tulee koko ajan uusia. Juhannuksen jälkeen tökkäsin pariin harvemmaksi jääneeseen kohtaan uudet siemenet, nekin ovat kasvaa hujahtaneet lisäten tuuheutta.
      Multaa on hyvä olla kunnolla ja ravinnetta/lannoitusta antaa.
      2-3n siemenpussin hinnalla saa aika vaivatta ja edullisesti mahtavat köynnökset.

      • ipomoea purpurea

        Latinalainen nimi on siis Ipomoea Purpurea, jos haluaa paljon kuvia löytää.


    • kasvattaja........
    • nötte

      Mulla on joka kesä aitoelämänlankaa ja istutan taimet tiheästi siksakkia laatikkoon. Tulee kaks kerrosta (enemmän peittävyyttä). Kelloköynnöstäkin olen kokeillut, mutta aitoelämänlanka kukkii valtavavan kauniisti koko kesän ja on jollain lailla vihreämpi.
      Ruusupapua en laita enää. Ei tule reheväksi. Se on kalpea haamu monien rinnalla. Eikä krasseista saa niin korkeaa kuin haluan.
      Olen harkinnut ensi kesänä ostaa pari villiviinin taimea ruukkuun. Se on niin mahtavan rehottava. En vaan tiedä paljonko taimi ehtii kasvaa kesässä. Tietääkö joku ?

    • Villiviini purkkiin?

      Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

      Nötte, meillä maassa kasvava villiviini on kasvanut parissa kesässä pituudeltaan ehkä kolmemetriseksi, mutta ei ole vielä järin peittävä paitsi juuri siitä kohdasta, jossa oksat kiipeävät tukisäleikköön.

      • purkkiin purkkiin

        Hyvä keino säilyttää "purkkikasveja" on kaivaa ne syksyllä johonkin joutopaikkaan talvehtimaan. Itselläni on villiviiniä purkeissa ja samalla tavalla olen saanut jaettua siemenestä kasvattamaani kaljukultasadetta purkkeihin (otin siis pensaasta pistokkaita purkkeihin ja siinä ne ovat jo muutaman vuoden kasvaneet). Talvenarka kasvi vaan purkkeineen sen verran syvälle multaan, että purkin päälle jää n. 5-10 cm multaa. Siihen voi vielä heitellä puidenlehtiä kasaksi suojaamaan.


    • Vihreä puutarhuri

      Humala on myös reheväkasvuinen köynnös ja pärjää vähällä hoidolla. Siitä talvehtii vain juuristo, joten sikäli voisi olla villiviiniä helpompi kasvi kokeilla myös ruukussa. Talveksi ruukun voisi siirtää esim. "purkkiin purkkiin" ohjeen mukaan talvehtimispaikkaan maahan ja käyttää syksyn lehtiä peitteenä.

      Pysyvä riittävän suuri laatikko voisi myös toimia humalalle. Silloin ehkä olisi tarpeen suojata koko laatikko jollakin tapaa talveksi, jottei koko multatila jäädy. Esim. styrox-elementit talveksi ympärille ja lehtiä mullan pinnalle tms.?

      -Vihreä puutarhuri
      http://vihreapuutarha.wordpress.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe