opettajaharjoittelu

paniikki

Onko kenelläkään kokemusta yliopiston opettajaharjoittelusta (tarkoitan pedagogisten aineopintojen harjoittelua)? Itse pelkään koitosta kauheasti.. sitä että muut seuraavat tuntiani, didaktikkoa.. Minulla ei ole ennestään yhtään opetuskokemusta, pitäisiköhän olla ja onkohan kaikilla muilla? Olen aivan paniikiissa..
Kertokaa te jotain faktaa, ketkä olette sen suorittaneet.

4

2294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maisteri

Sitä on turha pelätä. Itsekin aloitin opetusharjoittelun (Tuolloin puhuttiin auskultoinnista, ainakin Oulussa)ilman aiempaa opettajakokemusta. Tietenkin se otti pattiin, kun joku seurasi tuntia, mutta kun oli valmistellut tunnit huolella, niin yritti ottaa sitten opikseen ohjaavan opettajan vittuilevista moitteista. sen jälkeen ei ole koskaan tarvinnut suunnitella tunteja niin pikkutarkasti vaan on voinut improvisoida tilanteen mukaan. Tunneiksi aina kannattaa olla varasuunnitelma ja paljon eri vaihtelevia opetusmenetelmiä: kerrontaa, lukemista, alleviivauttamista, tietojen hakua, ääneenlukemista jne. jne. Koskaan jälkeenpäin ei ole tarvinnut kikkailla miellyttääkseen ohjaavaa opettajaa vaan voit sitten itse omassa työssäsi keskittyä opettamiseen. Opetusharjoittelun suurin anti on oppia erilaisia keinoja saada tylsä aihe vähemmän tylsäksi.

• ausku

Useimmilla ei ole kokemusta harjoitteluun mennessä, mutta siitä se lähtee sujumaan. Sitä ihan unohtaa että joku katsoo ja kuuntelee, kun siihen opettamiseen pitää keskittyä niin paljon. Toisista harjoittelijoista on tosi iso tuki, kaikkia jännittää, ja on hyvä kun voi sitten vaihtaa kokemuksia. Itsekin suoritan tänä vuonna suurimman osan harjoittelustani, tuttua on jännityskin, mutta kokemusta on myös siitä miten kivaa se opettaminen on. :) Tsemppiä!!!

• tsemiä

Ei mullakaan ollut yhtään opetuskokemusta ennen kuin tein opetusharjoittelun. Noin puolella meistä ei ollut. Eivätkä ne ennen opettaneet olleet yhtään edullisemmassa asemassa harjoittelun aikana, ihan samoin he saivat kritiikkiä ja oppivat uusia metodeja. Ja kaikki olivat alussa ihan yhtä hukassa, palloiltiin yhdessä sekä okl:n tiloissa että itse koulussa. Vertaistuki olikin tosi tärkeää. Se tuntien pitäminen ei muuten ole yhtään niin pelottavaa kuin luulin etukäteen. Siellä on yleensä vain yksi ihminen katsomassa eli se opettaja jonka tuntia olet pitämässä. Hänen kanssaan voi neuvotella ennen tuntia ja sen jälkeen, hän antaa vinkkejä ja ohjeita... Kannattaakin hyödyntää se vanhemman opettajan kokemus ja tietomäärä ja olla avoinna hänen neuvoilleen.

• tuleva ope

Itse teen parhaillaan opetusharjoittelua. Sitä ei kannata pelätä, vaikka se rehellisyyden nimissä jännittävää onkin, ja ajoittain stressaavaa. Ohjaavat opettajat antavat palautetta asiallisesti, sekä positiivista että negatiivista. Mitään vittuilua se ei missään tapauksessa ole.

Meidän harjoittelukoulussa harjoittelijat seuraavat toistensa tunteja, eivät ainoastaan opet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe