Sähköpatteri veneeseen

Kylmä kolvi

Veneessäni on normi diesel-lämmitin joka on liian tehokas näin heinäkuussa.Öisin on n.12 astetta lämmintä ja ajattelin vierasvene satamissa käyttää jatkojohdon päässä n.500w sähköpatteria vaikka veneessäni ei ole ns.määsähkö järjestelmää.Onko siitä jotain vaaraa jollekin?

45

2840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .loiiol,ilo,iol,9

      Kumipäällysteisiä jatkojohtoja liitoksineen näkee markkinoilla ja toreilla usein risteilemässä. Joskus sateella olen seurannut, kun liitos kipinöi maakosketusta. Jokainen kai tietää tämän vaaralliseksi?
      Kokemuksestani tiedän, että kännikalojen harrastus terassin sulkemisen jälkeen on irrotella sellaisia huvitukseensa. Töpeseli on irti jakokeskuksesta tai ainakin siitä jatkoskohdasta. Tämä on ollut Naantalissa ja Paraisilla "hauskojen miesten" viinaörvellysleikkiä.

    • 7700770

      jos on hyvä kumipäälysteinen johto ja normaalit turvalliset laitteet kuten kotonakin, niin ei siitä mitää vaaraa ole. itse teen saman tempun. laitan patterin botskiin

    • trygveste

      Siinä on se vaara että keräät tuimia katseita kanssaveneilijöiltä kun poltat laiturin sulakkeet noilla vehkeillä. Itsellä kaikki 12v ja ainut maasähkössä on akkulaturi.

      • aloittajalle tukea

        miten normaali sähköpatteri polttaa sulakkeet? se on kuule yksi ja sama asia vedätkö akkulaturiisi sen johdon vai sähköpatteriin

        voi jeesus mitä "kanssaveneilijöitä" meillä on. en haluais sinua samaan laituriin. varmaan napisisit joka asiasta.

        aloittaja ottaa sen virtansa siiihen patteriin ja sinä pysyt hiljaa!


      • Ja taasen

        Wickströmin piti päästä tölväisemään välittäjää ja samalla taas osoitti samalla oman top3 tasonsa.
        Ei ole tolpissa sulakkeita, eikä ainakaan 10 A, mutta väliäkö sillä, kunhan oli joku keppihevonen tölvinnän aiheeksi.


    • kylmä kolvi

      Tuskinpa 500w sulakkeita polttaa kun monessa veneessä on kumminkin lämminvesivaraaja päällä eikä ne sulakkeet silti poksu.Jos homman ainoa "vaara" on naapuriveneilijöiden tuimat katseet,sen kestän paremmin kuin lievän kylmyyden.Tarkoitin kysymyksellä sähköteknistä vaaraa,että onko sellaista ja jos on niin minkälaista?

      • Siitä vaan!

        Vaaraa tulee jos otat sen esim. 20 m ehjän sähkökelan (ylettää siis tolpasta patteriin ilman jatkoja) ja heität sillä tätä "kanssaveneilijää". Ensin otsaan kops siitä jonkkaan ja sulake poks.


      • Pointti

        Pointti onkin siinä, että jos useat veneet käyttävät 500-700 w niin laiturin yhteenlaskettu kulutus paukuttaa sulakkeet. Nyt jo muutamissa satamissa näkee kylttejä, että maasähköä saa käyttää vain laturin käyttöön juuri em. Syystä.
        Jos kulutukset nousevat niin saattaa käydä niinkuin Ruotsissa on jo käynyt. Siellä sähkö maksaa satamissa maltaita. Monessa paikassa se on jo kahdeksan euron luokkaa. Siksi toivon että tuollaisia sähkölämmityslaitteita (tai muitakaan paljon sähköä vaativia) ei otettaisi kiinteään käyttöön. Olisi harmi jos kaikki kärsivät muutamien vuoksi.


      • trygveste
        Pointti kirjoitti:

        Pointti onkin siinä, että jos useat veneet käyttävät 500-700 w niin laiturin yhteenlaskettu kulutus paukuttaa sulakkeet. Nyt jo muutamissa satamissa näkee kylttejä, että maasähköä saa käyttää vain laturin käyttöön juuri em. Syystä.
        Jos kulutukset nousevat niin saattaa käydä niinkuin Ruotsissa on jo käynyt. Siellä sähkö maksaa satamissa maltaita. Monessa paikassa se on jo kahdeksan euron luokkaa. Siksi toivon että tuollaisia sähkölämmityslaitteita (tai muitakaan paljon sähköä vaativia) ei otettaisi kiinteään käyttöön. Olisi harmi jos kaikki kärsivät muutamien vuoksi.

        Juuri tätä minäkin tarkoitin. Kun kaikilla tuntuu olevan asenteena oman navan tuijotus. Jossakin vaiheessa tuo aiheuttaa venekohtaiset mittarit joita ruotsissa jo käytetäänkin. Ja nämä mittarit maksetaan kyllä korotettuina satamamaksuina.


      • virtaskaa1
        trygveste kirjoitti:

        Juuri tätä minäkin tarkoitin. Kun kaikilla tuntuu olevan asenteena oman navan tuijotus. Jossakin vaiheessa tuo aiheuttaa venekohtaiset mittarit joita ruotsissa jo käytetäänkin. Ja nämä mittarit maksetaan kyllä korotettuina satamamaksuina.

        Onko tosiaan niin, ettei tolpista riitä virtaa, jos niitä sähkölämppäreitä käyttäisi useampi samaan aikaan? Kyllähän autotolpistakin käytetään lohkoa ja sisälämppäriä, joiden tehot on melko isot verrattuna esim. 500w:n sähköpuhaltimeen termostaatilla, mikä ei Suomenkaan suvessa kovin ole kuin silloin tällöin päällä. Eikös niissä tolpissa ole oma sulake jokaiseen lähtöön?

        Ja siitä sähköstä maksetaan jo nyt erikseen monessa paikassa ja melko paljon, joten kyllä sille pitää katetta saada. Itse ainakin jatkan omaan napaan tuijottamista ja jos sulakkeet alkaa paukkua niin edellytän, että satama laittaa isompaa sulaketta tilalle.


      • harbourman
        virtaskaa1 kirjoitti:

        Onko tosiaan niin, ettei tolpista riitä virtaa, jos niitä sähkölämppäreitä käyttäisi useampi samaan aikaan? Kyllähän autotolpistakin käytetään lohkoa ja sisälämppäriä, joiden tehot on melko isot verrattuna esim. 500w:n sähköpuhaltimeen termostaatilla, mikä ei Suomenkaan suvessa kovin ole kuin silloin tällöin päällä. Eikös niissä tolpissa ole oma sulake jokaiseen lähtöön?

        Ja siitä sähköstä maksetaan jo nyt erikseen monessa paikassa ja melko paljon, joten kyllä sille pitää katetta saada. Itse ainakin jatkan omaan napaan tuijottamista ja jos sulakkeet alkaa paukkua niin edellytän, että satama laittaa isompaa sulaketta tilalle.

        Satamissa huomaat ettei pistokkeita ole omaa jokaiselle veneelle. Yleensä yhdestä pistokkeesta jatketaan keloilla tai millä milloinkin vaikka sähköä kolmelle tai jopa neljälle veneelle, ja tällöin muodostuu ongelma. Käytäntö tietyissä satamoissa on että sulakkeen paukauttajalta evätään sähkön käyttö loppuvierailun ajaksi.

        Eikö siinä sun diesel-lämmittimessä ole säätövaraa, ja mites silloin kuin sähköä ei ole saatavilla? Itseäni ainakin ahdistaa ajatus ns. " tolpasta-tolppaan"-veneily.


      • Sähkö kortilla?
        harbourman kirjoitti:

        Satamissa huomaat ettei pistokkeita ole omaa jokaiselle veneelle. Yleensä yhdestä pistokkeesta jatketaan keloilla tai millä milloinkin vaikka sähköä kolmelle tai jopa neljälle veneelle, ja tällöin muodostuu ongelma. Käytäntö tietyissä satamoissa on että sulakkeen paukauttajalta evätään sähkön käyttö loppuvierailun ajaksi.

        Eikö siinä sun diesel-lämmittimessä ole säätövaraa, ja mites silloin kuin sähköä ei ole saatavilla? Itseäni ainakin ahdistaa ajatus ns. " tolpasta-tolppaan"-veneily.

        Mitä hittoa? Tarkoittaako tämä siis sitä että ne 3 venettä saakin kytkeä jatkojohtojaan ja aloittaja neljäntenä eisaa? Laki edellyttää että tolpassa on sulake tai vikavirtasuoja. 16 A sulakkeesta, mitä pienempää ei kyllä vierasvenesatamassa kannata olla, riittää kyllä kaikille neljälle 500 W ja joku viides voi ajaa vielä muiden kiusaksi pikku rälläkällä!
        Jos itseäsi ahdistaa tolpasta tolppaan ajo niin tuskin tarvitset sähköä joten tämä asia ei koske sinua millään tavalla!


      • Amppeerit ja watit
        Sähkö kortilla? kirjoitti:

        Mitä hittoa? Tarkoittaako tämä siis sitä että ne 3 venettä saakin kytkeä jatkojohtojaan ja aloittaja neljäntenä eisaa? Laki edellyttää että tolpassa on sulake tai vikavirtasuoja. 16 A sulakkeesta, mitä pienempää ei kyllä vierasvenesatamassa kannata olla, riittää kyllä kaikille neljälle 500 W ja joku viides voi ajaa vielä muiden kiusaksi pikku rälläkällä!
        Jos itseäsi ahdistaa tolpasta tolppaan ajo niin tuskin tarvitset sähköä joten tämä asia ei koske sinua millään tavalla!

        16A lähdöstä 3600W


    • jore6

      Maasähköjen mitoitus ei ole tehty sille, että jokainen töpseli ottaa sulakkeen salliman maksimitehon. Sama pätee maissa olevaan sähköverkkoon, Muuntajat eivät kestä eikä siirtokapasiteetti riitä jos jokainen ottaa 3x25 A taulusta, vaikka se yhdelle käytäjälle sen salliikin.

      En näe pienen hytin sähkölämmitintä kovin ongelmallisena, mutta jos koko vene laitetaan hehkumaan, se on eri asia. Oma veneeni ottaa 4A pelkkiin latureihin, joskin se kestää vain muutaman minuutin kun laturit huomaavat, että akut on täynnä.

      500 W lämmitin ottaa vain pari A, joten se ei (ehjänä) polta sulakkeita.

      • Muuntajat ?

        Muuntajat Eivät kestä jos kaikki ottaa 25A taulusta.
        Mihin ne muuntajat siitä paukkuu. Luuletko että verkossa
        ei ole suojauksia lainkaan Pahvi !


      • Laturiveturi

        Sulla on aika pinet akut, jos 4A:n latauksella tulee täyteen muutamassa minuutissa tai sitten akkusi ovat täynnä jo ennen kuin alat ladata niitä. Miksi siis latta lankaan?


    • -Mika-

      Käytän samaan tarkoitukseen auton sisätilalämmitintä. Tehoasetukset on 350 ja 700W. Puhallinlämppäri on siksi tehokkaampi kuin patteri, että se kierrättää ilmaa samalla tehokkaasti. Yleensä laitan max-teholle aluksi (jos on vaikka satanut ja veneessä kosteaa) ja tiputan jonkin ajan kuluttua pikkuteholle.

      Näin teen kotisatamassa, jossa mulla on oma venekohtainen rasia, ja vierassatamissa myös. Niissäkin on yleensä ollut venekohtainen rasia, paitsi Vänössä viikko sitten. Siellä oli niitä jatkojohtovirityksiä, joten siellä en kytkeytynyt sähköihin ollenkaan. Ja jos olisin kytkeytynyt, niin en olisi käyttänyt lämppäriä. Ja mulla ei siis ole n.s. "maasähköä", vaan kuminen jatkoroikka.Järkeä saa käyttää tässä(kin) asiassa.

      Se n.s. "maasähkö" on siten erilainen, että siinä on venekohtainen sulake ja vikavirtasuoja, sekä myös se vene on maadoitettu. Sillä taas on merkitystä vain, jos käyttää suojamaadoitettuuja sähkölaitteita. Mun verkkosähkölaitteet on kaikki suojaeristettyjä (litteä pistoke) laturia myöten, joten mulle ei siitä oikeasta maasähköstä edes olisi turvallisuushyötyä.

    • jaa proppu puoliks

      Ihmiset hankkikaa maasähköjärjestelmäänne mittari jotta näette mitä se vie amppeereja tai watteja, varsinkin jos veneessänne on paljon sähkölaitteita, kulutusta se ei vähennä yhtään mut on käsitys helpommin siitä paljonko 10A sulakkeesta on sillä toisella veneellä käytössä jonka kanssa sen jaatte.

    • -Mika-

      Kyllä joka satamassa, jossa olen käynyt, on 16 A sulake/rasia. Siis jokaisella oma. Myös tässä kotisatamassani, jossa on tolpat jo yli 20 vuotta vanhat.

      Ai niin, käytän usein myös vedenkeitintä veneessä. Se on 2,4 klowattinen teholtaan. Enkä sammuta sitä lämpöpuhallinta veden keittämisen ajaksi. Ei ole vielä koskaan sulake paukahtanut.

    • jore6

      Muuntajat eivät kestä, siksi niissä on suojaukset. Kartonki

      • Hoh hoijaa

        Kestää juuri siksi koska on suojaukset !


      • jore6
        Hoh hoijaa kirjoitti:

        Kestää juuri siksi koska on suojaukset !

        Ei kestä 3x25 kaikissa kodeissa samaan aikaan. Suojaus ei lisää muuntajien kuormankestoa vaan katkaisee kuorman. Kun virta on poikki, sitä ei mene läpi lainkaan eikä ennen katkaisua mene sillonkaan läpi liikaa.

        Ei voi sanoa, etä muuntaja kestää jonkun kuormaa, joka ei mene sen läpi varsinkaan, jos se ei kestäisi siinä tapuksessa jos suoja pettää ;D


      • Niihän se on
        jore6 kirjoitti:

        Ei kestä 3x25 kaikissa kodeissa samaan aikaan. Suojaus ei lisää muuntajien kuormankestoa vaan katkaisee kuorman. Kun virta on poikki, sitä ei mene läpi lainkaan eikä ennen katkaisua mene sillonkaan läpi liikaa.

        Ei voi sanoa, etä muuntaja kestää jonkun kuormaa, joka ei mene sen läpi varsinkaan, jos se ei kestäisi siinä tapuksessa jos suoja pettää ;D

        Kotitalouksien 3x25 A pitää kestää kaikki mahdolliset samanaikaiset laitteet, ellei niin joku on käynyt vaihtamassa suuremmat varokepohjat tauluun.
        Omakotitaloihinkin saa suuremmat pääsulakkeet tarvittaessa, 3x25 A on vain vakiokoko. (aiemmin 1x35 A)

        Tuota juttua muuntajasta on vaikea ymmärtää, sehän on se kun muuttaa 20 kV.n verkkojännitteeksi, joka on mitoitettava määräysten mukaan niin että se kestää myös maksimikuorman.
        Pistoketolpista saa paukutella vaikka kaikki varokkeet, muuntajaa ne ei vahingoita joten koko muuntaja-juttu on täysin sivuasia.


      • Mitä nyt taas

        Mitka helkutin muuntajat?


      • Päivän selvää !!
        jore6 kirjoitti:

        Ei kestä 3x25 kaikissa kodeissa samaan aikaan. Suojaus ei lisää muuntajien kuormankestoa vaan katkaisee kuorman. Kun virta on poikki, sitä ei mene läpi lainkaan eikä ennen katkaisua mene sillonkaan läpi liikaa.

        Ei voi sanoa, etä muuntaja kestää jonkun kuormaa, joka ei mene sen läpi varsinkaan, jos se ei kestäisi siinä tapuksessa jos suoja pettää ;D

        Ei tietenkään muuntaja kestä nimelliskuormaansa enempää.
        Ylikuormitustilanteessa kuormasuoja laukeaa, eikä tietenkään piiristä lähde virtaa mihinkään. Muuntaja ei hajoa. Selvittämällä että jos kaikki ottaa 25A 3-vaiheisesti yhtäaikaa muuntajat ei kestä on harhaanjohtava. Ei kukaan riko muuntopiiriä sillä että käyttää liittymänsä mukaan kaiken kuorman se on jokaisen oikeus ja liittymästään myös maksaa koon mukaan perusmaksua. Käytännössä näin ei vain tapahdu koskaan.
        Koko keskijänniteverkon vetäminen vierassataman sähkötolppaan on turha.


      • 33+12
        Niihän se on kirjoitti:

        Kotitalouksien 3x25 A pitää kestää kaikki mahdolliset samanaikaiset laitteet, ellei niin joku on käynyt vaihtamassa suuremmat varokepohjat tauluun.
        Omakotitaloihinkin saa suuremmat pääsulakkeet tarvittaessa, 3x25 A on vain vakiokoko. (aiemmin 1x35 A)

        Tuota juttua muuntajasta on vaikea ymmärtää, sehän on se kun muuttaa 20 kV.n verkkojännitteeksi, joka on mitoitettava määräysten mukaan niin että se kestää myös maksimikuorman.
        Pistoketolpista saa paukutella vaikka kaikki varokkeet, muuntajaa ne ei vahingoita joten koko muuntaja-juttu on täysin sivuasia.

        Selvennetään nyt vielä.
        Muuntajan on kestettävä kaikki siihen liitetyt verkot vaikka niitä kuormitetaan yhtäaikaa virralla jonka varokkeet sietävät.
        Kukaan yksittäinen tai kaikki yhdessäkään eivät voi "käräyttää" muuntajaa.


    • jakotautisia liikkee

      monessako vierasvenesatamassa on näin heinäkuussa 16 A per vene käytössä?
      Et sitä johtoa minkä vedät ei oo haaroitettu mihinkään muuhun veneeseen?

      • Only lonely?

        Missä päin oikein veneilet? Lähes joka paikassa on heinäkuussa niin paljon veneilijöitä ja sähkön tarvitsijoita, että haaroituksia on todella paljon.
        On keloja vino pino ja vähän väilä kelan lämpörele naksuu, varsinkin jos sitä ei ole kelattu auki.


    • -Mika-

      No kaikissa niissä, joissa olen viimeisen kahden viikon aikana käynyt, paitsi Vänössä. Siellä taisi olla koko laiturin sähköt vedetty roikalla.

      Enkä muista kyllä useampaa vuoteen olleni haaroitetussa piuhassa missään vierassatamassa.

      Nykyään tuppaa oleen kaikissa paikoissa sellaiset tornit, joissa on 6-8 rasiaa ja niistä jokaisella oma sulake/vikavirtasuoja.

    • hei mika kaiken tiet

      Joo ja samaiset tornit oli Brännskär esim viikko sitten aivan täynnä ja johtoja oli reilusti haaroitettuna. Osa veneistä jätti suosiolla sähköt vetämättä kun katsos sitä johto viidakkoa laiturilla. Nauvos sama juttu ei varmast riitä jokaiselle tolpasta omaa paikkaa kun vähänkään enemmän veneitä. Oiskos Paraisten keskustas ollut viel viimekesänä 10A proput.

      • Generattoriko?

        Eli patteri vaan veneeseen, kun kaikki näköjään vetää roikalla virrat veneeseen. Raja tietty tulee vastaan jossain vaiheessa mitä sulakkeet kestää mutta se on se aika se murhe!


      • Mää itte vaa
        Generattoriko? kirjoitti:

        Eli patteri vaan veneeseen, kun kaikki näköjään vetää roikalla virrat veneeseen. Raja tietty tulee vastaan jossain vaiheessa mitä sulakkeet kestää mutta se on se aika se murhe!

        Ethän sitte valita, kun aamulla on akut vajaina reissua varten kun yöllä on sähkö poikki patterisi, varaajan, jne.. Seurauksena...


      • -Mika-

        No varmaan sellasiakin paikkoja on. Ei vaan ole mulle montaa sattunut kohdalle.
        Mutta niin kun alkuun jo kirjoitin: Jäörkeä saa käyttää. Jos on sellasia paikkoja, niin pidetään se puhallinlämppäri pikkuteholla (350W) tai jätetään käyttämättä ja ladataan vaan akkuja.


      • Genaraattoriko?
        Mää itte vaa kirjoitti:

        Ethän sitte valita, kun aamulla on akut vajaina reissua varten kun yöllä on sähkö poikki patterisi, varaajan, jne.. Seurauksena...

        Mikä erioikeus sulla on sitä virtaa sieltä saada. Mitä jos se sulake kärähtää juuri sen takia kun sinä siihen olet tullut kuluttajaksi?
        Mulla motarissa mitään ongelmia tule kun startti -ja huviakut on erikseen! Saunassa ja suihkussa voi käydä siellä satamassakin, ajossa vesi lämpenee lämmönvaihtimella.
        Käytän satamassa vain patteria, en mitään laturia jos en paäiväkausiksi jää yhteen satamaan olemaan ja tuskinpa jään sinne teidänkanssa jotain sähköjä jakamaan!


    • termari toimimaa

      Eikös sul oo termostaattia siinä diesel lämppäris?

      Meillä 27 jalkaises purkkaris 4kw eeberi ja hyvin se kesälläkin pelittää.

      • jore6

        Erikoinen on lämppäri, jota ei voi säätää.


    • Ippe puuveneestä

      500w lämmitin ei sulaketta polta, sehän kuluttaa vaan reilut pari amappeeria. Normaalissa sähkötolpassa on joka töpselille erillinen16A sulake vika virta suojalla.

      Teho(P)/Jännite(U)=Virta(I) eli 500w/230v=2.17A

    • Kylmä kolvi

      Kyllä sitä voi säätää,mutta kun on 2kw lämmitin ja pieni walkaround vene niin se näillä keleillä ei pysy edes pienimmällä teholla päällä kun termostaatti sammuttaa ja sytyttää sitä.Että siksi.Kylmemmillä ilmoilla se toimii ihan ok.

      • Käynnissä?

        Miksi sen pitää siten käydä, jos veneessä on jo tlarpeeksi lämmintä. Kyllä se termari sen lyö yöllä päälle, jos lämpötila laskee


    • -Mika-

      Kokeile sitä auton sisätilapuhallinta.
      Hyviä puolia: Se on suunniyteltu ajoneuvokäyttöön, ei kuumana hahkuvia lankoja, vaan alumiiniin valettu lämpöelementti. Siksi turvallinen.
      Se on pieni. Mahtuu mihin vaan varusteboxiin kun ei ole käytössä.
      Pieni teho. Juuri näillä kesän puoliviileillä keleillä sen 350/700W teho on sopiva pitämään kosteuden ja kylmyyden poissa. Eikä se laiturin sähkötolppakaan ole liian kovilla näin pienillä tehoilla.
      Puhalluslämppäri on parempi kuin lämpöpatteri nopeutensa ansiosta.

      Huonoja puolia on vaan mahdollinen äänekkyys ja termostaatin puute.

      Mulla on tuo ollut ainakin sopiva ratkaisu keleihin, joissa ei viitsi polttoainelämppäriä vielä käyttää.

      • Puhallinlämmitin on äänekäs, mutta hyvä kuivatukseen. Minullakin on pienitehoisin (400W puoliteholla ?) ja äänettömin minkä löysin asennettuna kuivauskaappiin. Sitä käytetään silloin kun tarvii kuivata vaatteita. Yökäyttöön on kahdessa makuukajuutassa 200W pakkasvahdit, siis termostaatilla varustetut sähköpatterit. IP -suojaus on kohtuullinen koska tarkoitettu kellariin tms. Hyvin toimii. Termari naksahtaa, mutta siihen tottuu. Olen käyttänyt tuota yhteensä n. 400W lämmitystehoa hyvällä omalla tunnolla. Toki jos jossain satamassa huterat syötöt, niin kytken ne pois päältä. Veneessä kiinteä maasähköasennus eli siis oma varoke ja vikavirtasuojakytkin.


    • lämppäripämp

      Ostin just Claes Ohlssonilta lämpöpuhaltimen termostaatilla. Maksoi kokonaiset 17€ tarjouksessa. Ehdottomasti kannattaa hommata termostaatilla oleva, ettei vedä liian kuumaksi. Toi puhallin ei käy kuin silloin tällöin minuutin pari. Paska laatuinen se tod. näk. on, mut eipä maksa paljoa ostaa uusi, jos kämähtää.

    • Lullin Kutkuttaja

      Karmea meteli noissa ainakin on!! Eihän ainakaan nukkumisesta tuu mitään , tai sitten pitää olla niin pieruissa et ei mistään mitään tajua muutenkaan.

    • Lämppäripämppäri

      Kyllähän se ääntä pitää, mut toistaseks on uni tullu, vaik ei pelti kiinni olis ollutkaan;) Iteltä meni vanha Wallaksen keitin/lämppäri yhdistelmä rikki ja hommasin tilalle Origon heat pal spriikeitin/lämppärin. On ainakin pomminvarma toiminnaltaan. Sähkösatamissa käytän sitä Clasun sähköpuhallinta. Tosta spriilämppärin lämmitystehosta ei ole vielä käyttökokemusta. Nopeasti testattuna tuntuu, että lämpöä ainakin piisaa. Toivottavasti saa säädettyä tarpeeksi pienelle.

      Nämä vehkeet on ainakin huolettomia ja huoltovapaita. Vanhan Wallaksen kanssa sai aina miettiä toimiiko vai ei. Vene on yhdeksän metrinen day cruiser ja viikkoa pidempiä reissuja ei tule tehtyä, joten meinasin, että näillä pärjää. Jos jotain kiinnostaa, niin Wallaksen kahden levyn keitin lämpökannella olisi myytävänä. Se lämpeää kyllä, mutta käryttää ja pitää erikoista ääntä. Meinasin ajan kuluksi talvella laittaa kuntoon, mutta jos joku asian osaava tarvitsee, niin saa hakea edullisesti pois. Lämppäri Turussa.

    • laatu maksaa taas

      On niitä hiljaisiakin puhallus sähkölämppärei, ne on nimen omaan suunniteltu matkailuautoihin, vaunuihin ja veneisiin, on termostaatit ja tehon säädöt, HALPOJA NE EIVÄT OLE !! Ei tuollast auton sisätilalämppäriä ketään jaksa koko yötä kuunnella, kyl ne sen verta kovaa ääntä pitää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9606
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3060
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2841
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2649
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2055
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      106
      1964
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1893
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1450
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe