Allergiat haittaavat elämääni, PALJON! help

tuskastunut tyttö

Olen 16 tyttö ja olen hirveän monelle jutulle allerginen! Minulla on siitepölyallergia, kissa- ja hevosallergia, laktoosi-intorelanssi (tai joku semmonen) ja olen allerginen lievästi/pahasti näille..omena, banaani, kiiwi, pähkinät, persikka, päärynä, granaattiomena, luumu, porkkana, mango, ananas ja kurkku. Allergisoiduin noille ala-asteella ja nuo todella haittaavat arkeani. Koko-ajan saan katsoa mitä eri ruuat sisältävät ja jos en ole tarpeeksi valpas niin heti alkaa kurkku turpoamaan ja allergia näppyjä tulemaan. Minulla on allergialääkkeitä joka lähtöön, on silmätippoja ollut erillaisia, tapletteja, nenäsumuttimia jotka auttavat hetkellisesti tai vähän. Olisiko olemassa jotain siedätyshoitoja? Ja ovatko ne kovin kalliita?

4

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koklaa ainaskii

      Jätä viljat!

      Synnyin vuonna 1968.

      Olen lapsesta asti saanut banaanista allergisia oireita (kovaa vatsakipua ja turvotusta).

      Lopetin maidon juonnin n. 12 vuotiaana, koska Pekka Puska sanoi maidon rasvan lihottavan ja tappavan minut. Uskoin. Söin rasvatonta jogurttia, vaikka ne maistuvat aivan järkyttävälle sekä tavallisia juustoja olen syönyt aina.

      n. 15 vuotiaana alkoi päänahkani hilseilemään ja kutiamaan. Kokeilin kaikkea mahdollista shampoota ja 10 vuoden etsinnän jälkeen Bio sarja oli sopiva, kun käytti sarjan 4 erilaista shampoota vuorotellen eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

      Lisäksi kokeilin kaikenlaista lisäravinnetta esim, biotiinia, mutta hiuksiin ei kyllä auttanut.

      23 vuotiaana diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi.

      n. 30 vuotiaana aloin saamaan allergisia oireita koivun ja lepän siitepölystä, johon söin antihistamiinia vuosia. Sain oireita myös punaisesta paprikasta ja currysta, joten niiden syöminen piti lopettaa. Lisäksi sain allergisia oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia lähes läpi vuoden.

      Lisäksi kärsin aina jonkinasteisesta ummetuksesta tai kovasta vatsasta, vaikka söin aina täysjyvää (aamupuuro) ja 100% ruisleipää pari palaa illalla. Viimeiset vuodet söin ainoastaan luomua ja juureen tehtyä hapanruisleipää 2 palaa päivässä.

      Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaana. Tämä helpotti siitepölyallergiaa jonkun verran, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia lähes vuoden ympäri. Lukuisia muita positiivista asioita huomasin koko kropassani tästä D-vitamiinin riittävästä saannista, joka on myös verikokeella varmistettu (113 nmol/l).

      Syksyllä 2011 jätin viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, juureksilla, pähkinöillä, hedelmillä, marjoilla, hyvillä rasvoilla ja proteiinilla.

      Keväällä 2012 ja 2013 ei tullut mitään oireita siitepölystä.

      Myös päänahan kutina ja hilseily loppui ja voin pestä hiukseni millä tahansa shampoolla kuukausitolkulla. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.

      Myös kaikki ruoka-aineallergiat, masennus, suolistovaivat, verensokerin jatkuvat heittelyt, jatkuva nälkä ja heikotus poistuivat viljojen myötä. Näihin lääkäri kyllä määräsi kaikenlaisia lääkkeitä.

      Keliakiaa tai vilja-allergiaa ei ole.


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      • tuskastunut tyttö

        Kiitos, pitääpä koklata!


    • Henna

      Siitepölyallergiaan on olemassa pistos- ja tablettisiedätyshoito. Olen itse kahden lapseni kanssa parhaillaan koivun- ja timotein siedätyshoidossa, joka kestää kolme vuotta. Toisena vuotena oireet ovat helpottaneet huomattavasti. Molemmilla lapsillani on siitepölyn kanssa ruoka-aineista ristiallergiaa monille samoille hedelmille kuten sinulla.Ristiallergiasta löydät tietoa mm. http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/ristiallergiat/hedelmat/ .

    • Henna

      Dymista-nenäsuihke on uusi yhdistelmäsuihke, jossa yhdessä suihkeessa on antihistamiini ja kortisoni.

      Revitelle on uusi tehokas antihistamiini.

      Ennen siedätyshoitoa minulla oli hankalat silmäoireet siitepölyallergiasta. Sain parhaimman avun Livostin-silmätipoista.

      Jotkut ovat saaneet apua tukkoiseen oloonsa suolahuoneesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2154
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      219
      1908
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1542
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1521
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1283
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1241
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1227
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1082
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1036
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe