Hirveä ms-pelko

apua:(

Hei! Täällä kirjoittelee 22v nainen, joka kovasti pelkää ms-taudin mahdollisuutta:( toivoisinki , että täällä joku antaisi mielipiteen minun tilanteestani, olisin todella kiitollinen.

Eli: oireena mulla on ollut jo pari vuotta silmissä outo näköhäiriö, ikäänkuin varjo/sumentuma joka liikkuu katseen mukana(ei pidä sekoittaa tavallisiin lasiaissumentumiin) sekä näön sumentuminen toisessa silmässä. Myöskin kun esim tv:tä katsoo niin tekstitykset varsinkin tummalla pohjalla näkyvät hieman kahtena. Silmälääkäri on minut tutkinut muutaman vuoden sisällä kaksi kertaa(viimeksi nyt kesäkuussa)eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt,näköhermo kunnossa ym.,laseja en myöskään tarvitse,näkö on vain oudosti sumentunut,eikä mene ohi.

Muita oireita ovat ajoittainen huimaus jonka huomasin eka kerran nyt kesällä,sekä särky kasvoissa,ikäänkuin kipupisteitä eri puolilla kasvoja,leukaluussa ym,ovat todella kipeitä. Sekä outo korvakipu jota esiintyy välillä,kuin jääpiikkiä työnnettäisiin korvaan,menee yleensä ohi päivässä. Korvatkin on tästä syystä tutkittu,eikä mitään tulehdusta tai mitään niissäkään. Olisiko tässä kyse kolmoishermosärystä? Myöskin tinnitus minulla on todettu sekä kuulonalenema. Lihaksia särkee aika-ajoin ja varpaani ovat niin kesällä kuin talvellakin jäässä.

Nyt kesäkuussa lääkäri laittoi minut pään magneettikuviin sekä likvor-näyte otettiin myös,näissä kummassakaan ei mitään poikkeavaa. Ja nämä tutkimukset tehtiin siis mun oman aivokasvainpelon takia. (Ms-tautiepäilystäni en maininnut lääkärille ollenkaan,tiedä sitten miksi?)Eli kyllä,olen hieman luulotautinen,sen myönnän,muttakun nämä oireet ovat kuitenkin todellisia ja haittaavat minua;( myös kymmeniä verikokeita on otettu,kaikki ok niissäkin.

Kysyisinkin nyt; voiko tämä olla alkavaa ms-tautia,joka ei vaan näy magneettikuvassa eikä likvor-näytteessä? Pelkään todella paljon ja tuntuu etten mistään voi nauttia kun pelko kalvaa:(

Olisin todella kiitollinen jos joku täällä viisaammista antaisi mielipiteensä. Ja täytyy varmaan uudestaan jutella lääkärilleni,että mitä mieltä hän on tällaisesta mahdollisuudesta kuin ms-tauti. Tietenkin toivon että nämä oireet johtuisivat jostain paljon lievemmästä kuin ms mutta tottkai pelkään pahinta:( varsinkin kun äitini äidillä oli als,voisiko sekin jotenkin kasvattaa riskiä minun kohdallani sairastua msään? Tai eikai tämä nyt sitä alsia ole?? Tiedän että täällä on paljon fiksuja tyyppejä jotka varmasti ymmärtävät minun pelkoani ja toivonkin asiallisia vastauksia,KIITOS!!!

24

3107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjälp

      Lisäys: mietin,voisiko tämäkin olla yksi uusi merkki ms taudista kun mulla tuntuu tällähetkellä olevan päällä monta oiretta,;olen nyt pari päivää käynyt , paljon tiheämmin kuin yleensä, virtsaamassa ja kasvoissa tuntuu tämä särky pahempana sekä edellä mainitsemaani korvakipua oli yhden päivän, jalkojani myös pistelee ja vasen pakara on aivan jumissa, kuin iskiaskipua(se tosin on vaivannut jo pari viikkoa,jos iskiaasta tai tavallisesta lihasjumista on kyse,voiko se säteillä molempiin jalkoihin?) , eli onko tämä nyt sitä aaltoilua kun yhtäkkiä on näin monta oiretta yhtäaikaa?? ja välillä taas en huomaa mitään. kun kuitenkin viimekuussa on katsottu sekä pään magneetti että likvor,niin olisiko niissä pitänyt näkyä jotain poikkeavaa. Tai siis kun pelkoni on juuri se että alkavassa ms taudissa testeissä ei välttämättä näy poikkeavaa:( sanokaa nyt olenko vain typerä hysteerikko vai ihan syystä huolissani??

    • andjohn

      Kannattaa käydä lääkärillä ja vaatia magneettikuvat ja selkäydinnestenäyte.

      Kyllä se selviää, koita ottaa rauhassa. Tsemppiä sulle :)

      • meagain

        Kiitos tsempeistä, mutta kuten tossa kirjoitinkin niin kävin nyt viimekuussa sekä magneetissa että selkäydinnestenäytteenotossa:) eli kun niistä ei mitään löytynyt niin unohdanko nyt tämän ms-epäilyn kokonaan ja koitan relata vai onko vielä muita mahdollisia testejä jotka selvittäisivät asiaa?


      • ...
        meagain kirjoitti:

        Kiitos tsempeistä, mutta kuten tossa kirjoitinkin niin kävin nyt viimekuussa sekä magneetissa että selkäydinnestenäytteenotossa:) eli kun niistä ei mitään löytynyt niin unohdanko nyt tämän ms-epäilyn kokonaan ja koitan relata vai onko vielä muita mahdollisia testejä jotka selvittäisivät asiaa?

        Huhuu voisiko joku kokeneempi antaa jonkinlaista mielipidettä,tämä asia vaivaa kovin ja olen lukenut että muutkin ovat saaneet täältä hyviä neuvoja:)


      • ......
        ... kirjoitti:

        Huhuu voisiko joku kokeneempi antaa jonkinlaista mielipidettä,tämä asia vaivaa kovin ja olen lukenut että muutkin ovat saaneet täältä hyviä neuvoja:)

        Okei, tää on jo vähän epätoivoista, mutta PLIiS vastauksia??


    • Ilta-Sanomat..

      Jos magneetti on puhdas, niin MS-tautia sulla ei ole.

      Borrelia tulee mieleen.

      Lue tämän päivän 18.7 Ilta-Sanomat. Löytyy kirjastosta.

      • eipä taida olla

        heh kiitos vastauksesta,mutta ei ole punkinpuremaa:) noh täytyy kai vaan luottaa siihen että se magneetti ja likvor olisivat näyttäneet merkkejä jos mulla tuo pelätty ms olisi..luulotautisena sitä kehittää itselleen kaiken maailman oireita:/ vaikka osa todellisia olisikin. nytkin käsiä ja jalkoja pistelee ja vatsakin on kipeä,taitaa olla psykosomaattisia oireita. no mutta jos jollain tulee vielä jotain mieleen niin saa kommentoida,kiitos!:)


      • Ilta-Sanomat..
        eipä taida olla kirjoitti:

        heh kiitos vastauksesta,mutta ei ole punkinpuremaa:) noh täytyy kai vaan luottaa siihen että se magneetti ja likvor olisivat näyttäneet merkkejä jos mulla tuo pelätty ms olisi..luulotautisena sitä kehittää itselleen kaiken maailman oireita:/ vaikka osa todellisia olisikin. nytkin käsiä ja jalkoja pistelee ja vatsakin on kipeä,taitaa olla psykosomaattisia oireita. no mutta jos jollain tulee vielä jotain mieleen niin saa kommentoida,kiitos!:)

        On voinut olla joskus.

        Borrelia puhkeaa jopa vuosia punkin puremasta.


      • Ilta-Sanomat..
        eipä taida olla kirjoitti:

        heh kiitos vastauksesta,mutta ei ole punkinpuremaa:) noh täytyy kai vaan luottaa siihen että se magneetti ja likvor olisivat näyttäneet merkkejä jos mulla tuo pelätty ms olisi..luulotautisena sitä kehittää itselleen kaiken maailman oireita:/ vaikka osa todellisia olisikin. nytkin käsiä ja jalkoja pistelee ja vatsakin on kipeä,taitaa olla psykosomaattisia oireita. no mutta jos jollain tulee vielä jotain mieleen niin saa kommentoida,kiitos!:)

        Onko sinulla ollut psykosomaattisia oireita?

        Syöt sitä D-vitamiinia ainakin 50µg/vrk ja kunnon ruokaa.

        Liiku.

        Kokonaisvaltainen terveys:
        lepo ja uni
        rentoutuminen
        fyysinen ravinto
        psyykkinen ravinto
        liikunta
        elämän haasteet


      • höperökö??
        Ilta-Sanomat.. kirjoitti:

        Onko sinulla ollut psykosomaattisia oireita?

        Syöt sitä D-vitamiinia ainakin 50µg/vrk ja kunnon ruokaa.

        Liiku.

        Kokonaisvaltainen terveys:
        lepo ja uni
        rentoutuminen
        fyysinen ravinto
        psyykkinen ravinto
        liikunta
        elämän haasteet

        hmm jotenkin en nyt mitenkään usko tähän borrreliaan, ja olisi se kai näkynyt niissä lukemattomissa verikokeissa mitä multa on otettu ihan vähä aikaakin sitten? tai noh,ei voi kyllä koskaan olla varma tietenkään. mutta kun vointi ei ihan varsinaisesti ole pahentunut missään välissä vaan näitä oireita on joko jatkuvasti tai jotkut tulevat esiin silloin tällöin.

        mutta kiitos noista vinkeistä,olet ihan oikeassa ja niitä koitankin noudattaa parhaani mukaan:) d-vitamiinia "uskallan" syödä näin kesäisin vaan sen 25milligrammaa päivässä. ei oikein tiedä mihin uskoa tuon d-vitamiinin suhteen kun jostain kuulee että 10-20 olisi sopiva annos päivässä ja jostain olen lukenut että jopa 50-100 on suositeltava määrä :0

        ja noista psykosomaattisista oireista vielä; valitettavasti kärsin hiukan luulosairaudesta ja tulenkin joskus aivan hysteeriseksi tarkkaillessani itseäni ja pelätessäni milloin mitäkin sairautta:/ joskus onnistun vakuuttamaan itselleni että esim jalkojen nykimiset ja pistelyt ovat "itse aiheutettuja" ja tarkkailen itseäni liikaa mutta sitten sitä kuitenkin aina miettii että jos kuitenkin on jotain vakavampaa:( VAIKKA lääkärit olisivatkin minut terveeksi todenneet. ihan typerää kiusata itseänsä näin!!

        noh,nyt kuitenkin pohdin että kävisinkö vielä lääkärillä ja kysyisin että olisiko minut aihetta laittaa siihen emg-tutkimukseen vai mikä se olikaan jossa lihaksia tarkemmin tutkitaan,koska nyt olen enemmän ja enemmän alkanut ajatella ALS-sairautta,johtuen varmaan siitä että isoäitini kuoli kyseiseen sairauteen minun ollessa pieni. tiedän,että se on hyvin harvinainen ja varsinkin nuorella mutta kun se pelko taas hiipii ja kun on tuo perintötekijäkin..:( oikeastaan olen jo lähes varma että mulla on jokin tuollainen vakava sairaus..onko täällä muita yhtä reppana höperöitä??:D


    • isosisko1

      Ymmärrettävää, että sinulla on huoli, kellä ei olisi omasta terveydestään.... mutta et kaipaa yhtään enempää tietoa nyt, koska sinulla ei ole todettu ms-tautia. Se pn todistettu, että ihminen voi lietsoa itseensä kaiken maailman psykosomaattisia kipuja , pistelyitä, kutinaa jne... kaikkia turhia luuloja....
      elä tätä päivää ja tee kaikkea mitä teit ennenkin :) Ei kannata alkaa tekemään tekemällä itselleen sairauksia ja monet niistä puhkeavatkin ihan vaan stressistä ja peloista. Nyt vaan stressitöntä elämää, kaikki turha huoli pois. Tiedän helpommin sanottu kuin tehty.

      • :-)

        niin,oikeassa olet sinäkin:) ja kuitenkin pitää itsekin muistaa että suhteutettuna, harvoin monien oireiden takana edes on mikään todella vakava juttu(toki aina löytyy ikäviäkin yllätyksiä:(),vaan selitys yleensä löytyy paljon pelättyä "harmittomammasta" jutusta:) toivottavasti omalla kohdallanikin on näin. joskus se pelko vaan ottaa ylivallan,ikävä kyllä:(

        mutta kiitos sullekin vastauksesta,ihana huomata että näillä palstoilla liikkuu mukavia ja ymmärtäviä ihmisiä,ja saa asiallisia mielipiteitä:) yritänkin nyt vaan jatkaa elämää ja rauhoitella itseäni,onneksi on myös hyvät tukiverkostot kotona, kaikilla kun ei näin ole. sitten menen uudestaan lääkäriin jos tilanne vaikka paheneekin.

        heh,empä oo koskaan näille palstoille kirjoitellut,ainoastaan lukenut, mutta olipas tästä yllättävä apu!:D jotenkin sai taas itsensä järkeilemään asiat "paremmin".

        kiitos kaikille vastanneille, ja edelleen saa kommentoida jos jollain on vastaavia oireita ja jos syy on vaikka löytynyt niille,luen mielelläni kokemuksia! ja toivon voimia kaikille joilla jokin vakava sairaus on,varmasti ärsyttää tällainen "turha" panikointi:) täytyy vain toivoa että oma terveys säilyisi,ja nauttia hetkestä. Noniin nyt lopetan,alan kuulostaa lällyltä:D


      • jonnainen
        :-) kirjoitti:

        niin,oikeassa olet sinäkin:) ja kuitenkin pitää itsekin muistaa että suhteutettuna, harvoin monien oireiden takana edes on mikään todella vakava juttu(toki aina löytyy ikäviäkin yllätyksiä:(),vaan selitys yleensä löytyy paljon pelättyä "harmittomammasta" jutusta:) toivottavasti omalla kohdallanikin on näin. joskus se pelko vaan ottaa ylivallan,ikävä kyllä:(

        mutta kiitos sullekin vastauksesta,ihana huomata että näillä palstoilla liikkuu mukavia ja ymmärtäviä ihmisiä,ja saa asiallisia mielipiteitä:) yritänkin nyt vaan jatkaa elämää ja rauhoitella itseäni,onneksi on myös hyvät tukiverkostot kotona, kaikilla kun ei näin ole. sitten menen uudestaan lääkäriin jos tilanne vaikka paheneekin.

        heh,empä oo koskaan näille palstoille kirjoitellut,ainoastaan lukenut, mutta olipas tästä yllättävä apu!:D jotenkin sai taas itsensä järkeilemään asiat "paremmin".

        kiitos kaikille vastanneille, ja edelleen saa kommentoida jos jollain on vastaavia oireita ja jos syy on vaikka löytynyt niille,luen mielelläni kokemuksia! ja toivon voimia kaikille joilla jokin vakava sairaus on,varmasti ärsyttää tällainen "turha" panikointi:) täytyy vain toivoa että oma terveys säilyisi,ja nauttia hetkestä. Noniin nyt lopetan,alan kuulostaa lällyltä:D

        Moi,
        mahdatko täällä palstalla vielä vierailla.. Olen kamppaillut samanlaisten oireiden kanssa ja nyt olen hieman rauhoittunut tuon ms-taudin epäilyn kanssa, vaikka paniikki meinasikin ensin viedä järjen. Olen vasta menossa neurologille, mutta rauhotuin muistettuani, että minulla on teini-iässä ollut outoja oireita, jotka viittasivat kilpirauhashäiriöön. Tällöin Thyrox kuuriluonteisesti toi avun.
        Nyttemmin olen kamppaillut ihan vastaavanlaisten oireiden kanssa kuin kuvailit ja niitä löytyy myös paljon lisää, jotka aloin nyt vasta yhdistämään.
        Aloitin tuon Thyroxin syömisen jälleen, kun labrassa viitearvot olivat huonot. Nyt toivonkin oirelistojen perusteella, että se olisi vain kilpirauhasen vajaatoimintaa.
        Onko sinulla otettu nuo kokeet?
        Googlettamalla löytyy tuosta paljon lisätietoja ja myös kilpirauhafoorumi.

        Toivottavasti voit jo paremmin! =)


    • googlettaja8

      Hei! Ihmisellä voi olla monenlaisia näkö ja tunto oireita ilman että hänellä on mikään vakava tai voidaan tehdä mitään diagnoosia. Itsellä on tutkittu ms tautimahdollisuus koska raajat puutuu, pistelee, välillä koko keho puutui. On tutkittu myös sydän kun rintaan koski jatkuvasti, vatsa on tähystetty molemmista päistä mitään ei ole löytynyt vaikka olen kovista kivuista kärsinyt. Tutuilla on ollut myös rajujakin oireita, näköhäiriöitä, rintakipuja yms eikä mitään ole löytynyt. Ihminen on monimutkainen ja aivopt ovat monimutkaiset elimet kaikkea ei voi selittää. Olin sairaslomalle puutumisen takia ja se helpottui jonkin veran, mutta yhä jatkuu, rintakipu johtui ilmeisesti huonosta ihmissuhteesta. Monet oireet ovat psykosomaattisia. Jos sinusta ei löydy mitään vikaa vaikka on tutkittu niin koeta ottaa rennosti ja mennä vain eteenpäin vaivoinesi, niitä tulee iän myötä lisää ja niihin auttaa vain sopeutua. Tietenkin uudet oireet kannattaa tarkistuttaa. Liikaa ei kannata googlettaa vaivojaan ja tehdä itse diagnooseja oireidensa perusteella, siitä seuraa vain sydämentytkytystä:)

    • borrelia?

      borrelia?

      käy testissä

    • Mahjongg

      Minä itse olen MS, tauti on ollut mulla jo 15 vuotta. Ei tätä tautia pelätä tarvitse, elämä ei kaadu yhteen (tai edes kahteenkaan) diagnoosiin!!!
      Olen sairauteni aikana mm.lopettanut tupakoinnin, ottanut tatuoinnin ja ihan uuden koulutuksen, matkustellut paljon, muutanut kolmesti, ollut vuosia pienten lasten yksinhuoltaja ja nyt vaihtanut siviilisäätyäkin. Olen ompelija, ja teen sitä työtä vointini mukaan delleenkin... mutta lenkille en kyllä enää pysty menemään. Mieli on terävä kuin partaveitsi, vaikka käytän keppiä kävellesäni.
      Näin jälkeenpäin ajatellen ekat MS-oireet mulla oli jo alle 20-vuotiaana. Diagnoosin sain 33-uotiaana ja nyt olen kohta 48. Päällepäin tauti ei näy, kuin kävelyn ongelmista.
      Ei paha, ei ollenkaan. Ei kannata pelätä, odota ihan rauhassa magneettikuvan ja selkäydin-näytteen tuloksia ja neurologin lausuntoa!!! Tauti ei muualta kyllin hyvin selviä.

    • täällätaas:)

      hei kaikki! eksyinpäs vielä tänne:) kiitos viesteistänne,"kiva" kuulla että muillakin on/on ollut ihmeellisiä oireita.

      niin, useinhan se niin on että itse lietsoo pelkoa itselleen ja alkaa kehittelemään oireita ja tarkkailemaan itseään liikaa,niinkuin minä. ja se googlettelu on kyllä pahin virhe minkä voi tehdä,silloin kyllä löytää kaikki mahdolliset ja mahdottomat sairaudet itsestään. ja varsinkin jos on taipumusta 'luulosairauteen', niinkuin mulla.

      mullahan tosiaan otettiin magneettikuvat ja selkäydinnestenäyte ja molemmat olivat täysin normaaleja, myös laajat verenkuvat ym. on otettu, ei siis pitäisi olla syytä huoleen:)

      tuosta kilpirauhasarvosta, sekin on otettu ja itseasiassa se olikin ainut "löytö", mulla oli ts-arvo tosi matala,ja sitä tutkitaan ja seuraillaan vielä:) tosin mulla on myös tutkimukset crohnin taudin osalta kesken(tai siis tähystyksessä kävin ja odotan koepalojen tuloksia), mulla nimittäin alkoi tuossa reilu kuukausi sitten raju veriripuli(hah SORI jos ällötän teitä:D), joka oli aika järkytys kun mulla ei ole koskaan ollut mahan kanssa mitään ongelmia. mutta nyt on lääkekuuri menossa ja tilanne normaali taas:) hmm eksyinköhän nyt aiheesta...

      nyt vaan taas tuli tämä ms-tauti ikävästi mieleen kun olen huomannut jaloissa voimattomuutta ja pistelyä sekä outoja tuntemuksia muutenkin, heti kun aloitin asacol-lääkityksen suolistotulehdukseen. eli tuntemukset voivat johtua siitä lääkkeestäkin, nuo oireet ainakin mainittiin haittavaikutuksissa...
      muttakun mietin, että jos minulla nyt crohnin tauti diagnosoidaan, joka kuuluu siis autoimmuunisairauksiin,(kuten käsittääkseni ms-tautikin??), niin voiko toinen autoimmuunisairaus altistaa toisen samaan sarjaan kuuluvan sairauden puhkeamiselle? mitä olette mieltä? eikö ole hullua, että taas tätä ms-tautia mietin, vaikka kaikki testit sen poissulkemiseksi on tehty?? pelottaa vaan, että jos se nyt on tavallaan vasta alkanut, eikä vielä silloin kesäkuussa tehdyissä kokeissa/kuvauksissa näkynyt?

      aargh mielenterveyshän tässä pettää,kun jatkuvasti jotain on mielessä, mutta eihän sille mitään voi kun pelottaa:(

      mutta kiva kuulla nimim. Mahjongg, että olet pärjännyt noin hyvin! ja sulla on ihailtava asenne! :)

      kirjoitelkaahan! :)

      • .,.,,.,.,,.

        huhuu,kommentteja tulemaan vaan!:)


      • aaapuva??
        .,.,,.,.,,. kirjoitti:

        huhuu,kommentteja tulemaan vaan!:)

        eli se painavin kysymykseni kai on: voiko minulla olla ms-tauti vaikka kaksi kuukautta sitten otetuissa magneettikuvissa ja likvor-näytteessä ei näkynyt mitään poikkeavaa?


      • vastailkaahan!
        aaapuva?? kirjoitti:

        eli se painavin kysymykseni kai on: voiko minulla olla ms-tauti vaikka kaksi kuukautta sitten otetuissa magneettikuvissa ja likvor-näytteessä ei näkynyt mitään poikkeavaa?

        up!


      • myeli
        aaapuva?? kirjoitti:

        eli se painavin kysymykseni kai on: voiko minulla olla ms-tauti vaikka kaksi kuukautta sitten otetuissa magneettikuvissa ja likvor-näytteessä ei näkynyt mitään poikkeavaa?

        Kuvattiinko sinulta pelkkä pää vai myös selkäydin ja niska magneetissa? Myös siellä voi olla blakkeja, vaikka pää olisi ihan puhdas. Jos kyseessä on MS-tauti, niin magneetissa näkyy vanhat, uudet sekä nykyiset tulehdukset. Eli jos oireita on ollut jo pitkän aikaa, niin varmasti magneettikuvissa olisi blakit näkyneet. Sama koskee myös selkäydinnestettä.


      • pelkäävä
        myeli kirjoitti:

        Kuvattiinko sinulta pelkkä pää vai myös selkäydin ja niska magneetissa? Myös siellä voi olla blakkeja, vaikka pää olisi ihan puhdas. Jos kyseessä on MS-tauti, niin magneetissa näkyy vanhat, uudet sekä nykyiset tulehdukset. Eli jos oireita on ollut jo pitkän aikaa, niin varmasti magneettikuvissa olisi blakit näkyneet. Sama koskee myös selkäydinnestettä.

        hei! kuvattiin pelkkä pää juu. eli siis todennäköisesti vaikka vain pelkkä pää kuvattiin, niin noita tulehdusmuutoksia olisi näkynyt siellä,ja selkäydinnestenäytteessä? vai kuinkahan yleistä on,että nuo plakit näkyisivät vaikka vain niskassa tai selässä? tosiaan kun oireita on ollut yli parisen vuotta jo..mitkä arvot muuten tossa nesteessä tulisi olla pielessä,jos ms on? jos esim vertaa tavallisiin verikokeisiin,näkyykö niissä yleensä jotain?

        ja kun ms on autoimmuunitauti, niin onkohan mahdollista että se olisi vasta nyt aktivoitunut,kun minulla juuri todettiin colitis ulcerosa,joka siis myös on ai-sairaus? että jos pää ym nyt kuvattaisiin,niin olisivatko muutokset alkaneet vasta nyt näkyä..? oireita ei ole tullut muita uusia kuin kamala väsymys,joka varmaan johtuu mun tosi alas tippuneesta hemoglobiinista..sekä jaloissa lihasheikkous,kai kun on painokin päässyt tippumaan 10kg tämän suolisairauden takia.

        ja sitten vielä kyselisin, että millaisia ne kaksoiskuvat on? näkeekö kaiken selkeästi kahtena vai? liittyykö niihin huimausta tai muuta? entä mistä tunnistaa näköhermotulehduksen? kauheesti taas kysymyksiä, mutta mua vain niin pelottaa kamalasti:( vai voinko olla huoletta?

        ja onko tosiaan mahdollista,että vaikka olisi kuinka rajuja oireita,niin ne saattavat johtua ihan jostain muusta kuin ms..? tarkoitan nyt siis tätä minun tapaustani. olen lukenut että esim jännitysniska voi aiheuttaa aika hurjiakin oireita, ja mulla kun sellainenkin on diagnosoitu...


    • myeli

      Itsellä pää oli aivan puhdas, samoin selkäydinnestenäyte, mutta MRI kuvista selkäytimestä löytyi signaalinvoimistuma, eli tulehdus. Ei ole MS-tautia (ainakaan vielä, riski sairastua siihen kasvoi) vaan luutavimmin influenssaviruksen aiheuttama jälkitila. Ei se kovin yleistä ole, että plakit olisivat vain selkäytimessä, mutta se on hyvinkin mahdollista. Pää toimii, mutta kroppa ei.

      Selkäydinnestenäytteessä on tietyt arvot koholla, kun epäillään MS-tautia, esimerkiksi: "MS-taudissa valtaosalla potilaista todetaan selkäydinnesteessä IgG-luokan vasta-aineiden oligoklonaalinen jakautuminen"

      En ole näköjutuista kärsinyt, mutta olen ymmärtänyt että näköhermontulehduksessa yleensä toinen silmä vain oireilee, kipua silmän takana, sattuu kun silmää liikuttaa, silmä voi sokeutua kokonaan ja punainen väri ei näytä normaalilta. Nämä on helppo tehdä kun katsoo vuorotellen eri silmillä vaikka jotain punaista kohdetta.

      Normaalit silmäkivut voivat liittyä esimerkiksi jännitysniskaan, kuten itsellä. Sen kanssa tulee paljon muitakin oireta. Mutta itsellä selkäydintulehdus vei viikossa sairaalan sängylle, kun jalat lähtivät melkein alta, joten kyllä sen mukana tulleet oireet oli helposti erotettavissa jännitysniskan oireista, sillä ne olivat todella paljon pahemmat ja laajemmat.

      Tämä on niin epämääräinen sairaus, että kannattaa oman mielenrauhan vuoksi käydä neurologin juttusilla ja kysellä.

    • minä

      Hei!
      Tuskin sinulla on MS:ää,vaikka kaikilla tietysti on eri oireet.
      Minulla on MS:ssä olut 32vuotta,ja oireesi ovat jotain muuta.
      Kun MS:ssä on sen kyllä tietää.
      Mistähän olet saanut päähäsi tämän taudin?
      Voin kertoa ettei tätä tarvitse pelätä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe