vanhan HIRSISAUNAN remonttiin vinkkejä?

sauna-samu

Minulla on mökin pihan perällä n. 100v vanha hirsisauna, joka ollut useita vuosikymmeniä käyttämättä ja nyt uuden omistajan mökkiprojekti rupeaa olemaan siinä mallissa että sormet syyhyää saunan kimppuun..

Sauna on kooltaan n.3x3 m, joten aika tilava, siellä on ollut muurattu kaksi horminen tiilipiippu sisällä, mutta ilmeisesti aika on tehnyt käyttämättömälle tiilelle tehtävänsä ja se on murentunut ja lossannut, onneksi joku aiemmista omistajista on ollut sen verran vastuun tuntoinen, että on tuon piipun läpiviennin reiän tukkinut pellillä piipun siitä väistyessä ja näin luonnon voimat eivät ole sisälle asti sen enempää päässeet..

itse saunassa on "rossipohja" lukuun ottamatta kiukaan, padan ja piipun anturaa (kiviä ja jotain valun tyyppistä?)

Suunnitelmani on nyt purkaa vanha pehmennyt lautalattia sekä kaikki muukin hirsikehikon ympäriltä ja oikoa jo hieman etelää kohti kurkottava kehikko..

Kehikko on itsessään sen verran tilava, että suunnitelma on tehdä sauna osasta n. 2x3m ja jättää pieni porstua/vilpola samaan tilaan ja asentaa kiuas, jossa itsessään on pieni "pata" kyljessä, jolloin yksi horminen piippu riittäisi, lisäksi suunnitelma olisi tuoda hormi hirsikehikosta läpi seinästä ja muurata elementti piippu saunan ulkopuolelle uuden anturan päälle, lisäksi voisi tehdä pienen kesäkeittiön tuon hormin kylkeen ja kattaa saunan päähän pieni terassi..

Menen toki vielä "ammattimiesten" puheille ennen kuin alan huhkimaan, mutta mielelläni kuulisin, jos jollain on kokemuksia mm.

- Lautalattian tekemisestä saunaan.. mitä puuta.. miten käsiteltynä..?
- vaakahormin läpiviennistä hirsikehikon läpi.. materiaalit, suojaetäisyydet..?
- kannattaako valita elementtihormi vai teräspiippu.. ja miksi..?
- kiukaan palomuurit vanhan hirsikehikon suojaksi.. kannattaako paneloida jos asentaa kivilevyn..? mitä tiilimuurin ja kehikon väliin? entä jos käyttää kahitiiliä?
- itse kehikko näyttää ainakin tuolta takapuolelta, mistä harvalauta verhoilu on nyt purettu, aika harvalta, joten pelkän hirsikehikon vuoraamaksi saunaa ei voi jättää ja sisäpuolelle on asenneltava jotain tiivistystä ettei lämpökarkaa.. mitä suositellaan? pelkkä koolaus, tervapaperi ja paneli? vai eritys? "folio"..?

Heitelkää vinkkejä ja mielipiteitä kaikki otetaan innolla vastaan..

ja teille joita taas kiinnostaa, että onko nyt luvat ihan kunnossa, niin kyllä on.. sauna on sauna ja sellaisena papereihin merkitty ja rakennustarkastajan ja palotarkastajan kanssa tästä on jo mökin oston yhteydessä sanoja vaihdeltu eikä heillä ollut mitään nokan koputtamista koska kyseessä on vain vanhan saunan saneeraus, jos se tehdään oikein.. palomuurit, jätevesien käsittely, materiaalit ym ym..

1

1598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35t35t

Noilla "tiedoilla" olisi satavuotiaalle saunavahukselle parasta ettet tee sille yhtään mitään.
      Ei hormeja seinän läpi eikä mitään kesäkeittiöitä saunan yhteyteen. Sauna saunana mutta vilvoitteluterassit toki kuuluu asiaan. Joko uusi valettu routimaton pohja 2x½kiven tiilihormille tai ns. kevythormi. Erillinen muuripata on aina parempi kuin muutaman litran porisija kiukaan yhteydessä (2x½kiven tiilihormi) riippuen toki käyttöasteesta. Pienen pienen pukuhuoneen voi saunan neliöistä napata mutta 3mx3m ei ole edes iso lauteet ja suojaetäisyydet huomioiden (valmiit suunnitelmat ennen minkäänlaisiin toimenpiteisiin ryhtymistä). Noloimpia saunat joiden valmistumisen loppuvaiheessa huomataan ettei lauteet tai kiuas sovi paikoilleen ja niitä on tullut vastaan ihan liikaa..
      Hirsipintoja ei tarvitse suojata vaan menetät pihasaunan fiiliksen paneloimalla hirsipinnat piiloon. Kylminä vuodenaikoina massiivihirret toki "syö" kiuastehoja. Ulkopintaan maks. tuul.suojalevy/koolaukset/pintaverhoilu jos sitäkään.
      Rossi on helppo ja tapoja on useita. Pääasia ettei reunimmaiset niskat ole hirsiseinissä kiinni vaan hirren ja niskojen väleissä on n. sentin raot. Joko harvalaudoitus tai umpilaudoitus (vedenohjaus) ja vaikka venelakka pintaan. Humus maa-aines pois jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91